blev av med körkortet, 1 månad kvar på prövotiden, vad händer?

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Åter igen är de flesta 30-sträckor märkta med 07-18 skyltar (eller liknande). Efter skyltad tid gäller 50km/h.

Kanske i Piteå

Får väl försöka bryta ner det lite enklare då.

Du hävdar först att folk håller med i tråden för att få "tuttar".

Efter det så kommer du och predikar om moraltanter. Gör inte detta dig själv också till en moraltant?

Avslutningsvis så säger du vad du tycker (tvärt emot några andra). Din åsikt är alltså rättfärdigad (för att det är din åsikt), men andras är det inte, för att dom vill bara få tuttar? Ytterst motsägelsefullt i min mening.

Och vad gäller din kommentar "Surt som fan att bli av med kortet och så länge man inte kört som en idiot så är det inte rätt åt en." - att köra nästan dubbelt så fort som markerad hastighet är inte att köra som en idiot? :va

Att skyltar är placerade som Go' dag yxskaft är något jag kan hålla med om dock. Finns en del skyltar där man verkligen funderar hur folk tänkt.

Sen tror jag inte polisen sitter i Lillajanskogen och skuter med laser.

1. Det är ett mycket vanligt fenomen på SH. Så fort en dam skriver något kommer 17 killar och "håller med till 100%"

2. Det beror på vad vi kallar moralkärringar.

3. Min åsikt är inte mer korrekt än någon annans. Om man ser till lagen är den till och med åt helvete. Däremot tycker jag det är trist att folk yttrar sig om att det är "rätt åt" ts när man inte vet hur det såg ut.

4. Nej, man behöver inte kört som en idiot för att man kört 52 på 30.

Nu ska jag på bio. Kör försiktigt!

Last edited:

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Är du dum i hela huvudet?
Varför tror du det sitter 30 skyltar där för?
52 på en 30-väg är inte liten skillnad.
Och är det så himla svårt att hålla 30 på en liten 30 sträcka och sen brassa hur fan man vill senare när risken att döda småbarn är mindre?

Varken du eller din gammelmorfar skall ha ett körkort.
Och nej, jag känner inget medlidande för TS.

i de trakterna där jag och min gammelmorfar kör 52 på 30-väg så finns det fler 30-skyltar är dagisbarn! och då menar jag inte att det går en unge på varje skola...

EDIT: med betoning "en".

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Gratulerar, jag blev också av med kortet när jag hade en månad kvar på prövotiden. Inte kul alls, var bara att börja om på nytt och ta om både A och B korten när spärrtiden var över.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bor inte där, däremot kör jag aldrig under 50 där när det inte dagtid. Tog den som ett exempel eftersom den är ganska "känd" och där springer det inte barn och det finns även inga bostäder i närheten. Tror INGEN här skulle hålla 30 på den vägen med hojen en skön sommarkväll/natt.

Jo, men skall du slänga dig med undantaget som bekräftar regeln så är det upp till dig.

De sjukaste 30-zonerna jag känner till är däremot i stan i kvarteren, men det är för att man vill styra bort trafiken från kvarteren ut till de större vägarna istället. Så det är inte alltid det handlar om barn utan också om att styra bort trafik då 30 anses vara lägre än bekvämt att köra.

Och kan man då inte ta hänsyn till dessa orsaker (Barn, oönskad trafik) så förtjänar man heller ingen sympati för ett förlorat körkort.
SPECIELLT inte när man fortfarande har prövotid på det... prövotiden är där för att man skall lära sig att köra efter det regelverk som finns, gör man det inte blir straffet klart kännbart.

Men så är jag äldre än 18 också, kanske krävs viss mognad för att förstå vissa saker.

hakankj

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
ktm 625 smc 2005
Jo, men skall du slänga dig med undantaget som bekräftar regeln så är det upp till dig.

De sjukaste 30-zonerna jag känner till är däremot i stan i kvarteren, men det är för att man vill styra bort trafiken från kvarteren ut till de större vägarna istället. Så det är inte alltid det handlar om barn utan också om att styra bort trafik då 30 anses vara lägre än bekvämt att köra.

Och kan man då inte ta hänsyn till dessa orsaker (Barn, oönskad trafik) så förtjänar man heller ingen sympati för ett förlorat körkort.
SPECIELLT inte när man fortfarande har prövotid på det... prövotiden är där för att man skall lära sig att köra efter det regelverk som finns, gör man det inte blir straffet klart kännbart.

Men så är jag äldre än 18 också, kanske krävs viss mognad för att förstå vissa saker.

jo du är säkert oerhört mogen och en perfekt medborgare på alla punkter. jag säger inte att jag har gjort rätt eller vill ha något medlidande. jag startade tråden i förundran över följderna samt höra från människor med erfarenhet av detta. Det var inte för att höra hur dålig jag är att på ta hänsyn till den oönskade trafiken och barnen du pratar om. jag vet att jag gjort fel som sagt och då tycker jag att om du har aggressioner att ta ut, som du verkar ha då du klagar flertalet gånger, så kan du väl ta ut dem någon annanstans än här för det blir bara jobbigt för mig att läsa allt då jag ville få ut något annat av tråden.

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
Det jag vet är att poliser nästintill alltid står och skjuter laser vid 30 sträckor i närheten av skolor/dagis mm. Det finns ju några undantag i city där de står ofta också, men är man stockholmare så har man ju koll på dem sträckorna. Många gånger står även poliser ofta på platser där det finns tillfälliga 30-skyltar, för att se till att hastigheten hålls.
Är själv ifrån Huddinge där ts bor och har han blivit av med kortet där så är det garanterat på vägar där barn leker och vistas.

Till Flipboat och alla som försöker få :tuttar genom att "hålla med".

Ni har väl ingen aning om hur det ser ut där ts kört? Står inte att det var utanför en skola där barn väntar på att bli överkörda. Där jag bor finns det 30sträckor som skulle ha 70 i andra delar av landet. Skulle vilja se er köra 30 genom hela Lill-Jansskogen en tisdagsnatt.

Moralkärringar!

Surt som fan att bli av med kortet och så länge man inte kört som en idiot så är det inte rätt åt en.

Edit: Att skyltarna sitter där av en anledning är långt ifrån korrekt. VV är lika smarta som andra myndigheter och kan sätta upp begränsningar jävligt puckat!

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Precis tagit körkortet? :D
Själv har jag hunnit glömma det där tramset för länge sen :tungan
Är ju inget man använder i trafiken direkt...

Synd på kortet! Min största rädsla, att bli av med korten å tvingas ta om dem :(

Min prövotid går ut 5 september i år :yoparty
(trökigt att det är i slutet på sommaren men ändå).

Jag tog mitt KK 2000 - indraget 2 gånger, 1gången på 1 månad, andra gången på 12 månader.
Istället för att gå runt o tro en himla massa saker kan man faktiskt vända sig till de verket som har hand om just de frågor man vill ha svar på och helt enkelt fråga, telefon och e-mail är väldigt bra.
Skickar man ett mail och frågar brukar man kunna få en url tillbaks med lagtext, om man inte vill leta själv, på t.ex lagen.se
Inte svårare än så....

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Frågan är inte knepigare än att ts får skylla sig själv om han visste att det är 30 på sträckan men ändå kör 52. Ifall han missat 30-skylten finns ett litet underlag till sympati.

Medvetna lagöverträdelser är väl inte mycket att säga om?

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
:confused:vad tror ni händer om man har prövotid på mc och får körkortet inkallat tex 1 månad pga av bilkörning?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alla överträdelser som medför återkallande under prövotiden skall oxå medföra omtagning när om man vill ha tillbaka det när spärrtiden löpt ut.

Henrik

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...