henke hå
ogilla facebook
det gillar jag inte alls
Det e ingen fara .... jag vet en annan kamera som de finns med på
Det e ingen fara .... jag vet en annan kamera som de finns med på
det gillar jag inte alls
Mes ---- tog du ut dig så mycket på de 2 sista racen?tog ut en extra semesterdag idag
Det e jag med på .... och BHnästa gång tar jag inget ansvar tar ingen hänsyn ock kör utan omdöme
Tackar för en trevligt lörd . lite tråkigt me allt gnäll om bullernivån ! ..
Tack Johan för lite bra spårval.
Sturup Raceway next time =)
Tackar för en trevligt lörd . lite tråkigt me allt gnäll om bullernivån ! ..
Tack Johan för lite bra spårval.
Sturup Raceway next time =)
Du hade kanske tyckt det var bättre att vi blåste av hela körningen istället?
/Svartepetter med svartflaggan
Du hade kanske tyckt det var bättre att vi blåste av hela körningen istället?
/Svartepetter med svartflaggan
Inget Ni behöver ta personligt ! Menade inte ert gnäll .. förstår du väll =)
Menade gnäll från boende, politiker osv .. visst , har dem 95dB på banan så är det det som gäller .... men sen kommer frågan hur i kattens 80% av dessa orginal ljuddämpare kan åka på för hög ljudnivå.
Fick höra att dB mätaren som sitter på banan va nykallibrerad me.
Inget Ni behöver ta personligt ! Menade inte ert gnäll .. förstår du väll =)
Menade gnäll från boende, politiker osv .. visst , har dem 95dB på banan så är det det som gäller .... men sen kommer frågan hur i kattens 80% av dessa orginal ljuddämpare kan åka på för hög ljudnivå.
Fick höra att dB mätaren som sitter på banan va nykallibrerad me.
Inget Ni behöver ta personligt ! Menade inte ert gnäll .. förstår du väll =)
Menade gnäll från boende, politiker osv .. visst , har dem 95dB på banan så är det det som gäller .... men sen kommer frågan hur i kattens 80% av dessa orginal ljuddämpare kan åka på för hög ljudnivå.
Fick höra att dB mätaren som sitter på banan va nykallibrerad me.
...en hel massa nonsens...
Mätarna på Knutstorp kalibreras med jämna mellanrum. Samtidigt så är det den officiella utrustningen som används. Det är alltså den utrustningen som gäller oavsett vad vi än tycker o tänker.
Vi tyckte själv det var ytterst underligt det som hände i helgen och mätte därför även med våra egna mätare, som också är kalibrerade, för att få ett referensvärde och vi fick samma värde som Knutstorps utrustning.
Varför? Ingen som helst aning. Väder o vind, atmosfäriska förhållanden eller vara ren jävla otur? Vi vet faktiskt inte.
Vad vi vet är att mätaren på banan gäller o håller vi inte värdena så är det bara att ge upp o sluta köra.
Samtidigt så finns det hojar på banan i alla grupper som fixar mätvärdena hur hårda dom än är.
Det GÅR alltså att få ner ljudet!!!
Om det sen innebär att vi alla måste köra runt med en stor kanon från Bofors bakpå hojarna för att få gasa, ja, då får vi väl acceptera det. Det kommer INTE att bli bättre, tvärtom. Det kommer att bli tuffare framöver, så det är bara att bita i det sura äpplet o gnugga geniknölarna och lösa problemen.
Vad vi kan dra för slutsatser av det här är att:
1. Omständigheterna var ovanliga i helgen. Hur vi än mätte så bullrade vi mer än vi brukar. Samtidigt är det en verklighet vi lever i och vi måste klara av även extrema dagar, eller stänga körningen.
Du bestämmer genom ditt beteende vad vi i slutändan måste göra.
2. Det finns hojar som klarar gränsvärdena även en så här extrem dag. Vad skiljer dem från din hoj?
3. Den här situationen kommer att hända igen, det gäller alltså att INTE ligga precis på gränsen utan se till att bullra LITE.
Om gränsen är 95dB förbipasserande, satsa på att nå 92dB, så är du på säkra sidan.
4. Efter lunch på lördagen var vi en hårsmån ifrån att vara tvungna att stänga körningen helt den dagen då Banägaren inte ville tillåta oss fortsätta körningen. Det har aldrig hänt i Sydskanes Emses historia och jag hoppas innerligt att det aldrig ska hända. Vi jobbar stenhårt med bullerproblematiken men vårt jobb är att kasta i sjön om inte ni, våra medlemmar och deltagare på våra körningar, tar problematiken på allvar.
Det är dags att vakna nu!!!!
Det är ingen rättighet att bullra mycket på bana! Om du vill fortsätta köra där, då måste du bullra mindre. Vad i detta är svårt att förstå?
Sen kan man ha åsikter om hurvida det är rätt eller fel eller hitan o ditan. Sådan här är verkligheten, lev och verka i den.
Det här meddelandet är inte riktat till ovanstånde citarade sporthojsmedlem utan till alla som framöver vill fortsätta köra på bana. Med oss, eller med någon annan arrangör. Problematiken är den samma för alla.
PS. Chris82, jag förstår vad du menar och tro mig, ingen i styrelsen tycker den här polisverksamheten vi fått syssla med detta året är speciellt kul. Tvärtom, den är ytterst energikrävande och i det stora hela rätt deprimerande.
Det blir inte bättre när vi får in folk som svartflaggats för hög ljudnivå och vi ser att dom inte ens har en dB-killer i sitt eftermarknadssystem, trots alla uppmaningar. Det blir att svälja rätt många svordomar i det läget... DS.
Hej,
Problematiken är väl inte att vi ska ett vistt värde att rätta oss efter utan att man kan fundera lite över varför resultaten blir olika hela tiden.
I fredags morse var jag ensam på banan i regnet med min CBR 600 2008 helt original. Jag körde 3-4 varv sen fick jag svartflagg pga av ljudet. Fortsatte sen att köra med en högre växel ut på rakan, detta löste problemet. Jag fick då höra att det var för att regn bar ljudet si och så och att det var värst förhållande i regn osv. Tilläggas skall ju att i regn spelar det inte mej så stor roll om jag går ut på rakan i tvån eller trean.
Under lördagen så körde jag samma hoj utan att bli avvinkad. Naturligtvis så ställde jag upp på tanken att växla tidigare och hålla igen lite men under de sista passen så stod jag på bra, utan bekymmer. Jag tog detta som ett kvitto på att mina prylar funkar och klarar gränsen.
Varför olikeheten? Jag får dessutom höra på lördagen som också skrivet ovan att det udner lördagen var de värsta ljudförhållanden som kan råda. Detta var ju samma som sades till mej dagen innan i ösregn. Det känns inte helt hundra att man "chansar"...
Jag tycker att det var toppen när man släppte ut en och en (tror att det var näst sista passet) dock borde det ha gjorts tidigare. Man blir ju inte lite frustrerad när man själv kör med original just för att klara ljudet utan strul men ser folk som kör med helt öppna Acra pipor och bryr sig inte ett smack. Hade "selekteringen" gjorts direkt behöver man ju inte ta till kollektiv bestraffning där alla måste köra si eller så.
Slutligen så är detta ingen personlig kritik och skall heller inte uppfattas så. Dock kan ju SSEMSE kanske fundera över just hur man skall agrea för att komma åt de som inte bryr sig och på så sätt förstör för oss andra!
Mvh,
Rickard
Hallå Rickard,
Tack för dina synpunkter. Konstruktiv kritik är alltid bra.
Jag är ingen expert på ljud men jag vet att det är väldigt många faktorer som spelar in när du mäter ljud. Temperatur, luftfuktighet, vind osv. Dessa faktorer med flera, spelar alltså in när man mäter buller.
Det innebär tyvärr att din hoj kan klara sig ena dagen, men inte andra och det är inget vi någonsin kan påverka. Vi kan bara leva i verkligheten och agera där efter bästa förmåga.
Gällande att chansa så mja. Vi är tyvärr inte vetenskapsmän. Regn o rusk ska, så vitt vi vet vara de värsta förhållandena för buller.
Vad vi kan utläsa av mätningarna så var lördagen också helt sjuk, trots sol och uppehåll. Varför vet vi dock inte.
En tanke som slår mig är att om det varit en tävling bokad den helgen så hade många blivit diskade...
Att inte bli invinkad är tyvärr inget kvitto på att din hoj är OK bullermässigt. Vi har stora problem att få in alla som bullrar för mycket och lyckas kanske få in 50% av de som borde in.
Anledningarna är flera:
1. Vi vill vara säkra på att det är den hojen som låter, det innebär att personen låts köra förbi mer än en gång.
2. Personen måste sen urskiljas i mängden. "Den blåa suzukin med den gula hjälmen ska in". Det innebär att den som står och ljudmäter måste meddela depåchef eller "Svartepetter" som står i slutändan på rakan när personen kommer ut på rakan och denna ska då hinna ut med flaggan så att personen ser det.
Det här kan låta som en baggis, men den som tvivlar får gärna prova att hjälpa till så kommer ni snabbt att se problematiken.
Jag förstår din frustration när du är "one of the good guys" som faktiskt försöker genom att köra med just originalsystem. Du har helt rätt, vi har inga rutiner för en sådan här extrem situation som vi hade i helgen. Det är första gången vi haft så här stora problem och ärligt talat. Vi blev tagna på sängen med byxorna nere, inget snack om det.
Vi i ledningen behöver diskutera hur vi ska agera gällande bullret framöver.
Det är inte alls omöjligt att vi helt enkelt får införa ett moment där vi kontrollerar alla hojars avgassystem innan utfart på banan.
Original eller eftermarknadssystem med dB-killer monterad, var så god o kör. Ni andra är inte välkomna.
Vi måste kanske göra en förbipasserande ljudmätning istället för en statisk som vi gör på morgonen och helt enkelt ta bantid för en sådan mätning.
Vi får väl se vad vi kommer fram till.
Jag hoppas att du ändå kunde njuta av dina två dagar på Knutstorp och att dom inte var helt förgäves. Vi kan inte annat än beklaga händelserna men faktorerna som påverkade var utanför vår påverkan tyvärr.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |