Blivit av med körkortet? Kommit undan? Hur tänkte ni?

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Har kört i trafik i 33 år, både hoj och bil.
Blivit stoppad 2 gånger när jag själv kört, en för att blåsa i en rutinkontroll, och en gång natten då Palme blev mördad.
En fortkörningsbot från bilåkande har jag, fartkamera, 85 km/h på 70 väg.

Detta i stockholmsområdet...
Då har jag i större delen av mitt liv momsat på fartgränserna där det inte är farligt, böter kan jag ta, men under körkortsgränsen vill jag hålla mig. Att försöka sticka skulle jag aldrig göra, möjligtvis om jag var på väg till sjukhuset med ett döende barn i bilen...

Antingen har jag haft flyt, eller så sticker jag inte ut från mängden helt enkelt.
/Dan

Lite samma här B-kort sen -93 och A sen -97 fått blåsa två gånger, första var på väg ut från en festival (med prövotid kvar), andra i Danmark.
Aldrig fått en böter förutom en jäkla massa P-böter under tre år jag körde bil i tjänsten i Stockholm.

Kan väl lungt säga att jag aldrig håller hastighetsbegränsningen förutom nitiskt på 30-väg.

Det ligger något i:
"Antingen har jag haft flyt, eller så sticker jag inte ut från mängden helt enkelt."

*peppar, peppar bankar sig i huvvet*

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Aldrig förlorat kortet (hittills), men åkt på två fortkörningsböter på totalt 5.600 kr.

Kändes rätt surt, men sedan tänkte jag så här: Haft kortet i 20 år, kört ca 1.000 mil i snitt per år, 80% av dem säkert för fort...

Lite matematik, om man tar 16-20 över, vilket ofta händer, som har beloppet 2.400 kr:
20 * 1000 * 0,8 * 2400 = 38.400.000 kr.

Då kändes det helt plötsligt mycket enkelt att ta böterna med en klackspark. :hihi

Jag har hittills alltid stannat och kommer troligtvis fortsätta göra det.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Aldrig förlorat kortet (hittills), men åkt på två fortkörningsböter på totalt 5.600 kr.

Kändes rätt surt, men sedan tänkte jag så här: Haft kortet i 20 år, kört ca 1.000 mil i snitt per år, 80% av dem säkert för fort...

Lite matematik, om man tar 16-20 över, vilket ofta händer, som har beloppet 2.400 kr:
20 * 1000 * 0,8 * 2400 = 38.400.000 kr.

Då kändes det helt plötsligt mycket enkelt att ta böterna med en klackspark. :hihi

Jag har hittills alltid stannat och kommer troligtvis fortsätta göra det.

Du har helt enkelt sparat över 38mille! :Bugar

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Jag blir sällan stoppad, men har blivit det ett par gånger. Skulle själv aldrig försöka sticka från en polis, mycket pga det jobb jag har, men även annars också.
Har jag gjort fel så stannar jag och tar smällen, som en riktig kvinna :)
Ofta så är de tillmötesgående, beroende på vad man gjort såklart.

Dom kanske blir mer tillmötesgående mot dig när du tar av dig hjälmen, än när jag tar av mig hjälmen ;)

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Generellt stannar jag aldrig med hoj, men det är jag och mina val. I stan gör jag vad jag kan för att dom inte ska ha ngn anledning att stoppa mig!
Med bil, tja, då blir det att stanna, den kräver för mycket plats.
Som tidigare nämnts så behöver man inte köra som en stolle med hoj för att bli av med en polisbil, polisHOJ kräver dock lite mer...

Fredrik:D

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
När jag in skaffade min zx9r föra året hade jag fortfarande 1 vecka kvar på prövotiden på mellan mc innan det skulle bli tungt. Dum som jag var körde jag ut på en tur, tankade i närmsta by och körde sedan vidare och utan att jag tänker på det accelererar upp mot 70-80 på en 50 väg. farbror blå, eller rättare sagt fröken blå i detta fall steg ut på gatan och satte handflatan mot mig och visade mig till cykelvägen bredvid, Jag hade haft en hastighet på 74km/h vilket gav mig 3600:- i böter. Som tur vad tänkte hon inte på att kolla om hojen var strypt eller att jag bara hade 25kw behörighet :p så jag tacka och tog emot böterna :p

Haha, du ville bort därifrån så fort som möjligt va?

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Jag tog hojen till jobbet idag, har 3 mil ungefär, en ganska lång 70 sträcka på slutet.

Jag låg och körde någonstans mellan 70-80km/h, visste om att polisen är ute nu pga att skolorna börjar och så vidare.

Upp i arslet kom en SAAB 900 eller 9000, dålig koll på SAAB-modeller.

Vill han köra om får han väl göra det, jag tänker inte öka farten.

Precis som jag anade, så körde han om mig så fort han fick chansen.
Det var ingen slö omkörning heller, vet naturligtvis inte den exakta hastigheten, men ungefär 100 km/h timmen åkte han kanske.

300 meter senare vid en rondell så stod polisen med en röd lampa och vinkade in honom.

Jag rullade genom rondellen med ett leende på läpparna...

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
Wildstar 1600 -03
Hände en grej förr förra sommarn då jag var på väg hem från jobbet och hade en BMW som sicksackade framför mig och vägrade släppa förbi mig (körde en ZXR-89) och så kommer vi till ett rödljus efter ett jävla krångel och det är 2-filer varav jag tar den till höger. Det slår över till grönt och jag varvar fullt på 1 och 2 lägger i 3 trea kastar ett öga i backspegeln och har snuten bakom mig med blåljusen på, jag skulle tippa på att jag hade 150km/h och det var 50 väg :huvet Så jag svänger in vid lämpligt ställe kliver av hojen, tar fram körkortet och väntar in domen....Snuten forsätter förbi mig i en jävla fart ?? Då har det hänt en olycka ett par km längre bort, praise the lord :Bugar Men jag har lovat mig själv att aldrig mer stolla mig i tätbebyggt igen...

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Hände en grej förr förra sommarn då jag var på väg hem från jobbet och hade en BMW som sicksackade framför mig och vägrade släppa förbi mig (körde en ZXR-89) och så kommer vi till ett rödljus efter ett jävla krångel och det är 2-filer varav jag tar den till höger. Det slår över till grönt och jag varvar fullt på 1 och 2 lägger i 3 trea kastar ett öga i backspegeln och har snuten bakom mig med blåljusen på, jag skulle tippa på att jag hade 150km/h och det var 50 väg :huvet Så jag svänger in vid lämpligt ställe kliver av hojen, tar fram körkortet och väntar in domen....Snuten forsätter förbi mig i en jävla fart ?? Då har det hänt en olycka ett par km längre bort, praise the lord :Bugar Men jag har lovat mig själv att aldrig mer stolla mig i tätbebyggt igen...

Något liknande har hänt mig med fast på motorvägen. Körde inte så jäkla snabbt, men när man fick se blåljusen i backspeglarna komma närmare och närmare så fick man hjärtat i halsen. Vad gjorde jag?? Svängde av närmaste avfart.. då märkte jag att polisen bara fortsatte vidare med hög fart på motorvägen.

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
har blivit av med kortet för 123 på 90 väg, med 1,5 år kvar på prövotiden! resulterade i 2 mån spärrtid och ta om kort!

fick två fortkörningsböter samma vecka i 2009 vilket resulterade i 6000:- ena gången laser pecka i lindesberg och andra civilare på E18.

blivit stoppad efter att ha kört om en civilare alldeles för fort. när jag testa toppfart på bilen. blev stannad i stan och de frågade vad jag tänkte med osv...men lämnade tillbaka kortet iaf. va ju natt och inte en enda bil förutom civilbilen!

blev stoppad inatt för 125 på 90. men det var en väldans go polistjej!

hon: det är inte ok med 125 på 90 väg!
jag: näää....
hon: var har du varit då?
jag: jobbat till kvart i ett.
hon: övertid?
jag: nää, jobbar som kock, och börjar tidigt imorgon igen!
hon: får gå för denna gången, men tänk på att det är trafikvecka, massa rattfulla och drogpåverkade!
jag: tack tack, ha en trevlig kväll!

kan tilläggas att klockan var 01.15 på natten!

utöver det en massa p-botar och rutinkontroller!

sCaz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
Jag blev stoppad på enkelfilig E4'a (100 km/h väg) blev instruerad att backa tillbaka mot trafiken som hade stannat och in på skymd "byggväg" ner till järnväg och blev av med körkortet 2 månader. Det är lätt att skylla bort sig men efter en omkörning av lastbil av mig + en annan förare i uppförsbacke där vi hamnade bredvid varandra med sega bilar när tvåfiligt gick ihop till enfilig så lyckades jag köra lite över 130 km/h.

Jag har för ett par år sedan hamnat i en sits där jag och en annan bil legat bredvid varandra och när vi båda började småbromsa så slutade det med att båda tvärnitade ner till 20 km/h när tvåfiligt gick ihop till en fil. Efter detta har jag alltid fullföljt mina omkörningar även om den jag kör om driver upp över hastighetsbegränsningen.

Kalaset kostade 4150kr i böter samt fyrdubblade försäkringspremier. Jag är nu låst i många år till Trygghansa som försäkringsbolag som är dom enda som tar hänsyn till min ringa förlust av körkort.

Vad säger ni om 13 000 :- i försäkring på en Audi 100 -90? Eller 7000 :- i endast trafikförsäkring på en Volvo 740?

Jag stannar aldrig mer med något fordon om jag lyckats med konststycket att göra något som jag vet gör att jag tappar kortet. Det kostar helt enkelt för mycket. För mig om Trygghansa inte hade varit snäll, 30-50 000 :- sett över ~5 år. Jag undrar vad penningstraffen för våldtäkt och kvinnomisshandel brukar hamna på jämfört med (om än lagbrott och fel!) en "trivial" 130 km/h körning på E4...

Med vänlig hälsning
Peter

Last edited:

Panzerfaust

Take Care & Control
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
03 Ducati Monster 1000cc
Någonstans måste man ju ändå väga in vad man har haft för utbyte av att köra för fort etc, så jag brukar också kalkulera in en ev böter och slå ut det på alla överträdelser=ingen big deal. Sen är det ju skillnad på vansinneskörningar under olämpliga omständigheter/tider/miljöer och under relativ kontroll, för man är ju trots allt inte ensam i trafiken, något som jag ju som sagt fick erfara ikväll då jag frontalkrockade med en vänstersvängande bil, jag är hel men hojen är ett minne blott.
I övrigt så har jag efter 15 års tung yrkestrafik lärt mig en sak, ALDRIG, ALDRIG säga emot när man väl blivit stoppad, bara svara ja och nej, fatta sig kort och inga lustigheter.

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Jag har blivit klockad en gång för någon månad sen när jag låg och åkte bit en bit över gällande 70-väg. Låg väl möjligen 100-blås. Ser en bil komma upp bakom och ljustuta med helljusen, tänker att det är någon raggare som vill racea. Efter 200 meter ser jag blåljusen och tänker att nu har dom säkert klockat mig genom att ligga bakom en bit.

Börjar tänka vad som händer om jag blir klockad i 100 på 70-väg, någon månad kvar till 18-års åldern, inget bilkort, inget mellankort, olovlig körning (Satt på mellanhojen vid det här laget) och en jävla massa böter.

Satt och tänkte på vägarna runt, hur mycket soppa jag hade, trafiken.

Så jag börjar att mata på och bilen börjar hänga efter, var en relativt öppen landsväg, så upp till 160 hänger bilen på men när min mätare närmar sig 200 slår bilen av och jag drar lättnadens suck och tuffar hemåt skakis som satan.

Nu när man tänker på det vet jag inte ens om det är "regelrätt" att mäta genom att ligga bakom. Men jag skulle inte ha stannat idag heller om jag gjorde om det.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag tog hojen till jobbet idag, har 3 mil ungefär, en ganska lång 70 sträcka på slutet.

Jag låg och körde någonstans mellan 70-80km/h, visste om att polisen är ute nu pga att skolorna börjar och så vidare.

Upp i arslet kom en SAAB 900 eller 9000, dålig koll på SAAB-modeller.

Vill han köra om får han väl göra det, jag tänker inte öka farten.

Precis som jag anade, så körde han om mig så fort han fick chansen.
Det var ingen slö omkörning heller, vet naturligtvis inte den exakta hastigheten, men ungefär 100 km/h timmen åkte han kanske.

300 meter senare vid en rondell så stod polisen med en röd lampa och vinkade in honom.

Jag rullade genom rondellen med ett leende på läpparna...

Hade en liknande för nått år sen:D

Körde ifrån en kebabturk bmw me turktrappa,sidspolers och rubbet - det kanske nådde till 220 verklig fart.

Jag passerade en civil bil i över 180 och släppte kopplingen och la mig cruisande i 140 på 70 vägen för att kunna köra metkrok o dra bakåt igen.

Dom gasade efter men verka inte bry sig utan snarare bara saka av "Äh det är natt - han får gå"

Då kommer kebab turken med sin turktrappe bmw i +230 på raksträckan då han blitt tidigare mosad av rondeller och slött acc.

Smackar förbi snutten och sen mig - snutten efter:D

Han körde så jävla illa så fanns inte en chans att han våga tävla med dom:näsblod

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Min lilla samling:

Första stoppet va när jag precis hämtat hem min första egna bil Opel Calibra 16v. hade tjejen bredvid mig o spättade på in mot stan.
Slänger en slö blick i backspegel o gissa om blodet stelnade när de stod POLIS över hela huven på bilen bakom!
Växlar ner och motorbromsar ner till laglig hastighet (90).
Efter en stunds dödläge så drar discot igång bakom mig, rullar in till kanten o stannar snällt. Sen följde en rejäl utskällning där dom påstod att jag låg i minst 180, själv var jag ganska säker på runt 150knyck men jag sa bara att så fort gick det absolut inte. Efter att dom fiskat lite i registret och låtit mig blåsa så fick jag tillbaka kortet med en rejäl salva visdomsord.

Något år senare hittade civilen mig på E6 och klockade mig på 118,7 i snittfart, inte mkt att göra tänkte jag och tugga i mig boten (innan prishöjningen).

Nu kördes det mkt lagligare en tid tills en sen kväll jag hade vart hemma hos tjejen. var påväg från Kärra till Kållered.
Drog på ut på motorvägen (90) plågar upp den trötta Polon till marsh(max) fart runt 150, ligger kvar förbi 70 skyltarna bromsar inte föräns ett vägarbete som jag rullar lagligt igenom.
Håller ca100 genom stan (70) och gasar senare ut på rakan efter liseberg.
Då får jag syn på nått blått långt bort i backspegel som kommer med en jäkla fart. rakt upp i häcken på mig.
Visade sig efter en stunds småprat att jag mer eller mindre kastat mig ut framför dom vi Kärra motet och sedan haft dom på släp genom hela resan. 150 på 70 väg var dom inte så nöjda med, men eftersom dom endast hade vittnesuppgifter (2xpolis) och ingen mätning så sa dom att vi antingen kunde ta allt i rätten eller så skrev jag under på 25kmh för fort på 90väg. Blev till att skriva på då jag inte vågade chansa på rätten...

Hoppas de dröjer till nästa gång nu! :gnissla
På hoj har jag klarat mig hittils, både lätt o tung.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept