Blocketskojare... igen

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag har nu haft hojen ute på annons i någon vecka och en del intressenter har hört av sig. Det ringer bl a en person från Örebro (eller det visar sig senare att han bor i Askersund) som heter Kristoffer. Han verkar seriös, ringer ett par ggr och säger sig ha pengarna mm. Vi bestämmer att vi tar en tid som passar oss på torsdag och att denne Kristoffer ska ringa på onsdagen. Både onsdagen och torsdagen går (avbokat andra saker på torsdagen), jag SMS'ar och föreslår helgen, men inget svar. Ringer honom idag för att kolla hur det går men får till svar att han inte kan slutföra affären då han har en annan hoj?! Jag var dessvärre så dum att jag bad ett par andra intressenter att vänta, jag resonerar som så att har man lovat något håller man det. Tyvärr hade båda dom köpt andra hojjar.

Nu till poängen; varför spenderar man sin tid och andras tid på att ringa på annonser på t ex Blocket, samt även bokar upp folk om man ändå bara är en drömmare? Hoppas man på fler kompisar? Eller vad driver dessa idioter...?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Idioter behöver ingen motivering. Folk är korkade och det är bara att leva med. Jag skulle aldrig hålla nånting för folk gör så där hela tiden. När man har någon framför sig med pengar i handen då kan man börja fundera på att avboka andra köpare.

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Sätter man ut nått på blocket är det alltid först till kvarn som gäller.
90% av alla som vill att man "ska hålla" på prylen har dagen efter hittat samma pryl någon annanstans nån % billigare och skiter oftast i att höra av sig

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
För egen del får de gärna springa gatlopp eller komma samtidigt, den som först halar upp stålar blir ägare.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Sålde själv min 929a i förra veckan och majoriteten är verkligen kockosnötter som hör av sig..

Mycket mailande fram och tillbaka som inte ledde någonstans mer än att man blir irriterad på hur jävla mongo vissa är.
Dom vill byta mot gamla skrutt bilar,segelbåt, lägga sjukt låga bud fast man ber om budgivning på plats och inte i mailen etc och givetvis tidsbokningar för visningar som inte blir av.

Hade tur med sista spekulanten dock som visade sig vara jävligt trevlig och lätt att ha att göra med.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Finns lösningar:

- Slänga opassande mail. Kan de inte läsa, varför ska de få mail från dig som förklarar saken?
- Först till kvarn! Varför hålla en hoj om personen inte betalat handpenning på objektet?

Finns alltid oseriösa därute tyvärr. Det är bara att hålla dem på avstånd.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
"hålla" prylen = handpenning .... förklarar vänligen men bestämt när köpare "jag ska bara" .... att kommer det någon och betalar så säljer jag , men lägger du 10% så kan jag hålla den enligt det vi kommer överrens om , inget konstigare med det (har iofs aldrig sålt hoj på blocket,men en hel drös bilar i varierande prisklasser)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Heder åt dig som fortfarande beter sig som man bör, folk blir svårare och svårare att lita på.

Har blivit "lurad" på samma vis fler gånger en jag kan räkna till.:huvet

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag säljer alltid till första bästa, men givetvis håller man hojen om man har en avtalad tid. Att svara på en massa mail ger sällan utdelning. Jag kan inte minnas en enda affär som jag gjort genom mailen. Är man seriöst intresserad så ringer man. Sen har jag fått lära mig den hårda vägen att man gör skriftliga kontrakt när affären ska göras.

Och ja, man kan nog snart skriva en bok om alla lustiga kontakter och konversationer som man stött på vid affärer.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Att svara på en massa mail ger sällan utdelning. Jag kan inte minnas en enda affär som jag gjort genom mailen. Är man seriöst intresserad så ringer man.
Vi är alla olika. Jag har sålt av en hel del bil o mcdelar nyligen samt en bil och det mesta har sålts via enbart emailkontakt innan köparen kom på besök och handlade. Även bilen såldes på detta sätt.

Sätter man ut nått på blocket är det alltid först till kvarn som gäller.
90% av alla som vill att man "ska hålla" på prylen har dagen efter hittat samma pryl någon annanstans nån % billigare och skiter oftast i att höra av sig
Hittar en potentiell köpare en likadan pryl någon annanstans fast 96% billigare så har du definitivt för högt pris.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag förstår ditt problem och har, liksom det flesta här, också haft det. DOCK vill jag slå ett slag för att maila. Har man flera hojar som man är intresserad av kan man snabbt få god information från försäljaren via ett simpelt mail. Ofta kan man även redan då avgöra hur säljaren i fråga är. Skitbra, tycker jag!
Sen det här med att man bara får pruta på plats. Herregud vad korkat! Aldrig köpt en hoj av en person som säger så. Åker jag 50 mil enkel väg för att pruta på en hoj försvinner min förmåga att säga nej till ett pris. Har liksom inget större val då.

