Kör du med olja som inte är till för våtkoppling om du har en hoj med våtkoppling kan kopplingen börja slira, vilket är lite irriterande, annars så bör en olja med rätt viskositet inte skada motorn tycker jag. 10w-40 tycker jag inte låter fasligt fel vad gäller vikten på oljan iaf.Hej
Ja då var nybörjare tillbaka men fler frågor. Jag är väldigt tacksam för hjälpen jag fått här.
Jag har nu köpt en Honda Shadow 600 2002. Jättefin, verkligen!
Men när köpet var klart så nämnde säljaren att han använder en annan olja än den som står i manualen. Ha har använt Mobil Super 2000 10w-40 Semi-synthethic (Gasoline & Diesel).
Jag har googlat runt lite och det verkar vara väldigt specific olja som ska användas. 10W-30 med MA-märkning för motorcyklar med wet-clutch. Fel olja kan tydligen innebära skada på motorn komponenter och växellåda + koppling.
Säljaren säger att det kommer funka bra men nu står cykeln still tills jag vet mer.
Nån som har koll på sånt här och kan råda? Jag får nog ringa en Honda-verkstad imorgon.
Men jag hade nog använt MC-olja istället för den han körde med, förutsatt att hojen nu har inte har en separat olja för kopplingen... Jag har ingen aning om hur Shadow 600 ser ut på den punkten.