Bli snabbare..?

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
Tog licensen i våras och har kört 250SP i år. Nu vet jag inte hur jag ska
göra.

1. Stanna kvar i 250SP, billig klass men kanske inte så hård konkurans
2. Köpa en R600, dyrare med tanke på däckskontot men tuff konkurans
3. Köpa en 250R, verkar kunna bli hur dyrt som helst.

Vilket tror ni är bäst för en som fortfarande är nybörjare och vill lära sig så mycket som möjligt, så fort som möjligt?

#27
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
250sp är vettigt och roligt, även om konkurrensen inte är stenhård nu längre, givetvis blir man snabbare ju mer man kör, dessutom billigt.
r600, tja, däckskontot har du redan nämnt, annan kostnad, eller snarare risk är dyrare vurpor.
Vill du lära dig mycket, är 250r solklart valet. Och det behöver inte alls bli hur dyrt som helst. Första säsongen behöver man inte ha de värsta grejerna, man kan åka på billigare soppa, man kan köra däcken rätt länge och man kan köra hojen rätt safe.

edit: Kan tillägga att jag tycker 125r förmodligen är det bästa sättet att lära sig racers och hur man får upp tempo i böjarna, dock är ju ens egen vikt ganska avgörande, även om Håkan Olsson fortfarande regerar, trots sin ganska stora kula..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mitt råd är att du fortsätter med 250SP tills du kör ifrån allihopa, sen kan du byta klass.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom andra klasserna som du funderar på kommer du kunna köra snabbare än mot vad en 250SP klarar! Men du menar nog att du som förare vill utveklas!

För att bli snabbare behövs övning och det kan hindras av sin ekonomi! 250SP är den klassen som du kan köra mest för pengarna då!

R600 kan ju passa dig som förare bättre kanske? Och beroende för vad dina planer är med att tävla så kommer du om du senare ska köra 4-takt i någon form ha med dig den erfarenheten som R600 kan ge i form av körstil/mekande.

250R kan ju oxå passa dig bättre? Man vet inte förän man provat!

250SP har kanske inte har lika blodig konkurans som 1999-2002, men tiderna som presterades då finns ju kvar att jämföra sig mot och ha som mål!

Och dessutom ser jag att du på dom race du kört legat ca 3 sek ifrån dom varvtiderna från toppförarna i år presterat så du har mer att lära även där! Är du ca 3 sek långsamare i R600 kvalar du kanske inte ens in..
 
Last edited:

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
oFFkeFF skrev:
edit: Kan tillägga att jag tycker 125r förmodligen är det bästa sättet att lära sig racers och hur man får upp tempo i böjarna, dock är ju ens egen vikt ganska avgörande, även om Håkan Olsson fortfarande regerar, trots sin ganska stora kula..

De 125R jag har sett är ju sjukt små! Kan som du säger bli problem med 187cm 85 kilo. Speciellt när man kör med grabbar som Gull...

#27
 

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
Axxexs skrev:
Dom andra klasserna som du funderar på kommer du kunna köra snabbare än mot vad en 250SP klarar! Men du menar nog att du som förare vill utveklas!

För att bli snabbare behövs övning och det kan hindras av sin ekonomi! 250SP är den klassen som du kan köra mest för pengarna då!

R600 kan ju passa dig som förare bättre kanske? Och beroende för vad dina planer är med att tävla så kommer du om du senare ska köra 4-takt i någon form ha med dig den erfarenheten som R600 kan ge i form av körstil/mekande.

250R kan ju oxå passa dig bättre? Man vet inte förän man provat!

250SP har kanske inte har lika blodig konkurans som 1999-2002, men tiderna som presterades då finns ju kvar att jämföra sig mot och ha som mål!

Och dessutom ser jag att du på dom race du kört legat ca 3 sek ifrån dom varvtiderna från toppförarna i år presterat så du har mer att lära även där! Är du ca 3 sek långsamare i R600 kvalar du kanske inte ens in..

Visst, jag ligger inte i toppen och fightas så det finns en hel del tid och kapa på Aprilian oxå. Jag tänkte mest om det på något vis skulle vara lättare att lära sig på en riktig racer eller en 600 med mer effekt.

Om någon skulle låta mig provköra en 250R så skulle jag gärna prova på hur det känns.

#27
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hjalle skrev:
Visst, jag ligger inte i toppen och fightas så det finns en hel del tid och kapa på Aprilian oxå. Jag tänkte mest om det på något vis skulle vara lättare att lära sig på en riktig racer eller en 600 med mer effekt.

Om någon skulle låta mig provköra en 250R så skulle jag gärna prova på hur det känns.

#27

Det där är ju efter lite tycke och smak.
En del har skitlätt att få upp bra fart på racer, andra tar det längre tid för.
Personligen tyckte jag det var svårt som fanken, jag kände mig en nybörjare när åkte ut på min hoj första gångerna, och det gick långsamt som fanken.
Dock kändes det extremt mycket mer utvecklande för min körning, det gick liksom inte att slarvköra ett 1.00-varv på sviestad som det gick att göra med 600'an. En liten miss är dyrare på en 250r än på en 600/1000 helt enkelt. Iofs är det väl lite liknande på en 250sp, men på en 250r är allt så mycket mer, effekt/chassi/grepp osv.
Nu har jag inte pressat några tider med 600/1000 sen jag började med 250r, dock kört några varv, och det har känts odramatiskt och ganska enkelt. D.v.s jag tror, och är väl egentligen ganska säker, en racer kräver mer av föraren för att prestera varvtider, men när förare börjar kunna ge det cykeln kräver så går det enklare.

Sen är det ju tycke och smak, och vad man vill få ut av sin rejsing.
Är ju givetvis lite inskränkt eftersom jag själv kör 250r, men jag har som sagt också kört ss600, gixxer1000, r1, r6, 250sp etc på bana, sen har väl inte min utveckling varit spikrak uppåt heller ändå(förutom en del maskinstrul första året, sitter och satt mitt ryggbrott en del i bakhuvudet). Men jag vet ändå vilken cykel jag definitivt haft allra roligaste med på banan..

Min cykel finns för provkörning, under devisen "you break, you buy", helst ska väl ett visst köpintresse finnas, fast det brukar oftast lysa i ögonen efter en provkörning ändå ;)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett alternativ som du inte hade med är att behålla din aprilia och att köpa en 600cc för att kunna köra både 250SP, R600 och kanske lite ERF.

Är ett seriöst förslag där du kommer kunna få mycket körning på! Vissa race körs ju båda klasserna och då får du mer än dom 2 x 20min körning per dag som man annars har på racehelgerna! Du får två säsonger på en så att säga.. Om du har råd? Men lite måste man satsa om man vill bli snabb! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top