Black Sabbath

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Hellre okunnig än sålla mig till massan med menlösa mähän. Varför är det förbjudet att ogilla BS i om man är "hårdrockare"?? Det är ett av de där klassiska tabuna som man får fan för.

Andra exempel är att:
- bland tjänstmän uttrycka sig negativt om Bruce Springsteen. Gubbjäveln sjunger för fan lika "bra" som Ulf Lundell och har ännu sämre låtar???? Gubbar mellan 55 och döden här på kontoret tar ledigt för att åka och se skiten....

- bland innebandyspelande Göteborgare uttrycka sig negativt om U2. Halvbra men inte speciellt märkvärdiga. Tråkiga till och med....
Du framhärdar i ditt hädande. Blanda inte in Springsteen och U2 i samma inlägg som BS.

Vettlösa människa :7peta
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Den vidrigaste side effecten av att hårdrocken blivit inne igen! Fyfan vilka vidrigheter man så på Kiss första reunion. Folk som man vet låg bra till för hipphopp-stryk satt helt plötsligt i e språllans Kiss-tröja och berättade påhittade historier om hur viktiga de varit....

Varför ska folk hålla på och hitta på om så banala ting?

För man kan ju inte gilla flera olika stilar :7peta
Fast återförenade KISS suger gigantisk elefantdiskoballe.

gladh
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
För man kan ju inte gilla flera olika stilar :7peta
Fast återförenade KISS suger gigantisk elefantdiskoballe.

gladh

Missförstånd. Jag menade inte mångsysslarna utan MixMegapolmedextralltsombaralyssnarpådetsomärinne-nördarna.

Den dagen jag lever efter vad som är modernt så är det dax att lägga in mig med långärmad tröja.

Du gillar BS och hädar KISS? Abandon all hope, det är kört. Antagligen spelar du innebandy och lyssnar på lite djupare irländsk musik också.

KISS var bäst utan smink men att någonsin omtala dem som dåliga i samma tråd som Black Sabbath?
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Missförstånd. Jag menade inte mångsysslarna utan MixMegapolmedextralltsombaralyssnarpådetsomärinne-nördarna.

Den dagen jag lever efter vad som är modernt så är det dax att lägga in mig med långärmad tröja.

Du gillar BS och hädar KISS? Abandon all hope, det är kört. Antagligen spelar du innebandy och lyssnar på lite djupare irländsk musik också.

KISS var bäst utan smink men att någonsin omtala dem som dåliga i samma tråd som Black Sabbath?

ÅTERFÖRENADE-KISS suger. Däremot var de helt underbara då de var maskerade och på toppen av sin karriär. De har gjort tre underbara supertungviktare i form av God of Thunder, I love it loud och War machine. Ser ut som ett sammanträffande att det är Gene som bräker på alla dessa tre låtar :rolleyes:
Läs som jag menar, inte som du tror :yoparty

gladh
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Visst får man tycka att Sabbath är överskattade. Det är det som är så underbart med musik, det finns inte två människor som tycker likadant. Jag tycker alla borde lyssna på vad de gillar och vara glada. Själv är jag absolut ingen "true hårdrockare" . Jag lyssnar just nu mycket på Kent,Christian Kjellvander och 16 Horsepower. Tycker det är tråkigt när folk kommer med kommentarer i stil med "Du kan fan inte gilla Exodus, som lyssnar på pop och skit"(Jag är ett enormt fan av Bay-area thrashen).

Själv tycker jag nog Kiss platsar bra som det mest överskattade hårdrocksbandet, sida vid sida med Led Zeppelin.

PS Fast om man tycker att Dio låter som en "Joey Tempest-wannabee" måste man nog fan ha genomgått en allomfattande smak-amputation DS
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
...

PS Fast om man tycker att Dio låter som en "Joey Tempest-wannabee" måste man nog fan ha genomgått en allomfattande smak-amputation DS

Jepp, negativt tal om Dios sångförmåga beror antingen på att man är helt felavlad eller inte har hört 'Holy Diver'-skivan.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Själv tycker jag nog Kiss platsar bra som det mest överskattade hårdrocksbandet, sida vid sida med Led Zeppelin.
Nu får du fan kamma dig. Led är bäst :7peta
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
Bingo skrev:
Nu får du fan kamma dig. Led är bäst :7peta

tja, min enkla åsikt e ju att Led Zep e ett av de bättre tidiga blues/rock banden, riktigt bra musiker, precis som Dio

såg förövrigt just Dio sist han var i sverige, o han hade ju fortfarande asbra röst, det e det inte många gamla hårdrockgubbar som har...

vad gäller Kiss så har de alltid varit kommersiella, även om de har gjort bra musik
lite synd att de har blivit gubbar nu o verkar med intresserade av att sälja boxar
än att rocka


E det bara jag som har blandade känslor inför att JudasPriest har åteförenats förresten?
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Tror det är dags för en subjektiv kriterielista för vad som gör bra musik till just bra musik.

Bra musik är för mig musik som är nyskapande, engagerande, skickligt genomfört och/eller snyggt.

Det bästa exemplet på nyskapande upplevelse är första gången jag hörde Blue Lines med Massive Attack. Jag kännde mig upprymmd och samtidigt lurad. "Driver dom med mig eller?" var första tanken. "Kan man göra musik på dethär sättet?" var den andra.

Engagerande brukar musik vara som är tung, hård och rå. Sabbath, Slipknot, tidiga Entombed, NIN, Wu Tang Clan, Public Ennemy nåra Drum´n Base artister åså nåra till i andra genres räknar jag in här.

Skickligt genomfört, tja Zeppelin och Hendrix platsar definitivt in här.

Snyggt skulle nog kunna översättas med engelskans "slick". Kent är ett typiskt sånt band, Portishead ett annat.

OK, hur ser era kriterier ut?

gladh
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tidiga BS är skitbra. Led Zeppelin har gjort en del roliga filmer, ok musik, hade en grym trummis men risig sångare. Att Chris Ash gillade hästjazz som Kjellvander var oväntat men kul. KISS är ju bizniz, show och en och annan sjysst kåt inkastat i smeten. Finns en massa grym hip-hop ( själv har jag faktiskt varit ljudtekniker åt Public Enemy på en konsert - hur hårt är inte det!)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
gladh skrev:
Gubbstuff, du stiger i aktning.

gladh

Det grymmaste var ändå när jag kom in i logen efter giget för att tacka för att jag fick äran att skruva ljudet åt dem.
Chuck D trycker då min hand, stenhårt, stirrar mig stint i ögonen och säger:

"Thank you for your expertice and technical knowledge. We will not forget you."

:Bugar
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
Tror det är dags för en subjektiv kriterielista för vad som gör bra musik till just bra musik.

...


Jag har på gamla dagar blivit rocksnobb. Bra musik rockar med attityd helt enkelt. Svårt att beskriva men precis så enkelt. Hellacopters är ett perfekt exempel på hur bra det kan vara och ändå vara enkelt.

Del två i det hela är att det ska funka live. Har jag sett en bra livespelning någon gång så glömmer man det aldrig. Band som har varit chockartat bra är Entombed och Dee Snider som gör Twisteds harmlösa pudelrock och gör det till en lika häftig upplevelse som just Entombed.

Band som varit lika bra som man förväntat sig är Maiden, Dio. Hellacopters, Kiss... Inga överraskningar, men infriar förväntningar.

Den tråkiga delen i det hela är att man förlorar gamla hjältar som inte håller måttet live. Alice Cooper är ett praktexempel på musik som inte lockar till annat än möjligtvis städning nu för tiden...

Tyvärr inser jag min inskränkthet i de här lägena - jag kan inte hitta någon hiphop jag gillar. De låtar som jag har inbillat mig att de varit något att ha har alltid visat sig vara en produkt av ett gammal samplat riff eller slinga som bedragit mina öron... Jag har till och med köpt en hiphop-sliva en gång för ett par år sen... Den har jag inte spelat på ett par år heller...
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
Chrille skrev:
Jepp, negativt tal om Dios sångförmåga beror antingen på att man är helt felavlad eller inte har hört 'Holy Diver'-skivan.

Jag köpte Holy Diver skivan när den kom ut. Tyckte den var bra vid dom första lysningarna...sedan gav den inget och har inte spelats sedan dess.


gladh skrev:
Tror det är dags för en subjektiv kriterielista för vad som gör bra musik till just bra musik.

Bra musik är för mig musik som är nyskapande, engagerande, skickligt genomfört och/eller snyggt.

Det bästa exemplet på nyskapande upplevelse är första gången jag hörde Blue Lines med Massive Attack. Jag kännde mig upprymmd och samtidigt lurad. "Driver dom med mig eller?" var första tanken. "Kan man göra musik på dethär sättet?" var den andra.

Engagerande brukar musik vara som är tung, hård och rå. Sabbath, Slipknot, tidiga Entombed, NIN, Wu Tang Clan, Public Ennemy nåra Drum´n Base artister åså nåra till i andra genres räknar jag in här.

Skickligt genomfört, tja Zeppelin och Hendrix platsar definitivt in här.

Snyggt skulle nog kunna översättas med engelskans "slick". Kent är ett typiskt sånt band, Portishead ett annat.

OK, hur ser era kriterier ut?

Håller med om det här med nyskapandet. Kände likadant med Beastie Boys första (tror det är deras förtjänst att jag fortfarande kan tycka att en del nyare hip hop är bra). Samma sak med Rage against the machine, Älskade deras debutplatta med "Black Sabbath inspirerade riff" och deras enorma tyngd/aggresivitet. Det du kallar Engagerande.

Bra musik är när man rycks med och kommer på sig själv att "nynna" med i texten eller "klappa takten" (hittade inget bättre ord). Det som är bra musik i en dels öron låter skit i andras. Jag tex älskar ljudet av en radfyra med rensat system på maxvarv, medans andra tycker ljudet av en twin är det högsta av njutning. Sedan finns ju alltid undantag, som en del störda som tror att encylindrigt skulle ha något som helst med väljud att göra. :rolleyes:

*edit* stavfel
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Goodstuff skrev:
Tidiga BS är skitbra. Led Zeppelin har gjort en del roliga filmer, ok musik, hade en grym trummis men risig sångare.

Går det att tycka att plant är en "risig sångare"?
Det bästa Gene Simmons gjort är att plocka fram Van Halen (tycker jag)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Folk varkar ha svårt att placera in Kjellvander i fack, "hästjazz"? "Gotisk country" har jag hört nånstans....

Förbannat mörkt och vemodigt är det i alla fall. 16 horsepower bör tilltala fans av Kjellvander.

Vad gäller Zeppelin och Kiss får ni inte missuppfatta. Jag tycker bägge banden gjort en hel del bra grejor. Men de är definitivt inte värda den status de fått. Satt innan och lyssnade på Omen-"Battle cry", ett klockrent exempel på ett underskattat band som i fråga om kvalitet är minst lika bra som både Zeppelin och Kiss men som kanske sålt 2000 ex eller nåt.

Det går inte att definiera bra musik, den dagen man gör det har man målat in sig i ett hörn. Bra musik är sån som är bra helt enkelt. Sen må det vara jazz eller black metal. Hip hop har jag dock aldrig begripit mig på....

Now playing:Bon Jovi-Wild is the wind
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
supernaut skrev:
Går det att tycka att plant är en "risig sångare"?
Det bästa Gene Simmons gjort är att plocka fram Van Halen (tycker jag)

Risig kanske är fel ord eftersom jag menar att han i mina öron är mer jobbig och manierad än bra. Att han sjunger rent betyder ju inte oavkortat att han sjunger bra.


Chris Ash skrev:
Folk varkar ha svårt att placera in Kjellvander i fack, "hästjazz"? "Gotisk country" har jag hört nånstans....

Förbannat mörkt och vemodigt är det i alla fall. 16 horsepower bör tilltala fans av Kjellvander.

Jag tycker Christian Kjellvander är duktig, en mycket bra låtskrivare tex, men tyckte att hästjazz var en så dumrolig beskrivning att jag tog med det.

Chris Ash skrev:
Det går inte att definiera bra musik, den dagen man gör det har man målat in sig i ett hörn. Bra musik är sån som är bra helt enkelt. Sen må det vara jazz eller black metal. Hip hop har jag dock aldrig begripit mig på.....

Musiken uppfattas ju av varje individ och som tur är finns det inget facit.
Lyssna på tex. Public Enemys "It Takes a Nation of Millions to Hold us Back" så ska du får höra en nyskapande, aggressiv, mörk, politisk, svängande, fyndig och bra skiva.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Tror det är dags för en subjektiv kriterielista för vad som gör bra musik till just bra musik.

Bra musik är för mig musik som är nyskapande, engagerande, skickligt genomfört och/eller snyggt.
Det där var inte så lite subjektivt, hörru du. Sid Vicious version av My Way är vare sig nyskapande, skickligt genomförd eller snygg. Bra som fan i vilket fall :yoparty
 

tedebest

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falsterbo
Hoj
Gixxer 1000 i scala 1:24
Undrar när sabbath spelar nästa gång, om d blir ngn nästa gång. Senaste gången var ju 1999. Om någon vill ha en rulle från den konserten, (paranoid) så kan ni ada mej på msn, lr fråga snällt om jakan lägga upp den på en ftp (om den får plats). Men säg bara till så :tummenupp

TedebesT
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top