Blocketskojare... igen

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Nej. Pacta sunt servanda gör inte skillnad på juridisk eller fysisk person.
Läs översta länken.

Det må vara bindande, men.......
"....skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra".
Hävdar fortfarande att skriftligt har mer bevisbörda. Om ni inte parterna har större bevisbörda om accepterande pris/överenskommelse. En handskakning mellan 2 parter må vara accepterande. Men när ord står mot ord utan vittnen, tror du det håller i rätten då? Hur många parter tror du går till rätten med småsaker? Tror du rätten tar upp "småsaker"?

Att få ut detta ur avtalslagen är trixigt.

https://lagen.nu/1915:218 ;1-9 §§
http://lawline.se/answers/2298

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Det må vara bindande, men.......
"....skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra".
Hävdar fortfarande att skriftligt har mer bevisbörda. Om ni inte parterna har större bevisbörda om accepterande pris/överenskommelse. En handskakning mellan 2 parter må vara accepterande. Men när ord står mot ord utan vittnen, tror du det håller i rätten då? Hur många parter tror du går till rätten med småsaker? Tror du rätten tar upp "småsaker"?

Att få ut detta ur avtalslagen är trixigt.

https://lagen.nu/1915:218 ;1-9 §§
http://lawline.se/answers/2298

Må så vara, men, principen att ett muntligt löfte/avtal gäller likväl som ett skriftligt blir ju intressant exempelvis om det finns en ljudupptagning men inget skrivet kontrakt.
Ingen kan ju hävda att - Det var bara något jag sa, jag har inte skrivit under något avtal...
Catch my drift..?:7peta

TouchMan65

Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Må så vara, men, principen att ett muntligt löfte/avtal gäller likväl som ett skriftligt blir ju intressant exempelvis om det finns en ljudupptagning men inget skrivet kontrakt.
Ingen kan ju hävda att - Det var bara något jag sa, jag har inte skrivit under något avtal...
Catch my drift..?:7peta

Principen är en sak, verkligheten en annan tyvärr. Dessvärre finns det oseriösa individer både här och var. Det var mest det jag ville uppmärksamma på - skriftligt, eller så har det aldrig hänt, tyvärr. :fakta

Angående ljudupptagning enligt PuL:
https://lagen.nu/1998:204 (10§)

EOD. :fyllisar

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Principen är en sak, verkligheten en annan tyvärr. Dessvärre finns det oseriösa individer både här och var. Det var mest det jag ville uppmärksamma på - skriftligt, eller så har det aldrig hänt, tyvärr. :fakta

Angående ljudupptagning enligt PuL:
https://lagen.nu/1998:204 (10§)

EOD. :fyllisar

På vilket sätt påverkar PUL en ljudupptagning mellan två privatpersoner där den ena står för inspelningen?

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
Hojlös för tillfället
Åkte från Stockholm till Rättvik för att köpa en 40hk utombordare. Den var av årsmodell 1996 enligt säljaren. Väl på plats så visade det sig att den var från 1978. Men det där är ju en 70-talsmotor är det första jag säger när jag får syn på liket. Öhhhhh........de sa att det var en 96'a på verkstaden där jag lämnat in den på service. Lämnade omedelbart den fete dalmasen utan ett ord.

TouchMan65

Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
På vilket sätt påverkar PUL en ljudupptagning mellan två privatpersoner där den ena står för inspelningen?

Förstår öht inte varför en ljudupptagning ens nämns. Finns ju inte ens som alternativ. Kollar du länken och det rätta stycket, tolkas det så.

Så här står det i PUL om digital inspelning av samtal;

"När behandling av personuppgifter är tillåten
10§ Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att
a) ett avtal med den registrerade skall kunna fullgöras eller åtgärder som den registrerade begärt skall kunna vidtas innan ett avtal träffas,
b) den personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet,
c) vitala intressen för den registrerade skall kunna skyddas,
d) en arbetsuppgift av allmänt intresse skall kunna utföras,
e) den personuppgiftsansvarige eller en tredje man till vilken personuppgifter lämnas ut skall kunna utföra en arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning, eller
f) ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.".

Men: I detta fallet känns det nog inte så prioriterande för rätten att ta upp ett sådant fall. Det är sannolikheten för att han kan få rätt, jag trycker på.

edit:

OBS!
Det har aldrig förekommit något fall som Datainspektionen tagit ställning till avseende digital ljudinspelning utförd av privatperson. Inte vad jag känner till.

Att göra det för egen vinning/skojs skull för att spela polaren ett spratt känns ovidkommande.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Förstår öht inte varför en ljudupptagning ens nämns. Finns ju inte ens som alternativ. Kollar du länken och det rätta stycket, tolkas det så.

Så här står det i PUL om digital inspelning av samtal;

"När behandling av personuppgifter är tillåten
10§ Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att
a) ett avtal med den registrerade skall kunna fullgöras eller åtgärder som den registrerade begärt skall kunna vidtas innan ett avtal träffas,
b) den personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet,
c) vitala intressen för den registrerade skall kunna skyddas,
d) en arbetsuppgift av allmänt intresse skall kunna utföras,
e) den personuppgiftsansvarige eller en tredje man till vilken personuppgifter lämnas ut skall kunna utföra en arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning, eller
f) ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.".

Men: I detta fallet känns det nog inte så prioriterande för rätten att ta upp ett sådant fall. Det är sannolikheten för att han kan få rätt, jag trycker på.

edit:

OBS!
Det har aldrig förekommit något fall som Datainspektionen tagit ställning till avseende digital ljudinspelning utförd av privatperson. Inte vad jag känner till.

Att göra det för egen vinning/skojs skull för att spela polaren ett spratt känns ovidkommande.

Ljudupptagningen nämndes som ett alternativ till bevisföring vid ett muntligt avtal.

Du drog in PUL, jag undrade varför helt enkelt, undrar fortfarande för övrigt.

Men kommer det till en förhandling där ljudupptagning skall användas får vi nog utgå ifrån att personens identitet är känd för rätten och blir svår att koppla till ett brott mot PUL.

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Hoj
MZ 660
Åkte från Stockholm till Rättvik för att köpa en 40hk utombordare. Den var av årsmodell 1996 enligt säljaren. Väl på plats så visade det sig att den var från 1978. Men det där är ju en 70-talsmotor är det första jag säger när jag får syn på liket. Öhhhhh........de sa att det var en 96'a på verkstaden där jag lämnat in den på service. Lämnade omedelbart den fete dalmasen utan ett ord.

Snacka om att man blivit förbannad....:crash

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Göteborgare skall man tydligen inte heller lite på

hade en som sms:a ringde om och om igen, var RIKTIGT sugen på min hoj.
men hade ju som sagt en bit att ta sig till Helsingborg.

han jobbade mycket och hade problem att ta ledigt.

han ville köpa den via finans & jag ordnade via yamahacenter i Helsingborg att jag skulle sälja in den, dom sålde den vidare för 5 lappar extra + att då en garanti skulle ingå i köpet.

helt ok enligt säljaren.

nu börjar problemen......

hans tjej skulle stå på hojen, då han inte skulle stå på finansen ????
så hon skulle också med ner till HBG .. visst, bara hon har ett giltigt körkort / id för det kräver handalsbanken finans om man skall köpa något via dem.

INGA problem sa köparen...

det skulle bli runt 20 tusen i kontantinsats och resten på finans..

dagen när han skulle komma ner, ringer han och säger att han inte kunnat ta ledigt, visst.. vi bestämmer en ny tid ngn dag senare... han hör aldrig av sig.. en vecka senare fortfarande inget.. dog han eller ?

trött jag e på folk som inte har stålar & som vill byta mot gamla mopeder & gamla bilar.. suck

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Enligt vem?
När det gäller köp av bostad kan du säga att du vill ha bostaden hur mycket du vill. Ord eller handskak gäller INTE! Har du inget skriftligt och underskrivet, är det inte juridiskt bindande.

Fel - försök igen.. jo det är det och du har redan fått det förklarat. I rest my case...
Som jag skrev i tidigare inlägg, bevisbördan blir knepig när ett t.ex. muntligt avtal görs! Men har svårt att tro och tvivlar på att nån vettig människa ens överväger att göra större köp (bil båt bostad...hoj?) med muntliga avtal...? Finns ju köpekontrakt avsedda för just denna anledning, att underlätta för bådas parter...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har en fiddy ute på blocket just nu och det är nog det värsta man kan lägga ut på annons, helt sjukt så många sms man har fått ifrån nummer som står reggade på morsor och farsor alltså...
Bara en massa moppefuckon som är jätteintresserade och vill köpa eller provköra, men när det väl kommer till kritan så har det varit i stil med "får inte för mamma", "har inga pengar", "har bara 500", "kan du komma hit med den? Min moped är sönder så kan inte komma och kolla".
Lägg aldrig ut en fiddy på blocket....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...