Blocketprutare

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ZXR
Jag och min sambo åkte 15 mil för att titta på/ köpa ett släp till hans cross. Det var ett skåpsläp i jättefint skick som ägdes av ett äldre par som hade varit de enda ägarna. När vi kom dit vid sju på kvällen. Så var de uppklädda till tänderna hade fläskfile och hasselbackspotatis i ugnen, och dukade med finservisen. De bjöd på vin (till mig då som inte körde) och efterrätt och hela kittet. Vi hade en skittrevlig lördagkväll och kom inte iväg förräns närmare tolv på natten. Alla var nöjda och glada. Fick ett brev två veckor senare att de fått skattelappen och betalade den åt oss fast de inte lovat att göra det. Vi svarade att om de hade vägarna förbi någon gång skulle vi bjussa igen på middag. Skittrevliga människor. Mer såna affärer.

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
- Hallo, rinker på annons på bilen. Finns kvar?
- Ja, den e kvar.
- Funka pra? Fin bil?
- Japp, funkar skitfint, bra skick.
- Vad er zista priset kompiz?
- 35.000:- svarade jag. (vilket är 6 papp mer än i annonsen)
- Uhh, va?
- 35.000, upprepade jag.
- Ursekta, men annonz står 29.000 ???
- Jaha, så det såg du minsann? Då ska du se att det är sista pris åxå.
- Hokay, chej då.
- Hej då kompis. avslutade jag glatt.

Klckren!!! Like it alot!

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
C.Barrow skrev:
2601403 Själv prutar jag aldrig på osedd vara. Blir irriterad på folk som gör det också.

Att folk vill pruta lite får man räkna med. Skambud är bara att strunta i om man inte är desperat.

Jag prutar alltid på osedd vara. :D

Jag är nysvensk sen 22 år och anser att skambud är en sport. :yoparty
Ringa på 10 annonser och bjuda max 50% av begärt pris. Finns alltid nån som är säljkåt. :gnissla

Han får sälja, jag får köpa. Alla nöjda... utom möjligen de som knyter näven i fickan och tycker att jag var oförskämd med skambudet.

Edit: Jag vill köpa ett grafikkort till datorn. Nån som har ett till salu? :rolleyes:

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
John skrev:
2604732 Jag prutar alltid på osedd vara. :D

Ringa på 10 annonser och bjuda max 50% av begärt pris. Finns alltid nån som är säljkåt. :gnissla

Han får sälja, jag får köpa. Alla nöjda... utom möjligen de som knyter näven i fickan och tycker att jag var oförskämd med skambudet.

Edit: Jag vill köpa ett grafikkort till datorn. Nån som har ett till salu? :rolleyes:

du kan få köpa min dator

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
John skrev:
2604732 Jag prutar alltid på osedd vara. :D

Ring inte på nån annons jag har ute då:arsele

Risken är överhängande att jag häver ur mig en del glåpord jag inte menar egentligen, alternativt bara lägger på och sen vägrar svara på det numret som ringde :pannkyss :D

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
När jag hade ute min bil i våras blev jag tokirriterad på en spekulant som började diskutera kring "fel" som jag omöjligt kan göra nåt åt och inte han heller. Bl a vägljudet och att det var äldre teknik på farthållaren (vajer).

Jaha? Vad ska jag göra åt det? Om det är problem så ska han ju fan inte köpa den modellen. När han sen började dra ner priset till en för mig alldeles för låg nivå kommenterade jag bara att "Vi tycks inte komma längre här idag så fundera på det och ring mig i veckan om du fortfarande är intresserad".
Hade han hört av sig så hade jag nog inte sålt till honom ändå av ren princip.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
War-psycho skrev:
2604453 Uppdatering. :D

Jorå, fick chansen igen, fast nu på telefon.

Ringde en mitt i middagen, ställde typ två frågor innan "sista pris kompis"-frågan dök upp.

- Ja, den e kvar.
- Funka pra? Fin bil?
- Uhh, va?
- 35.000, upprepade jag.
- Hokay, chej då.

Jag antar att kundservice inte är min starka sida. Moahahaha
Får väl se om jag får bilen såld överhuvudtaget. :hihi

Det är EXAKT så dom ska behandlas :D

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
crossniklas skrev:
2601345 Som ovan, är man seriöst intresserad så ringer man. Okej om annonsen är gammal klockan är sent och man söker efter något lite lätt på blockt så kan man skicka iväg ett mail där man undrar om den är kvar eller inte. :)

Jag är seriös varje gång jag mailar, faktum är att jag alltid drar iväg ett mail som första kontakt. Sist jag köpte bil prutade jag ca 20% direkt i första mailet, killen fick sin bil såld och jag var nöjd med priset.

Så ni som anser att mailprutare är oseriösa och kastar dem i soptunnan direkt missar nog en hel del seriösa köpare. Självklart finns en jädra massa oseriösa som kontaktar vi mail men de burkar man kunna genomskåda ganska snabbt.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
trille skrev:
2599906Blir så jävla trött på skiten...

jag har min hoj ute för försäljning på blocket.

Häromsistens va det en snubbe som mailade ett och skrev att om han får den för 40tkr så köper han den idag.

Jag svarade på mailet i stil med: "YES! Äntligen! Den är DIN! Sät in pengarna på konto xxxxxxx".

Det kom inga pengar och han hörde inte av sig igen.

War-psycho skrev:
2601271 Varje gång jag säljer en bil så är det alltid minst en person som vill byta mot sin Ford.
Spelar ingen roll om man skriver "Ej byte" eller liknande, dom frågar ändå.

Och varför alltid Ford då?

Ford e lite som AIDS. Lätt att få men svårt att bli av med.

Last edited:

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag tycker inte att det är så konstigt att folk pruta 50% på Blocket annonser.
Varför frågar du, dom ligger 50% över marknadsvärde!!
Jag tog det fösta golf IV som jag hitta, en -98 som har gått 16000+, fin i all ära. http://www.blocket.se/vi/9927699.htm?ca=6_s
begärt pris 62 kakor!!
Sen går jag in på bilpriser.se och kollar bilen, med reggnr.
pris hos bilhandlare ligger på 46,2k och hos privatperson 34-40k...
Då undrar jag, hur kan man missa med nästan 20-30000 spänn?????

"Värderingsutlåtande
Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 46 200 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 34 000-40 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Vald bil / data från bilregistret
Reg.nr. BGD211 * Effekt 74kW / 101HK *
Fabrikat VW Fordonstyp PB / Täckt *
Modell Golf IV 1.6 (101hk) 1:a dat. i trafik 1998-05-11 (1998-05-11 *)
Årsmodell 1998 Tillv.mån. *
Mil 16000 * Data från bilregistret."

Och inte att förglömma alla TL 1000s som är gjorda i guld=) listpris på en 97:a med låga till medel mycket mil är 33k.

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Uppdatering (igen)

War-psycho skrev:
2604453... Jag antar att kundservice inte är min starka sida. Moahahaha
Sådärja.. Det var inga problem att sälja bilen alls ju. :)

Första svensken som ringde kom å köpte bilen utan tjafs.
Han tyckte priset var helt okej, jag hade ju medvetet satt ut bilen lågt.

Försäljningen var precis som när jag sålde min gamla GPZ'a i våras, många kamelprutare som sket i VAD dom köpte så länge dom fick det för halva priset.
Men första svensken som ringde, kom å provkörde å köpte hojen med normalprut (nån tusing).

Så ni som rättfärdigar skambud med (vissa) överpriser på blocket bör vakna upp lite. :hördu
Både hojen och bilen var utsatta väldigt lågt, för jag ville ha en snabb affär.
(Och som sagt, bägge såldes snabbt.)
Men det spelar alltså ingen roll hur lågt man lägger sig, skulle ni sätta ut sakerna för 10% dess värde så skulle ni få höra "sista priset, kompis"-repliken och få halva priset-skambud iallafall.

Det är klart att det är en skillnad i kulturer, men man undrar ju varför dom inte åtminstone ändrar sitt ordval.
Jag menar ALLA "nysvenskar" som ringde kom ju med "sista priset, kompis"-repliken, trots att den numera är allmänt uttjatad å hatad.
Den repliken lär ju göra att folk hellre slänger på luren, än förhandlar om priset.

Även om man har en annan kulturell bakgrund, så kan man ju försöka begripa att det gäller andra seder och förhandlingsätt i andra länder, t.ex. i Sverige.
Det hör ju till god ton att TITTA på grejerna, eller åtminstone ställa några frågor om skicket, INNAN man försöker pruta till halva priset på ett redan lågt satt pris.

Jaja, bilen blev såld iallafall, till sista priset = annonspriset. :)
(Resten som ringde beklagade att dom inte hann före=först till kvarn-pris.)

Edit: Japp, ni får väl oja er över att jag kallar folk för "nysvenskar" & "svenskar", jag kom inte på nåt bättre. (Men så har jag ju inte nån ambition att vinna SM i politisk korrekthet heller.:tungan)

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
War-psycho skrev:
2604453 Uppdatering. :D

Jorå, fick chansen igen, fast nu på telefon.

Ringde en mitt i middagen, ställde typ två frågor innan "sista pris kompis"-frågan dök upp.

- Ja, den e kvar.
- Funka pra? Fin bil?
- Uhh, va?
- 35.000, upprepade jag.
- Hokay, chej då.

Jag antar att kundservice inte är min starka sida. Moahahaha

Tycker du låter lite aggressiv Danne...har gammelgixxern surat ihop i garaget?? :D

Å kom inte å snacka skit om Ford...såg en Granada 2,8i Ghia idag...med soltak...skitfin :) den blårök inte ens.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
HanneZ skrev:
2608353 Bilar som inte startar kan inte ryka :banana

jag är uppvuxen i en fordfamilj så mig kommer du inte åt med dina gliringar :blah ....alla våra Fordar gick för egen maskin när de såldes...tom brorsans vita Capri :yoparty :yoparty

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Ska sälja datorn nu och får ett mail, "För 2500 går bra?" Dock är processorn på 2500, menar han den eller vill han bjuda det?

Andra mailar om vilket nummer jag har fast det står i annonsen "Maila nummer så ringer jag upp".

Aja inte lätt alla gånger.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ångrar lite att man sålde bilen efter den här tråden. Var många som ringde och frågade bästa priset kompis. Trots att det står prutat och klart i annonsen.
Bilen ligger ute för 5000.- med de fel den har. Ny bes o ny skattad bil utan fel ligger på 10000.-.
Kommer efter några om och men en kille som accepterat 4500.- som lästa pris på bilen över telefon. Efter han väl provkört och så visar det sig att han bara hde med sig 4000.-. Tack o hej försöker jag säga i typ 5 min. När det väl går in i killen att jag inte släpper den för 4000.- och jag precis är på väg där ifrån så slantar hans polare upp 500.- till. Man blir så trött.
Tre dagar senare ringer en kille och efter att jag berättat att bilen är såld, frågar han vad jag fick för den. När jag berättat att jag fick 4500.- blir lackar han och frågar varför jag släppte den för 4500.- när det står prutat o klart i annonsen.
Bilen köptes av en nysvensk.

Värre var det med motomartin (25000.- bvsa) som ligger ute på annons.
Den står i stockholm, jag bor i Lund. En kille ringer och är intresserad, han kan lite om det och vet vad det rör sig om.
När han väl kommer och kollar visar det sig att han endast ska använda sig av motorn och gaffeln eller vad det var och bjuder 14000.- för den. Hopp vet jag var du ligger. Hej då.
Då hade jag ägnat en hel dag åt att först plocka fram den (längst in i ett garage som numer aggerar VÄLFYLLT förråd), sedan starta den (stått sen juni), och göra en allmen koll med allt vad det innebär.
Ångrar lite att man inte lackade ur och frågade varför han inte kunde klämma ur sig sitt bud lite tidigare så jag hade sluppit göra i ordning allt.

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
pw skrev:
2600846 En annan sak jag undrat över; varför presenterar man sig inte när man ringer på en annons och idkar lite vanlig trevlighet och hyfs? Då ökar man sina chanser att göra en bra affär rätt ordentligt, åtminstone om jag är säljaren.

Det som är sunt förnuft för vissa är rena grekiskan för andra, tyvärr!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...