ething
Med lem
Hej
Nu handlar detta om en cross men jag tar frågan här allmännt då crossvärlden är rätt liten och jag vill inte hänga ut någon... ännu.
Till saken. Jag uppdaterade maskinparken men en ny cross för en månad sedan. Hojen var en -17 450 SXF som gått 37h. Förra ägaren kände gemensamma vänner, tävlar hyfsat seriöst och gav ett bra intryck. Cykeln såg välskött ut, startade lätt och han gav sken av att kunna hålla efter sakerna. Av olika skäl har jag knappt hunnit köra men efter ett pass på banan rök den rätt ordentligt.
Tyvärr insåg jag att detta sällan är en skitsak och hör av mig till förra ägaren. Han blir förbannad att jag ens antyder att något skulle vara fel och hänvisar till att en erkänt duktig mekaniker skött hojen åt honom. Jag lämnar hojen till samma firma för genomgång och får det mindre trevliga svaret att det kommit in en massa skit i motorn. Ny kolv och genomgång av motorn för 6-8000:- lutar det åt. Förra ägarens svar är att "sånt händer" och rycker på axlarna.
Jag är fullt medveten om att en cross slits och jag lär knappast komma någon vart om jag processar men vad säger lagen egentligen om dolda fel och privatpersoner? Vad jag kan läsa så har man dåligt skydd som köpare men om jag kan bevisa att felet fanns innan så har säljaren ett ansvar. Jag skulle vilja hoppas på att man gör upp detta som vuxna människor men jag tvivlar.
Nu handlar detta om en cross men jag tar frågan här allmännt då crossvärlden är rätt liten och jag vill inte hänga ut någon... ännu.
Till saken. Jag uppdaterade maskinparken men en ny cross för en månad sedan. Hojen var en -17 450 SXF som gått 37h. Förra ägaren kände gemensamma vänner, tävlar hyfsat seriöst och gav ett bra intryck. Cykeln såg välskött ut, startade lätt och han gav sken av att kunna hålla efter sakerna. Av olika skäl har jag knappt hunnit köra men efter ett pass på banan rök den rätt ordentligt.
Tyvärr insåg jag att detta sällan är en skitsak och hör av mig till förra ägaren. Han blir förbannad att jag ens antyder att något skulle vara fel och hänvisar till att en erkänt duktig mekaniker skött hojen åt honom. Jag lämnar hojen till samma firma för genomgång och får det mindre trevliga svaret att det kommit in en massa skit i motorn. Ny kolv och genomgång av motorn för 6-8000:- lutar det åt. Förra ägarens svar är att "sånt händer" och rycker på axlarna.
Jag är fullt medveten om att en cross slits och jag lär knappast komma någon vart om jag processar men vad säger lagen egentligen om dolda fel och privatpersoner? Vad jag kan läsa så har man dåligt skydd som köpare men om jag kan bevisa att felet fanns innan så har säljaren ett ansvar. Jag skulle vilja hoppas på att man gör upp detta som vuxna människor men jag tvivlar.