Blåst av köpare på sporthoj

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Har sålt och köpt rätt mycket prylar här under åren. Min erfarenhet från det är att det är strulfritt och att folk generellt är ärliga och seriösa.

Hur som haver: I våras annonserade jag ut lite Ducati-prylar och fick napp från en SH-medlem boende i Danmark. Efter lite dividerande om pris, frakt osv slutade det med att jag skickade grejerna till hans kompis i Malmö där han sen skulle hämta upp de. Dealen var att om han tyckte skicket var bra skulle han betala det vi kommit överens om (1200), annars skicka tillbaka de till mig. Jag var sugen på att bli av med grejerna och killen kändes seriös så därav upplägget.

Så här 2 månader senare och en väldigt massa mail där han bedyrar att han betalat kommer lacken. Blir mest pissed på mig själv för att jag inte säkrade betalningen bättre men även på denna nisse som blåser en SH-broder, så i morgon blir det att upprätta en anmälan och se vad det kan ge, värt ett försök iaf.

Reflektion: Ska slå på hjärnan nästa gång (och använda postförskott etc) ty förtroende är bra men kontroll är bättre.

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Man skiter inte där man äter, kan man tycka!
Lesson learned. Ta betalt först sen skicka skiten :) hoppas innerligt stt det löser sig, annars kanske malmö kan va värt ett besök? :yoparty

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Trist som fan... Men klandra dig inte allt för mycket, man gör ju en bedömning och ibland gör man fel helt enkelt.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Sånt här gör mig skitförbannad, riktigt dålig stil. Som straff borde vi stänga av alla danskar, man förstår ändå inte vad dom säger.

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Häng ut honom här, inte mer än rätt. Om han själv inte tycker att han försöker blåsa dig så har han ju möjlighet att förklara sig.

Synd om nån annan skulle bli blåst också.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hmm, dansk med skånska kontakter?

Det här låter onekligen som liknande händelser har hänt här på SH, eller sviker minnet?

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Så jävla traditt att folk inte kan vara ärliga. Och värre lär det väl bli.......En del personer borde :smasha S hårt och länge

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vid nästa försäljning gör du som mig - skicka endast mot förskottsbetalning eller med Bussgods Efterkrav.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
För några år sedan betalade jag en postgirofaktura men kryssade i bankgiro. Pengarna drogs och kom till fel mottagare trots att namnet inte stämde. Jag och mottagaren bråkade lite innan vi kom på orsaken till att pengarna inte kommit in. Dansken kanske har angivit personkonto när det skulle varit bankkonto, vet inte om det kan bli fel på det sättet men en möjlighet. Hur som helst så har du inte fått dina pengar. Då får väl dansjäveln ta och återkalla sin betalning om han nu betalat till fel konto, om han nu alls betalat. En polisanmälan som du tänker göra låter som en bra början. Du kan ju informera honom om det så kanske det blir lite fart på betalningen.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har använt bussgods själv med postförskott men det jobbiga då är att de inte alltid hämtar ut :huvet

Då jag köper/säljer brukar jag göra så här: ny medlem=pf, gammal aktiv=direktbetalning och sen frakt, gammal inaktiv=pf

Last edited:

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Får se vad Polisen kommer fram till. Var in på min lokala station idag och fick hjälp med anmälan av en trevlig tjej-polis :tummenupp.

Dansken hävdar ihärdigt att han betalat men han kan inte ge mig något svar på vilken bank det var från, dubbelkolla att det verkligen var mitt kontonummer han skickade till eller ge mig något slags bevis för att han betalat, så det är sannolikt skitsnack från början till slut.

Sen har killen en del prylar till salu på annons-sidan så det är väl bara att avvakta så dyker "mina grejer" snart upp där. Ingen dum affärs-idé, det får man ju ge honom. :D

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Eftersom du inte fått in pengarna på ditt konto får han givetvis kräva tillbaks sin felaktiga betalning och betala till rätt konto. Svårare än så är det inte. Eftersom han krånglar har han nog inte betalat som du säger. Ge dig inte förän du fått dina pengar. Vad har personen för nick så inte fler får samma problem?

Får se vad Polisen kommer fram till. Var in på min lokala station idag och fick hjälp med anmälan av en trevlig tjej-polis :tummenupp.

Dansken hävdar ihärdigt att han betalat men han kan inte ge mig något svar på vilken bank det var från, dubbelkolla att det verkligen var mitt kontonummer han skickade till eller ge mig något slags bevis för att han betalat, så det är sannolikt skitsnack från början till slut.

Sen har killen en del prylar till salu på annons-sidan så det är väl bara att avvakta så dyker "mina grejer" snart upp där. Ingen dum affärs-idé, det får man ju ge honom. :D

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
kymco Cobraracer
Vid nästa försäljning gör du som mig - skicka endast mot förskottsbetalning eller med Bussgods Efterkrav.

Följande tveksamhet uppstår: Om du begär förskottsbetalning, kommer ingen att handla.
Bussgodsefterkrav, är ju ett skydd för säljaren, men inte för köparen. Dvs köparen kan ju lika gärna sätta in pengarna direkt på säljarens konto och då kan man skicka med en billigare tjänst.

Bussgods tar inget ansvar för att den som hämtar ut paketet får avsedd pryl, bara att de lämnar ut ett paket mot betalning samt ser till så att säljaren får pengar.

Det jag menar är att hur man än gör vid distansaffär är det alltid någon part som tar risken..

Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det borde finnas någon typ av gillaknapp/ärligknapp på dom som är ärliga men det är ju såklart svårt att ordna.....

Själv blivit blåst här!
Ofta handlar det om nyligen reggade här!!!
:rolleyes:

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Har en kompis som jag lånade 2 eller 3 tusen av för länge sen. Hadde dratt ut på tiden och jag sa du får dina pengar på måndag. Han sa då; Mattias pay or don't pay och nått om att det säger nått om mig vad jag väljer att göra och att det var viktigare än pengarna.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...