Blir av med lappen nu...

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Ta hjälp av någon juridiskt kunnig för hur du överklagar och hur du bäst motiverar myndigheterna att låta dig behålla körkortet.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Depression är skit... Känner många som drabbats och ett par som gått in i väggen totalt (inlagda på psyket och andra efter att försökt ha tagit självmord ett par gånger). En sak jag lärt mig är att håller man ut hela skiten så blir det bättre.

Första året utan piller verkar vara svårt för vissa men efter det så brukar det gå mycket bättre.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Det är hela storyn! Har ju skött mig som fasen och t.o.m tagit licens för skytte nu. Givetvis överklagar jag så fort jag får ett beslut att hugga på. Men hamnade fasen i chock nu.. Har skött mig i trafik alltid, iaf vad dom kunnat tagit för.
Skulle inte trycka på gilla, men det är inget fel på ditt inlägg. Trist som tusan. :( Men du nämnde att du har vapenlicens, och de anser du är självmordsbenägen? Det kommer nog ett brev till snart...

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Som läkare har man egentligen skyldighet att anmäla personer som inte är lämpliga att inneha körkort och skjutvapen till korrekt myndighet.

Depression i sig är inte en sjukdom som kräver återkallelse av körkortet, dock så kan det finnas inslag i ens sjukdomsbild som gör att det, i det enskilda fallet, kan vara motiverat.
Om vi tex föreställer oss en depressiv person som har avancerade planer på att begå sälvmord tex genom att an vända fordon så är det i dt fallet befogat att återkalla körkortet.
Men.
Hur svårt är det att köra bil efter att man blivit av med körkortet? Inte svårt.

De som främst blir föremål för sådana här anmälan är äldre dementa. Vill vi att gösta på 88år med alzheimer ska köra bil eller inne ha vapenlicens? Nej.
Vill vi att magda på 77 år ska ha sin avlidne mans skjutvapen? Ska hon ha körkortet kvar? Om hon inte är medicinskt sjuk; ja.

Det är efterr att en läkare fyllt i paprena som körkortet kan återkallas, så TS bör kolla sig. Kring och rådfråga ansvarig läkare kring handlingen.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Surt... Jag hörde av en släkting som jobbar som trafikinspektör att man börjat bli hårdare med körkortstillstånd vid olika diagnoser, så det kommer nog bli fler som får indragna kort. Det måste ju kännas som en spark i magen när det händer =/

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Spännande...

Jag är läkare och jobbade tidigare inom psykiatrin och i det landsting jag jobbade var vi väldigt restriktiva med att dra in körkort. Väl restriktiva kan jag tycka, fanns gott om personer som var psykotiska eller maniska och körde bil. Att få kk indraget pga depression har jag nog aldrig sett förut. BP med huvudsakligen depressiva symptom?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lät inget vidare att bli av med körkortet på det viset. Men det är svårt för oss andra att egentligen bilda oss en uppfattning om det är rätt eller fel beslut. Man lägger ju trots allt viss förhoppning att läkare vet vad de gör när de tar det svåra beslutet att dra in någons körkort som i ditt fall. Jag tror ingen läkare egentligen vill ta ett sådant beslut. Det är nog anledningen till att Boris ovan tycker att man är lite för restriktiv bland de landsting han jobbat åt.

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Kör du utan kort om du måste, det är inte några straff att tala om vad gäller olovlig körning.

Det är stor risk att få fängelse för olovlig körning eftersom det räknas som grovt brott om man har fått sitt kk återkallat. Dessutom kan det bli praktiskt taget omöjligt att få tillbaks sitt körkort. Var försiktig och lycka till.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 3 §: "För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader."

Redigerat: laghänvisning.

Last edited:

Goranforit

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Hoj
Äntligen "ny" Hoj GSX1000R
Kör du utan kort om du måste, det är inte några straff att tala om vad gäller olovlig körning.

Överklaga o funkar inte det så kör med högre fart :yoparty

Dubbelmoralens forum i ett nötskal :arsele

..sen kör du med piller i kroppen (drogfylla) och kör på en ensamstående tvåbarns mamma på en 30 sträcka, så ska vi såga dig sen här :D

/G

Last edited:

tkdrille

Guest
Ska vi vända på allt? Nu vet vi inget om ts. Och menar inget illa utan har de gjort fel får du följa upp det.

Jag har i mitt jobb blivit mycket förvånad hur slappa läkare annars är på indragning. Har haft personer som varit blinda och har kvar körkort. Så man kan fundera hur de bedömer de här. De är rätt att de ska vara strikt om de är berättigat så att säga

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fast egentligen, hur långt bort ligger det att en svårt deprimerad människa tar livet av sig?
Mången är de tågförare och lastbilschaufförer som fått sig en erfarenhet i livet de inte förtjänat...

Var på handläggarkurs igår för att kunna övningsköra med min systerson, då presenterades en del siffror.

Tror jag kommer ihåg rätt med 314st döda i trafiken varav 23st konstaterade självmord, detta var alltså förra året.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu ska jag inte uttala mig om TS, eftersom jag inte har hela bilden. Men jag var lite sönderstressad för några år sen, och gick till nån hjärnskrynklare för att få lite hjälp med stresshantering. Hon konstaterade att jag var suicidal eftersom jag hade en motorcykel :dummer Antagligen hade hon läst i Expressen om dödsmaskiner som man håller fast sig på med sina bara händer :huvet Högst troligt skulle hon inte kunna se skillnad på en grävskopa och en motorcykel ens...

Sen kan jag tycka, rent generellt sett, att fler körkort skulle dras in när folk blir sjuka, blinda, har uppenbara alkoholproblem osv. I synnerhet svenssonalkisar, såna som har jobb och ett ordnat liv, får sig nog en tankeställare när körkortet ryker och kanske tar tag i sina problem. WT-alkisarna lär dock bry sig minimalt, så där kvittar det väl.

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Hoj
CBR600F -12
Börja knapra piller igen... Det finns en hel Atlant av olika sorter och du kommer hitta en som passar dig.

För övrigt, "tugga bult", som du sa till en... det betyder i mångas ögon: "sug k*k". Fyi.

prsk

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Hoj
GSX-R 600 -04
Låter som ett väldigt ogenomtänkt argument till att återkalla ett körkort.

Låt oss ponera att en person som har svår depression skulle vara självmordbenägen, inte fan skulle ett inkallat körkort hindra honom/henne.

"Hmm helvete, nu kan jag inte åka ut till Bogesund och köra ihjäl mig, dom har ju tagit mitt körkort. Kan bli allvarliga konsekvenser som olovlig körning etc."

Har inte läst hela tråden men det var det första som slog mig.. :7peta

Last edited:

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
All tankar till dig risbrännarn! Jag skulle också bli deprimerad om frugan gömde min post...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu ska jag inte uttala mig om TS, eftersom jag inte har hela bilden. Men jag var lite sönderstressad för några år sen, och gick till nån hjärnskrynklare för att få lite hjälp med stresshantering. Hon konstaterade att jag var suicidal eftersom jag hade en motorcykel :dummer Antagligen hade hon läst i Expressen om dödsmaskiner som man håller fast sig på med sina bara händer :huvet Högst troligt skulle hon inte kunna se skillnad på en grävskopa och en motorcykel ens...

Sen kan jag tycka, rent generellt sett, att fler körkort skulle dras in när folk blir sjuka, blinda, har uppenbara alkoholproblem osv. I synnerhet svenssonalkisar, såna som har jobb och ett ordnat liv, får sig nog en tankeställare när körkortet ryker och kanske tar tag i sina problem. WT-alkisarna lär dock bry sig minimalt, så där kvittar det väl.

Drog hon ditt körkort tillslut?

Det är oerhört svårt att ha en uppfattning i dessa frågor utan att ha hela bilden klar. Det står inte direkt självmordskandidat i huvudet på folk så man förstår ju hur svårt det måste vara att ställa rätt prognos.

Var det för en vecka sedan en bil körde på fel sida av motorvägen utanför Göteborg och kraschade in i en annan bil? (video fanns på Expressens hemsida filmat från en annan bil). Bara en förvirrad person eller självmordskandidat. Jag vet inte. Sedan är ju frågan hur stor skillnad det gör att man tas ifrån körkortet egentligen. Bilen finns ju kvar och om man nu vill ta livet av sig gör ju varken körkortet från eller till.

Anlitade en antikfirma för några år sedan när det gällde ett dödsbo. Ägaren verkade vara en oerhört glad och trevlig person. Några månader senare hörde jag att han tagit livet av sig på ett hotellrum utomlands dit han rest själv. Lämnade fru och barn efter sig. En man i granntrappan tog livet av sig här om året. Minns fortfarande mitt sista samtal med honom när han gick in i garaget och pratade om lite allt möjligt. Det var bara någon dag innan självmordet och jag har återspelat det samtalet i mitt huvud många gånger för att analysera om det fanns något i hans beteende där han försökte tala om att han innerst inne inte mådde bra. För ca 10 år sedan hoppade en person från en bro ovanför motorvägen och landade mitt mellan filerna. Den händelsen har etsats fast i mitt huvud. Om vederbörande hoppat några sekunder senare och det kanske hade varit jag som bromsat i panik framför den livlösa kroppen med förvridet huvud i en onaturlig position med uppspärrade ögon.

Det skrivs inte mycket om självmord i media. Det är lite tabu över det. Tyvärr måste jag säga för jag tror att det förtjänar mer uppmärksamhet. Många barn som växer upp med en förälder som tagit livet av sig och knappt kan prata om det eftersom det är så "tabu" fyllt ämne.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Drog hon ditt körkort tillslut?
Nej, inte vad jag vet iaf :D Ärligt talat så var hon nog mer i behov av psykiatrisk vård än vad jag var, så jag tackade inte för visat ointresse och avbröt bristen på behandling och redde ut det på egen hand istället.

Men jag håller med dig om självmordspolitiken i Sverige. Här i stan har man ju tex satt upp någon form av trådhinder på Västerbron, stans vanligaste adress för självmordshoppare så att dom inte ska kunna ta livet av sig just där iaf. Liknande saker dyker ju upp lite var stans. Men man tittar ju aldrig på dom bakomliggande problemen och orsakerna, det som får folk att må så pass dåligt att dom tar det beslutet. Det enda område där man faktiskt tittar på att försöka minimera antalet döda genom åtgärder är ju i trafiken, att folk dör av att dom mår skit, alkohol, droger och tobak blundar man gärna för. Antagligen för att det är ganska billigt med folk som tar livet av sig jämfört med kostnaden för att skrapa ihop resterna av en hojåkare eller veckla ut lite folk från en hög med bilar. Och tabu som sagt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Låter som ett väldigt ogenomtänkt argument till att återkalla ett körkort.

Låt oss ponera att en person som har svår depression skulle vara självmordbenägen, inte fan skulle ett inkallat körkort hindra honom/henne.

"Hmm helvete, nu kan jag inte åka ut till Bogesund och köra ihjäl mig, dom har ju tagit mitt körkort. Kan bli allvarliga konsekvenser som olovlig körning etc."

Har inte läst hela tråden men det var det första som slog mig.. :7peta

Det som många kommit fram till (rätt eller fel vet jag inte) är att självmord i fordon sällan är överlagt utan mer av impuls. De mer överlagda självmorden sker med mer precision och säkerhet på slutresultatet.

Så att ta bort körkortet så hoppas man få bort de impulsiva självmorden som uppkommer i trafiken helt enkelt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har ingen uppfattning om huruvida beslutet är rätt eller fel.

Jag bara undrar varför så många verkar förutsätta att det är felaktigt? Det kan ju finnas hur goda grunder som helst, eller?

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...