Krille-666
Trogen galning
Ljunghusen skrev:2622555Jaså ragnar som försökte övertyga mig om att ktm 560 är en tvåtaktare.. han!
Man kan inte veta allt
Ljunghusen skrev:2622555Jaså ragnar som försökte övertyga mig om att ktm 560 är en tvåtaktare.. han!
philsson skrev:2623426Det är framförallt saker som att hojen inte är lika lättstartad, knackar lite extra eller rent psykiskt går lite sämre som märks av när ventilspelet är förändrat.
saft skrev:2622335Går det bra att stjäla den här tråden litegrann? En fråga om dekompressionen...
Justerade ventilspel, bytte olja och filter och sånt på Husabergen för första gången (har bara kört några korta svängar sen jag köpte den). Den har varit relativt lättkickad och gått runt på starten, men efter att ha justerat ventilerna (som i princip var utan spel från början...) så ökade kompressionen rejält. Ganska så mycket svårare att kicka och startmotorn orkar inte dra runt den.
Att kompressionen ökar med rätt ställda ventiler är väl frid och fröjd, som jag fattar det, men det känns som den automatiska dekompressionen bara funkar lite när den vill. Helt plötsligt kan det bli nästan stopp på kicken, så att man kan stå och gunga med hela sin vikt utan att det händer nåt, och efteråt gå att kicka flera varv mycket lättare.
Har inget handtag för manuell dekomp.
Kan det vara auto dekomp-grejen som inte funkar? Eller är det bara jag som är en klenis? Eller nåt annat?
Barrett skrev:2623896Va där inget spel alls kan jag svära på att du inte kunde kicka igång hojen. Så troligtvis va där spel med du har mätt & justerat in ventilerna i fel läge.
Med portning, och trimkam. ............. ett tag.....Blip skrev:2623803Hur behandlas det? Med lugnande tabletter?
saft skrev:2624564Möjligheten finns att det är så. Jag är ingen höjdare på sånt här, dock har jag haft hjälp av en väldigt erfaren mekaniker med konsultation. Men jag har ju gjort allt själv, så det kanske blivit fel...
Om vi säger att jag gjort rätt vid justeringen, vad skulle det då kunna vara?
Varför går den inte att få igång utan, eller med mycket litet, ventilspel?
ulf_lundin skrev:2623966Ang. autodekomp: På XR600 lyfter den ventilen lite så det blir lättare att sätta
fart på kicken EFTER öd, alltså precis när man börjar kicka. (Att det blir lättare beror
på att undertrycket i cyllen inte blir så stort eftersom den suger in luft via avgasventilen då.)
Sen minskar den förstås komptrycket oxå vid kompressionen.
Det första upptäckte jag först när jag tog bort autodekompen, det senare visste jag innan.
Honda specar lågt komptryck med autodekomp, ca 5-6 Bar kanske, och betydligt
högre utan, iaf över 10 Bar. (Vid komprov 'utan' ställer man upp ventilspelet till 1.5 mm
på 'rätt' ventil så går aldrig autodekompen in.)
Kanske kan detta inlägg hjälpa nån m autokompfunderingar.
Btw, komptryck ska aldrig skrivas som 10.3:1 utan 10.3, det är just ett tryck och
inget förhållande. Felskrivning sprider bara förvirring; mer sån behövs inte....
/u
Jo, det har du nog rätt, jag använder manuella dekompen för att hitta kickläget.Ljunghusen skrev:2625924Isåfall både Under och Efter ÖD! Kicken blir betydligt stummare i ÖD om man avaktiverar autodekompen
ulf_lundin skrev:2626405Jo, det har du nog rätt, jag använder manuella dekompen för att hitta kickläget.
(Neutraliserade autodekompen för att jag misstänkte den ibland bidrog till tjuvstoppen
i skogen, men det är nog mer en förgasar/tomgångsgrej.)
/u
Barrett skrev:2625026Även dom bästa kan ha fel. Har aldrig hänt mig, men jag har hört talas om det
Om vi säger så här: Att du skulle ha noll spel på samtliga ventiler skulle jag vilja påstår vara högst osannolikt. Att du skulle ha kunnat starta den med det det spelet ännu mer osannolikt. Iaf när hojen är det minsta varm. Med vipparmar ändras spelet till det större.
ulf_lundin skrev:2629442Visst minskar spelet när ventilerna åker längre in i sätet pga slitage av tätningytan
ventil/säte.
/u
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |