Blir jävligt sne

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Koppeltvång är koppeltvång, vad hände i det specifika fallet vi pratar om? Jo någon blev illa biten. Alltså efterlevs inte koppeltvånget eller hur? Jag tycker att du verkar sakna en del objektiva fakta själv som du far ut mot alla som inte tycker som du. Personligen värderar jag mina barn högre än alla hundjävlar tillsammans och blir jag tvungen att välja så nog får hunden stryka på foten varje gång. Onödigare djur får man leta efter.
Man måste vara bra rädd för att hålla sej med rottweiler el. dylika djur.

bollen skrev:
Än en gång, ta reda på fakta. Hund ska hållas kopplad eller vara så pass lydig att den kan räknas som kopplad trots att den är lös. Det är den regel som gäller där det är "koppeltvång".

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Re: Okej...

Grogster skrev:

För att få lite nytta av tråden undrar jag vad man ska göra om en hund attackerar en?
Ska man försöka dra en spark när de kommer, springa bort, springa emot den, ha en machete i bakfickan och hugga till, köra peacetecknet i ögonen på den eller vad?!? :confused:
Oftast får man väl ägaren efter sig om man skadar hunden... :crash

Jag hade en text ang detta som var en väldigt bra sammanfattning av olika erfarenheter som postades på ett självförsvarsforum (KravMaga), men jag hittar inte texten. Jag kommer dock i stora drag ihåg vad som stod där.

Man ska absolut inte sparka på en hund som attakerar en. De är i det närmaste helt okänsliga för smärta och kommer bara att bli argare.
Kommer en hund springande mot dig när det bästa du kan göra att offra armen. Sätt underamen i gapet på hunden och tryck bakåt för att få hunden ur balans. Lägg hela din vikt på hunden för att hålla fast den.

För att hjälpa någon (hund som människa) som blir attackerad ska man inte försöka brotta ner hunden. Ta tag i bakbenen och dra dem bakåt och lyft samtidigt så högt som du kan. Håll stadigt. Så länge du har tag om bakbenen kommer inte hunden att kunna göra så mycket.
Ta absolut inte tag i svansen. Hunden kan sno runt bra fort och snart är du själv lika illa ute istället.

Ibland släpper inte hunden bettet. Det finns en speciell teknik för att bryta isär käkarna med en pinne. Jag har aldrig själv praktiserat den eller ens sett den utföras så den tänker jag inte redogöra för. Det handlar ivfsh om ren muskelstyrka. Prat om att vissa hundar kan låsa käkarna är inget annat än dravel.

Edit: Detta är om våld utbryter. Det bästa för att undvika våldsamheter är att ignorera hunden alt. Fya med en myndig röst. Visa ingen osäkerhet hur rädd du än är.

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
jösses vilken debatt jag skapade....

Ja ja, kul med lite action på forumet....Men visst, det beror mycket på ägaren....

Vad jag var ute efter är journalistiken mer....alltså att det skrivs ju bara stora rubriker om det är en hund som är klassad som "mer" farlig än andra.....(hur dom nu kan vara det...)

det finns väl fall med andra hundar med, som inte skrivs lika mycket om......DET var jag ute efter.....blä på det :mad:

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Blip skrev:
Det råder koppeltvång i tätbebyggda områden, vem är det som är idiot då?

Det är, som skrivits, inte koppeltvång så tillvida att det måste finnas ett fysiskt koppel. Det räcker att man har lika bra pli på hunden som om den vore kopplad.

Blip skrev:
Det beror fan i mej även på hunden, även hundar kan flippa ur, få psykoser osv precis som människor så lägg ner.
[/B]

Så varför får människor springa omking okopplade?

Precis som du skriver kan hundar, precis som människor få knäppar. Risken för detta är dock mycket större med vissa ägartyper, precis som de människor som har "dåliga" föräldrar lättare själva trillar dit på det ena eller det andra sättet.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag var tvungen att kolla (lite att göra just nu). Min systers son var så rädd för hundar pga en hundincident att han knappt vågade gå ut själv när han var mindre. Därför ska, enligt mig, ni hålla hunden kopplad alternativt fast den i halsbandet så fort ni får syn på en människa som kan tänkas ha problem med lösa hundar - oavsett hur snäll och lydig den är.

Det suger förmodligen att behöva ha hunden kopplad jämt men då får väl de som har hund knata iväg in i skogen eller liknande.

I Stockholm ska den enligt lag alltid vara kopplad på "offentlig plats" enligt nedan (från Stockholms stads hemsida):

Vad är en offentlig plats? De vanligaste offentliga platserna är:

gator, vägar, parker, torg och andra platser som är planlagda som allmän platsmark hamnområden som är öppna och tillgängliga för allmänheten andra områden som används för allmän trafik. Det finns också andra platser som räknas som offentlig plats.

Några hundregler att tänka på:

Reglerna för koppeltvång och bestämmelser för lösa hundar varierar från område till område och från varje enskild kommun. I Stockholms kommun gäller bland annat följande generella regler.

• Hunden ska hållas kopplad på offentlig plats med undantag för platser där kommunen anordnat hundrastplatser.

• När en hund inte hålls kopplad ska den ha halsband med ägarens namn, adress och telefonnummer.

• En hund bör inte springa lös på ett okontrollerbart sätt.

• Under tiden 1 mars till 20 augusti får hunden inte springa lös i marker där det kan finnas vilt.

• I naturreservat gäller alltid koppeltvång.

• På lekplatser, många kyrkogårdar och på allmänna badplatser råder det hundförbud.

• I Sverige har det länge funnits förbud mot bland annat hundar i livsmedelslokaler och serveringslokaler. För uteserveringar gäller andra regler eftersom serveringen inte är inbyggd eller skyddad från föroreningar.

• SL tillåter att du tar med dig max två hundar, som ska vara kopplade, på de vagnar och bussar som inte har någon förbudsskylt mot pälsdjur.

• Hundägaren är alltid strikt ansvarig för sin hunds handlingar, även om den blivit provocerad. Varje kostnad för skada eller skadegörelse en hund åstadkommer är hundägaren ansvarig att betala.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
bollen skrev:
Måste säga att det är du som är en ansvarslös idiot!? Ta reda på fakta innan du säger något. Att ha hund är att ta ansvar i alla situationer, det stämmer, men det kräver definitivt inte att hunden är kopplad. Jag har haft hund nästan hela mitt liv (20 år) och aldrig haft några problem när de varit lösa. Detta pga av att jag har både har kännt mina hundar och uppfostrat dem på rätt sätt. Idioter som du gör mig så jävla förbannad.

Det beror aldrig på hunden, utan alltid på husse/matte. SÅ är det!

Vem är det som vet vad?!? Jag är uppvuxen med hundar, hunduppfödning och har gått ett otal kurser i lydnad och föreläsningar om problemområden i samband med hundar. Om vi nu ska jämföra k*kstorlek.... men bara en har fattat.

Problemet är mycket riktigt ägaren. Ägaren som tar av kopplet på hunden i allt annat än en kontrollerad miljö är problem dvs du som känner dig så märkvärdig pga din långvariga erfarenhet och riktiga hunduppfostran. Nonchalans är alltid farligt plus att du uppvisar ett rent skamligt beteende mot hundrädda när du lösrastar din hund bland okända människor! Ska det vara så jävla svårt att lösrasta i öppna grönområden och på hundklubbar där du har uppsikt. Ska du visa folk vad duktig du är får du lösrasta någon annan stans och filma... eller tävla i lydnad.

Vet du vad det allra vanligaste hundägarna i såna här fall säger??
"det har aldrig hänt förut"!!
Det tror fan det!! inte ens så här korkade hundägare säger
"han brukar tugga på småungar om han får chansen".

Har du sett beteendeförändringarna som ett fel i sköldkörteln kan ge? Har du sett den trevligaste hund förvandlas till en opålitlig best på några månader? Har du det så VET du att du aldrig kan vara 100% på dina hundar i riktigt extrema fall. Har du inte det så vet du inte vad du pratar om och det förklarar varför du förespråkar lösrastning hit o dit. Ett koppel är en gardering för det oförutsedda, vare sig det är en attack från en annan hund, överraskningar som kan skrämma eller egga din huns osv osv

Tjafset om att en kontroll likvärdig med koppel är ett giltig undantag från koppeltvånget har förstört en alldeles utmärkt lag.

Last edited:

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Chrille skrev:
Tjafset om att en kontroll likvärdig med koppel är ett giltig undantag från koppeltvånget har förstört en alldeles utmärkt lag.

Man har alltså lagt till detta i efterhand?

Själv har jag alltid min hund kopplad när jag rör mig bland folk. Mest av hänsyn till de som är hundrädda men även för att jag inte till 100% litar på att han kommer tillbaka när jag ropar om vi möter en annan hund.

Har jag bra uppsikt och lätt hinner koppla honom om det behövs så brukar jag släppa honom fri.

Jag har väl mest opponerat mig för att folk häver ur sig "Det är koppeltvång bla bla..." Utan att veta vad det står i lagen.
Som i så många andra fall är lagen kanske inte så bra. Den kanske inte är genomtänkt eller kanske den blivit föråldrad.

Använde folk sitt sunda förnuft (jag vet att mänga saknar sånt) så skulle det inte behövas mycket till lagar.

Man kan hålla och och dryfta om sånthär hur mycket som helst. Men alla ickehundägare borde åxå ta sitt ansvar och inte bara gå fram och börja klappa på en hund. En del gör ju det tom om hunden är parkerad utanför en affär eller likande och ägaren inte är med. Jag ha även sett detta när det kommit lösa hundar. Jag unviket själv lösa hundar då jag inte känner dem och är helt oförstående till att folk bara går fram till dem. Visst, ägaren har ju sitt ansvar, men hunden kan ju, av en olyckhändelse, slitit sig eller vad som helst. Jag tycker nog att en del av ansvaret ligger på "allmänheten" åxå.

Nåja. Man kanske skulle gå och lägga sig... :)

M71

King of the road ...
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
t
bollen skrev:
Än en gång, ta reda på fakta. Hund ska hållas kopplad eller vara så pass lydig att den kan räknas som kopplad trots att den är lös. Det är den regel som gäller där det är "koppeltvång".

Givetvis ska du hålla din hund kopplad i tätbebyggt område!!!

Hur ska de människor som inte tycker om hundar veta om din hund är så pass lydig att den kan räknas som kopplad eller inte.

Det kan vara ett mycket otrevligt tillfälle för en hundrädd att passera någon med okopplad hund i en park eller på en trottoar.

Det handlar ju om respekt för sina medmänninskor.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
dumbo skrev:
Man har alltså lagt till detta i efterhand?

...

Jag vet inte om det kommer i efterskott eller inte mendet finns där. Från början tänkt som ett utrymme för att kunna användande arbetande hundar men i slutänden gör det koppel-lagen tandlös.

Tillsammans med det nya lagförslaget om 'tvångsomhändertagande av hund' så kunde annars det varit ett bra förslag. Koppla din hund annars beslagtar vi den nu!

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Är jag ute och går och möter en okopplad hund så blir jag riktigt skakis. Det spelar fan ingen roll hur många gånger ägaren säger hur jävla snäll just deras hund är, eller "Men det är ju bara en valp" En valp? Det skiter väl jag i, biter den mig så gör det ont, och det klarar jag mig utan...

När jag var mindre var detta ett riktigt problem då jag inte hade styrka eller storlek nog att försvara mig. Brukade oftast klättra upp i träd om jag såg hundar komma emot mig. Nu på senare tid har det inte inträffat att en hund springer emot mig, så jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera.

Hundar ska enligt mig vara kopplade hela tiden så länge de vistas där det finns annat folk. Just på grund av respekt mot medmänniskor. Klarar man inte av en sådan enkel grej så har man förverkat sin rättighet att äga vovve

Angående artikeln så tycker jag att hundarna ska avlivas och att ägaren ska åklagas för dråpförsök eller något liknande. Sedan så håller jag tummarna för att grabben kommer utvecklas normalt...Gör han inte det så ska ägaren personligen bekosta den här grabbens alla rehab-besök samt terapi i hela hans vuxna liv...

Bottom line:
Koppla hunden, jag vill inte behöva bli rädd om jag är ute och går. För vem vet, om jag blir skrämd för många gånger kanske jag skaffar mig en stor vovve själv som jag förmodligen inte kommer kunna uppfostra rätt och därmed kommer bli ett hot för mina medmänniskor!

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
bollen skrev:
Måste säga att det är du som är en ansvarslös idiot!? Ta reda på fakta innan du säger något. Att ha hund är att ta ansvar i alla situationer, det stämmer, men det kräver definitivt inte att hunden är kopplad. Jag har haft hund nästan hela mitt liv (20 år) och aldrig haft några problem när de varit lösa. Detta pga av att jag har både har kännt mina hundar och uppfostrat dem på rätt sätt. Idioter som du gör mig så jävla förbannad.

Det beror aldrig på hunden, utan alltid på husse/matte. SÅ är det!

Måste bara säga till dig att hur många gånger du än upprepar det där till en hundrädd människa så lugnar det inte ett skit när han/hon har dina lösa hundar springades runt benen. Personen kommer fortfarande utsöndra en räddsla som jag har hört ska tända till hunden ytterligare. Och där skapas ett problem. Den hundrädda människan kanske till och med panikar totalt och ger sig på dina hundar utan att de har gjort något annat än att "hälsa" som ni hundmänniskor kallar det. Vad händer då?

Håll hundfan i koppel!

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Rotweilers o pitbull o allt vad skiten heter borde förbjudas. Struntar fullständigt i om det finns snälla exemplar av dessa avskyvärda raser. Tacka vet jag Schäfer och golden. Det är riktiga hundar det :bow

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
2 hundar lösa hetsar varandra,har man 2 hundar med kamp eller vakt i sig så ska man inte ha dom lösa där det går folk så är det bara.
Sedan att varenda yngre idag vill ha pitbull amstaff rotweiler mfl bara för att vara frän är inte heller bra,det är hundar som kräver en fast hand inte hög musik o fest varje helg.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nova skrev:
Rotweilers o pitbull o allt vad skiten heter borde förbjudas. Struntar fullständigt i om det finns snälla exemplar av dessa avskyvärda raser. Tacka vet jag Schäfer och golden. Det är riktiga hundar det :bow

Vilket skitsnack!!! Du vet, på 70-80-talet var schäfern den stora pittförlängaren för folk som ville ha lite status. Sen kom Rottis, Doberman och nu sk kamphundar.

Okunnighet är minst lika farligt som nonchalans.

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Nova skrev:

Vet inte säkert men är inte Golden den hunden som står för mest bett i Sverige????

Jag har då alltid levt med hundar å oftast flera stycken...
Hundar är individer, alla är inte lika... det finns idioter även där...
Det är inte bara hundens fel om det händer nå´t utan även ägarens eller Alfha hanen som oftast är Husse eller Matte hos tamhundar...
Sen behöver det ju inte alltid vara ett offer, utan vems fel är det om hunden hugger/säger ifrån om någon okänd tar maten eller petar den i ögat tex... Vore fel att avliva alla hundar som bits... men tyvärr så passar inte alla som Alpha ledare och det vissar sig nu i Storstads områden där det är ballt att ha hund..
Sen att dom flesta hundraser är sönder avlade det råder det inget tvivel om...

Mathias

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
Chrille skrev:
Vem är det som vet vad?!? Jag är uppvuxen med hundar, hunduppfödning och har gått ett otal kurser i lydnad och föreläsningar om problemområden i samband med hundar. Om vi nu ska jämföra k*kstorlek.... men bara en har fattat.

Problemet är mycket riktigt ägaren. Ägaren som tar av kopplet på hunden i allt annat än en kontrollerad miljö är problem dvs du som känner dig så märkvärdig pga din långvariga erfarenhet och riktiga hunduppfostran. Nonchalans är alltid farligt plus att du uppvisar ett rent skamligt beteende mot hundrädda när du lösrastar din hund bland okända människor! Ska det vara så jävla svårt att lösrasta i öppna grönområden och på hundklubbar där du har uppsikt. Ska du visa folk vad duktig du är får du lösrasta någon annan stans och filma... eller tävla i lydnad.

Min mening var inte att jämföra storlek, utan helt enkelt påpeka att jag har en hundbakgrund. På de flesta internetforum förekommer det nämligen folk som hasplar ur sig "fakta", dvs saker de hört på bussen eller dylikt. Ditt första inlägg lät som ett typiskt sådant och gjorde mig förbannad.

Dessutom har du ingen aning om jag respekterar hundrädda människor. Visst har jag henne nästan alltid lös, men såfort jag möter någon kallar jag in henne och håller henne fot. Jag anser då att jag i stort sett har den fysiska kontroll ett koppel innebär. Jag har min hand 20cm från halsbandet och har blicken riktad på henne och uppmärksammar hennes beteende. Antagligen tycker du inte att detta räcker, men för mig är detta iaf visad respekt för hundrädda.

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jag är inte varken rädd för eller tycker illa om hundar på något sätt,men när en sådan händelse inträffar är det naturligtvis bara att avliva hundarna.
Har det hänt en gång,kan det hända igen,därmed basta!!
Sen om det är hundens eller ägarens fel spelar ingen roll.

Vad det gäller Rottisar(varför nu dessa kom upp,det var ju Dobbermans som gjorde det),har jag bara goda erfarenheter.En kompis Rottis är en riktig "knähund"(med betoning på att sitta i knät...

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Chrille skrev:
Vilket skitsnack!!! Du vet, på 70-80-talet var schäfern den stora pittförlängaren för folk som ville ha lite status. Sen kom Rottis, Doberman och nu sk kamphundar.

Okunnighet är minst lika farligt som nonchalans.

Pratar inte om status. Du kan ju försöka få kombinationen polis/sällskapshund med en pitbull :rodnar

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
En kompis till mig har en Dobberman, ärligt talat är det den snälast hund jag någonsin träffat! Hur lydig som helst!
Men det ska tydligen oxå vara en utav de hundarna som biter hårdast och en sådan hund i fel händer är nog ingen rolig historia! :eek:

Enl. min kompis så har inte Dobbermans ngn medfödd aggresivitet mer än andra hundar(?). Grejen ska vara att dom har en otrolig vakt-instinkt, vilket säkert kan ställa till problem i vissa situationer.

Enl. ngn här i tråden tidigare så skulle ju pojken genat över tomten (?), dvs hundarnas revir. Låter ju inte helt orimligt att det isf kan vara därför de anföll. OBS, givetvis är det lika illa ändå! Ägaren måste ju känna sinna djur och förhindra att sånna här situationer uppstår!

Ang. att försvara sig emot hundar som anfaller så har jag fått lära mig följande (om det är rätt eller fel vet jag inte?):
Visar hunden aggresivitet och ett hotfullt intryck, visa ett ännu mer skrämmade intryck tillbaka (typ) ryt och se elak ut :mad:
Sätt upp armen mot din egen strupe, hundar hugger ofta reflexmessigt mot stupen (?). Hoppar hunden upp och biter dig i armen så lägg hela din kropps tyngd och slå samtidigt allt vad man har öven mitten på ryggen (eventuellt slår du ihjäl hunden :confused: )

Detta kanske inte är det bästa sättet att försvara sig men det är så jag lärt mig och så jag kommer (försöka) aggera tills jag lärt mig ngt bättre!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
bollen skrev:
-- edit --- Antagligen tycker du inte att detta räcker, men för mig är detta iaf visad respekt för hundrädda.

Är det inte de hundrädda du ska fråga om graden av kontroll och respekt? Att du tycker du har kontroll är ju inte underligt eftersom man alltid litar mest till sig själv.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...