Satte ut en hoj på annons för 60k för ett par veckor sedan. Här är ett par av upplevelserna sedan dess:
Intressent 1 (ca 2 timmar efter annonsen publicerats): Hej. Du får 30k. Snabb affär.
Jag: Nej tack, men du kan få köpa den för annonserat pris.
I 1: Skulle inte tro det. Den är ju jättegammal och har gått jätte långt.
Jag: Kul att du hörde av dig.
Intressent 2: Hej. Du får 50k kontant.
Jag: Priset är självklart flexibelt, men så lågt vill jag inte gå. Du får gärna komma och kolla på hojen om du är intresserad.
Tystnad. En vecka senare hör han av sig igen.
I 2: Hej. Du får 50k kontant.
Jag: Kul att du hör av dig igen, men som jag nämnde förra gången så... (upprepar det jag svarade på förra mailet).
Intressent 3: Hej. Är du intresserad av ett byte mot min hoj? Jag har en...
Jag: Det är intressant, hur mycket vill du ha i mellan?
I 3: Jag vill ha XX :-
Jag: Det funkar. Jag skulle kunna mötas upp i helgen om det passar?
Tystnad.
Mina frågor nu är:
1 - Om man nu lägger ett skambud på 50% på en hoj så måste man väl ändå vara beredd på att säljaren tackar "nej". Varför känner man då att man måste berätta för säljaren att hojen är jättegammal och har gått för långt? Köp en annan hoj då för i helvet!11!!!
2 - Man skickar ett bud via mail, som i och för sig inte är helt galet, men när man då får svar så kan man väl åtminstone tacka nej ifall man inte är intresserad av att diskutera vidare. Vad fan tror man resultatet ska bli när man skickar samma fåordiga mail några dagar senare?
3 - Om man erbjuder ett byte och kommer överens om en summa man vill ha i mellanskillnad så kan man väl ta sig två sekunder och skicka ett meddelande som berättar att man tänkt om. Eller är det för mycket begärt?
Utöver detta har jag såklart fått en del andra bud och bytesförslag också och de flesta som hört av sig har faktiskt varit riktigt vettiga, men det är just dessa beteenden jag inte begriper mig på.