Blir sur och dör!

toreld

Humm..!!
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Fjällbacka
Hoj
Yamaha YZ 250
Har en Yamaha YZ 250 -98
Satte idag på ett nytt luftfilter och skulle sedan köra upp till verkstaden för att byta växellådsolja. då dog den efter några hundra meter. den går inte att kicka igång om man inte gör rent tändstiftet. men efter några sekunder så dör den igen och tändstiftet blir blött. den ger gnista. va e de för fel?

Tack!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jo, jag ante detta.. jag slängde på det gammla igen, men de var samma sak.. satt på det nya och ändrade på luft/bränsle nålen, men de e inte nån skillnad.. :va

Bytt T-stift till ett mjukare, sen kan du inte gå på gassen förtidigt på ett kalt stift, de pajar stiftet på 0 tid om den ger cylindern mycke soppa.
 

toreld

Humm..!!
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Fjällbacka
Hoj
Yamaha YZ 250
men fan att man ska behöva byta till olika stift bara för att man skaffat nytt filter? verkar inte de lite knas?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
men fan att man ska behöva byta till olika stift bara för att man skaffat nytt filter? verkar inte de lite knas?

Nej du behöver inte bytta T-stift bara för du bytter luftfilter.

Problemet ligger oftast i att en cross e ofta bestyckad för hårdkörning på cross barna o inte ligga o små köra på låga varv, så för att kompensera den exstra bensinen så kan man bytte ner till ett mjukare stift om man kör ofta på lägre varv eller för lek.

Man bytter inte stift i onödan, utan byter stift för att den ska hinna förbänna all bensinblandning rätt, men då gör de mycke om förgsaren e rätt instäld.

De e ju grymt svårt o veta för mig hur du ska ställa in din motor när jag inte har motorn brevid mig, skule jag haft hojen här skule jag kuna löst de på 0 tid, så jag ger bara lite fackta så får vi se om du klurar ut de här.

Men först kan du grundinställa förgasaren, nålclippset i mitten på nålen & 1.5varv ute på luftskruven, den går ju rätt fett förmodar jag, så stoppa i 1-2 storlekar mjukare stift, sen finns de en sak till o göra, ställa tändplattan så den tänder tidigare så hinner den förbränna den exstra bensinblandningen.

När du väl fått igång den, o den inte släcker stiften längre så kan du ju börja ställa in förgasaren & tändplattan o bytta till rätt stift.

1 sak till, om du har NGK stift i den o du har pajat stiftet så e de väldigt svårt o rädda de utan måste köpa nytt, de kan gå med hög värme o slippa elektråderna, men inte altid de hjälper.
 
Last edited:

toreld

Humm..!!
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Fjällbacka
Hoj
Yamaha YZ 250
okej.. de där med nålclippset? vad är det.. jag har skruvat ut luftskruven 1,5 varv.. dock var den innan jag började pilla och den gick bra utskruvad mycket mer än så.. den ryker som fasen när den går igång efter rengjort stift.. men sen dör den igen.. och ja, det är NGK stift..
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
okej.. de där med nålclippset? vad är det.. jag har skruvat ut luftskruven 1,5 varv.. dock var den innan jag började pilla och den gick bra utskruvad mycket mer än så.. den ryker som fasen när den går igång efter rengjort stift.. men sen dör den igen.. och ja, det är NGK stift..

Hum vet du vad en trottel e så sitter nålen i trotteln o nålclippset sitter på nålen.

Trotteln sitter mitt i förgasaren o rör sig upp när du vrider på gassen o ner när du släpper gasen, bara följa en liten vajer som följer in i förgasaren, trottel locket släppps oftast med antigen 2 skruver eller en stor mutter som du losar med handen, trottelocket sitter längst upp på förgasaren.

Oftast när den ryker så e de för att den e kall/ mycke bensin/ felblandat olje mängd i bensinen.

Har du inget annat stift o prova med, om du har ett NGK5 eller 6 stift liggandes så skule de vara bra. org e allt mellan 7 -11 men de beror hur man kör.

o kan du inte ställa ner förgasaren så försök o ställa ner tändningen, fast de får man la förklara okså :D här kommer en liten förklaring:
När du står på vänstersidan, samma sida som du har kopplingshandtaget på, stäl dig på den sidan så har du motorn framför dig med avgasböjen till vänster o förgasaren till höger, men om du kollar på cylindern så har du en plast kåpa under cylindern som sitter med mellan 4-8skruvar, när du skruvat bort den så har du skälva tändplattan framför dig o svänghjulet i mitten, de e skälva tändplattan du ska vrida på, den ska sitta fast med 2-3 skruvar, skruva loss skruvarna 1-3 varv o vrid tändplattans överdel mot förgasaren då får du en tändning som tänder tidigare, vrider du ifrån förgasaren så får du en senare tändning, vrid den till en tidigare tändning så hinner den förbränna den exstra mängden soppa, skruva fast tändplattan o starta den på nytt, när du väl har fått den varm så lossar du skruvarna till tändningen medans den e varm o motorn e igång o vrider på tändplattan tills du tycker den går som den ska med mjuk gång o lätt varvad när du e klar med den biten så de bara skruva fast tändplattan o skruva på plastlocket o provköra den, efter provkörnigen så kolla på stiftet o se om den får för lite eller för mycke soppa, får den forfarande för mycke så vrid tändningen till en tidigare så får den lite mindre bensin.

Men innan du vrider på tänd plattan så slå en märkning på tändplattan o plattan breve som hör till motorblocket så du vet var tändningen vart innan, ifall du skule behöva sätta den i samma läge som innan, kan även finnas ett märke, bara kolla längs tändplattan.

Men de finns miljoner inställningar på en cross med tändningen o förgasaren o tändstiftet, så vrid lite på ena eller andra saken o sen provkör den, antingen går den bätre eller sämre, går den sämre så har du vritt åt fel håll.

Men tändningen e inte hela lösningen, de e viktigt man ställer in förgasaren/ tändningen o väljer rätt T-stiften, fel skysterad motor o man tapar minst 15hk, men e man inte så noga med att den inte ger full effekt utan nöjer sig med att den går bra så fungerar nästan vad som hälst ju.

Men håll helatiden kåll så inte cylindern får för lite bensin o spikar, de e de minsta man vill.

Har du en värmepistol som blir minst 300-700grader så kan de oftast rädda T-stiftet, brukar sätta stiftet i myningen på värmepistolen en minst 10min o sen ta bort de o slipa lite så elekroderna e bra, o medans de e varmt brukar jag montera i de i motorn o starta så fort som möjligt innan T-stiftet kallnar.

Varning: använd hanskar eller något för de e inte kul o hålla i ett T-stift som e 90-500grader, blir lätt bränskador.

Bara prova igen o fungerar de inte så får du prova med ett annat T-stift.

O har du väldigt svårt för o ställa in motorn så skule de vara bra om du har någon i närheten som kan komma förbi o fixsa den.

Inget e lätt för nybörjare men vill man lära sig de så klart de går lösa
 
Last edited:

toreld

Humm..!!
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Fjällbacka
Hoj
Yamaha YZ 250
jag tackar så mycket för din tid.. jag ska försöka med några av de saker du förklarat o sen återkommer jag om hur det gick!! tack!
 

toreld

Humm..!!
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Fjällbacka
Hoj
Yamaha YZ 250
det sitter ett NGK BR8EG stift i nu och skulle vilja ha ett steg mjukare.. vilken ska jag välja.. de verkar ju inte som om BR7EG finns, då jag inte kan hitta nått någonstans...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
det sitter ett NGK BR8EG stift i nu och skulle vilja ha ett steg mjukare.. vilken ska jag välja.. de verkar ju inte som om BR7EG finns, då jag inte kan hitta nått någonstans...

Jo NGK7EG finns, men väldigt svåra o finna.

8an o 9an hittar jag lite var stans, men du kan köra med vanligt stift annars som NGK BR8ES fungerar nästan lika bra, skildnaden på EG stift e att gnistan e mer koncentrerad en ES, sen e ES stift minst 4 gånger billigare, så de blir ju billigare om de skule paja o man behöver bytta, inget skoj o bytta stift för 120-180kr varje gång de pajar när man kan få ett vanligt för mellan 18-40kr :tummenupp

Förutom detta, har du börjat få åning på motorn?
 

toreld

Humm..!!
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Fjällbacka
Hoj
Yamaha YZ 250
okejj.. men jag kör nog på ett eg stift ändå tror jag..
jo, de va inte nå allvarligt.. jag rengrorde och brännde som en galning på det gamla stiftet, så det blev helt rent.. sen funkade det.. fick dock reglera blandskruven som jag varit och pillat på.. men jag tackar så mycket för hjälpen!! :yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top