Suomalainen skrev:
Robban: Anledningen till inlägget var inte att legitimera skenförsäkring, utan bara belysa att det är nog inte så stor risk att man "åker dit" om man gör det som vissa vill framhäva. Förmodligen för att avskräcka vilket vissa tycker är bra, men om det inte är genom fakta så gillar iaf inte jag det. Avskräck med fakta istället för "jag vet att det är så" attityden som många har.
Självklart åker folk dit på det ibland, men den delen tror jag är liten och förmodligen ganska obefintlig om alla papper är i sin ordning. Sen kan man ju klota mindre allvarligt (utan plingplong taxi) så att man släpar hem hojen själv och säger att det var sin farsa eller morfar som vurpa. Då sitter man nog säkert i sin sits.
Förbannat svårt problem att lösa på vettigt sätt.
Du som efterlyser fakta, vad har du för fakta som stödjer din tro, förutom ett lite lagom exotiskt exempel?
Mig veterligen har ingen i denna tråd sagt att skenförsäkrare inte får någon ersättning. Hade det varit så att någon trodde det skulle saken inte vara något problem. Det folk retar sig på är ju det faktum att skenförsäkrare faktiskt får ersättning, vilken delvis betalats av dem som inte skenförsäkrar. Det som har sagts är att de riskerar att få stå för skadorna på sin motorcykel själva den dag de vurpar. Jag känner ingen som blivit utan ersättning men jag har varit med om ett par fall där det varit riktigt, riktigt nära. Felix har tidigare i denna tråd uppgivit att han känner till åtminstone fem fall där folk inte fått några pengar. Och om vi antar att Felix inte ljuger så har du de fakta du efterlyser. Det är så man undrar om du verkligen läst tråden eller bara skummat igenom de sista inläggen och därefter kastat ur dig ditt inlägg med attityden hos någon som tror att han sitter med trumfässet (fast det är en sjua, klöver sju).
Ditt exempelresonemang stinker lång väg. Man kan inte ta ett enskilt exempel och dra några generella slutsatser ur det. Än mindre kan man begära att någon annan än den som fattade beslutet i ärendet skall förklara det, i vart fall inte om man vill bli tagen på allvar. Hur skall jag eller någon annan här kunna förklara för dig varför en anonym tjänsteman på ett okänt försäkringsbolag fattar ett av allt att döma felaktigt beslut i ett enskilt ärende, som vi inte känner till? Och varför skulle vi det? Är det för att du tror att man kan dra några slutsatser om hur bolagen hanterar skenförsäkringar ur exemplet? Eh, visst fan, det är ju det du tror...
Jag kan ge dig ett annat exempel som är mycket bättre än ditt eget. Person X kraschar med sin bil. På en direkt fråga från polisen, som anlänt till platsen, säger han till dem att det är hans bil men att han har den skriven på farsan (Y) pga försäkringspremien. Polisen skriver upp etta i rapporten, som sedan bifogas skadeanmälan till Försäkringsbolaget. Kort därefter svarar försäkringsbolaget att försäkringstagaren saknar försäkrat intresse och därför inte får någon ersättning. Pang, där rök sjuttio tusen åt fanders!
Y vill dock hjälpa sonen och vänder sig till en juridiskt sakkunnig (Z). Han lägger fram ärendet och frågar om det finns något att göra. Fallet är solklart (inget att göra) men eftersom Y och Z är grannar utreder Z frågan med lite extra omsorg. Z frågar först sina kollegor (domarna på Tingsrätten i Malmö), vilka unisont säger "Saknas försäkrat intresse. Lägg ner.", kompisen och dennes kollegor (domarna på Hovrätten i Malmö) vilka unisont säger "Saknas försäkrat intresse. Lägg ner."
Dessa svar till trots funderar Z vidare, kollar gamla rättsfall, läser lagens skrivelse osv. Detta utredningsarbete resulterar i ett brev med en begäran om att försäkringsbolaget skall betala ut ersättning, samt redogör mycket noga för den legala grunden för kravet.
Tre dagar senare anländer ett brev till Y där försäkringsbolaget skriver att de ersätter bilen fullt ut. De tilläger dock i ett separat stycke att beslutet under inga omständigheter skall ses som prejuridicerande. Slut exempel.
Detta är något jag vet eftersom jag var med i processen!
Vilka slutsatser skall vi då dra av detta exempel? Att det är ok att skenförsäkra? Att man visst får ut ersättning från försäkringsbolaget, t o m om man erkänner att det är en skenförsäkring? Nu kan du med ännu större kraft hävda att "de allra flesta får ut pengar"!
Nu väntar jag med spänning på de otroligt dumma invändningarna från alla på forumet som minsann vet hur man praktiskt taget riskfritt lurar försäkringsbolagen och sina MC-polare...