Bluddrande CB 750

Ozzi

Guest
Om den nu har vaccumförgasare, kanske dags att kolla membranen. om en förgasare släpar efter kan jag tänka mig att man får denna effekt.:tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag skulle personligen inte köpa en original luftburk för att se om det är där skon klämmer. I första hand skulle jag göra rent luftfiltren och förgasarna samt synka dessa. Därefter testa att bestycka om. Funkar inte det bra pga vakumförgasarproblematiken så hade jag nog letat efter vettiga förgasare av icke vakum-typ.
Att köpa en original luftburk till en CB750 från 77 lär inte vara så lätt och kanske lika dyrt och du sitter då fortfarande med trötta förgasare.
Men det är bara min åsikt ;)

Det sitter väl inte vaccumförgasare på en -77 CB750 som orginal :confused:
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Kanske....

Men kollar man soppatillförsen först innan man börjar köpa luftburkar och annat så KAN man ju spara tid och pengar.
Har "gubben" bara kört en handfull gånger de 10 senaste åren så är det ganska sannorlikt att förgasarna kleggat igen och det ligger en härlig smet i botten på tank och flotörhus.

"Gubben" kanske tom förvarat den gamla Hondan i en lada utan soppa eller bara en skvätt i botten och tanken har börjat rosta innuti.
Rosten har sedan flagnat av och ligger nu i vägen för bensinflödet och hojen får inte bränsle när den behöver mer effekt.

Presis så hittade jag min Honda 6år i en lada med en 63år gammal gubbe som ägare....:)
Hadde stått med kranen på samt med halv tank fyllde upp 10 liter och bytte olja och batteri... Vad tror ni hände sedan WROOOOOOM på tre sekunder och har inte gjort ren förgasarna än utan hojen går som en Gud... Det är Honda det.................:banana:banana:banana
 

750Snubben

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Skellefteå
Hoj
1977 Honda cb750
Kanske....

Men kollar man soppatillförsen först innan man börjar köpa luftburkar och annat så KAN man ju spara tid och pengar.
Har "gubben" bara kört en handfull gånger de 10 senaste åren så är det ganska sannorlikt att förgasarna kleggat igen och det ligger en härlig smet i botten på tank och flotörhus.

"Gubben" kanske tom förvarat den gamla Hondan i en lada utan soppa eller bara en skvätt i botten och tanken har börjat rosta innuti.
Rosten har sedan flagnat av och ligger nu i vägen för bensinflödet och hojen får inte bränsle när den behöver mer effekt.

Denna jävla kamikaze kid..!!
Alltid rätt:).... Tvättat, putsat och kollat förgasarna med förstoringsglas.! Hittade inte något inte äns lite slam eller sand i gasarna så jag blev lite rädd vad det kunde vara (redan kollat Bensin, El, Luft) ....MEN.men....men....Hittade en Kuse med gammal soppa i ena kanalen som sitter i inloppet i T-koppel mellan 3-4 förgasare som sedan delar soppan till båda, kusen hade då rullat över i 4-ans lilla lilla inlopp,,,, Sista lilla grejen som var okontrollerad... jag tänkte bara andas lite genom slangen....Då...Dååå jävlar. HITTAD...!!!:D
Så jag hoppas och hoppas verkligen :Bugar ....att kusen var min ända svurna fiende denna gång.!! Annar lallar jag bara runt med 3 cylindrar:glömdet heheh...
Men nu undrar jag då..!

Har satt fast alla gasare på förgasar "riggen" mätat och kopplat in allt.... men jag tycker inte att dom går nog lätt..!
Det är Mekaniska "push-pull" gasare. Och när jag lyfter alla trottlar och släpper ner så blir det "Hang time" .. Dom glider sakta sakta ner från topp-läget och sen vid halv läge på trottlarna så Pang i botten...
Känns som något jiiivla vaccum eller något som släpper efter halva vägen, dom gled lätt innan.! Tänkte vafan man kan väll inte måsta putsa av trotteln "koppen"..!
Vad kan detta fenomené bero på???

Till alla som hjälper framtida bikers.....Tack som fan..!
Kamikaze kid du är fan helt :rock Riktigt.....:hojharley
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det låter som att trottlarna kärvar. Är de repiga som tusan?
Det är ju livsfarligt om de inte går tillbaka så fort du släpper gasen.
Börja med att prova att smörja dem för att se om problemet är mekaniskt. Testa att smörja en trottel i taget och prova att gasa/släppa. Då kan du ju se vilken trottel som problemet ligger hos.

Det kan också (och kanske mer troligt) vara gaswiren som kärvar. Även den kan ju smörjas upp mer en wire-smörjare, eller också köper du en ny.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har du haft isär hela förgasarpaketet så kanske det hjälper att lossa på
skruvar som håller ihop det hela.
Lossa en i taget o prova.
Sedan är det ju en drag o en returvajer från gashandtaget, det är viktigt att du har 1-2mm spel i handtaget annars kärvar det.
 

750Snubben

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Skellefteå
Hoj
1977 Honda cb750
Det låter som att trottlarna kärvar. Är de repiga som tusan?
Det är ju livsfarligt om de inte går tillbaka så fort du släpper gasen.
Börja med att prova att smörja dem för att se om problemet är mekaniskt. Testa att smörja en trottel i taget och prova att gasa/släppa. Då kan du ju se vilken trottel som problemet ligger hos.

Det kan också (och kanske mer troligt) vara gaswiren som kärvar. Även den kan ju smörjas upp mer en wire-smörjare, eller också köper du en ny.

Trottlarna var frächa... Och började gå lättare när jag smörjde in dom.! Men det började inte fungera perfekt förän jag satte dit dom och provade köra med vajer osv...
Men så hittade jag en Entusiast på jobbet som har grubblat en del med mej så sade han "har du 2 vajrar från handtaget" ...öhhhh...vaaa näe.!
Det går bara ett från handtaget (gasvajern ingen retur) Sitter bara en fjäder på bryggan som drar tilbaks trottlarna! Så det skall fixas.!
Menmenmen...Efter provrundan så kvarstår: Den går Fan bara 120kmh
Fram drev 17 / Bak drev 40 (Orginal 48?) borde han gå 250 då?
Kan en sync av förgasarna göra sååå bannat mycket?
Tändstiften säjer att han får för mycket soppa... men det låter som han får för mycket luft..

Fakta:
4st Separata Luftfilter
4-1 Stoort system
Drev fram 17
Drev bak 40
Alla munstycken i gasarna är enligt modell.

Också när jag tvär drar på full gas så Böööölar den bara..
 
Last edited:

750Snubben

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Skellefteå
Hoj
1977 Honda cb750
kör själv en CB 750 -76 F1 med trottelförgasare...
men din -77 som troligen är av modell F2 eller K8 har vacumförgasare.

kolla dessa forum för mera info.

http://www.sohc4.net/
http://www.classichonda.se/

// Mathias

Vilken förgasare jag har....Ingen aning..!?
Det är ingen fjäder i trotteln, men heller ingen "ax"pump som spolar in soppa vid gas, och gas vajern går 1st till bryggan som lyfter alla trottlarna samtidigt. Men någon typ av knasare har jag iaf, jag har kännt på dom:krama
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Har du ingen bild ? K7 hade axpump men vilken modell har du?
 

matost

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Växjö
Hoj
76, Cb 750 F1
Vilken förgasare jag har....Ingen aning..!?
Det är ingen fjäder i trotteln, men heller ingen "ax"pump som spolar in soppa vid gas, och gas vajern går 1st till bryggan som lyfter alla trottlarna samtidigt. Men någon typ av knasare har jag iaf, jag har kännt på dom:krama

Hej.

Du kan börja med att kolla här vilken modell du har....

http://www.hondachopper.com/engine/engine_timeline/timeline.html
Kolla serienr på motorn.
http://cid-ca199883f3addc02.skydrive.live.com/browse.aspx/Honda/CB750 Tuutti

Sök på CB 750 F2 och CB 750 F1 och jämför bilderna på förgasarna

Trottlarna var frächa... Och började gå lättare när jag smörjde in dom.! Men det började inte fungera perfekt förän jag satte dit dom och provade köra med vajer osv...
Men så hittade jag en Entusiast på jobbet som har grubblat en del med mej så sade han "har du 2 vajrar från handtaget" ...öhhhh...vaaa näe.!
Det går bara ett från handtaget (gasvajern ingen retur) Sitter bara en fjäder på bryggan som drar tilbaks trottlarna! Så det skall fixas.!
Menmenmen...Efter provrundan så kvarstår: Den går Fan bara 120kmh
Fram drev 17 / Bak drev 40 (Orginal 48?) borde han gå 250 då?
Kan en sync av förgasarna göra sååå bannat mycket?
Tändstiften säjer att han får för mycket soppa... men det låter som han får för mycket luft..

Fakta:
4st Separata Luftfilter
4-1 Stoort system
Drev fram 17
Drev bak 40
Alla munstycken i gasarna är enligt modell.

Också när jag tvär drar på full gas så Böööölar den bara..

Här är en bra sida om förgasarna.

http://www.braigasen.com/felsokning.htm

Kör med samma förutsättningar som du fast jag har gått upp 2 stl på huvudmunst.
Men huvudm ger bara effekt från halvgas och uppåt om jag har fattat det rätt så är det nålens höjd som reglerar den första delen.
Flottörhöjden är också viktig...

Det finns mycket att gå vilse med när det gäller förgasarna...

Ska flytta mina nålar då den inte går så bra första halvan...

// Mathias
 
Last edited:

750Snubben

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Skellefteå
Hoj
1977 Honda cb750
Hej.

Du kan börja med att kolla här vilken modell du har....

http://www.hondachopper.com/engine/engine_timeline/timeline.html
Kolla serienr på motorn.
http://cid-ca199883f3addc02.skydrive.live.com/browse.aspx/Honda/CB750 Tuutti

Sök på CB 750 F2 och CB 750 F1 och jämför bilderna på förgasarna



Här är en bra sida om förgasarna.

http://www.braigasen.com/felsokning.htm

Kör med samma förutsättningar som du fast jag har gått upp 2 stl på huvudmunst.
Men huvudm ger bara effekt från halvgas och uppåt om jag har fattat det rätt så är det nålens höjd som reglerar den första delen.
Flottörhöjden är också viktig...

Det finns mycket att gå vilse med när det gäller förgasarna...

Ska flytta mina nålar då den inte går så bra första halvan...

// Mathias

The following diagrams detail the K, K1, & K2 engines. While many similarities occur within K-series engines and between "F" and other models, there are differences.
KEIHIN Carbs. - CB750 K2 and on version)
Hmm ...vet inte om jag blev nå klokare:va Betyder det att det är samma förgasare som i K1 & k2..?

Men,men mitt problem som sagt med bööölande gas.. Tro vi att jag ska prova större eller mindre huvudmunstycke? Tror huvudmunstycket gäller bara Toppgas 3/4 eller något sådant.!?
Upp 2 storlekar har du:rolleyes: vilken siffra blir det 140?


http://www.hondachopper.com/engine/diagrams/images/KEIHIN.carb2.diagram.gif
 

Bifogat

  • KEIHIN.carb2.diagram.gif
    KEIHIN.carb2.diagram.gif
    47.6 KB · Visningar: 3,357
Last edited:

matost

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Växjö
Hoj
76, Cb 750 F1
The following diagrams detail the K, K1, & K2 engines. While many similarities occur within K-series engines and between "F" and other models, there are differences.
KEIHIN Carbs. - CB750 K2 and on version)
Hmm ...vet inte om jag blev nå klokare:va Betyder det att det är samma förgasare som i K1 & k2..?

Men,men mitt problem som sagt med bööölande gas.. Tro vi att jag ska prova större eller mindre huvudmunstycke? Tror huvudmunstycket gäller bara Toppgas 3/4 eller något sådant.!?
Upp 2 storlekar har du:rolleyes: vilken siffra blir det 140?


http://www.hondachopper.com/engine/diagrams/images/KEIHIN.carb2.diagram.gif

Hej.

Här har du bestyckningen för alla förknasare...

http://www.sohc4.net/index.php?q=node/94

Ta och kolla på bra igasen sidan, där står det mycket nyttigt.
Köpte min munstycken därifrån.
Jag ska höja mina nålar ett steg för att se om bluddret förvinner under första halvan. Blir väl lite senare under hösten funkar ok att köra med.
Men förgasarinställningar är en "hel vetenskap..." om jag har förstått rätt.

// mathias
 
Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Top