Blir jag lurad?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
philsson skrev:
2623426 Det är framförallt saker som att hojen inte är lika lättstartad, knackar lite extra eller rent psykiskt går lite sämre som märks av när ventilspelet är förändrat.

Hur behandlas det? Med lugnande tabletter? :D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
saft skrev:
2622335 Går det bra att stjäla den här tråden litegrann? En fråga om dekompressionen...


Justerade ventilspel, bytte olja och filter och sånt på Husabergen för första gången (har bara kört några korta svängar sen jag köpte den). Den har varit relativt lättkickad och gått runt på starten, men efter att ha justerat ventilerna (som i princip var utan spel från början...) så ökade kompressionen rejält. Ganska så mycket svårare att kicka och startmotorn orkar inte dra runt den.

Att kompressionen ökar med rätt ställda ventiler är väl frid och fröjd, som jag fattar det, men det känns som den automatiska dekompressionen bara funkar lite när den vill. Helt plötsligt kan det bli nästan stopp på kicken, så att man kan stå och gunga med hela sin vikt utan att det händer nåt, och efteråt gå att kicka flera varv mycket lättare.

Har inget handtag för manuell dekomp.

Kan det vara auto dekomp-grejen som inte funkar? Eller är det bara jag som är en klenis? Eller nåt annat?

Va där inget spel alls kan jag svära på att du inte kunde kicka igång hojen. Så troligtvis va där spel med du har mätt & justerat in ventilerna i fel läge.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ang. autodekomp: På XR600 lyfter den ventilen lite så det blir lättare att sätta
fart på kicken EFTER öd, alltså precis när man börjar kicka. (Att det blir lättare beror
på att undertrycket i cyllen inte blir så stort eftersom den suger in luft via avgasventilen då.)
Sen minskar den förstås komptrycket oxå vid kompressionen.

Det första upptäckte jag först när jag tog bort autodekompen, det senare visste jag innan.

Honda specar lågt komptryck med autodekomp, ca 5-6 Bar kanske, och betydligt
högre utan, iaf över 10 Bar. (Vid komprov 'utan' ställer man upp ventilspelet till 1.5 mm
på 'rätt' ventil så går aldrig autodekompen in.)

Kanske kan detta inlägg hjälpa nån m autokompfunderingar.:)

Btw, komptryck ska aldrig skrivas som 10.3:1 utan 10.3, det är just ett tryck och
inget förhållande. Felskrivning sprider bara förvirring; mer sån behövs inte....:D
/u
 
Last edited:

saft

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR 600F -98 Husaberg 400 FE -02
Barrett skrev:
2623896 Va där inget spel alls kan jag svära på att du inte kunde kicka igång hojen. Så troligtvis va där spel med du har mätt & justerat in ventilerna i fel läge.


Möjligheten finns att det är så. Jag är ingen höjdare på sånt här, dock har jag haft hjälp av en väldigt erfaren mekaniker med konsultation. Men jag har ju gjort allt själv, så det kanske blivit fel...

Om vi säger att jag gjort rätt vid justeringen, vad skulle det då kunna vara?

Varför går den inte att få igång utan, eller med mycket litet, ventilspel?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
saft skrev:
2624564 Möjligheten finns att det är så. Jag är ingen höjdare på sånt här, dock har jag haft hjälp av en väldigt erfaren mekaniker med konsultation. Men jag har ju gjort allt själv, så det kanske blivit fel...

Om vi säger att jag gjort rätt vid justeringen, vad skulle det då kunna vara?

Varför går den inte att få igång utan, eller med mycket litet, ventilspel?

Även dom bästa kan ha fel. Har aldrig hänt mig, men jag har hört talas om det :D

Om vi säger så här: Att du skulle ha noll spel på samtliga ventiler skulle jag vilja påstår vara högst osannolikt. Att du skulle ha kunnat starta den med det det spelet ännu mer osannolikt. Iaf när hojen är det minsta varm. Med vipparmar ändras spelet till det större.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ulf_lundin skrev:
2623966 Ang. autodekomp: På XR600 lyfter den ventilen lite så det blir lättare att sätta
fart på kicken EFTER öd, alltså precis när man börjar kicka. (Att det blir lättare beror
på att undertrycket i cyllen inte blir så stort eftersom den suger in luft via avgasventilen då.)
Sen minskar den förstås komptrycket oxå vid kompressionen.

Det första upptäckte jag först när jag tog bort autodekompen, det senare visste jag innan.

Honda specar lågt komptryck med autodekomp, ca 5-6 Bar kanske, och betydligt
högre utan, iaf över 10 Bar. (Vid komprov 'utan' ställer man upp ventilspelet till 1.5 mm
på 'rätt' ventil så går aldrig autodekompen in.)

Kanske kan detta inlägg hjälpa nån m autokompfunderingar.:)

Btw, komptryck ska aldrig skrivas som 10.3:1 utan 10.3, det är just ett tryck och
inget förhållande. Felskrivning sprider bara förvirring; mer sån behövs inte....:D
/u


Isåfall både Under och Efter ÖD! Kicken blir betydligt stummare i ÖD om man avaktiverar autodekompen
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ljunghusen skrev:
2625924 Isåfall både Under och Efter ÖD! Kicken blir betydligt stummare i ÖD om man avaktiverar autodekompen
Jo, det har du nog rätt, jag använder manuella dekompen för att hitta kickläget.
(Neutraliserade autodekompen för att jag misstänkte den ibland bidrog till tjuvstoppen
i skogen, men det är nog mer en förgasar/tomgångsgrej.)
/u
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
ulf_lundin skrev:
2626405 Jo, det har du nog rätt, jag använder manuella dekompen för att hitta kickläget.
(Neutraliserade autodekompen för att jag misstänkte den ibland bidrog till tjuvstoppen
i skogen, men det är nog mer en förgasar/tomgångsgrej.)
/u

Ang. tjuvstoppen.. de kommer inte när du vrider styret max åt ett håll? Hade det problemet på min gamla XR, tog ett tag innan jag förstod att det var dekomp vajern som sträckte sig.
 

saft

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR 600F -98 Husaberg 400 FE -02
Barrett skrev:
2625026 Även dom bästa kan ha fel. Har aldrig hänt mig, men jag har hört talas om det :D

Om vi säger så här: Att du skulle ha noll spel på samtliga ventiler skulle jag vilja påstår vara högst osannolikt. Att du skulle ha kunnat starta den med det det spelet ännu mer osannolikt. Iaf när hojen är det minsta varm. Med vipparmar ändras spelet till det större.


Nu har jag gjort om proceduren med ventilställning, och blivit övertygad om att jag gjorde rätt från början. Hojen går bättre nu än innan jag ställde ventilerna också, vilket den väl inte borde göra om spelet var på tok för stort?

Att det var trögt att kicka har jag ingen förklaring till, idag upplevde jag det lättare. Möjligtvis beror det på all handgrävning och asfaltsbärande jag gjort i veckan :tungan

Jag får inte riktigt ihop det här. I mitt huvud tycker jag det kan verka logiskt att spelet blir mindre, om ventilerna sätter sig i sätena. Dåligt spel=ventiler som inte tätar riktigt=sämre kompression, och tvärt om med rätt ställda ventiler. Hur är det egentligen?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Visst minskar spelet när ventilerna åker längre in i sätet pga slitage av tätningytan
ventil/säte.
/u
 

saft

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR 600F -98 Husaberg 400 FE -02
ulf_lundin skrev:
2629442 Visst minskar spelet när ventilerna åker längre in i sätet pga slitage av tätningytan
ventil/säte.
/u

Alltså är det väl inte så konstigt om spelet är obefintligt om det har slarvats med ventiljustering?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top