blackbox

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Tzr_kim skrev:
Så blackbox/varvtalsregulator hör hemma på moppe? Skulle kunna räkna upp är rad motorcyklar på över 600cc som har det orginal. Men ställa den så den bryter före maxeffekten är väll rätt fånigt.

okej namge en enda 600cc som har en blackbox :kocko
man ställer den så att den bryter ett tändningen vid ett visst varvtal, och därmed får man ingen effekt.
Det du förmodligen tänkter på är en cdi box (normala fall svart) vilket alla
motorcyklar med digital tändning har.

Solid snake

Guest
shoik skrev:
Det du förmodligen tänkter på är en cdi box (normala fall svart) vilket alla
motorcyklar med digital tändning har.

:rofl

Suzuki har ju nån form av strypning TRE blablabla nånting som lurar den att 5an är i hela tiden, men den bryter inte tändningen. :)

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
cRoC skrev:
Varvtalsbegränsare (varvstop) har även DIN hoj. Fan vad folk snackar utan att veta

Ja, Men en BLACKBOX är en justerbar varvtalsbegränsare. Och det har inte hans hoj.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Padde skrev:
Ja, Men en BLACKBOX är en justerbar varvtalsbegränsare. Och det har inte hans hoj.

Vart nämnde jag blackbox?

Jag sa aldrig att den va justerbar..

Folk snackar ju om blackboxar och varvtalsbegränsare. Jag förklarade varvtalsbegränsaren.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
cRoC skrev:
Vart nämnde jag blackbox?

Jag sa aldrig att den va justerbar..

Folk snackar ju om blackboxar och varvtalsbegränsare. Jag förklarade varvtalsbegränsaren.

Jag trudde du citerade Shoiks inlägg och skulle rätta honom. Sorry, Missförstått, Börjar nog bli lite trött på alla dessa diskussioner på internet om dessa backboxar. Varför skaffa en när polisen redan vet hur dom fungerar och märker om man har en?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Åter till ämnet, det går att montera och det medföljer bruksanvisning till hur du kopplar.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Padde skrev:
Jsg trudde du citerade Shoiks inlägg och skulle rätta honom. Sorry, Missförstått, Börjar nog bli lite trött på alla dessa diskussioner på internet om dessa backboxar. Varför skaffa en när polisen redan vet hur dom fungerar och märker om man har en?

Yes vore jag han skulle jag istället koppla en brytare till ATAC-ventilen.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
cRoC skrev:
Yes vore jag han skulle jag istället koppla en brytare till ATAC-ventilen.

Mmm, Möed smartare. Då kan ju hojen gå bra när den är "strypt" också.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tzr_kim skrev:
Jag vet mycket väl att en så kallad blackbox används för det mesta till att strypa den tillfälligt, t.ex. när polisen vill prova. Och jag antar att den då bryter tändingen vid ett visst varvtal. Går ju även ställa den så den bryter över maxeffekten och skyddar då motorn från att varva sönder. Det var det jag menade med att större motorcyklar har det, men då inbyggt i cdi-boxen.

Ofan, jag som trodde det kallades övervarvningskydd :va
Så en R1a har blackbox? fAN vA fÄTT bAh :yoparty

:rolleyes:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tzr_kim skrev:
Ja blackbox/varvtalsregulator/varvstopp/övervarvningssydd gör väll samma sak bara det att blackboxen är ställbar och monteras efteråt.
Dom är avsedda för olika ändamål, seså, tillbaks till moppenet med dig, eller sluta leka balla allan.....

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tzr_kim skrev:
Alla gör ju egentligen samma sak, bryter tändingen. Blackbox eller varvtalsbegränsare som det heter går ju använda som övervarvningsydd eller strypa motorn om man nu vill det.

Har läst om folk som satt varvtalsbegränsare efteråt och det var inte på moppar. Det jag menade från början var att varvtalsbegränsare inte bara används för att strypa moppar tillfälligt, men jag skulle kanske skrivit det tydligare så det inte missuppfattades så mycket. Men det disskuterades ju hur man kunde strypa en motor med den och inte ha den som övervarvningsydd så det var ett dumt inlägg. Men bryter inte en så kallad blackbox tändingen likadant som ett varvstopp så ursäkta att jag hade fel.
Kan det vara slutdisskuterat och glömt nu?
Man kan köra med sporthoj på crossbana med, är sporthojar crossar då?

Tunga hojar HAR inte blackbox, dom har övervarvningskydd, punkt slut.

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
yamaha r6 2000
inte i min stad

Padde skrev:
Jag trudde du citerade Shoiks inlägg och skulle rätta honom. Sorry, Missförstått, Börjar nog bli lite trött på alla dessa diskussioner på internet om dessa backboxar. Varför skaffa en när polisen redan vet hur dom fungerar och märker om man har en?

Det gör dom inte kan jah säga =) inte i min stad iaf

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...