andersbrink
hasenfrasen
Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
När upphör en kedja att vara ny? När den gått 70 mil och är tvärslut?
Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
Var inte meningen att denna tråd skulle bli en sån långkörare då problemet är löst men vet att jag läst att finare mc kedjor är försträckta från fabrik för att minimera efterspänning.
Självklart sker en viss inslitning men enl mina erfarenheter har jag sällan behövt efterspänna särskillt mycket, iaf inte i nivå som denna kedja det uppenbarligen är något fel på..
Hittade ett citat ang RKs tillverkningsprocess....
"All RK chains are pre-stressed and pre-stretched to ensure equal load distribution and minimal maintenance.
They’re made of the highest grade medium carbon alloy steel available, with all components shot-peened and heat-treated".
Samma här med RK, har inte behövt sträcka något extra när de varit nya, först när de blir slitna som jag fått sträcka oftare.
Samma erfarenhet av RK jag med, ingen eftersträckning alls förrän de blir riktigt slitna.
Jag kanske hade "otur"? RK-kedja fick efterspänna med under 100 mil körda.
Fullt normalt när du byter kedja.
...???
Ja - små justeringar på enstaka tiondels millimetrar i hjulaxelposition är fullt normalt. Men att kedjan ökar sitt slack med flera centimeter och att den sträcker sig över tillåten servicegräns på 70 mil körning är fan inte normalt...! Det sker inte ens på racehojar med 250+ hk och riktiga däck.
Min enda slutsats av denna tråd är att jag är glad att jag håller mig till DID eller EK kedjor och Renthal drev. Efter att ha läst denna tråd vågar man ju inte ens gå nära en RK kedja...
Bara för att skrämmas så är de enbart RK kedjor jag kört av och de är flera st! Nu kör jag enbart Ek eller DID jag väljer den som är specad till mest draghållfasthet. Jag monterade nyss EK´s värsta kedja modell 520 och jag har aldrig sett grövre gods på en kedja den måste ha vägt som en 525 kedja. Jag blev besviken på att den va så våldsam i godset och därmed svintung hojen tappade minst 7 hk vs RK som satt där innan
Klart man får sträcka men får du sträcka oftare i början än senare?
Eller har du ett konstant slitage från ny till den börjar närma sig slut?
Jag bytte både kedja och drev. Tror jag körde kanske 50-80 mil innan besiktning. Sen var den för slak tydligen och jag spände upp den. Efter det rörde jag inte något alls i det avseendet med kedjan. Minns inte nu hur många mil till men säkert runt 2K mil efter det. Sitter mig veterligen kvar med nya ägaren av hojen.
Eftersom jag jobbat som kvalitetschef blir jag lite uppspelt när jag läser att inte återförsäljaren vill ha tilbaka kedjan. Om jag var dig skulle jag kontakta tillverkaren och fråga om de vill ha tillbaka kedjan, kanske du kan få något från dem som ersättning då en felande produkt är alltid av intresse för ett företag.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |