sideline
#11449
- Gick med
- 18 Jun 2008
- Hoj
- Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
...
Det är inte alls omöjligt att vi helt enkelt får införa ett moment där vi kontrollerar alla hojars avgassystem innan utfart på banan.
Original eller eftermarknadssystem med dB-killer monterad, var så god o kör. Ni andra är inte välkomna...
Jag förstår att du endast spånar här och att detta inte är någonting som utan närmare eftertanke kommer att huggas i sten. Jag känner dock att jag måste invända mig mot detta, kraftigt. Anledningen till det är att det finns motorcyklar med eftermarknadssystem som klarar gränsvärdet på 95dB vid passering. Vissa har helt enkelt ett tillräckligt duktigt system från början medan andra kanske packat om sina, eftermarknadssystem eller original. Detta kan vara svårt att se från utsidan. Sedan finns det givetvis system som bara är tomma burkar. Vissa av oss har plockat bort katalysatorn medan andra har den kvar. Inte det lättaste att se när båten sitter på. Inte lätt inte.
Jag bad särskilt Dede att kolla mig extra noga. När jag passerade första gången låg jag kring 82-84 dB. Andra gången när jag passerar på varvstoppet låg jag på 99 dB, vilket är över gränsen. Dock kör/körde jag inte på dessa varvtal då det inte finns någon vits med det. Till saken kanske skall tilläggas att jag kör med ett eftermarknadssystem utan katalysator.
Visst, jag kanske kunde se över packningen alternativt plugga igen den.
Hur som helst är detta ett gissel...