Blandade frågor från en nybörjare

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Kolla med ditt försäkringsbolag innan du gör något själv. Det kan lösa sig enklare än du tror.
Jag har helförsäkrat hos svedea, tror du de vill ersätta något här? Det är så små skador. Det skulle vara repan i motorblocket (som jag inte vet hur jag kan fuska bort själv) i så fall.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Precis. Jag var med när en kompis gjorde det snabbaste oljebytet jag sett! Iaf snabbaste tömningen... :hihi
Och på en träning låg jag precis bakom en kille som sköt O-ringen på filtret. Både min hoj och stället var välsmort! :tummenupp Berodde på stressmek.
Usch! Inte under körning väl?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har helförsäkrat hos svedea, tror du de vill ersätta något här? Det är så små skador. Det skulle vara repan i motorblocket (som jag inte vet hur jag kan fuska bort själv) i så fall.
När jag haft med Svedea att göra har de alltid varit trevliga, professionella och tillmötesgående så du borde kunna få hjälp där att få hojen återställd. Eller inlöst om de tycker det är för dyrt.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag brukar dra fast filtret för hand och när det gäller pluggen så drar jag väldigt löst till att börja med. Oljan sprutar ju inte ut som en fontän om man dragit för löst men än så länge har det gått bra.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
När jag haft med Svedea att göra har de alltid varit trevliga, professionella och tillmötesgående så du borde kunna få hjälp där att få hojen återställd. Eller inlöst om de tycker det är för dyrt.
Men funkar det så? Jag har haft förmånsbil i stort sett hela livet och där kör man ju till verkstaden för minsta lilla. Mina skrapmärken är som ett litet stenskott i plasten och kanske ett par cm på kylarkåpan. Det på motorblocket är kanske 8 - 10cm.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men funkar det så? Jag har haft förmånsbil i stort sett hela livet och där kör man ju till verkstaden för minsta lilla. Mina skrapmärken är som ett litet stenskott i plasten och kanske ett par cm på kylarkåpan. Det på motorblocket är kanske 8 - 10cm.
Det hänger på hojens värde om den blir inlöst, men ja, helförsäkring så åtgärdas allt. Det kan ta tid däremot.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag fick ett par transportskador på en hoj.
Bruten spegel, blinkers och lite repor.
1500 i självrisk och fixas på verkstad.
Bilsport o MC. Hittills inget tjafs.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hmm.. detta får jag nog fundera på. Kåpor och plastdetaljer är ju rätt dyrt och svårt att få tag på, tycker jag. Att betala en självrisk och låta en verkstad lösa allt låter som en enkel och smidig lösning.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Så gnäller folk i andra trådar om varför det är hutlöst dyrt att försäkra...
Dyrt? Är man gammal gubbe på landet med äldre hojar och skadefri sedan länge så är det inte dyrt.
Fick rabatt på självrisken för att jag var en så bra kund, d v s bara glatt betalat varje år men aldrig tagit ut något.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tänk på att varje skadetillfälle räknas som ny skada - dvs om hojen har vält på höger sida så repareras inte skador på vänster sida om de inte tillkom samtidigt.
Ex. ur verkliga livet - en person får bilen stulen, den hittas senare med hjulen bortplockade. Han anmäler skadan och beställer bärgning - när bärgaren anländer har flera delar plockats under natten. Det blev två självrisker.
Möjligen har reglerna ändrats fram till idag, detta hände under 80-talet och f-bolaget fick rätt i försäkringsdomstolen.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Om man skulle göra ett försäkringsärende av det hela och försäkringbolaget betalar för reperation, förväntas jag lämna hojen till verkstaden med en gång även om de inte har tid förens om 3 veckor? Eller blir jag kallad när det är dags?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Det gör du upp med verkstaden.
De kommer att vilja se den snarast för att kunna lämna en bedömning och offert till försäkringsbolaget.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Om man skulle göra ett försäkringsärende av det hela och försäkringbolaget betalar för reperation, förväntas jag lämna hojen till verkstaden med en gång även om de inte har tid förens om 3 veckor? Eller blir jag kallad när det är dags?
Många verkstäder är glada om de får jobb över vintern - bara att komma överens med dem

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej

Ja då var nybörjare tillbaka men fler frågor. Jag är väldigt tacksam för hjälpen jag fått här.

Jag har nu köpt en Honda Shadow 600 2002. Jättefin, verkligen!
Men när köpet var klart så nämnde säljaren att han använder en annan olja än den som står i manualen. Ha har använt Mobil Super 2000 10w-40 Semi-synthethic (Gasoline & Diesel).
Jag har googlat runt lite och det verkar vara väldigt specific olja som ska användas. 10W-30 med MA-märkning för motorcyklar med wet-clutch. Fel olja kan tydligen innebära skada på motorn komponenter och växellåda + koppling.
Säljaren säger att det kommer funka bra men nu står cykeln still tills jag vet mer.

Nån som har koll på sånt här och kan råda? Jag får nog ringa en Honda-verkstad imorgon.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det finns lite olika uppbyggnad av mc-motorer.
1 Motor där oljan smörjer förbränningsmotorn och växellådan samt att kopplingen ligger i samma olja (våtkoppling) - den är nog vanligast idag
2 Samma princip, men kopplingen ligger utanför oljebadet - torrlamellkoppling, ex. äldre Ducati. Bytte till våtkoppling någon gång 2005-10 tror jag - lite beroende på modell - ett skäl till bytet är att kopplingen för ett j-la oväsen.
3 "Bilmotorprincipen". En olja för förbränningsmotorn, en annan olja för växellådan - systemen skilda och torrkoppling. Ex äldre BMW boxermotorer (2010? ca).

Skillnaden i oljor är bla att mc-oljor för typ 1 o även 2 har tillsatser som minskar skumning (växellådan vevar runt rejält i oljan) och även att oljan är anpassad för våtlamellkoppling.
Mobil Super 2000 är inte en sådan olja så den bör du inte använda - jag betvivlar att det skulle skada motorn, men kopplingslamellerna kan nog bli påverkade - dock inte akut.

Köp en mc-olja, finns massor att välja på ex. kan du leta på Oljemagasinets hemsida o välja oljor för mc
Inget att bryta ihop för att han tagit en genväg med oljan, kör varm, töm ut. Byt olja o filter - sådant fixar du själv och om du inte så titta här
eller här
Notera körsträcka i servicehäftet så vet du när det är dags igen

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE