blev av med körkortet, 1 månad kvar på prövotiden, vad händer?

hakankj

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
ktm 625 smc 2005
Ehhh, jo, det kan visst hjälpa en HEL JÄVLA DEL! Min sambo har blivit av med körkortet 2 ggr och BÅDA gångerna överklagade han det pga att han behövde det i tjänst. Så från 3 mån till 1 mån, HJÄLPTE VÄLDIGT MYCKET!!! :tungan
Så det är VÄRT ett FÖRSÖK! :tummenupp

Okej, så bra... då gäller det bara så snyfta så bra som möjligt så kanske man har en liten liten chans :)

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Ligger man 52km/h pa 30 stracka och blir tagen sa far man allt skylla sig sjalv. Pa 30 strackor blir det inga rabatter eller dylikt. 30 strackor finns till for att det finns barn, skolor, mm i narheten.... skillnad om du aker for fort pa 50/70 strackor....

30 strackor galler det att halla exakt hastighet...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Från körkortsportalen:

Körkort på prov i två år

Alla nyblivna körkortstagare i Sverige får en prövotid på två år. Prövotid innebär att du måste göra ett nytt förarprov (både kunskapsprov och körprov) för att få ett nytt körkort, om du gör dig skyldig till någon förseelse som leder till att körkortet återkallas under denna period på två år. Det gäller oavsett hur kort spärrtiden (återkallelsetiden) är.

Prövotiden står på ditt körkort med en sifferkod och datum för prövotidens slut.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ligger man 52km/h pa 30 stracka och blir tagen sa far man allt skylla sig sjalv. Pa 30 strackor blir det inga rabatter eller dylikt. 30 strackor finns till for att det finns barn, skolor, mm i narheten.... skillnad om du aker for fort pa 50/70 strackor....

30 strackor galler det att halla exakt hastighet...

Man får alltid skylla sig själv..

Men att tex hålla 30 med KTMen var halft omöjligt, stånkan hackar satan eftersom utväxlingen inte är gjord för 30.
Kör man 52 vid en skola med god uppsyn 5min i 5 (30 upphör 17.00 här i stan iaf) så är man knappast livsfarlig i trafiken.

50sträckor finns här istan med dubbla filer gjort för 70-90 så känns inte heller som att man offrar småbarn genom att gasa lite mer. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kör man 52 vid en skola med god uppsyn 5min i 5 (30 upphör 17.00 här i stan iaf) så är man knappast livsfarlig i trafiken.

50sträckor finns här istan med dubbla filer gjort för 70-90 så känns inte heller som att man offrar småbarn genom att gasa lite mer. :)

Ja, exakt! :fakta Därför kommer jag att motionera till riksdagen om att alla hastighetsskyltar får tillägget "ca" så det står t.ex. "ca 50" så får man låta väder, vind och tid på dygnet avgöra om "ca 50" betyder 45, 50 eller 60.

Detsamma gäller tilläggsskyltar med tidsangivelser, vilka kompleteras med
"ca" de med, så tidsangivelserna anges som "ca 07 - ca 17" vilket innebär att det är lungt att köra ordinarie hastighet redan 1645 om man känner någon som jobbar på skolan bredvid och vet att deras arbetsdag slutar 1630.

Vi måste bekämpa paragrfarytteriet och få myndighetspersonerna att chilla lite!

Korvgubbe for President! :mattias

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
Sant, behålla kortet är bäst.
Men man får ju tänka sig för på 30 och 50 sträckor. Finns ju en anledning till varför de finns, alltid mycket kontroller där också.

Hellre blir jag inte av med kortet alls. ALLA har kört för fort med hoj, prövotid eller ej, handlar mycket om otur om man fastnar i en laserpicka.

Nej, jag är inte cool....

haha du verkar inte så smart som måste kommentera mitt inlägg....

Gud asså vikken smart brud. Det finns inte många hästar hemma där..

Jag hoppas det löser sig för ts.

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
tror att du "bara" behöver ta om det som det är prövotid på.... kanske det är på bägge..... men ska han fällas för fortåkning på mc... bör inte mc-kortet dras då... går verkligen båda åt hel.... låter lite som om dom fäller honom för något han inte gjort eller?!?..... har ju inte kört för fort med bilen.... kanske inte spelar så stor roll....:va

Nu är ju prövotiden från första körkortet, inte för varje behörighet. Bara bita i det sura äpplet.

Varför köra för fort på en 30-sträcka btw? Det är ju faktiskt en av få hastigheter som brukar vara vettig.

Klass 2 moppe....eller vad det nu heter för man får väl inte ens köra EU-moppe i hans läge??? eller??
Har han förarbevis för det, jo. Ett förarabevis går inte bli av med.
-Varför tror du fyllskallarna kör scooter?

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja, exakt! :fakta Därför kommer jag att motionera till riksdagen om att alla hastighetsskyltar får tillägget "ca" så det står t.ex. "ca 50" så får man låta väder, vind och tid på dygnet avgöra om "ca 50" betyder 45, 50 eller 60.

Detsamma gäller tilläggsskyltar med tidsangivelser, vilka kompleteras med
"ca" de med, så tidsangivelserna anges som "ca 07 - ca 17" vilket innebär att det är lungt att köra ordinarie hastighet redan 1645 om man känner någon som jobbar på skolan bredvid och vet att deras arbetsdag slutar 1630.

Vi måste bekämpa paragrfarytteriet och få myndighetspersonerna att chilla lite!

Korvgubbe for President! :mattias

Du kan inte riktigt läst mitt inlägg då jag skrev att man får stå sitt kast? :confused:

Men det är klart att du inte kunde skrivit så lattjo då?

:Bugar @ überduttigakorven

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Där fick du mig att tänka till lite... Jag fick nyss mitt PPL, och frågan är om man får lov att flyga om man blir av med lappen. Luftfartsverket lämnar ju inte ut nå´t elevtillstånd om man inte har körkort, som exempel. Måste kolla upp sambandet där.

Nu tog ju jag mitt PPL för sisådär en 6 år sen, och hade körkort, men inte är det något krav på att ha KK för att få PPL? LFV och TSV, resp. KK och PPL har ju inget som helst gemensamt vad jag vet? Har ju faktiskt en före detta bekant som jag är ganska säker inte hade något KK och tog PPL när jag tänker efter.

Däremot är du väl skyldig att anmäla eventuella lagbrott som du blivit dömd för till LFV för bedömning, men en fortkörning är ju inte ett lagbrott, om du inte blivit dömd för vårdslöshet eller något sånt.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
30-sträcka är väl typiskt dumt att bli tagen på? Skola, dagis eller radhusområde med småbarn brukar vara mer regel än undantag på dessa vägar. Att då köra nästan dubbla hastigheten är ju som att be polisen plocka ditt körkort. Att du ligger 20-30km/h över på motorvägen tror jag ingen skulle störa sig på, knappt polisen skulle göra det, eftersom i sammanhanget så är det en "liten" fartökning och du inte utsätter någon (förutom dig själv) för nån omedelbart större fara (underdrift).

Lycka till på omprov och uppkörning.

Och ja, prövotiden är 2 år, varken en dag mer eller mindre för de som hade det oklart.

Pudding

...en man med stora drömmar!
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
En liten naken 3:a
:mattias
Som tidigare nämnt så har man endast ett körkort med diverse behörigheter på (A,B...). Om farbror blå känner för att behålla ditt kära kort så ryker körkortet dvs du har inte behörighet längre att framföra vare sig A,B fordon mm. Och prövotiden gäller 2 år från det datum körkortet togs ovs vilken behörighet det då gällde och ingen ny prövotid tillkommer vid ny behörighet.

Och att det inte hjälper i vanliga fall att snyfta och be chefen om ett gott ord stämmer inte. Givetvis är det från fall till fall men är du beroende av körkortet och har en chef som kan tala för sig så förkortas sannolikt indragningstiden för körkortet.

Dock så hjälper väl inte det i detta fallet att chefen eller du snyftar skulle jag tro då en prövotid är en prövotid, tyvärr. Ryker kortet under denna tid får du göra om. Dock är det alltid värt ett försök! :tummenupp

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
Nu tog ju jag mitt PPL för sisådär en 6 år sen, och hade körkort, men inte är det något krav på att ha KK för att få PPL? LFV och TSV, resp. KK och PPL har ju inget som helst gemensamt vad jag vet? Har ju faktiskt en före detta bekant som jag är ganska säker inte hade något KK och tog PPL när jag tänker efter.

Däremot är du väl skyldig att anmäla eventuella lagbrott som du blivit dömd för till LFV för bedömning, men en fortkörning är ju inte ett lagbrott, om du inte blivit dömd för vårdslöshet eller något sånt.
Vet 100% vad KK är :D
sorry men vad är ??? :va:)

PPL = ?
LFV = ?
TSV = ?

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Känner inget medlidande tyvärr. Låter bara pinsamt att åka fast på 30 sträcka. Hellre blir man väl av med kortet när man kör 250 på 90 väg.

Håller med dig totalt.

30 resp 50-sträckor skall respekteras. Speciellt 30!!

Torskar man på 30-väg skall man bli av med lappen.

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Känner inget medlidande tyvärr. Låter bara pinsamt att åka fast på 30 sträcka. Hellre blir man väl av med kortet när man kör 250 på 90 väg.

inget medlidande? och du brukar köra 30 på 30-vägarna? hade det varit 290 på en 90-väg så hade du kunnat säga att du inte känner medlidande... med 52 på en 30-väg, det kör ju förfan tillochmed min gammelmorfar!:gnissla

Mr.lundberg

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -11, RS250 -00
Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Så var det en gång i tiden. Idag finns 30-skyltar lite varstans där man alltid fått köra 50. Sossarna måste väl skapa terapijobb åt arbetslösa skyltmakare och kommunalarbetare som monterar upp dom.

Njae, vägen hemmavid var 50 så länge jag kan minnas, blev dock 30 med refuger runt hållplatserna efter att en unge vart ihjälkörd där. Trots detta görs fortfarande omkörningar på fel sida refugen och ingen håller 30, men men, folk håller ju inte 70-80 längre.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha