Blev erbjuden att köpa en BMW R1200GS

Fuffens

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2023
Hoj
BMW 1200GS
Så jag har fått ett erbjudande om att köpa en BMW R1200GS, uttagen 2018-08 den har gått ganska långt, strax över 7000 mil.

Jag har aldrig köpt en sån hoj, men jag har alltid drömt om att äga en sån nu när man är 40+ i ålder och behöver en mer gubbig hoj. Jag förstår att man ska kolal service historik etc.

Priset dom frågar efter är 120 000kr

Jag skulle vilja veta andras åsikter:
  • är priset rimligt?
  • vad bör man kolla extra på om man tittar på den?
  • när man provkör är det något man ska tänka på?

image001.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så jag har fått ett erbjudande om att köpa en BMW R1200GS, uttagen 2018-08 den har gått ganska långt, strax över 7000 mil.

Jag har aldrig köpt en sån hoj, men jag har alltid drömt om att äga en sån nu när man är 40+ i ålder och behöver en mer gubbig hoj. Jag förstår att man ska kolal service historik etc.

Priset dom frågar efter är 120 000kr

Jag skulle vilja veta andras åsikter:
  • är priset rimligt?
  • vad bör man kolla extra på om man tittar på den?
  • när man provkör är det något man ska tänka på?

View attachment 489998

Priset är rimligt för att inte säga bra. Skulle inte släppa min 2015 med mer mil för de pengarna, iofs GSA då.

Milen innebär sällan problem i sig, de som kör mycket brukar serva väl.

Kika på det vanliga som ev läckage, servicehistorik, att alla finesser fungerar (finns många). Se till att garantiåtgärder är utförda och att du får med navigator 5 eller 6.

Hojen har gått så pass mycket att den bör vara utsorterad och dessa hojar brukar klara 16.000 mil utan större problem.

En bekant körde 17.000 med sin 2013 års LC. Köpte stötdämpare och vinkelväxel i förebyggande syfte men sålde dem efter att han sålt själva hojen.

Eftermarknaden är gigantisk.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så jag har fått ett erbjudande om att köpa en BMW R1200GS, uttagen 2018-08 den har gått ganska långt, strax över 7000 mil.

Jag har aldrig köpt en sån hoj, men jag har alltid drömt om att äga en sån nu när man är 40+ i ålder och behöver en mer gubbig hoj. Jag förstår att man ska kolal service historik etc.

Priset dom frågar efter är 120 000kr

Jag skulle vilja veta andras åsikter:
  • är priset rimligt?
  • vad bör man kolla extra på om man tittar på den?
  • när man provkör är det något man ska tänka på?

View attachment 489998
Kan inte bedöma om priset är rätt eller fel - du får jämföra med hojar på Blocket.
Är den "med allt" - dvs alla options, de brukar vara fullsketna. Alla väskor eller bara topbox? Bågar ser jag är eftermonterade. Är kardan-kampanjen gjord (gummiventil i botten på kardanhuset). Den väger en del och är ganska hög. Bekväm för tanten att åka med på. Lättkörd. Är inte oäven på bana. Är du händig så fixar du service själv - lätt att komma åt med cylindrarna ut åt var sida. Lite rå i gången. Växellådan smäller (när du lägger i ettan). Kopplingen skall INTE ha bromsvätska. Du åker bekvämt o långt utan problem
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Så jag har fått ett erbjudande om att köpa en BMW R1200GS, uttagen 2018-08 den har gått ganska långt, strax över 7000 mil.

Jag har aldrig köpt en sån hoj, men jag har alltid drömt om att äga en sån nu när man är 40+ i ålder och behöver en mer gubbig hoj. Jag förstår att man ska kolal service historik etc.

Priset dom frågar efter är 120 000kr

Jag skulle vilja veta andras åsikter:
  • är priset rimligt?
  • vad bör man kolla extra på om man tittar på den?
  • när man provkör är det något man ska tänka på?

View attachment 489998
Är ingen expert på de hojarna men kan bidra med ett par saker.

Känn efter hur du upplever telelevern, alltså framänden. Hur det är att köra med obefintlig kommunikation från framhjulet. Det är bedrägligt i bemärkelsen att det känns hur säkert som helst...tills du flyger för fysikens lagar slutar inte gälla bara för att det känns så. Men kapabel, det är den!
Kolla även efter läckage, då det kan sippra lite här och var

Minsta darr eller vibration i drivlinan kan bli dyrt. Jag hade en R1200R, samma drivlina. Det byttes slutväxel, (som det kan vara brist på), lagring och till sist sving. Problemet kom inifrån och hittades aldrig. Då den gått några inkörningsmil vill du nog ha kardanservice/kontroll på den så splines är infettade och damasker hela då de inte är något under av täthet.