När jag ändå spyr galla; "pengarna i handen vid provkörning"... Vaaaa!?! Besitter inte säljaren förmågan att skriva ett avtal som reglerar ersättning/köp vid olycka alt. inte litar på att jag inte sticker med hojen, inte fa-an litar jag på säljaren att han inte sticker med en stor summa lösa cash i handen. Herregud! Och vem vill ha så mycket cash idag? Har bara köpt två hojar med kontanter, två gamla häckar för bra länge sen..

Slutgnällt! För idag är det raceonsdag och bra väder! :banana

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Blocketskojare var väl att ta i...
Trist att du inte blev av med hojen, men en affär är ingen affär förrän varan är såld. Man ska vara väldigt sparsam med att hålla på saker, bättre att säga att det finns fler spekulanter och att först till kvarn gäller.

Undantaget är om man har en köpare som kommer långväga för att köpa hojen, då får man väl ha lite överseende och lova att hojen hålls. Å andra sidan skulle jag kanske avråda eventuell köpare att åka några längre sträckor om det var så att jag hade många spekulanter.

Och sist men inte minst, Mail är kungligt.

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
När jag sålde min förra cross så var det flera som ringde som ville veta hur fort den gick....

Mitt svar var oftast "den har ingen hastighetsmätare.."

Ville egentligen svara -"Vet inte hur mycket du kommer upp i om du sträcker ut fullt på säg 4:an på Uringe innan du lättar med en 450cc, tror iof inte du behöver veta det heller på väg till Karolinska i ambulanshelikoptern efter att de hittat dig i skogen på andra sidan bulten....Ska du däremot jaga runt med den på cykelbanor och vanlig gata så kanske det är intressant..."

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Hoj
MZ 660
Håller med om att det finns många konstiga svar när man har annons ute, men lika många annonser är idiotiskt skrivna. T.ex. "Prutat och klart" när hojen i fråga redan har överpris, folk som har fantasipriser på sina objekt, "först till kvarn" på allmänt ointressanta objekt, "nyskick" som visar sig vara rena skiten när man väl är på plats 45 mil hemifrån m.m. Blocket vill jag påstå har drivit upp priserna till i många fall rent orealistiska nivåer. :dummer

Sollen87

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2009
Hoj
Kawasaki ZX12R
Efter många affärer lär man sig att aldrig hålla något till nån.
Undantaget är handpenning men då skall ett datum bestämmas. Har inte den eventuella köparen hört av sig inom det datumet så får säljaren behålla pengarna.
Detta gäller inte bara fordon utan ALLT man säljer.

Ett citat: "Så länge de finns människor, finns det idioter" :huvet

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag håller fullständigt med att man inte ska hålla till någon efter den här incidenten, inte ens om dom sitter i bilen på väg hit. Tyvärr.

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Hoj
Blackbird -97
Jag hade liknande sak på blocket. Jag sökte en lägenhet i Linköping över sommaren (praktik där) och kom i kontakt med en kille. Jag åkte ner och tittade på lägenheten 32 mil t.o.r tog i hand att jag skulle hyra den. Kom överens att jag skulle höra av mig 2 veckor innan praktiktiden börjar och göra upp alla papper,betalning. Dagen kom och Jag hör av mig för tid och plats så visar det sig att han har hyrt ut den till annan person..... Det gjorde mig jävligt arg att killen inte står för sitt ord och inte är lika trovärdig som mig..... Tråkigt att man är för naiv verkar det som.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jag hade liknande sak på blocket. Jag sökte en lägenhet i Linköping över sommaren (praktik där) och kom i kontakt med en kille. Jag åkte ner och tittade på lägenheten 32 mil t.o.r tog i hand att jag skulle hyra den. Kom överens att jag skulle höra av mig 2 veckor innan praktiktiden börjar och göra upp alla papper,betalning. Dagen kom och Jag hör av mig för tid och plats så visar det sig att han har hyrt ut den till annan person..... Det gjorde mig jävligt arg att killen inte står för sitt ord och inte är lika trovärdig som mig..... Tråkigt att man är för naiv verkar det som.

Fattar inte, du hade varken kontrakt eller betalat hyra eller handpenning. Vill man vara seriös så räcker det inte med att snacka utan måste även visa det oxå....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati