Kul tråd med lite Sabbath!
Själv tycker jag Black Sabbath har släppt några riktiga mästerverk, men också mycket skräp. Skivorna med Gillan och Tony Martin är inte mycket att hänga i granen.Men jag har en invåndning. Man måste ha bott i en Black Sabbath-grotta för att ha undgått att Dios genombrott var med Rainbow. Inget garageband direkt....
De riktigt stora skivorna är enligt mig
*Debuten från 1970
Så oerhört klockren och nyskapande! Hade nån ens varit i närheten av det ljudet innan? Dessutom ett fantastiskt omslag. Gissa var Opeth har fått inspiration ifrån....
*Paranoid
Även om jag hatar titelspåret och tycker att det är ett av hårdrockens mest överskattade verk så älskar jag skivan. Lite mer melodisk och traditionell 70-tal än den stentunga debuten.
*Master of reality
Den kanske bästa skivan med Ozzy, helt osannolikt tung och helt utan dalar.
*Heaven and Hell
Favvoskivan med Sabbath! Ord kan inte beskriva vad jag tycker om denna skiva! De bara radar upp kanonlåtar och Dio bevisar att han är en av hårdrockens allra kraftfullaste sångare. En av få sångare som kan ryta som själve djävulen och i nästa stund sjunga så klockrent vackert som Freddie Mercury.
En av de bästa skivor som gjorts!
*Mob Rules
Inte riktigt lika stark som föregångaren men åndå djävulsk. Ronnie Dio har en otrolig känsla för sångmelodier och vem kan undgå att ålska "Turn up the night" och "Sign of the southern cross"?