Blandade frågor från en nybörjare

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej

Ja då var nybörjare tillbaka men fler frågor. Jag är väldigt tacksam för hjälpen jag fått här.

Jag har nu köpt en Honda Shadow 600 2002. Jättefin, verkligen!
Men när köpet var klart så nämnde säljaren att han använder en annan olja än den som står i manualen. Ha har använt Mobil Super 2000 10w-40 Semi-synthethic (Gasoline & Diesel).
Jag har googlat runt lite och det verkar vara väldigt specific olja som ska användas. 10W-30 med MA-märkning för motorcyklar med wet-clutch. Fel olja kan tydligen innebära skada på motorn komponenter och växellåda + koppling.
Säljaren säger att det kommer funka bra men nu står cykeln still tills jag vet mer.

Nån som har koll på sånt här och kan råda? Jag får nog ringa en Honda-verkstad imorgon.
Kör du med olja som inte är till för våtkoppling om du har en hoj med våtkoppling kan kopplingen börja slira, vilket är lite irriterande, annars så bör en olja med rätt viskositet inte skada motorn tycker jag. 10w-40 tycker jag inte låter fasligt fel vad gäller vikten på oljan iaf.
Men jag hade nog använt MC-olja istället för den han körde med, förutsatt att hojen nu har inte har en separat olja för kopplingen... Jag har ingen aning om hur Shadow 600 ser ut på den punkten.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Tack hörrni!
Ja, jag provkörde ju och då verkade allt funka väldigt bra. Så jag gör som ni säger, jag fixar ny olja och filter och byter. Det får bli tidig höstservice. Dock har jag ingen momentnyckel, tror ni en biltema för 500 spänn funkar till detta?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, den har nog lagom felmarginal - momentnyckel är alltid bra att ha. Men kolla att den går att ställa in till det moment du skall ha - oljepluggar drar man INTE snorhårt
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
På tal om höstservice - om hojen har förgasare så kan det vara bra att köra dessa tomma på bränsle när du ställer in den så slipper du avlagringar i flottörhusen och så startar den lättare - kör gärna på 98 oktan så har du mindre inblandning av etanol. Det kan också vara bra - men inte nödvändigt - att pytsa i lite bränslekonservering i soppan innan du ställer av för vintern (ex STA-BIL)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Eftersom jag är så j-la nyfiken o inte visste själv vad MA betydde så var jag tvungen att googla - här kommer en enkel förklaring
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Jag fick inte med någon manual utan endast en sån där servicebook som nåt annat företag skrivit. Den gäller visserligen för Honda Shadow 1997 och framåt. Där står det att olja 10w-30 ska användas. Men när jag söker på nätet så hittar jag bara ett amerikanskt forum där en kille med samma årsmodell som jag påstår att det ska vara 10w-40. Viktigast är JASO MA eller MA2. Är det viktigt att den sista siffran 30 eller 40 blir rätt?
Jag har läst oljetråden och den bra men svarade inte på detta.
Däremot förstår jag att jag kanske inte behöver den dyraste helsyntetoljan i min Honda Shadow. Vart köper ni oljor? Tror ni oljorna på XL Moto eller Biltema funkar? De ser godkända ut i alla fall.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Val av oljor är mycket personligt tyckande - jag brukar köra med ganska dyra oljor - tycker inte det spelar någon roll med några kronor mer eller mindre en gång om året. Men du kan mycket väl köpa en Biltema-olja, huvudsaken är att den uppfyller kvalitetsklass (ex. API SG som är en vanlig och högkvalitativ olja) samt JASO-kravet om den har våtkoppling.
Viskositetsvärdet är mindre känsligt om man inte kör extremt varmt eller extremt kallt - många motortillverkare anger olika viskositetsvärde beroende på under vilka förhållanden motorn skall användas - den här texten snodde jag

Det första talet som avslutas med ”W” (som betyder Winter) står för hur oljan flyter i kallt tillstånd, till exempel vid en kallstart. Det andra talet anger hur oljan flyter vid normal arbetstemperatur i motorn.

Ju lägre tal – desto bättre flyter oljan, så en 5W-30 flyter lättar än en 10W-30 vid kallstart, och en 10W-30 flyter lättare än en 10W-40 när arbetstemperaturen är uppnådd. Det här är viktigt att ta hänsyn till då oljan tjocknar när den blir kall och blir tunnare när den värms upp. Tunna lågviskösa oljor flyter lättare för att snabbt komma till alla motordelar vid kallstarter. Tjocka, högviskösa oljor är oftast bättre på att behålla oljefilmens styrka, för att skydda motorer vid höga temperaturer.


Så om du kör i normala förhållanden och inte smiskar motorn med hårdkörning (knappast på en Shadow) så funkar 10w-30 o 10w-40
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Leta reda på rätt manual i listorna nedan (servicemanual - du kan även söka på owners manual för instruktionsboken)
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Val av oljor är mycket personligt tyckande - jag brukar köra med ganska dyra oljor - tycker inte det spelar någon roll med några kronor mer eller mindre en gång om året. Men du kan mycket väl köpa en Biltema-olja, huvudsaken är att den uppfyller kvalitetsklass (ex. API SG som är en vanlig och högkvalitativ olja) samt JASO-kravet om den har våtkoppling.
Viskositetsvärdet är mindre känsligt om man inte kör extremt varmt eller extremt kallt - många motortillverkare anger olika viskositetsvärde beroende på under vilka förhållanden motorn skall användas - den här texten snodde jag

Det första talet som avslutas med ”W” (som betyder Winter) står för hur oljan flyter i kallt tillstånd, till exempel vid en kallstart. Det andra talet anger hur oljan flyter vid normal arbetstemperatur i motorn.

Ju lägre tal – desto bättre flyter oljan, så en 5W-30 flyter lättar än en 10W-30 vid kallstart, och en 10W-30 flyter lättare än en 10W-40 när arbetstemperaturen är uppnådd. Det här är viktigt att ta hänsyn till då oljan tjocknar när den blir kall och blir tunnare när den värms upp. Tunna lågviskösa oljor flyter lättare för att snabbt komma till alla motordelar vid kallstarter. Tjocka, högviskösa oljor är oftast bättre på att behålla oljefilmens styrka, för att skydda motorer vid höga temperaturer.


Så om du kör i normala förhållanden och inte smiskar motorn med hårdkörning (knappast på en Shadow) så funkar 10w-30 o 10w-40
Tack så mycket!
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Jag fortsätter på den här tråden så slipper jag göra nya varje gång.

Jag har fått hem nya originalblinkers (800 spänn för höger vänster på ebay, 3000kr i butik här hemma). Ska nu till att byta dessa. Bör man tänka på att bryta strömmen, d.v.s. koppla ifrån batteriet när man kopplar ur lampor och annat elektriskt? Så att det inte bli elfel eller kortslutning eller nåt annat. Det verkar sitta kontakter på nya blinkersarmarna så jag antar att det är någon snabbkoppling.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fortsätter på den här tråden så slipper jag göra nya varje gång.

Jag har fått hem nya originalblinkers (800 spänn för höger vänster på ebay, 3000kr i butik här hemma). Ska nu till att byta dessa. Bör man tänka på att bryta strömmen, d.v.s. koppla ifrån batteriet när man kopplar ur lampor och annat elektriskt? Så att det inte bli elfel eller kortslutning eller nåt annat. Det verkar sitta kontakter på nya blinkersarmarna så jag antar att det är någon snabbkoppling.
Lite längre svar:
Det är ingen jättefara att koppla kortslutning även om det inte är jättebra. Blixtrandet när man kortsluter brukar vara tillräckligt för att inse att något är lite knas så man inte gör det permanent. Om man envisas kan man få lite spännande händelser i elsystemet, men då måste man låta strömmen vara kortis en liten stund.
Byter du till diodblinkers så ska de vara kopplade rätt, annars funkar de inte eller kan gå sönder beroende på hur billig dioderna i dem är.
Men 12V är helt ofarligt för dig som person sålänge du inte får någon ljus idé att penetrera huden med strömförande metall, så du gör kroppen till ledare, särskilt då om du gör det över hjärtat.
 
Last edited:

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Lite längre svar:
Det är ingen jättefara att koppla kortslutning även om det inte är jättebra. Blictgrandet när man kortsluter brukar vara tillräckligt för att inse att något är lite knas så man inte gör det permanent. Om man envisas kan man få lite spännande händelser i elsystemet, men då måste man låta strömmen vara kortis en liten stund.
Byter du till diodblinkers så ska de vara kopplade rätt, annars funkar de inte eller kan gå sönder beroende på hur billig dioderna i dem är.
Men 12V är helt ofarligt för dig som person sålänge du inte får någon ljus idé att penetrera huden med strömförande metall, så du gör kroppen till ledare, särskilt då om du gör det över hjärtat.
Jag ska försöka att undvika det :D

Tack!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top