Blir ju en lätt mc om man sköter sig, vilken då?

PraxxMekarn101

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Chuck Norris Skägg.
Hoj
Den där som blinkar så fint så.
Okay som sagt så blir det en lätt mc snart vid sommarn ska bara göra provet osv, och innan jag köper en mc så frågar jag er proffs :Bugar , så jag har hört att Yamaha yzf r125 är en skön 4t men att den som max toppar 120 strypt, hur mycket toppar den avstrypt då? och är aprilia mkt bättre för jag har kollat runt över allt och märker att dom flesta har aprilia eller mito, är dom överlägsna eller är det mestadels för att yamaha kostar sjukt jävla mycket?


Tack för svar ^^:banana
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Märker att du också är en "åka fort" wanna be. Ta reda på lite fakta. 4-takt är inte strypta. 2-taktarna brukar bli mer service på och mycket att byta efter ett tag på hojarna. 4-takt är mest bara lite olje byten då och då och smörja kedja. Jag skulle ta 4-takt då de är betydligt hållbarare och sen är det en hoj du har i 1-2 år sen säljer du den. Köp den som är bekvämast och passar dig bäst. Det är bara att pallra dig iväg och provköra vilken hoj som passar dig bäst. Sen om den är bra eller dålig kan du ta reda på här. Finns mängder av trådar som denna.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
YZFen är 4t. Aprilian är 2t.

2t:
Strypta till 15 hk och har allt mellan 24 och 37hk avstrypt beroende på vilken modell. Grundregel är mer service ju mer hk.
Drar lite mer bensin. Service är inte så farligt så länge du inte köper någon värsting som t.ex Ktm 125 exc eller Gasgas sm 125. Kolvbyte på mellan 1000-2000 mil är väl normalt. Annars ingen annan större service.

4t:
Inte strypta utan de har helt enkelt inte mer effekt. Vissa (de flesta) har inte ens 15 hk.
Drar lite bensin och knappt någon service. Någon trimning är inte att tänka på. Efter ca 5-6000 kr och en del mek så kanske du har 3-4 hk extra. En strypt 4t är långt ifrån lika rolig att köra som en ostrypt 2t, går ej att jämföra.

Det är lite vad man prioriterar.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har du/ni råd så köp den som tilltalar dig mest. som första hoj kommer du nog bli nöjd oavsett så länge du känner dig bekväm på hojen.
 

PraxxMekarn101

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Chuck Norris Skägg.
Hoj
Den där som blinkar så fint så.
grejjen är ju att jag gillar fart kanske på en sen kväll när man åker med polarna eller något sådant, så 2t är överlägsna i fart men kostar med bensin och service och dom krånglar ganska mycket? hur stor är fart skillnaden på ett ungefär mellan en aprilia rs 125 och en yzf r125?

Har du/ni råd så köp den som tilltalar dig mest. som första hoj kommer du nog bli nöjd oavsett så länge du känner dig bekväm på hojen.

yeah grejjen är ju att jag har inte direkt några problem med att få vilken hoj jag vill så jag ville veta direkt vilken jag skulle ta, eftersom jag älskar fart men jag tar ju självklart hänsyn och tänker inte riskera någons liv så att jag kan köra snabbt, men jag är ganska säker på att jag kommer bli glad med vilken som helst men jag vill veta vilken som är snabbast? är apirilan ÖVERLÄGSEN?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nej, en 2-t krånglar inte "mycket". Köp den du vill ha, ni bli nöjda i vilket fall som. Se bara till att den är välskött så är det inga problem.

Ska du köra lagligt, dvs 11kw - välj en 4-t.
Ska du köra olagligt, dvs ostrypt - välj en 2-t.


Och ja, bland sportmodellerna är Mito och Rs värst.
 

PraxxMekarn101

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Chuck Norris Skägg.
Hoj
Den där som blinkar så fint så.
okay tack, ska ju ta mc kort och köra lagligt liksom var tvungen att veta, men man kan inte avstrypa en 4t eller? eller trimma dom något mycke? har hört att dom går i 120 i topp kan man få dom till 150 tro?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
okay tack, ska ju ta mc kort och köra lagligt liksom var tvungen att veta, men man kan inte avstrypa en 4t eller? eller trimma dom något mycke? har hört att dom går i 120 i topp kan man få dom till 150 tro?

Som vi har sagt tidigare... 4-taktarna har INGA strypningar. Ta den hoj som passar dig bäst. Mitt råd. Köp billig funka hoj och spara ihop till en större hoj om något år.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
okay tack, ska ju ta mc kort och köra lagligt liksom var tvungen att veta, men man kan inte avstrypa en 4t eller? eller trimma dom något mycke? har hört att dom går i 120 i topp kan man få dom till 150 tro?
Dom allra flesta, om inte alla, 4-t är så slöa att dom inte behöver strypas.

Du får nog läsa på begreppen lite, det är INTE lagligt om du trimmar eller stryper av en mc, då denna blir över 11kw...
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Dom allra flesta, om inte alla, 4-t är så slöa att dom inte behöver strypas.

Du får nog läsa på begreppen lite, det är INTE lagligt om du trimmar eller stryper av en mc, då denna blir över 11kw...

Eller över registrerad kw. t.ex KTM är väll strypta ner till 8kw? Eller kanske jag har fel. Läste att MC handlare gjorde dem till 11kw i sverige :confused:
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Eller över registrerad kw. t.ex KTM är väll strypta ner till 8kw? Eller kanske jag har fel. Läste att MC handlare gjorde dem till 11kw i sverige :confused:
Det kan kvitta. Huvudsaken är, ändrar du med motorn blir det inte lagligt längre.
 

PraxxMekarn101

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Chuck Norris Skägg.
Hoj
Den där som blinkar så fint så.
Dom allra flesta, om inte alla, 4-t är så slöa att dom inte behöver strypas.

Du får nog läsa på begreppen lite, det är INTE lagligt om du trimmar eller stryper av en mc, då denna blir över 11kw...

det vet jag im not a retard :p,
eftersom jag har missköt skolan så säger hon att om jag kommer in på ett gymnasium så köper hon en lätt mc till mig och jag fråga hur mkt får den kosta och hon sa att den inte spelar någon roll så :p

Som vi har sagt tidigare... 4-taktarna har INGA strypningar. Ta den hoj som passar dig bäst. Mitt råd. Köp billig funka hoj och spara ihop till en större hoj om något år.

yeah men jag har ingen egen budget är lite av en bortskämd unge men inte för spoiled jag får vad jag förtjänar vi har inga problem med pengar vi bor i en villa och massa av de materiella som är små onödigt. vill veta om jag ska köpa en aprilia rs 125 och avstrypa eller yamaha yzf r125 och köra lagligt fast om man kan trimma yzf lite så blir jag glad självklart, och vill veta om skillnaden är stor på toppfart: avstrypt aprilia eller strypt yamaha yzf som jag frågade förut

:Bugar
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
okay tack, ska ju ta mc kort och köra lagligt liksom var tvungen att veta, men man kan inte avstrypa en 4t eller? eller trimma dom något mycke? har hört att dom går i 120 i topp kan man få dom till 150 tro?

Läste du det jag skrev om 4t tidigare i tråden? Hojåka handlar definitivt inte bara om toppfart, faktum är att toppfarten kanske är 2% av nöjet...(särskilt på en 125:a)

Yzf har 15 hk och Aprilian har 30 hk (ostrypt, olagligt) Yzf toppar väl runt 120 och Aprilian runt 160-170. Du kan ju själv försöka bilda dig en uppfattning om vilken skillnad det är i draget. På youtube finns det många filmer där de gazzar med dessa hojar ;)
 

PraxxMekarn101

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Chuck Norris Skägg.
Hoj
Den där som blinkar så fint så.
Läste du det jag skrev om 4t tidigare i tråden? Hojåka handlar definitivt inte bara om toppfart, faktum är att toppfarten kanske är 2% av nöjet...(särskilt på en 125:a)


Tack för allt, jag fattar nog hur stor skillnad det är hahah :p, måste läsa din tråd för allt jag tänker på nu är väl toppfarten för jag vill väl stila lite för mina kompisar och åka sjuhelvetes snabbt, kan inte direkt säga att jag kommer åka runt jorden på en 125:a tack för allt då :D:D:Bugar
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tack för allt, jag fattar nog hur stor skillnad det är hahah :p, måste läsa din tråd för allt jag tänker på nu är väl toppfarten för jag vill väl stila lite för mina kompisar och åka sjuhelvetes snabbt, kan inte direkt säga att jag kommer åka runt jorden på en 125:a tack för allt då :D:D:Bugar

Att hänga på urpluggade mopeder är inga problem. Jag som ens knappt kommer upp i 90 kan dra moppe polarna.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Priset är ju struntsamma vilket inte är så vanligt att man får höra så jag håller med köp den du gillar bäst.

Då det handlar om en ny hoj så är det ju bara att börja se sig om när det är dags.

Sen är det mer en fråga om du tänker köra med 15hk eller inte, om du tar risken och inet gör det så ger u 2taktarna så mycket mer skoj för pengarna.

Som du nämner så kan du få se 120 på en sån R125 Yamaha du nämner, men du får ju se kanske 180+ på en 2takssporthoj av de du nämner ostrypt.

Eftersom det finns hur mycket pengar som helst är det ju heller inga problem att det behövs skruvas en del mer med en 2taktare.

Allt beror på dig själv, här finns inget rätt eller fel, bara du förstår vad skillnaderna är.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
hah bortskämd unge. jag jobbade fan 2 sommrar för att själv ha råd med min 125a. det känns fan så mycket bättre att köpa den helt själv än att bara få saker sådär.

du låter lite som en sosse, blir grinig så fort någon annan har det lite bättre ställt :rolleyes:
Jag kan inte säga att jag har haft det lätt heller med att skaffa mc och bil. Har lagt många timmar för att kunna ha det :näsblod
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
det gnager ju lite i skallen när man själv slitit som en jude.

men men thats life så man ska inte säga nått
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Heh, du får väl se det som att det är deras begagade maskiner man kan köpa sen.

Jag fick inte ens e moped så jag fick bygga på det ehla från början.

Men att nån har en jäkla massa pengar innebär ju iaf på större hojar att denna får ta smällen i värdeminskningen inna jag kper hojen av honom.

På det här 125 foruet har vi väl en aktiv majoriet som har lagt en jävla massa pengar på hojarna oavsett, det är ju svårt att avsky dem.

Jag menar med dagens regel och vad jag fatar har inte killen ens körkort för MC så är det ju ett spel på hög nivå.
Särskilt som jag såg tat motivationne var att kunna ta sig in på ett gymnasieprogram vilket inte kräver särskilt mycket.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
RS125 = Underbar fart dock ser den förjävligt ut, samt att det är en två taktare.

YZF R125 = Ser fin ut, lik sina bröder R1 och R6, dock inte lika snabb - men du lär inte behöva så pass mycket fart för att imponera på brudarna.

Aprilia SX 125 = Motard, ser hyfsad ut dock vet jag inte mycket om farten på den, 2 takt.

Aprilia MX 125 = Motard den med, ser likadan ut som SX i princip, dock har den annorlunda däck - googla så ser du. Offroad. Också två takt.

Mito = Ser ful ut, dock är den strypt precis såsom RS (har jag för mig). Så visst kan man få mer kraft ut ur den, dock anser jag att utseendet är viktigare - iallafall när det inte är så stor skillnad på top farten mellan hojarna.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top