Blåst vid affär, vad gäller för dolda fel?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hej

Nu handlar detta om en cross men jag tar frågan här allmännt då crossvärlden är rätt liten och jag vill inte hänga ut någon... ännu.

Till saken. Jag uppdaterade maskinparken men en ny cross för en månad sedan. Hojen var en -17 450 SXF som gått 37h. Förra ägaren kände gemensamma vänner, tävlar hyfsat seriöst och gav ett bra intryck. Cykeln såg välskött ut, startade lätt och han gav sken av att kunna hålla efter sakerna. Av olika skäl har jag knappt hunnit köra men efter ett pass på banan rök den rätt ordentligt.

Tyvärr insåg jag att detta sällan är en skitsak och hör av mig till förra ägaren. Han blir förbannad att jag ens antyder att något skulle vara fel och hänvisar till att en erkänt duktig mekaniker skött hojen åt honom. Jag lämnar hojen till samma firma för genomgång och får det mindre trevliga svaret att det kommit in en massa skit i motorn. Ny kolv och genomgång av motorn för 6-8000:- lutar det åt. Förra ägarens svar är att "sånt händer" och rycker på axlarna.

Jag är fullt medveten om att en cross slits och jag lär knappast komma någon vart om jag processar men vad säger lagen egentligen om dolda fel och privatpersoner? Vad jag kan läsa så har man dåligt skydd som köpare men om jag kan bevisa att felet fanns innan så har säljaren ett ansvar. Jag skulle vilja hoppas på att man gör upp detta som vuxna människor men jag tvivlar.
 

heltsallad

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Ort
Örebro
Hoj
harley davidson night train 1999. suzuki gs500 1978. ktm 690 smc 2013
Hej

Nu handlar detta om en cross men jag tar frågan här allmännt då crossvärlden är rätt liten och jag vill inte hänga ut någon... ännu.

Till saken. Jag uppdaterade maskinparken men en ny cross för en månad sedan. Hojen var en -17 450 SXF som gått 37h. Förra ägaren kände gemensamma vänner, tävlar hyfsat seriöst och gav ett bra intryck. Cykeln såg välskött ut, startade lätt och han gav sken av att kunna hålla efter sakerna. Av olika skäl har jag knappt hunnit köra men efter ett pass på banan rök den rätt ordentligt.

Tyvärr insåg jag att detta sällan är en skitsak och hör av mig till förra ägaren. Han blir förbannad att jag ens antyder att något skulle vara fel och hänvisar till att en erkänt duktig mekaniker skött hojen åt honom. Jag lämnar hojen till samma firma för genomgång och får det mindre trevliga svaret att det kommit in en massa skit i motorn. Ny kolv och genomgång av motorn för 6-8000:- lutar det åt. Förra ägarens svar är att "sånt händer" och rycker på axlarna.

Jag är fullt medveten om att en cross slits och jag lär knappast komma någon vart om jag processar men vad säger lagen egentligen om dolda fel och privatpersoner? Vad jag kan läsa så har man dåligt skydd som köpare men om jag kan bevisa att felet fanns innan så har säljaren ett ansvar. Jag skulle vilja hoppas på att man gör upp detta som vuxna människor men jag tvivlar.
Jag tror att om du kan bevisa att felet har funnits sedan tidigare, ett bra exempel är att firman du lämnat in den hos kan intyga att det här har pågått sedan innan du ägde den. Sen måste du kanske kunna bevisa att du inte kört något. Att tex ni har ett kvitto där det är skrivet vilken timme hojen hade gått och att du inte kört något sedan dess. Har varit med om liknande fast med bil

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du behöver bevisa att han har vetat om felet och ljugit om det annars har du inte ett ben att stå på.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Misstänkte det. Jag vet som sagt att med en cross så är det i princip kört. Har en "mindre intelligent" dialog med honom där han å ena sidan hävdar att det är normalt slitage och inte skall betala en krona för att sedan säga att jag skall höra av mig när jag har kvitto på utfört jobb...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ska inte säljaren känna till felet för att det ska kunna kallas "dolt"?
Vad är "skit i motorn"? Sitter luftfiltret på plats borde väl det i princip vara omöjligt?
Eller har det släppt ludd från oljefiltren som täppt igen någonstans? KTM kanske inte har sådana filter längre?
Men är det något sådant får man nog tyvärr sätta upp det på shit-happenskontot?

Men vad vet jag?
En bekants flång nya Suzuki-cross nöp efter en träning tidigt 2000-tal pga en otät o-ring i toppen som släppte in kylvatten på kolvens ovansida. Han fick vad jag minns efter lite tjat en ny kolv som han bytte själv. Ingen garanti på racemaskiner hette det då.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Att säljaren skall ha moralen att "göra rätt för sig" är nog liten i dagens samhälle sen precis som du inte är säker på att han var ärlig är han kanske inte heller helt säker på att du efter en hel månad kommer och säger att det var fel på den från början.
Privat så gäller ju befintligt skick och du har väldigt små möjligheter att få ut något av detta.

Har faktiskt råkat ut för samma sak själv där en köpare ringde och hojen hade skurit vilket hans mekaniker minsann sagt berodde på min misshandel av hojen. Han tyckte jag skulle betala både det ena och det andra vilket jag nekade till. Sen visade det sig att han bytt tråg för att han inte gillade att oljepluggen var helicoilad och det nya tråget var till en årsmodell för tidigt så det passade men var för grunt så pickupen fick problem.
Nu misstror jag inte dig men skit händer och du kommer få enormt svårt att bevisa något samt få pengar för det.

Hade det hänt två dagar efter köpet så hade det kanske gått men nu är det för sent även om du inte kört på hela tiden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska inte säljaren känna till felet för att det ska kunna kallas "dolt"?
Vad är "skit i motorn"? Sitter luftfiltret på plats borde väl det i princip vara omöjligt?
Eller har det släppt ludd från oljefiltren som täppt igen någonstans? KTM kanske inte har sådana filter längre?
Men är det något sådant får man nog tyvärr sätta upp det på shit-happenskontot?

Men vad vet jag?
En bekants flång nya Suzuki-cross nöp efter en träning tidigt 2000-tal pga en otät o-ring i toppen som släppte in kylvatten på kolvens ovansida. Han fick vad jag minns efter lite tjat en ny kolv som han bytte själv. Ingen garanti på racemaskiner hette det då.

Huruvida säljaren känner till det har inget att göra med om felet är att betrakta som dolt.
Ett fel som man inte med lätthet ser vid en visuell inspektion och kortare provkörning är att betrakta som dolt

Det som avgör är att säljaren är skyldig att meddela dom fel som denne känner till som kan vara av intresse för köparen.
Om ett fel är av sådan art att säljaren rimligen måste ha hänt till det men inte upplyst om det så kan det bli föremål för skadestånd, nedsatt köpeskilling eller liknande.
Men där ligger svårigheten i att man på något sätt måste styrka eller sannolikgöra med hög grad a tillförlitlighet att säljaren borde ha känt till felet. Och att det fanns före affären.
Det brukar kunna vara lite svårt att bevisa det.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vet inte hur "normalt" det är att föroreningar kommer in i en crossmotor?
Men nog är de väl hyffsat kapslade och om någon främmande partikel ändå kommer in så bör det vara mänskliga faktorn, dvs tidigare ägarens ansvar.

Detta kan ha skett antingen genom försumlighet:
Felaktigt monterade detaljer på insugssidan, förorenad olja, bränsle osv.
Eller så har något lossnat/ gått sönder och åtgärdats utan att meddela köparen att det e.v kan ge följdfel.

Det kan även vara så att något har lossnat inne i motorn och förstört den, det blir isf svårt att lasta tidigare ägare för även om denne kört konstant mot varvstopp eller inte så blir det om inte annat svårt att bevisa.
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bevisbördan är som sagt din och är säljaren inte villig att jämka fram en godtagbar lösning för bägge parter sår man där med skägget i brevlådan eftersom det många gånger inte är värt att driva saker vidare eftersom det blir dyrt att driva en process. Utgången är inte alltid given på förhand så det gäller att tänka sig för.

Av det lilla du skrivit tror jag tyvärr att du får ta det här som läropengar. Köper man av privatpersoner riskerar man att gå på en nit. Av handlare finns konsumentköplagen som är skriven för att skydda den svagare parten i större utsträckning. Vid köp mellan privatindivider anses man mer jämbördiga. Man kan skriva ett avtal med säljaren där man kan skriva in en klausul om återköp under vissa förutsättningar som man spaltar upp. I ett sådant fall hade det varit enklare att driva en process eller få säljaren att göra upp.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag vill som sagt inte internetkriga om detta och fullt medveten om att det blir ord mot ord. Jag hoppas att jag och säljaren kan komma överrens om något och kasta pengar på en rättsprocess är meningslöst i sammanhanget. Dock är det bra att känna till vad som gäller eftersom de klassiska uttrcyekn "god tro" och så vidare ofta kommer fram. Det kommer alltid finnas två versioner.

Ang. vad som hänt så har luftfiltret någon gång monterats fel, gått sönder eller glömts bort. Vilket av de kan jag inte svara på men från -16 är det i princip omöjligt att montera det fel, då kvarstår två alternativ. Det har alltså kommit in sand vilket skadar oljeringen. Det blir honing av cylindern och nytt kolvkitt så är den som ny :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
På ett eller annat sätt löser det sig. Bra att se över sina alternativ. Sedan uttömma dem och gå vidare. Har också hamnat i ett läge där jag blev besviken på en säljare som jag misstänker var väl medveten om ett dolt fel. Jag kände honom på pulsen och sedan valde jag att fixa det själv.

Man kan inte dra fram kortet "god tro" ur rockarmen alltid och komma undan. Jag vill påminna mig om att det finns en paragraf i lagboken som specificerar god tro.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
På ett eller annat sätt löser det sig. Bra att se över sina alternativ. Sedan uttömma dem och gå vidare. Har också hamnat i ett läge där jag blev besviken på en säljare som jag misstänker var väl medveten om ett dolt fel. Jag kände honom på pulsen och sedan valde jag att fixa det själv.

Man kan inte dra fram kortet "god tro" ur rockarmen alltid och komma undan. Jag vill påminna mig om att det finns en paragraf i lagboken som specificerar god tro.

Se här t.ex: https://sv.wikipedia.org/wiki/God_tro?oldformat=true och här https://lagen.nu/1986:796
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Glöm "God tro" i just detta fallet.
https://lagen.nu/begrepp/Godtrosförvärv

"God tro" rör sig kring äganderätten till det föremål som avyttras, och där praktiseras sedan typ 15 år en mycket tuffare tillämpning än förr om åren.

Ditt fall handlar om ett glapp mellan säljarens upplysningsplikt och köparens undersökningsplikt.
Precis som Harmon Rabb säger så står det dig fritt att stämma säljaren inför Tinget, men som du själv säger så är det en omöjlig väg att gå.

Förhållandet mellan köpare och säljare regleras i Köplagen, och denna är dispositiv.
Det innebär - precis som Harmon Rabb skriver att man kan avtala annat, om man vill.
Innan köpet!

...men, en säljare som är beredd att lämna garanti på en beggad cross när inte ens tillverkaren vill lämna det på en splajjrans ny - hur skumt är inte det? :D


Var glad att det inte vart värre, och kolvbyten är hursomhelst nödvändiga på rappa 450:eek:r.
Nu kom det lite tidigare än väntat, men i gengäld så vet du nu hur hojen ser ut på insidan.
Have fun!
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
...men, en säljare som är beredd att lämna garanti på en beggad cross när inte ens tillverkaren vill lämna det på en splajjrans ny - hur skumt är inte det? :D

Tillverkaren kan ju iofs inte friskriva sig från garanti pga. fel som fanns när hojen
levererades eller fel som uppkommer pga. fabrikationsfel men motorfel finns det
ju "normalslitage" som inte går under garanti vilket på en crosshoj blir typ direkt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Oavsett vad köparen känner till går säljaren inte fri om saker går sönder inom orimligt kort tid. Vad som är orimligt kort tid på en tävlingskörd cross kan man ju fundera på. Vore det en vägkörd mc skulle det i alla fall inte vara ok.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oavsett vad köparen känner till går säljaren inte fri om saker går sönder inom orimligt kort tid. Vad som är orimligt kort tid på en tävlingskörd cross kan man ju fundera på. Vore det en vägkörd mc skulle det i alla fall inte vara ok.

Affärer mellan privatperson och privatperson ger väldigt lite skydd för köparen rent lagmässigt sett. Köper man av en handlare har man som individ mer rättsligt skydd.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Detta räcker inte "skit i motorn".
Felet måste beskrivas mer utförligt än så för att man ens ska kunna börja att gissa vem som har ansvaret.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har du fått in skit i motorn så har du antagligen monterat luftfilter fel eller så är det defekt. Oavsett vad så borde du ha märkt det innan första körningen när du bytte/kontrollerade filtret.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Nu vart de 10 år sedan jag köpte och åkte Cross men då minns jag att det stod klart och tydligt att detta är en offroad maskin avsedd för bana och att det inte finns några garantier eller bytesrätt då den är utsatt för extremt slitage samt extrema miljöer.

Vet inte om det ser ut så idag men kan tänka mej att det är liknande. Och har man dessutom handlat den av privatperson känns de som dött lopp att bevisa något sådant. Smuts i motorn låter även som ett extremt bristfälligt utlåtande. Är det extern smuts som tagit sej in eller är det intern smuts (slitage, metallspån osv). Vart i motorn fanns smutsen? Toppen, blocket, cylindern osv eller överallt?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top