okej.. de där med nålclippset? vad är det.. jag har skruvat ut luftskruven 1,5 varv.. dock var den innan jag började pilla och den gick bra utskruvad mycket mer än så.. den ryker som fasen när den går igång efter rengjort stift.. men sen dör den igen.. och ja, det är NGK stift..
Hum vet du vad en trottel e så sitter nålen i trotteln o nålclippset sitter på nålen.
Trotteln sitter mitt i förgasaren o rör sig upp när du vrider på gassen o ner när du släpper gasen, bara följa en liten vajer som följer in i förgasaren, trottel locket släppps oftast med antigen 2 skruver eller en stor mutter som du losar med handen, trottelocket sitter längst upp på förgasaren.
Oftast när den ryker så e de för att den e kall/ mycke bensin/ felblandat olje mängd i bensinen.
Har du inget annat stift o prova med, om du har ett NGK5 eller 6 stift liggandes så skule de vara bra. org e allt mellan 7 -11 men de beror hur man kör.
o kan du inte ställa ner förgasaren så försök o ställa ner tändningen, fast de får man la förklara okså
här kommer en liten förklaring:
När du står på vänstersidan, samma sida som du har kopplingshandtaget på, stäl dig på den sidan så har du motorn framför dig med avgasböjen till vänster o förgasaren till höger, men om du kollar på cylindern så har du en plast kåpa under cylindern som sitter med mellan 4-8skruvar, när du skruvat bort den så har du skälva tändplattan framför dig o svänghjulet i mitten, de e skälva tändplattan du ska vrida på, den ska sitta fast med 2-3 skruvar, skruva loss skruvarna 1-3 varv o vrid tändplattans överdel mot förgasaren då får du en tändning som tänder tidigare, vrider du ifrån förgasaren så får du en senare tändning, vrid den till en tidigare tändning så hinner den förbränna den exstra mängden soppa, skruva fast tändplattan o starta den på nytt, när du väl har fått den varm så lossar du skruvarna till tändningen medans den e varm o motorn e igång o vrider på tändplattan tills du tycker den går som den ska med mjuk gång o lätt varvad när du e klar med den biten så de bara skruva fast tändplattan o skruva på plastlocket o provköra den, efter provkörnigen så kolla på stiftet o se om den får för lite eller för mycke soppa, får den forfarande för mycke så vrid tändningen till en tidigare så får den lite mindre bensin.
Men innan du vrider på tänd plattan så slå en märkning på tändplattan o plattan breve som hör till motorblocket så du vet var tändningen vart innan, ifall du skule behöva sätta den i samma läge som innan, kan även finnas ett märke, bara kolla längs tändplattan.
Men de finns miljoner inställningar på en cross med tändningen o förgasaren o tändstiftet, så vrid lite på ena eller andra saken o sen provkör den, antingen går den bätre eller sämre, går den sämre så har du vritt åt fel håll.
Men tändningen e inte hela lösningen, de e viktigt man ställer in förgasaren/ tändningen o väljer rätt T-stiften, fel skysterad motor o man tapar minst 15hk, men e man inte så noga med att den inte ger full effekt utan nöjer sig med att den går bra så fungerar nästan vad som hälst ju.
Men håll helatiden kåll så inte cylindern får för lite bensin o spikar, de e de minsta man vill.
Har du en värmepistol som blir minst 300-700grader så kan de oftast rädda T-stiftet, brukar sätta stiftet i myningen på värmepistolen en minst 10min o sen ta bort de o slipa lite så elekroderna e bra, o medans de e varmt brukar jag montera i de i motorn o starta så fort som möjligt innan T-stiftet kallnar.
Varning: använd hanskar eller något för de e inte kul o hålla i ett T-stift som e 90-500grader, blir lätt bränskador.
Bara prova igen o fungerar de inte så får du prova med ett annat T-stift.
O har du väldigt svårt för o ställa in motorn så skule de vara bra om du har någon i närheten som kan komma förbi o fixsa den.
Inget e lätt för nybörjare men vill man lära sig de så klart de går lösa