Bluffannons eller bara dålig uppfostran

Status
Ej öppen för fler svar.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Det tog en stund. Jag mailade detta:

"Hej
Är det orginal lack och kåpglas på bilden? Hur är däck o drivpaket?"

Och fick svar:
"Det är orginal lack och kåpglas, däcken och drivpaket klarar av flera säsonger."

Alltså inte ett ord om att det inte handlar om hojen på bilden.
Googlade på namnet som finns i mailsvaret. Håller det för osannolikt att det skulle vara bluff om nu inte killen lever dubbelliv.

EDIT:
Mailade igen o bad om ett litet förtyligande. Fick svar.
"Nej jag håller på nu att se igenom egna bilder om jag har ngn bra se annons imorn så ser du min om jag hittar ngn vettog bild"

Så var saken utredd kanske?

Mina inlägg i denna tråden har jag skrivit pga att jag är trött på bedragare som försöker lura hederligt folk. Efterforskningarna jag gjorde var för att ev kunna medverka till att ännu en bluff ej kom till stånd.
Nu verkar det ju som att allt är ok och det var väl bra.

Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Detta blev gratis reklam för södertäljekillen:D, och detta av någons bitterhet.

1-0 till södertäljekillen:D:D:D

Om man hållt på med en bild och redigerat och gjort annat skit som jag inte förstår mig på så förstår jag bitterheten. dock undrar jag vart copy.... ser ingen på bilden

Den gyllene regeln är ju att har du inte knäppt bilden själv så har ju någon annan gjort det och således också äger bilden, något copyright behövs ej på bilden. Ts bild skulle säkert kunna säljas till rätt köpare/företag för x-tusen och då är bildstölden liktydligt med att sno annonsörens hoj.:va

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Idag har jag lärt mig några nya saker.

Folk från hovsjö kan inte fotografera.
För det är enda stället i Sverige man inte är tillräckligt funtad för att hålla en kamera och trycka på en knapp. Minst av allt med dagens automatiska inställningar på kamerorna.

Man får inte använda bilder på en exakt likadan hoj för då kan din vara skrotad. Folk ser ju direkt att det inte är just din specifika hoj på bilden.

Man har inte råd att äga en R6 -07 när man bor i Hovsjö.
Att man inte röker, inte festar, inte äger en bil och bor i en sketen 1:a för 1500kr i Månaden har inget med saken att göra.

Glöm inte att du blir automatiskt rånad för att du vistas där.
Vore ju dumt och skriva att man bor i Danderyd och råna någon där för att sen åka hem till hovsjö med pengarna. Då måste man ju betala en resekostnad oxå.

EcKsAgT !

Vad ska man med skolböcker och uppslagsverk till när SH finns.........hua:rolleyes:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det tog en stund. Jag mailade detta:

"Hej
Är det orginal lack och kåpglas på bilden? Hur är däck o drivpaket?"

Och fick svar:
"Det är orginal lack och kåpglas, däcken och drivpaket klarar av flera säsonger."

Alltså inte ett ord om att det inte handlar om hojen på bilden.
Med stor sannolikhet en bluffannons enl min bedömning.

Så svarar nog de flesta även om de har en hoj att sälja. Det är ju en vit lögn för att kunna ge ett snabbt svar om objektet.

Jag skulle dra öronen åt mig först när de för bluffannonser typiska svävande uppgifterna på adress, regnr osv börjar visa sig. Parat med krav på förskottsbetalning av hela köpeskillingen eller handpenningen. Eller klassikern med den för stora checken.

Last edited:

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Hoj
Kawasaki er-6n
Tror inte det är bilden det handlar om. Jag tycker att det är bra att vi hjälps åt att hålla Blocket rent från bedragare.

men mejla han och säg att du är intresserad, och fråga om han kan mejla fler bilder. säg att du bor långt ifrån. :banana

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Mycket gissningar nu...

Ledtråd:
Tråden handlade om en misstänkt bluffanonns

Resumé
(Som jag uppfattade det)
Första Sidohandlingen var att någon var ledsen för att någon dessutom hade lånat/olovligen använt ett foto. För detta fanns det gott om stöd bland de som svarade, men även en del som tyckte detta var en mindre grej.:tummenupp

Utöver den sidohandlingen så fanns ett till spår, och det är en som var missnöjd med en negativ röst och inte tog detta med den berörda personen direkt utan ville att alla andra skulle fundera på detta... men detta sidospår var mest förbryllande av alla. Så förvirrande att även den som först startade detta sidospår glömde bort det själv.:D

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Mycket gissningar nu...

Ledtråd:
Tråden handlade om en misstänkt bluffanonns

Resumé
(Som jag uppfattade det)
Första Sidohandlingen var att någon var ledsen för att någon dessutom hade lånat/olovligen använt ett foto. För detta fanns det gott om stöd bland de som svarade, men även en del som tyckte detta var en mindre grej.:tummenupp

Utöver den sidohandlingen så fanns ett till spår, och det är en som var missnöjd med en negativ röst och inte tog detta med den berörda personen direkt utan ville att alla andra skulle fundera på detta... men detta sidospår var mest förbryllande av alla. Så förvirrande att även den som först startade detta sidospår glömde bort det själv.:D

Som sagt - "Som du uppfattade det" :)

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Som en liten anekdot och eftersom jag för tillfället inte har något annat att göra så kan jag berätta att för två (eller var det tre ?) år sedan sålde jag en honda cr250 på blocket (med foto som jag tagit själv) och denna hoj har vid minst två tillfällen dykt upp på blocket igen med samma foto, alltså fotot följer hojjen:D:D Det måste väl vara ett bra kvitto på ens fotokunskaper:yoparty

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Som en liten anekdot och eftersom jag för tillfället inte har något annat att göra så kan jag berätta att för två (eller var det tre ?) år sedan sålde jag en honda cr250 på blocket (med foto som jag tagit själv) och denna hoj har vid minst två tillfällen dykt upp på blocket igen med samma foto, alltså fotot följer hojjen:D:D Det måste väl vara ett bra kvitto på ens fotokunskaper:yoparty

:banana

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Den gyllene regeln är ju att har du inte knäppt bilden själv så har ju någon annan gjort det och således också äger bilden, något copyright behövs ej på bilden. Ts bild skulle säkert kunna säljas till rätt köpare/företag för x-tusen och då är bildstölden liktydligt med att sno annonsörens hoj.:va

Ja ja Runddick, Runarsdik. jag fattar, du behöver inte förtydliga. :tummenupp

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Den gyllene regeln är ju att har du inte knäppt bilden själv så har ju någon annan gjort det och således också äger bilden, något copyright behövs ej på bilden.

Gäller denna "gyllene regel" även om man inte gjort något anspråk (äganderätt) på bilden innan man laddat upp den på nätet? :va

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Man skulle ju kunna fundera om hojen är behäftad med mycket problem eftersom ingen verkar vilja behålla den...???
:D:D
(skojar bara, säkert en kanonhoj)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Gäller denna "gyllene regel" även om man inte gjort något anspråk (äganderätt) på bilden innan man laddat upp den på nätet? :va

Mina kollegor som undervisar om bl.a. sånt hävdar bestämt att om det inte uttryckligen står att en bild är fri så är den inte det. Jag tänker skälla ut dem om någon visar mig att detta är fel. :)

Ozzi

Guest
Mina kollegor som undervisar om bl.a. sånt hävdar bestämt att om det inte uttryckligen står att en bild är fri så är den inte det. Jag tänker skälla ut dem om någon visar mig att detta är fel. :)

Det är alltid fotografen som äger rättigheterna till bilden som denne tagit, dock skadar det inte att stärka en "typ" blocketbild om man nu inte vill att nån annan ska nyttja den.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad