Blir tårögd snart =(

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Suomalainen

Alt. 1: Ring FB och tekna försäkring på MC:n fom den dag du åker för att kolla/köpa. Blir det inget ägarbyte kommer ditt FB inte kunna fakturera dig.

Alt. 2: Dra hem hojen på släp.

Alt 3: Kom överens med säljaren att han står som ägare tills nästa dag så kör du hem den på hans försäkring.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
frekke skrev:
Suomalainen

Alt. 1: Ring FB och tekna försäkring på MC:n fom den dag du åker för att kolla/köpa. Blir det inget ägarbyte kommer ditt FB inte kunna fakturera dig.

Alt. 2: Dra hem hojen på släp.

Alt 3: Kom överens med säljaren att han står som ägare tills nästa dag så kör du hem den på hans försäkring.

Storyn är inte påhittad om du trodde det.
Alt3 skedde.

och då borde inget (enligt skenexperter) betalas ut pga att den är skenad, och dessutom såld vilket f-bolag vet...

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Suomalainen skrev:
Storyn är inte påhittad om du trodde det.
Alt3 skedde.

och då borde inget (enligt skenexperter) betalas ut pga att den är skenad, och dessutom såld vilket f-bolag vet...

Det är väl inte samma sak som att ha hojen på någon äldre år ut och år in för att få en billigare premie?

Dock förbannat korkat att välja det sämsta av de tre alternativen.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
frekke skrev:
Det är väl inte samma sak som att ha hojen på någon äldre år ut och år in för att få en billigare premie?

Dock förbannat korkat att välja det sämsta av de tre alternativen.

Korkat ja nu såhär i efterhand..

Nej inte samma sak, utan ännu värre eftersom det inte ens är den rätte ägaren som försäkrar den...

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Suomalainen skrev:
Korkat ja nu såhär i efterhand..

Nej inte samma sak, utan ännu värre eftersom det inte ens är den rätte ägaren som försäkrar den...

Tycker inte detta har ett dugg med skenförsäkring att göra.
Dessutom är det ju endast den rätte ägaren som kan försäkra hojen, den som står som ägare i VV:s register.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
frekke skrev:
Tycker inte detta har ett dugg med skenförsäkring att göra.
Dessutom är det ju endast den rätte ägaren som kan försäkra hojen, den som står som ägare i VV:s register.

Har massor att göra med skenförsäkring, dvs felaktigheter i försäkringsförfarandet. Här har du alla fel som går att få! Ja, bara den som står som ägare hos vv kan försäkra. Men när du köper en ny hoj tar det ett tag innan det registreras i registret. Det står tom i regbeviset att nya ägaren är skyldig att teckna försäkring när köpet genomförts, dvs direkt när papper och pengar bytit händer. Så skedde inte utan man har försökt "fuska"...

Om inte detta tas som något slags bedrägeri har jag svårt att se att den här killen som startade tråden blir utan ersättning vid eventuell skada. Speciellt om alla papper är i sin ordning... sorgligt kanske men sant.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Trafikdelen kommer iaf gälla oavsett vem som kör, MEN vagnskada kommer förmodligen inte betalas ur om det finns oegentligheter.
Det är inga fantasier, bolagen kan vägra rakt av bara.
Det är som när du ska sälja din hoj och så stjäl provköraren hojen, då kan du glömma ersättning från bolaget de anser inte det vara stöld.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Silwer skrev:
Det är som när du ska sälja din hoj och så stjäl provköraren hojen, då kan du glömma ersättning från bolaget de anser inte det vara stöld.

Det skulle säkerligen klassas som stöld men för att försäkringen ska gälla måste hojen vara låst med två godkända lås när den stjäls. Och med två godkända lås går det inte att testköra så det blir en liten konflikt mellan olika intressen..

:rolleyes:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
korvgubbe skrev:
Det skulle säkerligen klassas som stöld men för att försäkringen ska gälla måste hojen vara låst med två godkända lås när den stjäls. Och med två godkända lås går det inte att testköra så det blir en liten konflikt mellan olika intressen..

:rolleyes:
nja, de tar det inte som stöld, tyvärr.
Finns de som råkat ut för detta.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Silwer skrev:
nja, de tar det inte som stöld, tyvärr.
Finns de som råkat ut för detta.

eh.. alltså, det är klart en hoj som stjäls under provkörning blir stulen, annars skulle den ju komma tillbaka eller hur..

Min poäng är att det står i det finstilta att försäkringen bara täcker de stölder som sker när hojen är låst med två godkända lås... Och eftersom hojen är upplåst för att kunna rulla framåt och sväönga under provturen betalar inte försäkringsbolaget något... Samm asak om man nöjer sig med styrlåset när man är och handlar....

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
korvgubbe skrev:
eh.. alltså, det är klart en hoj som stjäls under provkörning blir stulen, annars skulle den ju komma tillbaka eller hur..

Min poäng är att det står i det finstilta att försäkringen bara täcker de stölder som sker när hojen är låst med två godkända lås... Och eftersom hojen är upplåst för att kunna rulla framåt och sväönga under provturen betalar inte försäkringsbolaget något... Samm asak om man nöjer sig med styrlåset när man är och handlar....
Förutom att det inte är stöld överhuvudtaget.

Stöld är när någon tillgriper din egendom utan ditt medgivande.
Om du låter någon provköra din hoj och vederbörande sen inte lämnar tillbaka den så är det inte stöld.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Tom skrev:
Förutom att det inte är stöld överhuvudtaget.

Stöld är när någon tillgriper din egendom utan ditt medgivande.
Om du låter någon provköra din hoj och vederbörande sen inte lämnar tillbaka den så är det inte stöld.

kan man få det till rån på nått vänster?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
korvgubbe skrev:

I deras mening är det inte stöld och medger då heller inte nån utbetalning, och det var väl det vi pratade om?
Det spelar alltså ingen roll vad det är, villkoren uppfylls inte och försäkringen gäller då inte.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
bagerah skrev:
kan man få det till rån på nått vänster?

Vet inte exakt vad det klassas som, men jag tror det är något i stil med olovligt brukande. Det som spelar roll är att du frivilligt låtit personen köra
fordonet. Jag är inte säker, men jag tror faktiskt inte det klassas som rån heller. Det kan säkert någon som är mer insatt svara på.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
Trafikdelen kommer iaf gälla oavsett vem som kör, MEN vagnskada kommer förmodligen inte betalas ur om det finns oegentligheter.
Det är inga fantasier, bolagen kan vägra rakt av bara.

Antar att det är mitt inlägg du svarar på?
Om du läser igen så ser du att bolaget har inte någonting emot att kalle använder vagnskadan för att vara snäll mot balle och pucko... de nästan insisterar!! sjukt men sant...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Suomalainen:
Jag håller med om att din beskrivna situation är helt åt skogen men det legitimerar ju inte att andra snyltar genom att försäkra i en åldersgrupp (dvs premiegrupp) de inte tillhör.

För övrigt har vi haft minst en tråd här en skenförsäkrare som inte fick ut en spänn av fb efter att ha gått på näbben. Men fråga mig inte var tråden är, jag hittar inte. Nånstans i försäkringsforumet finns den tråden. Rubriken gick ut på att fb var skit eller nåt sånt. Seså, sätt igång och leta nu! :7peta :) Kan också nämna att det såvitt jag minns inte var nån som tyckte synd om snubben ifråga men minnet kan svika mig på den punkten.

Och om vi nu har haft minst en tråd startad i ämnet så kan man börja fundera på om det finns ett mörkertal. Dvs rent hypotetiskt så är det ju inte orimligt att ytterligare tio st har råkat ut för detta men valt att hålla igen kakluckan efter att de insett att de gjort fel. Jag säger inte att det är så men visst fan skulle det kunna vara så?

Om du dessutom läser den tråd som jag länkade till igår så ser du att fb faktiskt, enligt sina egna utsagor, ser skenf som ett problem och agerar därefter.
I tråden ser du också att jag har efterlyst info om hur många fall som fb nekar ersättning pga skenförsäkring så jag föreslår att vi lägger ned just denna diskussionen tills fb (i det här fallet Trygghansa) svarar och så hoppas vi att dom svarar även på den frågan (jag skickade ju en hel hög frågor på ett bräde).
Här är tråden igen för den som är nyfiken:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56728

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Robban: Anledningen till inlägget var inte att legitimera skenförsäkring, utan bara belysa att det är nog inte så stor risk att man "åker dit" om man gör det som vissa vill framhäva. Förmodligen för att avskräcka vilket vissa tycker är bra, men om det inte är genom fakta så gillar iaf inte jag det. Avskräck med fakta istället för "jag vet att det är så" attityden som många har.

Självklart åker folk dit på det ibland, men den delen tror jag är liten och förmodligen ganska obefintlig om alla papper är i sin ordning. Sen kan man ju klota mindre allvarligt (utan plingplong taxi) så att man släpar hem hojen själv och säger att det var sin farsa eller morfar som vurpa. Då sitter man nog säkert i sin sits.

Förbannat svårt problem att lösa på vettigt sätt.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nej, jag förstår att din avsikt inte var att legitimera skenf.

Du har nog rätt vad gäller risken att åka dit men när man klotar så det behövs plingplong taxi eller om man smäller med något annat fordon så står man där likförbannat.
Men låt oss avvakta och se vad OM på TH säger angående antal ersättningsnekanden.

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
H4 skrev:
Skenförsäkra då... i vissa fall måste man göra det när helförsäkring kostar mer än hojen!
:7peta :fatta!
Man köper det man har råd med. Jag fick kassera min drömm om en gsxr när jag inte hade råd med försäkringen.
Fick köpa en gammal skramlaha istället.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...