Ozzi
Guest
Om den nu har vaccumförgasare, kanske dags att kolla membranen. om en förgasare släpar efter kan jag tänka mig att man får denna effekt.
Till trådstartaren: hade du lagt in frågan i mekforumet så hade det nog blivit färre ovidkommande svar.
Jag skulle personligen inte köpa en original luftburk för att se om det är där skon klämmer. I första hand skulle jag göra rent luftfiltren och förgasarna samt synka dessa. Därefter testa att bestycka om. Funkar inte det bra pga vakumförgasarproblematiken så hade jag nog letat efter vettiga förgasare av icke vakum-typ.
Att köpa en original luftburk till en CB750 från 77 lär inte vara så lätt och kanske lika dyrt och du sitter då fortfarande med trötta förgasare.
Men det är bara min åsikt
Kompisens maskin(alltså kompisens motor, R1,gixxer osv.,tror jag)
Kanske....
Men kollar man soppatillförsen först innan man börjar köpa luftburkar och annat så KAN man ju spara tid och pengar.
Har "gubben" bara kört en handfull gånger de 10 senaste åren så är det ganska sannorlikt att förgasarna kleggat igen och det ligger en härlig smet i botten på tank och flotörhus.
"Gubben" kanske tom förvarat den gamla Hondan i en lada utan soppa eller bara en skvätt i botten och tanken har börjat rosta innuti.
Rosten har sedan flagnat av och ligger nu i vägen för bensinflödet och hojen får inte bränsle när den behöver mer effekt.
Kanske....
Men kollar man soppatillförsen först innan man börjar köpa luftburkar och annat så KAN man ju spara tid och pengar.
Har "gubben" bara kört en handfull gånger de 10 senaste åren så är det ganska sannorlikt att förgasarna kleggat igen och det ligger en härlig smet i botten på tank och flotörhus.
"Gubben" kanske tom förvarat den gamla Hondan i en lada utan soppa eller bara en skvätt i botten och tanken har börjat rosta innuti.
Rosten har sedan flagnat av och ligger nu i vägen för bensinflödet och hojen får inte bränsle när den behöver mer effekt.
Denna jävla kamikaze kid..!!
Alltid rätt....
Det låter som att trottlarna kärvar. Är de repiga som tusan?
Det är ju livsfarligt om de inte går tillbaka så fort du släpper gasen.
Börja med att prova att smörja dem för att se om problemet är mekaniskt. Testa att smörja en trottel i taget och prova att gasa/släppa. Då kan du ju se vilken trottel som problemet ligger hos.
Det kan också (och kanske mer troligt) vara gaswiren som kärvar. Även den kan ju smörjas upp mer en wire-smörjare, eller också köper du en ny.
kör själv en CB 750 -76 F1 med trottelförgasare...
men din -77 som troligen är av modell F2 eller K8 har vacumförgasare.
kolla dessa forum för mera info.
http://www.sohc4.net/
http://www.classichonda.se/
// Mathias
Vilken förgasare jag har....Ingen aning..!?
Det är ingen fjäder i trotteln, men heller ingen "ax"pump som spolar in soppa vid gas, och gas vajern går 1st till bryggan som lyfter alla trottlarna samtidigt. Men någon typ av knasare har jag iaf, jag har kännt på dom
Trottlarna var frächa... Och började gå lättare när jag smörjde in dom.! Men det började inte fungera perfekt förän jag satte dit dom och provade köra med vajer osv...
Men så hittade jag en Entusiast på jobbet som har grubblat en del med mej så sade han "har du 2 vajrar från handtaget" ...öhhhh...vaaa näe.!
Det går bara ett från handtaget (gasvajern ingen retur) Sitter bara en fjäder på bryggan som drar tilbaks trottlarna! Så det skall fixas.!
Menmenmen...Efter provrundan så kvarstår: Den går Fan bara 120kmh
Fram drev 17 / Bak drev 40 (Orginal 48?) borde han gå 250 då?
Kan en sync av förgasarna göra sååå bannat mycket?
Tändstiften säjer att han får för mycket soppa... men det låter som han får för mycket luft..
Fakta:
4st Separata Luftfilter
4-1 Stoort system
Drev fram 17
Drev bak 40
Alla munstycken i gasarna är enligt modell.
Också när jag tvär drar på full gas så Böööölar den bara..
Hej.
Du kan börja med att kolla här vilken modell du har....
http://www.hondachopper.com/engine/engine_timeline/timeline.html
Kolla serienr på motorn.
http://cid-ca199883f3addc02.skydrive.live.com/browse.aspx/Honda/CB750 Tuutti
Sök på CB 750 F2 och CB 750 F1 och jämför bilderna på förgasarna
Här är en bra sida om förgasarna.
http://www.braigasen.com/felsokning.htm
Kör med samma förutsättningar som du fast jag har gått upp 2 stl på huvudmunst.
Men huvudm ger bara effekt från halvgas och uppåt om jag har fattat det rätt så är det nålens höjd som reglerar den första delen.
Flottörhöjden är också viktig...
Det finns mycket att gå vilse med när det gäller förgasarna...
Ska flytta mina nålar då den inte går så bra första halvan...
// Mathias
The following diagrams detail the K, K1, & K2 engines. While many similarities occur within K-series engines and between "F" and other models, there are differences.
KEIHIN Carbs. - CB750 K2 and on version)
Hmm ...vet inte om jag blev nå klokare Betyder det att det är samma förgasare som i K1 & k2..?
Men,men mitt problem som sagt med bööölande gas.. Tro vi att jag ska prova större eller mindre huvudmunstycke? Tror huvudmunstycket gäller bara Toppgas 3/4 eller något sådant.!?
Upp 2 storlekar har du vilken siffra blir det 140?
http://www.hondachopper.com/engine/diagrams/images/KEIHIN.carb2.diagram.gif
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |