Blir tårögd snart =(

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Colony skrev:
... det finns så många 20-30 åringar som just tagit körkort och då köper en r1a som förstahoj... 150 hästar.. jojo men dom är ju äldre så dom kör mycket bättre då eller? haha sällan
Är det ngn som påstått motsatsen?
Att börja sin tunga bana med att köpa sig en Retta eller valfri litermaskin av värre sort är det färre som rekomenderar än som ser det som ett olämpligt nybörjaralternativ.
Vad det gäller äldre förare än 18, så har väl ingen här just sagt att "Hade du vart 30 och nybörjare, köp en värsting direkt"?!
Jag anser att man ska växa in i detta, man bör enligt mig ge sig på lugnare och betydligt billigare maskiner innan man ger sig på "gräddan".
Men som sagt så lever vi i ett fritt land och det är upp till var och en av oss att köra vilken hoj vi vill, så länge vi inte snyltar på andra så tycker jag det är ok.
Korkat men ok, kan lova att jag småfnissar åt en som kör R6, R1 eller annan värsting med 25kW.
Men det är ju upp till var och en av oss att betala för oss och bestämma vad vi ska köra.
Men inte fan hade jag köpt en maskin som jag får betala för mångdubbla effekten av vad jag får köra.
Har man gott om stålar så är det inget problem, men det finns en aspekt som spelar in i mitt hojägande och det är kul/krona.
Jag har väldigt mkt hoj för pengarna det är ett som är säkert, jag tvivlar starkt på att det skulle bli så mkt roligare att köra med en Retta att det blev värt pengarna.
Men så är jag ju inte mer fåfäng än att jag nöjer mig med en FZR :hihi
//Tobbe

ElDiablo

Ny medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
GammelGixxer 1208cc -94
Sa tidigare att jag inte skulle skriva mer i denna tråden, men kan inte låta bli... Jag blev bara så nyfiken så jag måste fråga. Min uppfattning är att många här inne tycker att jag "snyltar" på deras premier....? Jag vill bara att detta ska motiveras för mig så jag kan dela eran uppfattning. Som jag skrev tidigare så delar jag och min far ett ekonomiskt intresse i den hoj jag åker omkring på. (som förövrigt han också gör ibland när han vill gasa av sig lite och är trött på sin powercruiser).
Jag skriver det igen. Jag uppfyller alla villkor och så gör även far för att ha en delad försäkring. JA, jag får krascha med den eftersom jag också är ägare till den enligt förs. bolaget. Det enda som säger att jag inte äger den är reg. beviset för där tror jag inte det går att ställa två pers. som ägare.?
Hursomhaver så påverkas INGEN annans premie för att jag delar ägandet av min hoj med ngn. annan, så jag fattar inte hur jag kan snylta på nån....? Vänligen skicka ett PM till mig med en motivering till vad det är jag gör som är så omoraliskt och fel genom att jag delar fordon med ngn. annan. :3freak

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
Men haha... jag har råd att köpa en supersporthoj... jag kan köra en ! kör förfan en med 90 häst på banan jU! vad är det mer ni vill säga att jag inte KAN? har just sålt min cagiva mito så varför tjata om att jag ska börja med nått nybörjaraktigt... det va inte detta tråden gick ut på för fem ören! men ni kan tydligen inte läsa svenska... det kommer iallafall gå till såhär att jag kommer få betala 5-7 tusen halvåret helförsäkrad på den maskin jag köper..
kommer iallafall ha skitkul med den hoj jag kommer köra.. och det tänker jag inte låta er förstöra... hur tänker ni egentligen själva när vi köper era gixxers och sånt? nej fan ni köper ju dom inte för att dom är snygga och att dom kostar en förmögenhet att försäkra? för då finns det ju andra snabba 80 talshojar för er med =P

kan ju säga såhär tillslut.. hade jag inte haft råd att köpa en r6a eller dylikt så hade jag inte gjort det.. men nu råkar jag ha råd att äga en sådan.. och som sagt nu har jag kollat upp försäkringarna.. fina premier...

är man uppväxt med sporthojar och alltid läst hojtidningar så blir man lätt bortskämd för man vill ha något av det nyaste... så är det bara.. och jag vill ha en hoj man trivs med... jag röker inte jag snusar inte har aldrig gjort... jag väljer bort bil och köper en mc istället.. so what?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ja ja, lär dig läsa grabben, jag sa inte att du INTE kan.
Vad jag sa var att majoriteten av folk som åker hoj inte anser en sporthoj av den kalibern är ett bra alternativ när man försöker växa in i trafiken....
Men du verkar ju ha mognaden att köra på bana och ta hand om bilister som beter sig som idioter.
Visst man kan ju välja hur mkt man vrider på rullen, eller det behöver du nog inte bekymra dig om för den kommer nog oftast ligga på stoppet, du kommer ju köra strypt.
Vad du borde försöka fatta är att dom flesta här inte utmålar dig som idiot, men du är på god väg själv.
Det är en enorm skillnad på att kunna läsa trafik och köra fort.
Men köp vad du vill och fråga inte vad vi tycker, för det kan hända att du får argument i motsatt håll som du tänkt dig.
Tråden började med att du tyckte det var dyrt att försäkra.
Jag är ledsen men du precis som alla andra nybörjare kommer att få betala högre premier oavsett om du är SM-mästare i RR....
gör vad du vill, men gnäll inte och försäkra ärligt.
Risken är enligt bolagens sätt störst med dig bakom styret, ställ hojen på dig och låt farsan vara med och betala ist.
Lycka till...
//Tobbe

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ElDiablo skrev:
Sa tidigare att jag inte skulle skriva mer i denna tråden, men kan inte låta bli... Jag blev bara så nyfiken så jag måste fråga. Min uppfattning är att många här inne tycker att jag "snyltar" på deras premier....? Jag vill bara att detta ska motiveras för mig så jag kan dela eran uppfattning. Som jag skrev tidigare så delar jag och min far ett ekonomiskt intresse i den hoj jag åker omkring på. (som förövrigt han också gör ibland när han vill gasa av sig lite och är trött på sin powercruiser).
Jag skriver det igen. Jag uppfyller alla villkor och så gör även far för att ha en delad försäkring. JA, jag får krascha med den eftersom jag också är ägare till den enligt förs. bolaget. Det enda som säger att jag inte äger den är reg. beviset för där tror jag inte det går att ställa två pers. som ägare.?
Hursomhaver så påverkas INGEN annans premie för att jag delar ägandet av min hoj med ngn. annan, så jag fattar inte hur jag kan snylta på nån....? Vänligen skicka ett PM till mig med en motivering till vad det är jag gör som är så omoraliskt och fel genom att jag delar fordon med ngn. annan. :3freak
Bor du på samma adress som din far?
Hur gamal är du?
Skenförsäkring innebär att man skriver sitt fordon på en äldre släkting för att få ner premien, på det sättet lurar man försäkringsbolagen när man sedan skrotar hojen, pengarna måste tas nånstans och det innebär att f-bolagen höjer premierna för alla och främst då de yngre.
Det ger en evig cirkel där de yngre till slut inte alls kan ha en sporthoj vad än de gör och så fortsätter det med skenförsäkrandet.
En sak många struntar i är att man kan ha halvörsäkrat, varför måste man ha helförsäkring om man nu är så sansad när man kör?
Jag har personligen inte råd och då är jag ingen 21 åring.

Det är inte staten eller nån annan som betalar när nåt går fel, vi bär själva som grupp kostnaderna.
Det handlar inte om välgörenhet för att just du ska kunna köra när 5 andra killar inte har råd för att de är så reko att de vill betala för sig själva.

Trådstartaren är imho så barnslig och omogen att han inte förtjänar mer uppmärksamhet.

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Colony skrev:
Men haha... jag har råd att köpa en supersporthoj...

Har du råd att försäkra den ärligt då? för om jag inte minns fel så var det vad tråden handlade om från början, att du gnällde om försäkringspremierna.

Men tyvärr har jag gett upp hoppet om dig min vän, och tänker inte yttra mig en endaste gång till i den här tråden.

Och du!
jag är en av de 20 åringarna som inte har råd att försäkra en RR hoj på mig själv, så jag får ta en cb400 istället.

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Colony skrev:
... hade jag inte haft råd att köpa en r6a eller dylikt så hade jag inte gjort det.. men nu råkar jag ha råd att äga en sådan.. ...
Nej det har du inte. Hade du haft råd att äga en sådan så hade diskussionen aldrig uppkommit eftersom ägandet även innebär att man ska ha knarren försäkrad (om den är påställd). Du har uppenbarligen inte råd att göra detta, därför väljer du att skenförsäkra.

För att diversifiera diskussionen om val av hoj respektive val av försäkring:
Japp. Du väljer själv vilken hoj du vill ha. R6, R1 eller whatever. Men vi med erfarenhet kan alltid komma med goda råd till vilka du själv väljer om du vill lyssna eller inte.
Japp. Den hoj du uppenbarligen vill ha är dyr att försäkra. Men du väljer att lösa detta genom att snylta på andra trots att jag har gett dig ett flertal alternativ som du fortfarande inte kommenterat trots att jag påminnt dig tidigare om detta.
Kom igen nu, de förslag som jag gav dig gav jag ju i all välmening. Då kan du väl kommentera vad det är för fel på dom?
Lite kort om alternativen:
Köp en hoj du har råd med (inräknat försäkringskostnaden) och klä den med kraschisar från drömhojen så får du det utseende du vill posa med.
Nöj dig med mindre omfattning på försäkringen (ex vis trafik eller halv)

Sen undrar jag om det där med att ha kört cross sen tre års åldre eller vad det nu var? Ger det så mycket erfarenhet av gathojsåka?
Jag har själv inte cross men jag har kört ett otal gathojar. Allt ifrån gamla enkelkamsHondor från 70-talet till TLR. Även turboKatana med ca 200 bakhjulshästar som garanterat är värre rakt fram än alla sporthojar du överhuvudtaget kan köpa över disk. Jag har även använt denna Katana för att lattja ute på krokvägar. Haft skitkul med den. Men jag kan lova att jag inte är mycket att komma med på en crossbana. Säkert riktigt bortkommen där.
Mitt hojåkande under alla år har inte lärt mig att förutse en uppkommande situation av krockande hojar framför mig på en crossbana, det är jag rätt säker på.
Mitt hojåkande under alla år har inte lärt mig att hantera en cross över dubbelhopp, det är jag rätt säker på.
Men ditt crossåkande har alltså lärt dig läsa trafiken?
Ditt crossåkande har alltså lärt dig hantera en sporthoj som börjar vobbla över mittstrecken i tvåhundra märlor vid rejält nerlägg?
Osv.
Men som sagt, valet av hoj är ditt. Men se till att betala för dig, inkluderande försäkringen.

Förresten, vilken cross har 90 hk? Har dom verkligen det? Är inte så insatt i crossar, ställer därför frågan till er alla där ute. Jag har för mig att femhundrorna ligger runt 70 hk bland dom värre men det kan vara fel.

Colony skrev:
Min far och jag gick igenom detta forumet grundligt igårkväll.... till och med han 53 år haft motorcykel sen han va 18 tycker att ni borde hålla er till fakta... och att det många säger här sämmer inte med verkligheten.... (1) där har ni en erfaren mc gubbe! sen jobbar morsan på bilsport och hon sitter brevid en av testpiloterna för allt om mc :hihi som själv kör en r1a... (2)han hävdar att mitt köp av en r6a eller en cbr 600 är ett bra ANDRAHOJSKÖP efter 125a... han ska även hjälpa mig med att få hem en från usa eller tyskland :brinnerup
1. Nej, det har vi inte alls det. Vi har en gubbjävel som med 99% säkerhet aldrig har fått någon mc-utbildning.
Dessutom håller vi oss till fakta. Om du läser den tråd som jag startat angående just skenförsäkring så ser du att vi gör just det. Alltså har din farsa fel.
2. Visst, köp en R6:a men slanta själv istället för att låta oss andra betala. Har du inte fattat att det är vad tråden handlar om? Det var ju du som startade tråden.
Om du har råd med en R6 (inkluderande försäkringen) så kan det säkert vara en lämplig hoj. Men jag törs nästan slå vad om att snubben ifråga inte alls har fått ärendet framlagt så som att ska skenförsäkra eftersom du inte har råd med helförsäkring. Alltså tror jag att du har afrit ovarsamt fram med sanningen.

Seså, nu är du en snäll pojke och kommenterar mina förslag. Dom var som sagt seriöst framlagda!

ElDiablo

Ny medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
GammelGixxer 1208cc -94
Silwer skrev:
Bor du på samma adress som din far?
Hur gamal är du?
Skenförsäkring innebär att man skriver sitt fordon på en äldre släkting för att få ner premien, på det sättet lurar man försäkringsbolagen när man sedan skrotar hojen, pengarna måste tas nånstans och det innebär att f-bolagen höjer premierna för alla och främst då de yngre.
Det ger en evig cirkel där de yngre till slut inte alls kan ha en sporthoj vad än de gör och så fortsätter det med skenförsäkrandet.
En sak många struntar i är att man kan ha halvörsäkrat, varför måste man ha helförsäkring om man nu är så sansad när man kör?
Jag har personligen inte råd och då är jag ingen 21 åring.

Det är inte staten eller nån annan som betalar när nåt går fel, vi bär själva som grupp kostnaderna.
Det handlar inte om välgörenhet för att just du ska kunna köra när 5 andra killar inte har råd för att de är så reko att de vill betala för sig själva.

Trådstartaren är imho så barnslig och omogen att han inte förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag förstår din poäng till fullo, och förstår allt som har med "skenförsäkring" att göra. Men saken var bara den att jag ville poängtera att det faktiskt går att göra såsom jag gjort. Jag har mycket väl råd att försäkra hojen själv, det skulle skilja ca. 1200kr per år för jag har full bonus dvs. 75% och har haft kk. prickfritt i snart 8 år. Men saken är den att hojen står i mina föräldrars garage större delen av tiden. (när den inte körs då såklart) Därför tyckte pappa att det var bäst att han står som ägare iom. att vi båda två har ekonomiskt och personligt intresse i bågen och vi drog hela historien för FB om detta och de förklarade en del klausuler som vi måste följa... Bla. det där med 75/25% som jag tidigare nämnde. (som även jag tycker är helskumt)
Visst, jag kan skriva över den på mig med om det skulle vara så... men jag förstår inte varför jag skulle göra det med tanke på alla försäkringsvillkor som jag därigenom skulle bryta. Jag bor själv mitt i centrala Umeå och har inte något garage och har inte så stor lust att lämna den ute för jämnan. Som jag sagt otaliga ggr. nu så ville jag bara säga att det går att äga ett fordon med ngn. annan och att det regleras i vissa FB:s villkor om man bara nämner det för säljaren.
Hoppas jag rett ut det mesta nu för de som är skeptiska. Ta´t lugnt därute :tummenupp

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Colony skrev:
blaha blaha.. so what?

Men om du är ekonomiskt oberoende vafan gnäller du för?? Köp din R1, ta försäkringen och sluta gnäll som en 5-åring som fått godiset stulet på julafton.

Sedan att det är slöseri med dina pengar för att du

1. Måste strypa den

2. inte kan köra

skiter folk fullkomligt i, det är inte förbjudet att vara puckad. Ge bara fan i att försäkra din hoj på din far.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Colony skrev:
det stämmer ju inte! de är det de som är det roliga! :fatta!
Men fattar du inte, visst kan jag ställa min hoj på farsan och få en lägre premie, men då gäller inte försäkringen!
Jag har köpt min hoj själv som de flesta här och betalar min försäkring (halv) eftersom hel har man inte råd med idag. Och den är jäkligt mycket dyrare än vad din farsa pröjsar hel för din hoj.

Orkar inte skriva mer i denna tråden, kolon klarar a) inte av att läsa, b) har för klena fattningsgåvor för att detta skall gå fram.

Kan inte komma ihåg att jag var en bortskämd snoris som snyltade på andra när jag var 18, var ni?

/F

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
Men fattar ni aldrig?

1. Jag har kört 125a på vägarna i 2 jävla år nu!
2. Nej det är inte crossen utan en honda 400 rr hoj som jag snackade om 90 hk
3. jag ska ha helförsäkrat av dom skälen som nån nämde här att andra kan köra in i en.. vissa ser inte motorcyklarna på vägarna..
4 ja jag bor hemma på samma andress.. så försäkringen kommer gälla ja!
5. VARFÖR KÖPER NI SJÄLVA GIXXERS FÖR 100 TUSEN SEN KÖR HALVFÖRSÄKRAT? SMÄLLER NI SÅ FÅR NI JU INTE UT ETT JÄLVA SKIT!!!
SÅ EGENTLIGEN SKA INGEN FÅ KÖRA SPORTHOJ MED DYR FÖRSÄKRING... BARA DOM SOM ÄR RIKA...

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Colony skrev:
Men fattar ni aldrig?

1. vad kul för dig.

2. ok.

3. om nån annan än du är vållande belastas inte din försäkring.

4-5. du är bra jävla dum du..

En som aldrig kommer att fatta idioter som dig.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
vilken korkad människa, han begriper fortfarande inte att premierna bara blir dyrare om man skenförsäkrar,
Lilla barn gå nu och köp din hoj och låt oss vara i fred.

Robban_C: 500 2t saga är all idag egentligen, runt 65 hästar kom de upp i och ett enormt vridmoment.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
om någon anna kör in i mig så skall det hela gå på dennes trafikförsäkring.
jag e lite orolig för vilt, smäller man en älg får man väl förutsätta att denna saktnar trafikförsäkring. Men jag kör halvförsäkrat för å få stöldskyddet. Om jag blir påkörd, (inte mitt fel) är det inte min F som skall användas. om jag smäller den på egen hand får jag skylla mig själv som e så jävla dum att jag skaffat mig ett intresse som jag bara precis har råd med.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Colony skrev:
... 3. jag ska ha helförsäkrat av dom skälen som nån nämde här att andra kan köra in i en.. vissa ser inte motorcyklarna på vägarna..
...
5. VARFÖR KÖPER NI SJÄLVA GIXXERS FÖR 100 TUSEN SEN KÖR HALVFÖRSÄKRAT? SMÄLLER NI SÅ FÅR NI JU INTE UT ETT JÄLVA SKIT!!! ...
3. Eftersom din far har läst hela tråden och kan så mycket(?) så utgår jag från att han har talat om för dig hur det fungerar med försäkring. Alltså vet du mycket väl att du får ersättning från motpartens försäkring om han/hon är vållande. Är du vållande så är det din trafikförsäkring som täcker motpartens skador och då går våra premier upp. Min och din farsas. Premierna för de som är i din ålder går inte upp av det!
Men eftersom du är så erfaren och endast ska ha hojen för att posa så kan vi ju bortse från den sistnämnda situationen. Eller?
Och eftersom du är så erfaren och endast ska ha hojen för att posa och alltså inte kommer att vara vållande så kan du nöja dig med endast trafikförsäkring.

5. Nu har jag inte nån gixxer för hunrda flagg men smäller jag så lagar jag väl hojen eller skrotar den. Jag har sparat in så många tusen varje år att jag totalt sett kan skrota av en hoj och ändå inte har betalat mer än den som haft helförsäkrat gjort på samma tid.
Men det här handlar väl om huruvida man är invand med att få jobba för det man vill ha eller inte.

Det där emd 90 hk på bana missförstod jag. Jag trodde att du syftade på crosshojarna.
Vad är det för rr-klass om är 400cc? (jag är en nyfiken gubbjävel)

Återigen till colon-boy:
Jag lade två förslag som fortfarande inte kommenterats. Det var alltså seriösa förslag och du orkar inte kommentera dom men däremot orkar du envist bjäla trots att du är överbevisad för länge sen.
Kom igen och säg vad du tycker om förslagen nu!

Silwer:
Visst fan borde väl jag skaffa mig nån inte helt ny 500-cross och ge mig ut i skogen och leka lite ibland? Vore inte det ball? Man har ju hört så mycket om att dom går som fan (vilket jag inte alls betvivlar). Alltså vill man ju testa medan man kan.
Menar du att det inte finns så många 500:eek:r i nyproduktion idag?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
bagerah skrev:
... smäller man en älg får man väl förutsätta att denna saktnar trafikförsäkring. ...
Det var faktiskt ganska roligt formulerat. :tummenupp

Hur är det, finns det inte nån "viltförsäkring" i nån av försäkringarna?
Är det endast i helf? Eller brukar det ingå i halv?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Robban_C skrev:
Silwer:
Visst fan borde väl jag skaffa mig nån inte helt ny 500-cross och ge mig ut i skogen och leka lite ibland? Vore inte det ball? Man har ju hört så mycket om att dom går som fan (vilket jag inte alls betvivlar). Alltså vill man ju testa medan man kan.
Menar du att det inte finns så många 500:eek:r i nyproduktion idag?

Har en yz 490cc(kommer inte ihåg årsm.) om du verkligen är intresserad,lite nerskruvad just nu men fungerar bara man orkar kicka igång fanskapet.

4000:- så är den din..

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...