Låter som ett väldigt ogenomtänkt argument till att återkalla ett körkort.
Låt oss ponera att en person som har svår depression skulle vara självmordbenägen, inte fan skulle ett inkallat körkort hindra honom/henne.
"Hmm helvete, nu kan jag inte åka ut till Bogesund och köra ihjäl mig, dom har ju tagit mitt körkort. Kan bli allvarliga konsekvenser som olovlig körning etc."
Har inte läst hela tråden men det var det första som slog mig..
Läs hela tråden.
Bidare vet vi faktiskt inget om TS sjukdomshistorik, ett mynt har två sidor.
Jag har faktiskt funderat på att engagera mig politiskt för hejda myndigheternas rena okynesindragningar av körkort i tid och otid. Din historia historia hjälper till att motivera mig att gå från ord till handling.
1. Jag börjar bli trött på att se hur folk får närningsförbud i två månader eller mer för att en enstaka skitförseelse, trots att de dessutom blir bestraffade med böter. Körkortsindragning betyder i praktiken näringsförbud för många svenskar.
2. I ditt fall blir du 'bestraffad' för något som du inte ens gjort. På obestämmd tid om jag fattat det rätt. P.g.a. deppresion säger de. Hur många depprimerade människor har vi i Sverige varje år. 20000? 200000? Något sådant borde det vara. Av dessa bestämmer sig tydligen 23 stycken att begå självmord i trafiken. Jag undrar faktiskt på vilken grund man kan anse att dessa siffror räcker för att regelmässigt dra in körkort. Det här känns bara som en absurd tillämpning av försiktighetspricipen i ett land där säkerhet och trygghet kan motivera vilka åtgrder som helst.
Det centrala i min ståndpunkt är att man måste kunna bevisa att det finns antingen:
1. Ett dokumenterat repetitivt trafikbrotsligt betende.
eller
2. Ett fysiskt mätbart handikap som begränsar förarförmågan, t.ex. kraftigt nedsatt syn eller kraftigt nedsatt reaktionsförmåga. Det får inte handla om ängsligt 'kvackartyckande' när det handlar om så här alvarliga saker.
Vad som sedan är viktigt:
Bevisad körförmåga skall väga tyngre än 'befarad olämplighet'. Med detta menar jag att ett godkännt förarprov hos Trafikverket skall väga tyngre än läkarutlåtande. Detta skall vara individens sätt att snabbt kunna få rätt mot systemet.
Vi har redan ett straffsystem för att motverka förseelser(böter eller rent av fängelse). Körkortsindragning får inte änvändas som ett tilläggsstraffsystem. Att dessutom slentrianmässigt dra in körkort från en trafikant, bara för att de råkar tillhöra en viss grupp, trots att trafikanten inte begått någon förseelse är MYCKET tveksamt.
Om jag skall börja bearbeta politiker och tjänstemän vill jag veta att jag inte är ensam om sin åsikt.
Tycker ni att jag har fel? Berätta gärna varför.
P.S Det kan vara värt att nämna att jag har aldrig fått mitt körkort indraget.
jag tycker du bör dela upp frågan. Är du mot att läkare anmäler patienter som olämpliga eller polisens befogenheter?
Det senare bryr jag mig inte om.
Men till det första. Det krävs läkarkontroll innan du får ta ditt körkort. Har du lastbilskort så måste du förnya det efter ny läkarundersökning. Varför tror du det är så? För att få ut olämpliga förare och minska riskerna för andra.
Det är exakt samma princip. För att framföra fordon krävs att du uppfyller vissa krav. Om en läkare anser att du inte uppfyller sådana kravskickas en anmälan in, sen är inte det likställt med beslut till dennes favör.
Att ha körkort är på inget vis en rättighet, det är en möjlighet.
Om vi bortser från ruppen som använder fordon för att begå självmord så har vi en annan, lika ovanlig men förekommande grupp, som lider av vanföreställningar och som anväder bilen som vapen. Glömt mannen som mejade ner fotgängare på gågatan i sthlm för ett par år sen?
Fysiskt frisk men psykiskt kaos. Uppenbarligen tycker trafikverket att människan kunde köra bil, men verkligheten var en annan. Där faller din tanke om att bevisad förarförmåga ska väga tyngre än befarad lämplighet.
Dina ambitioner må vara goda, men desto värre inte helt genomtänkta. Du måste skilja på när läkare anmäler olämpliga förare och när polisen ger både böter och drar in kortet, två helt olika och vitt skilda diskussioner.
Om något måste läkare öka anmälningarna så att vi övriga trafikanter blir av med dem som löper högre risk att skada oss i trafiken.
Och då är det både psykiska och fysiska men som gäller, och det är inte alltid möjligt att mäta graden av lämplighet.