Blev påbackad idag! Vilket av dessa alternativ skall jag göra?

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Ah, helvete!
Flyttade hojen några timmar från gatan utanför då det var städdag mellan 9-14. Parkerade bakom en lätt lastbil/pickup, men hade ganska bra marginaler mellan honom och mig. La på kapellet på hojen och lät den stå där typ en timma.

Kom ut senare och då hade den jäveln backat in i hojen. Som tur var hade den inte vält, men han/hon hade knuffat den bakåt cirka 40 cm, vilket man kunde se på skrapmärken i asfalten från stödet.

När jag tar av täcket ser jag att kåpglaset är spräckt. Kul, kul! :mad:

Har sett bilen tidigare här i kvarteret och troligen kommer den komma tillbaks och parkera ikväll.

Vad skall jag göra?
1. Kolla reg-nr och ringa polisen. (Bryr de sig?)
2. Kolla reg-nr och ringa ägaren och säga att han faktiskt backat in i mig. (Han/hon säger väl troligen att det inte stämmer)
3. Öga för öga - krossa en spegel eller något annat lämpligt.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Är det med en lätt lastbil så är det ju faktiskt inte säkert han märkt av det. Viktskillnaderna är rätt så stora.
Så jag tror säkerligen om dem är seriösa så ersätter dem skadorna åt dig utan att blanda in försäkringsbolag/polis m.m.
Det tycker jag är det första du kan göra och se vad dem säger till dig.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om du gör först 2 och sen 3 så lär 3 hända dig med.

Gör 2 och går de inte med på att bara kirra det vid sidan av så anmäl till FB och eventuellt polisen. FB kommer då begära in motpartens version och sedan avgöra om det stämmer eller ej. Fota gärna så mycket som möjligt kring platsen för att kunna visa vad du menar.
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Tack för bra och snabba tips!

Har fotat och dokumenterat skadorna och platsen. När jag får syn på bilen skall jag mäta höjden där flaket börjar också, för där han tog i hojen går inte att träffa med vanlig bil känns det som.

Alternativ 2 blir det nog då om jag hittar bilen ikväll.

EDIT: Här kommer lite bildbevis.
 

Bifogat

  • Bild0001s.jpg
    Bild0001s.jpg
    28.7 KB · Visningar: 241
  • Bild0002s.jpg
    Bild0002s.jpg
    45.4 KB · Visningar: 252
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
4. Ta ett djupt andetag, tro gott om folk, anta att den okända chauffören i den okända bilen inte ens märkt vad som hänt, ev köp ett nytt kåpglas för några hundringar, var glad och skatta dig lycklig för att det gick så bra som det gjorde. Andra människor råkar ut för avsevärt värre olyckor utan att bli bittra.
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Polisanmäl och skriv skadeanmälan till Fb, du får billigare självrisk då det är en styrkt att det är en p-skada. Om du nu inte hittar "idioten".
Gjorde så med tjejens bil som blev skadad på en stormarknad.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Hur backade han på dig, hur stod du alltså parkerad? Stod hojen rakt bakom i samma rikting som bilen eller "tvärs" över.
Tycker skadorna tyder på det första men skrapmärkena i asfalten ser ut som om hojen blivit påkörd bakifrån och skjutits framåt...
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Hur backade han på dig, hur stod du alltså parkerad? Stod hojen rakt bakom i samma rikting som bilen eller "tvärs" över.
Tycker skadorna tyder på det första men skrapmärkena i asfalten ser ut som om hojen blivit påkörd bakifrån och skjutits framåt...

Tror inte man kan föra en hoj framåt utan att stödet viker sej? Sen blir det väl knappast märke fram på hojen om den är påkörd bak???? :confused:
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Tror inte man kan föra en hoj framåt utan att stödet viker sej? Sen blir det väl knappast märke fram på hojen om den är påkörd bak???? :confused:

Sant, men även svårt att backa på en hoj och få skrap,ärken som tyder på att hojen skjutits framåt, skrapmärkena i asfalten borde ju varit framför stödet..kan ju kanske vara så att han flyttat hojen..ägaren alltså då han inspekterade skadorna?

Jag skulle iaf snackat med bilägaren och förhoppningsvis löst problemet så, annars polisanmälan och då kan väl det hela räknas som smitning och det är väl ganska bra böter/straff på det har jag fått för mig.
 

NeMoo

Återfallsfanatiker
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Hojlös
Tänk nu på att de flesta försbolag inte godtar en p-skada om du är ensam när du "upptäcker" den. Det höll på att hända mig när min bil blev påkörd när den var parkerad, dock kunde jag bevisa att det var omöjligt att köra bilen själv på sånt sätt att den skadan skulle uppstå så jag fick rätt i slutändan.

Alltså se till att du har med dig någon som såg att hojen var ok innan du ställde den där och som var med dig när du "upptäckte" skadan. (i din anmälan)
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Tjena.

Får börja med att säga att ens komma på tanken att skriva alternativ tre får en ju att undra om du behöver en förmyndare...


Men men, föraren har med all säkerhet inte ens märkt att han backade på din hoj, den har ju bara knuffats bakåt...alltså inget krasch boom bang!

Att parkera sin hoj bakom en skåpbil är ju inte det bästa, men det visste du säkert innan, och gjorde du inte det så gör du det nu.

Det finns många plantor som kör last/skåpbil, men att "ge tillbaka" är lite treårigt va...?

Den långa vägen att få ersättning är ju genom att polisanmäla och hej å hå.
Eller pynta ett nytt och var glad att det inte blev värre!
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Det hände en liknande grej för mig för ett par veckor sedan. Kom gående mot min bil, ser att en Saab står läskigt nära min bil, jag går fram för att se. Jag ser ganska snabbt att det har blivit ett rejält dörruppslag i bilen. Jag tar dit folk som kommer gående och ber dom att titta och det råder ingen tvekan om att det är denna bilen som har orsakat skadan. Men jag har ju som sagt inga vittnen som har sett det live. Sagt o gjort, jag tar reg.numret, självklart är det en tjänstebil, men jag lyckas ändå få tag i ägaren av fordonet, jag ringer upp vedebörande och säger att jag har fått en ganska rejäl buckla i bilen efter ditt dörruppslag, jag drar en vals och säger att det vart en person som satt en lapp i vindrutetorkaren som har sett dig.

Han erkänner direkt och vid erkännandet hade jag högtalartelefonen på så att jag kan få ett vittne som hör erkännandet.

Denna gången gick det bra. Ring upp ägaren och säg att du har vittnen, då börjar han troligen att vackla.

Jag är inte säker, men smiter man från en sådan skada såsom dörruppslag eller din skada så kan man bli av med KK för smitning.

Hoppas det går bra för dig, det är verkligen skittråkigt att inte folk kan vara mer varsamma om andras grejjer.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Polisanmäl först, så det inte blir något strul om lastbilsägaren krånglar. Löser det sig på ett bättre sätt så tar du bara tillbaka anmälan.

Och löser det sig inte på något sätt så tar du kontakt med TFF. Det är för såna här saker vi blir rånade av dem om vi bommar försäkringen, så då skall vi fan ha igen för det också.
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Angående bilden på skrapmärket i asfalten så har jag flyttat fram hojen innan jag tog bilden, så den puttes bakåt alltså.

Jo, förstår själv att alternativ tre är jävligt barnsligt, men folk här om några borde väl veta hur arg man blir om något händer ens käraste ägodel?

Uppdatering:
Tog flera vändor på gatan igår för att leta efter bilen, men ingen lycka. Nu när jag var på väg hem så ringde SuperTed här på SH som hade hört om vad som hade hänt och sa att bilen stod utanför. Åkte dit nu och fotade reg-nr samt mätte mot motorcykeln och den delen av flaket som sticker ut är exakt i höjd med skadan.

Fick rätt på företaget som ägde bilen, men när jag ringde föraren precis så var han på konsert eller något liknande. Skickade SMS att han gärna får ringa upp mig sen när han hör.

Återkommer med mer info när det händer något.

Att parkera sin hoj bakom en skåpbil är ju inte det bästa, men det visste du säkert innan, och gjorde du inte det så gör du det nu.

Tänkte mig för innan jag ställde mig bakom, men han hade en bra lucka framför sig och jag stod en bra bit bakom honom, så han var absolut inte inparkerad.
 
Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
men var det inte något företag som hade pickupen/lastbilen??

självrisken dem har på någon tusing gör ju inte att hela företaget kursar så jag tror nog dem betalar efter sina misstag!
är det en privatperson så kan det ju vara knepigare om det är en snål jävel som vägrar erkänna.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Öhh, varför inte ta regnumret och ringa ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt, så får dem jobba åt dig. Det är därför du har en försäkring...

De kommer driva in skadekostnaden via motpartens försäkringsbolag....
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Påbackad...

Precis som de flesta beskriver så tror jag för det mesta gott om folk. Jag har varit inblandad i FEM trafikolyckor/tillbud de senaste fem åren, dock har jag ALDRIG varit vållande vid något av tillfällena, utan jag tillskriver det att jag är ute i trafiken för jämnan och kör över 4000 mil per år.

Vid samtliga tillfällen har allt löst sig i god ordning med skaderapporter, försäkringsbolag och verkstäder. 95% av alla människor är bra att ha att göra med och jag utgår från att det alltid funkar. Mitt råd är börja försiktigt med trevlig ton och korrekt artighet, det löser nästan allt. Börjar man stenhårt och gapar och går på, då har du ingen möjlighet att trappa upp om det skulle behövas. Den metoden tillämpar jag i alla situationer där det finns risk för oenighet eller konflikter.
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Öhh, varför inte ta regnumret och ringa ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt, så får dem jobba åt dig. Det är därför du har en försäkring...

De kommer driva in skadekostnaden via motpartens försäkringsbolag....

Jo, men tänkte först snacka med killen. Möjligen vill man väl lösa en sådan här sak genom att de köper ett nytt glas och backspegel (såg idag att den pajat också) till mig utan att blanda in FB.

Mitt råd är börja försiktigt med trevlig ton och korrekt artighet, det löser nästan allt. Börjar man stenhårt och gapar och går på, då har du ingen möjlighet att trappa upp om det skulle behövas. Den metoden tillämpar jag i alla situationer där det finns risk för oenighet eller konflikter.

Ja, helt korrekt. Man blir bara så förbannad när sånt här händer och glömmer bort att andas och räkna till tio!
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jo, men tänkte först snacka med killen. Möjligen vill man väl lösa en sådan här sak genom att de köper ett nytt glas och backspegel (såg idag att den pajat också) till mig utan att blanda in FB.

Förstår inte vad folk har emot att blanda in FB, det är ju därför man har en försäkring... Så man slipper göra jobbet själv... De är inte farliga liksom... De finns till för att hjälpa dig.

Du har inget att förlora på att anmäla skadan dit osv osv. Skulle du sen komma fram till att ni vill lösa det på egen hand så kan du ju göra det ändå, men ser inte riktigt anledningen, skulle väl va om du vill ha cash istället för hojen reparerad iofs...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top