Sen är det nog till att vara vaken på dina reaktioner. Hur lättkörd den är. Hur gött det är med låg tyngdounkt. Om du inte hatar konceptet kan du vara beredd på att den kommer att växa på dig och du kommer växa ihop med den.

Om den är som R, så är det lite löjligt täta serviceintervall och därmed kännbara uttag. Det hör till och höjer statusen på föraren/ägaren. (Yeah, right...)

Lycka till!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
…och en så gammal hoj servar du själv. Tar en timme eller två i garaget under vintern, kostar typ 1500 i delar och oljor. Kontemplativt.
Ventilkoll är inte svårt men shims är mer jobb när det väl behöver justeras. Har dock aldrig ens hört om någon LC-boxer som krävt justering.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kan sakna min Boxer ibland (RS), underbar på långtur. Så testa noga, väldigt speciell känsla. Du kanske tokgillar det
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kluriga med BMW är all problematik med elektronik som de haft genom åren. Ta du en ordentlig tur o känn o kläm. Funkar allt som det ska och känns allt okay. Sen om det känns bra så.. Känner du säljaren o vet att det är en schysst person? Jag skulle aldrig lägga ut 120 pappa annars på en hoj som rullat över 7000 mil av en privatist om jag inte hade koll på personen.

Hm, vilken slags slags elektronik menar du? Åttiotals K100 kunde tjorva med kretskort i instrumenteringen vet jag, men sedan? Från 2007 och framåt är det inga servobromsar heller.

Tvärtom så verkar R1200LC rulla på otroligt bra, och de första dåliga knappsatserna är ju bytta för länge sedan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det kluriga med BMW är all problematik med elektronik som de haft genom åren. Ta du en ordentlig tur o känn o kläm. Funkar allt som det ska och känns allt okay. Sen om det känns bra så.. Känner du säljaren o vet att det är en schysst person? Jag skulle aldrig lägga ut 120 pappa annars på en hoj som rullat över 7000 mil av en privatist om jag inte hade koll på personen.
Äger en likadan - ett år äldre - problemet som varit är den fastrostade kardanen som upptäcktes vid första service vid 1000 mil - byte o smörjning. Därefter kom serviceåtgärden med dränering av kardanhuset, om det verkligen löser problemet tänker jag ha koll på själv framöver - att släppa ned slutväxeln så att man kommer åt båda kardanknutarna är lättfixat.
I övrigt "felfri", men som du säger så har elektroniken en massa fuffens för sig. Får ofta felmeddelande om att sos-systemet inte funkar, det gör det, men felmeddelandet poppar upp varje gång jag tappar telefonmottagning. Ibland/sällan kommer det upp felmeddelande om att ABS resp fjädring inte funkar, men de försvinner när man kört en bit. Ännu mer sällan är displayen svart vid start (om jag slår på tändning och trycker på startknapp innan displayen kommit igång så händer det då o då) - kräver att jag slår av tändning och startar upp igen.
Det som stör mig är att BMW inte släpper uppdateringar som man får vid service - själv har jag kört Volvo i många år och uppdateringar för att fixa mjukvarubuggar laddas alltid ner vid service
Nu är inget av problemen tillräckligt stort för att jag skulle byta hoj, jag tycker bara att BMW är ett skitföretag men med bra produkter
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag köpte min 1200RS uttagen 2017 för snart tre år sedan, med 7200 mil på mätaren. Den har nu gått 10500 mil. Inga problem alls att tala om. Jag betalade hälften av vad motsvarande hoj kostat med normala 3000 mil, så ett fynd imo.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Äger en likadan - ett år äldre - problemet som varit är den fastrostade kardanen som upptäcktes vid första service vid 1000 mil - byte o smörjning. Därefter kom serviceåtgärden med dränering av kardanhuset, om det verkligen löser problemet tänker jag ha koll på själv framöver - att släppa ned slutväxeln så att man kommer åt båda kardanknutarna är lättfixat.
I övrigt "felfri", men som du säger så har elektroniken en massa fuffens för sig. Får ofta felmeddelande om att sos-systemet inte funkar, det gör det, men felmeddelandet poppar upp varje gång jag tappar telefonmottagning. Ibland/sällan kommer det upp felmeddelande om att ABS resp fjädring inte funkar, men de försvinner när man kört en bit. Ännu mer sällan är displayen svart vid start (om jag slår på tändning och trycker på startknapp innan displayen kommit igång så händer det då o då) - kräver att jag slår av tändning och startar upp igen.
Det som stör mig är att BMW inte släpper uppdateringar som man får vid service - själv har jag kört Volvo i många år och uppdateringar för att fixa mjukvarubuggar laddas alltid ner vid service
Nu är inget av problemen tillräckligt stort för att jag skulle byta hoj, jag tycker bara att BMW är ett skitföretag men med bra produkter
Tillägg - ingen skugga på generalagent, ÅF o verkstäder i Sverige, där funkar det geschwint
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det som stör mig är att BMW inte släpper uppdateringar som man får vid service - själv har jag kört Volvo i många år och uppdateringar för att fixa mjukvarubuggar laddas alltid ner vid service
Så BMW gör inte det, dåligt!
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Inte ens återförsäljarna vet om det finns uppdateringar. Det märker de vid uppkopplingen till hojen vid service. Uppdateringarna kan dessutom ta många timmar i anspråk. Mycket märkligt och hemlighetsfullt förfarande. Med min nuvarande Ducce ser jag om det finns uppdateringar i ducati appen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller så kanske det inte behövs? Saker måste inte alltid patchas till förbannelse. Funkar allt som det ska? På min hoj gör det det, så varför ska den ha uppdateringar?

I vilket fall tror jag den aktuella hojen inte besväras av den typen av problem….
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan ju vara så att Volvo prioriterar time to market, och skickar ut något så fort det funkar hjälpligt, premiummärken som tex BMW kanske testar av och säkerställer kvalitet innan det når marknaden, och slipper en massa patchningar?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det kan ju vara så att Volvo prioriterar time to market, och skickar ut något så fort det funkar hjälpligt, premiummärken som tex BMW kanske testar av och säkerställer kvalitet innan det når marknaden, och slipper en massa patchningar?
På första kommentaren ja, men BMW är i så fall sämre - hur kan du annars förklara att jag inte fått fixat problemen (#10) efter fem år och påpekande vid varje service/varje år? Svaret från verkstad är att "BMW har inga fria uppdateringar till din mc" (en uppdatering fick jag vid 1000 mil men den har inte löst problemen.
Bli inte som BMW-klubbens forum där inställningen är "BMW har aldrig gjort några fel och kommer inte att göra det heller"
Jag kör både BMW o Porsche och båda företagen har gjort ett antal missar som kan få mig att betvivla tesen om tysk ingenjörsmässighet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På första kommentaren ja, men BMW är i så fall sämre - hur kan du annars förklara att jag inte fått fixat problemen (#10) efter fem år och påpekande vid varje service/varje år? Svaret från verkstad är att "BMW har inga fria uppdateringar till din mc" (en uppdatering fick jag vid 1000 mil men den har inte löst problemen.
Bli inte som BMW-klubbens forum där inställningen är "BMW har aldrig gjort några fel och kommer inte att göra det heller"
Jag kör både BMW o Porsche och båda företagen har gjort ett antal missar som kan få mig att betvivla tesen om tysk ingenjörsmässighet
Ja, vem har sagt att uppdateringar ska vara gratis? Det är dom mig veterligen väldigt sällan, om det inte är något som är farligt som ska åtgärdas. I min bransch måste du ha ett supportavtal för att få sånt, inget konstigt i det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, vem har sagt att uppdateringar ska vara gratis? Det är dom mig veterligen väldigt sällan, om det inte är något som är farligt som ska åtgärdas. I min bransch måste du ha ett supportavtal för att få sånt, inget konstigt i det.
Jag får väl komplettera med att - de har inga uppdateringar som är till för att lösa problemen, de uppdateringar som finns lägger till funktioner som jag inte är intresserad av - eventuellt löser de problemen också, det har jag inget svar på.
Och om man levererar en produkt med undermålig funktion så betvivlar jag att det ens i din bransch skulle krävas supportavtal. Varför skickar ex. Windows ut uppdateringar fritt 2ggr per år? Sådant tar man höjd för redan vid prissättning.
F.ö. - ett instrument med hastighetsmätare, alla indikatorlampor som inte tänds vid start utan kräver en omstart - tror du inte myndigheter skulle kalla det "farligt" ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Nä, kom igen nu Hoztic, jag har alltid uppfattat dig som en seriös man (vilket jag fortfarande tror att du är) - men är du inte lite väl blind för att BMW har svagheter som alla andra?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top