Blev kortslutning – finns ingen säkring?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Såhär ser den omvandlare ut (till vänster på bilden) när jag har öppnat den. Ger 12 volt 25 ampere från 220 volt och jag har helt problemfritt använt den i ett par månader till en dieselvärmare, vars elektronik kräver 12v. Har ett par gånger använt oanvända utgångar på den (finns tre plus och tre minus) till att kolla 12v-grejer till bilen som jag håller på med. Just nu till exempel och typiskt nog fick såklart plus och minus kontakt i en sockel till positionsljus (till höger på bilden). Jävla Biltema-skit. Ingen säkring gick omedelbart, utan de svarta och bruna kablarna till denna sockel brev varma och det började ryka. Då kopplade jag förstås snabbt bort all strömtillförsel. Det svalnade och slutade ryka. Men omvandlaren verkar ha tagit stryk. Ingen ström kommer nu från den. Trodde jag skulle se en säkring på den och verkligen när jag öppnade den. Har otillräcklig kompetens på det här området för att se ifall något på bilden ÄR en säkring eller/och ifall något annat har gått sönder. Någon här som ser det?
kortis.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sorry GuW, tog bort inlägget/bilden som du svarade på eftersom bilden efter (den här ovan) var tydligare.

Den behöver lödas loss, men du kan ju prova att bygla den först för att se att det är den som är trasig

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Ja eller varför inte ohma den
Har multimeter och den visar ”0” och piper när jag mäter på säkringens undersida mellan de två terminalerna. Betyder att den är hel och att något annat har gått sönder? :-/ Kanske den gula avstörningskondensatorn intill som det står 0.1 µF på?
IMG_A169AB6C2869-1.jpeg

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Problemet med att sumra på kortet är att man inte vet om det är kopplat så det är kontakt en annan väg än genom komponenten.
Löd loss den och mät.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har multimeter och den visar ”0” och piper när jag mäter på säkringens undersida mellan de två terminalerna. Betyder att den är hel och att något annat har gått sönder? :-/ Kanske den gula avstörningskondensatorn intill som det står 0.1 µF på?
Det är som sagt svårt att mäta komponenter som sitter lödda, men om du har multimeter, mät resistens på ut och ingångar på transformatorn, och lägg upp värdena här. Då kan man se hur pass kry den är i sig.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tyvärr blir det varken ”pip” och kontakt eller några värden alls mellan någon IN och UT.
View attachment 493649

Får du varken ohm eller pip(ohm nära) på så är trafon gonatt , du kan prova o löda fast nått som motsvarar 1mm i diameter istället för säkringen o gå iväg en bit o plugga sladden.

Inge smäll/ inge rök så kan du hitta en ersättare för säkringen

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Fick loss den attans säkringen och verkar inte vara något fel på den. Piper och indikerar noll (001).
tempImageELfiAR.jpg

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Problemet ligger från trafon och sen mot förbrukaren. Du hade ju en redig "härdsmälta" men under 1250W effekt som säkringen skulle ha löst ut på.

Har du någon nätdel till en stationär PC så kan du använda det för att få ut 12V.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Till vänster från säkringen har du en likriktar brygga(svarta smala) , löd på säkringen igen om den är hel.

Kolla hur den ser ut , man ser varmgång på ic som denna och dom andra om texten försvunnit

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Sen skrufvar du du o kollar under på kortet , magisk väldoftande rök kan komma från kretskortsbanor som brinner av , tycker alla ser friska ut.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Kopplade in ström (220v) igen och då sprakade det till. Kopplade ur och har nu beställt en liknande ny. Skapligt billig läxa att alltid och först montera egen säkring! Men hur stark?
Skärmavbild 2023-12-28 kl. 16.52.34.png

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
12V power Or No 12v power....... bara valet av varumärkesnamn gör mig tveksam:)

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen