Blocketprutare

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kom igen, klart man ska få pruta. Säljaren ger sitt prisförslag och sen är det köparens tur att ge sitt förslag. Oftast kommer man överens nånstans mitt emellan eller så kommer man inte överens alls.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
trille skrev:
2599906 Det är dax att sälja bilen så jag satte ut den på blocket...

...Blir så jävla trött på skiten...
Har själv en bil ute just nu, och ett annat fenomen slog mig.

Varje gång jag säljer en bil så är det alltid minst en person som vill byta mot sin Ford.
Spelar ingen roll om man skriver "Ej byte" eller liknande, dom frågar ändå.

Och varför alltid Ford då?

Antagligen för dom skitbilarna är helt osäljbara, så dom desperat måste försöka byta med nåt annat som går att sälja istället. :D

Nu senast fick jag en mailförfrågan hur mycket "cash" jag ville ha om jag tog hans Ford i inbyte.
Hade stor lust att lägga på 10 lappar på priset som svar, om jag skulle ta emot hans skitbil.

Sensmoralen: Dom enda som köper Ford begagnat är skroten, och då bara för att dom är tvungna. :hihi

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Markus skrev:
2601280 Do it do it do it.
Hehe...

Skippade det då jag är av övertygelsen att bilaffärer inte görs över mail ändå.

Nu vet jag att det är några här som inte håller med mig, men jag anser att om man inte orkar ringa plocka upp luren å ringa, så är man heller inte tillräckligt intresserad att åka å köpa bilen heller.
Eller vill dom att jag ska skicka över bilen i ett mail? :)

Iallafall har jag aldrig råkat ut för att en "mailspekulant" resulterat i en affär.

Speciellt märkligt är alla dessa mail som enbart består av en fråga: "Finns bilen kvar?"
När jag då svarat "Ja." på detta så hör dom aldrig av sig igen. :va
(Så varför fråga???)

Det och en massa andra märkliga mail har resulterat i att jag ej ens bryr mig att besvara mail längre.
Är man intresserad så är det väl bara att ringa, svårare än så är det inte.
(Men det är klart, jag bor ju i huvudstaden, så jag har tillräckligt stor kundkrets ändå. Det kanske är värre om man bor på vischan.)

Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Som ovan, är man seriöst intresserad så ringer man. Okej om annonsen är gammal klockan är sent och man söker efter något lite lätt på blockt så kan man skicka iväg ett mail där man undrar om den är kvar eller inte. :)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Det har hänt två gånger att jag endast haft mailkontakt med de som kommit och köpt hojen jag haft till salu. De har fått reda på vad de vill veta, vi har diskuterat fram ett pris och när de kommer till en och ser att hojen är i det skick som jag sagt så är det bara att lasta på hojen på släpet. Smidigt tycker jag.

Själv brukar jag dock alltid ringa, just för att många har problem med inse att även någon som mailar kan vara en seriös spekulant.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Själv prutar jag aldrig på osedd vara. Blir irriterad på folk som gör det också.

Att folk vill pruta lite får man räkna med. Skambud är bara att strunta i om man inte är desperat.

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Solid snake skrev:
2599996 Eller när man letar bil då, så sätter alla ut det till sånt jävla överpris, typ 45k så bjuder man halva (det den egentligen är värd) så skrattar dem bara i luren och lägger på.

Blir så jävla trött på skiten...

:D :tummenupp Klockren....

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Super Ténéré
brukar säga att man kan diskutera priset på plats.... eller göra upp om priset i

telefon men då är det priset som gäller sen när dom kommer å inget annat

men hatar sista pris kompis ...

helt lugnt att folk mailar olika bytesförslag kan ju komma nått kul men inte att dom håller på och ringer

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tänk att gammalsvenskar fortfarande inte lärt sig termen marknadspris. Helt otroligt. Hur kan man bli arg över ett skambud? Vad är det att bli arg över? :va

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
HanneZ skrev:
2600566 :rofl

Jag är gammelsvensk och jag är just den där ni stör er på. Jag skickar iväg skambud till höger o vänster och ibland när mina näsa har sniffat upp nån desperat och pengakåt säljare så får jag napp. Varför köpa dyrt när man kan köpa billigt?
same shit för mig..
ser jag tio av en sak på blocket skickar jag iväg 10 skambud o får alltid minst ett tillbaka :yoparty

Markus skrev:
nån mer som kollat på starsky o hutchen :D

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Det värsta är folk som lägger ett bud men som inte står för det sen. När jag säljer saker och folk har ringt och är seriösa och vill pruta så säger jag t.ex "Okej, jag drar av 2000:- för de dåliga däcken och 1000:- för rosten i framdörren, i övrigt är det inga problem med bilen". Säger de då "Okej!" så kan de iaf inte komma och pruta på dåliga däck och rosten i framdörren sen.

Folk som skickar ett mail och skriver "Du får 10 000:- för din bil." och jag hade annonserat ut den för 20 000:- men räknat med att pruta några tusen på dåliga däck och rost i framdörren så kan de inte komma sedan och säga.. "Jaa, 10 000 minus några tusen på däcken, minus några tusen på rosten", de har de redan prutat bort.

Eller som sagt, folk som skriver "Du får 10000:- för din bil" och jag svara "Okej! bilen är din, när kommer du och hämtar den" och då börjar ställa tusen frågor.

Jag anser att FÖRST tittar man på bilen (ska man åka långt så frågar man vad som eg. är fel med bilen, om säljaren kan tänka sig att pruta något om man väl kommer och har pengar med sig etc. Folk som "vill köpa bilen" men som bara måste sälja sin egen först går bort. Pengar på fickan, snabb och smidig affär med trevlig säljare/köpare så går det alltid att komma fram till ett bra pris.

MVH

Johan

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
skambudare går ju alltid att göra sig av med.
En gång så ringde en kille och ville köpa en cross av mig,han verkade skittrevlig och sa att han hade gott om pengar och att vi kunde göra en bra affär som båda blev nöjda med.Det första han gjorde när han kom var att bjuda under halva priset,då blir man irriterad

Jag tycker det känns värre att dom kan köra sönder saker och att dom sen vägrar betala eller inte har några pengar till att göra det:kulspruta

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
måste berätta om en snubbe som skulle köpa en bil av mig
saab 00 detta va 02 han ringde jag förklarade all "brister" som bilen hade
han va skit intresserad kom hit och tittade med sin far svärfar fru och syster
och 5 ungar priset va under alla andra på blocket redan från början
jag ville bli av med bilen! och hela familjen bokstavligen börjar krypa runt bilen och i
bilen alla klagar och gnäller på minsta lilla stenskott repa och div små saker
jag svara JA BILEN E ANVÄND efter 1 timme ska det provköras efter ytligare
1 timme när la familjia har duskuterat klart så säger idioten att han hör av sig

han ringer 2 dar senare och ger ett bud 20 000 under det utsatta:huvet :gnissla varpå jag svarar att jag borde skicka en faktura för min tid och då lägger han på:confused: :D

ja vet att det inte e bra grammatik så ni som ska gnälla :arsele

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag tillhör själv den skaran som tycker att överpriser är irriterande. Imorgon ska jag åka och titta på en bil som jag nästan säkert vet är överprisad. Då måste jag lägga ner en massa tid och ork på att vara nervös och fundera på hur mycket jag kan pruta när jag väl tittat på och testat bilen.
Skambud lägger jag aldrig, men jag försöker bilda mig en uppfattning om vad jag kan förvänta mig av det objekt jag ska titta på. Sen lägger jag ett bud efter hur väl objektet uppfyller mina förväntningar.

Blev visst ganska många "jag" där.:)

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Orka bry sig om skambud, vadå I-landsproblem....

Står I för idioter förresten?

Jag sålde min ford med 20 000 kronors förlust , köpte den för 39 sålde för 19 båda var nöjda, han köpte billig bil, jag slapp ford för alltid :jäs

edit: ok!ok! för att skydda mig från "är det du som är idiotpåhopp" så kan jag säga att allt hade i princip pajjat på fååården och rosten var ruggigt på g. Den hade varit i min ägo i 2 år dessutom gått hårt som FANNNNNN :yoparty

PS. INGEN FÅRD PÅ MIN GÅRD!!

Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jag brukar diskutera pris per telefon på ett osett objekt. Varför? För att bor man där jag bor så är det inte ovanligt att man måste resa en bra bit för att få det man vill ha. Flyger jag ner till sthlm för att kolla på en hoj för 70000 så är det nästan stört omöjligt att pruta när man står där nere bredvid en köpare som vet att man lagt en dag och x antal tusen för att komma och se på den.

Brukar fråga om brister, och om säljaren kan tänka sig att gå ner något i pris. Verkar det intressant så säger jag att " är hojen i det skick du påstår så kommer jag köpa hojen av dig. Är den inte det så drar jag utan snack, så du sparar dig tid genom att vara ärlig.
Ibland så är det skot iaf, eller man har olika åsikter om vad som är gott skick, då får man bita i det sura äpplet, men man försöker minimera dessa gånger så gott det går.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Markus skrev:
Uppdatering. :D

Jorå, fick chansen igen, fast nu på telefon.

Ringde en mitt i middagen, ställde typ två frågor innan "sista pris kompis"-frågan dök upp.

- Hallo, rinker på annons på bilen. Finns kvar?
- Ja, den e kvar.
- Funka pra? Fin bil?
- Japp, funkar skitfint, bra skick.
- Vad er zista priset kompiz?
- 35.000:- svarade jag. (vilket är 6 papp mer än i annonsen)
- Uhh, va?
- 35.000, upprepade jag.
- Ursekta, men annonz står 29.000 ???
- Jaha, så det såg du minsann? Då ska du se att det är sista pris åxå.
- Hokay, chej då.
- Hej då kompis. avslutade jag glatt.

Jag antar att kundservice inte är min starka sida. Moahahaha
Får väl se om jag får bilen såld överhuvudtaget. :hihi

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...