Bluffköpare på Blocket??

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Slängde in mailkonversationen i en textfil och bifogade den här så slipper tråden bli sönderskriven av det. Så varsågod för den som vill läsa.
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Du kan ju alltid sätta in det på hans paypal, dvs skriv ett mail från "pejment@pejpaell.com" med bekräftelse om att 6.5k har returnerats.

Edit: Självklart skriver du att 9k har returnerats och skickar sedan försynt ett mail om att du råkade peta in 2.5 k för mycket och undrar om han kanske kan skicka överskottet i cash?
Tänkte samma sak! :tummenupp:D

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har lagt ut en gammel cross och två bilmotorer på blocket.
2 scammers har hört av sig på sms och 3 via mejl.

Just for fun svarade jag på ett mejl bara för att. Jag började normalt iaf och avslutade trevligt :hihi

Men dumfan läste nog inte ens..

> Subject: Ang. Cosworth v6 och xr4x4 v6 motorer> > To: darreli@hotmail.com> > Date: Fri, 15 Oct 2010 16:33:09 +0200> > From: karl_coyote@gmx.de> > > >
hej> > Jag har intresse av att motorn ford 2.8L V6 det kan också skicka till Tyskland?
Du kan kontrollera vad fraktkostnaderna?> >
> > Tack christian

-------- Original-Nachricht --------> Datum: Sat, 16 Oct 2010 08:08:44 +0000> Von: "linda andréasson" <darreli@hotmail.com>
> An: karl_coyote@gmx.de>
Betreff: RE: Ang. Cosworth v6 och xr4x4 v6 motorer >
> Jag kan hjälpa dig att lasta motorn vid mitt garage. jag kan också ta
> emot kontanter som överlämmnas manuellt.
Jag är däremot inte intresserad av delta i scamming, lägga ut för dina
fraktkostnader till utlandet och bli knullad i röven varken av dig eller de 7 andra som vill att jag ska skicka allt möjligt till utlandet.
Med vänlig hälsning Säljaren
Have a nice day!

Svaret:

motorn kan skicka mig? de kan kontrollera vad det kostar att skicka motorn?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svaret:

Ditt kommande svar:
Ledsen men motorn kan inte skicka dig någonstans. Den har inga egna pengar att skicka iväg dig med.
Du skulle eventuellt kunna skänka pengar till motorn och sen kan den skicka dig till valfritt fängelse (OBS!! detta erbjudande gäller bara i Ryssland).
Så säg till ifall du vill skicka pengar till motorn så skickar jag över uppgifter hur detta skall gå tillväga.

Have a nice day!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Varför har dom övergått från mail till SMS? har blocket lagt in nåt spamfilter? Jag har fått tre SMS på en några dagar gammal annons nu och dom har inte ens samma avsändare som kontaktperson.

Det första var skickat från en Martin Shaw, men med mailadressen ralph-parker@hotmail.com

Sedan kom ett från +447510862562 med mail johnsonmichiel2010@gmail.com

och till sist kommer från stephen phi med mailadressen, johnsonmichiel2010@gmail.com

Är det något slags medveten strategi med olika namn för att sortera bort folk med IQ högre än skostorleken?

Orkar inte svara men man kanske skulle ge dom kontonumret till röda korset.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är det någon som hittills fått någon bluffköpare på halsen via SH:s Köp&Sälj? Har fått ett mail idag på en 2 månader gammal annons.

Givetvis blir man misstänksam när det skrivs på engelska, men det följer inte de vanliga rutinerna med att skicka på nyutkomna annonser på Blocket. Dessutom var det bara en kort förfrågan om hojen fortfarande fanns kvar.

Har iaf svarat så vi får väl se om fenomenet spritt sig aven hit till forumet, eller om det kanske är en seriös spekulant.

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Varför har dom övergått från mail till SMS? har blocket lagt in nåt spamfilter? Jag har fått tre SMS på en några dagar gammal annons nu och dom har inte ens samma avsändare som kontaktperson.

Det första var skickat från en Martin Shaw, men med mailadressen ralph-parker@hotmail.com

Sedan kom ett från +447510862562 med mail johnsonmichiel2010@gmail.com

och till sist kommer från stephen phi med mailadressen, johnsonmichiel2010@gmail.com

Är det något slags medveten strategi med olika namn för att sortera bort folk med IQ högre än skostorleken?

Orkar inte svara men man kanske skulle ge dom kontonumret till röda korset.

Själv la jag ut en annons ca 22.00 mitt i förra veckan.
Första sms`et väckte mig och familjen 01.30, 2:a 03.00 och 3:e 04.15:mad::mad::mad: Alla från olika konstiga adresser!?
Efter att ha annonserat många gånger tidigare och aldrig fått sms, tog det ett tag innan jag fattade vad det handlade om:confused: Så denna natt blev det inte många timmars sömn tyvärr:huvet

Per

kyemo

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
kommer snart
fick både sms genom blocket och 1 mail genom annonsen här på köp&sälj. dom förtjänar bra med stryk!

Hej,

Detta är ett email skickat via Köp & Sälj på Sporthoj gällande din annons:

---------------------------Namn: mark stanton

Email: markstanton1145@gmail.com

Meddelande: Hello,

Is BIKE still available for sale?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är det någon som hittills fått någon bluffköpare på halsen via SH:s Köp&Sälj? Har fått ett mail idag på en 2 månader gammal annons.

Givetvis blir man misstänksam när det skrivs på engelska, men det följer inte de vanliga rutinerna med att skicka på nyutkomna annonser på Blocket. Dessutom var det bara en kort förfrågan om hojen fortfarande fanns kvar.

Har iaf svarat så vi får väl se om fenomenet spritt sig aven hit till forumet, eller om det kanske är en seriös spekulant.

fick både sms genom blocket och 1 mail genom annonsen här på köp&sälj. dom förtjänar bra med stryk!

Svarar på min egen fråga att jo, det har spridit sig även hit.
Precis som kyemo fick jag mail från samma kille, markstanton1145, på min annons här på köp&sälj.

Smått irriterande att de tror att man är så jävla dum. Men å andra sidan är det väl många som är det med tanke på att de fortsätter.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tjena fick också kontakt med Markstanton1145@gmail.com

Har hat en email kontakt nu i några dagar.

Är det någon här som har blivit lurade av honom.

han har skickat lite frågor och så sen fick jag detta. Jag har hat en dålig känsla över detta sen det började men tycker att jag är inte den som kan bli lurad här sålänge han kommer o kollar och sen jag får pengar för motorcyklen innan jag släpper den.

Thanks for your mail,It only PayPal i can made your payment because PayPal secure fast andreliable so it easy to register at PayPal i will like you to gothroughthere website www.paypal.com for registration it only 5 mins will takeyou just get back to me as soon as you registered.and get back to me On 10/20/10, Jimmie Nilsson <roadwraith86@hotmail.com> wrote:>> Hi Am not very good at stuff like this so I going to have a friend to help> me.> I will get back to you after the weekend if thats okay?>> This is all litel strang to me to make bussnes this way.>> You do know that I live in Sweden?>> Best regards.>>> Date: Wed, 20 Oct 2010 00:49:06 -0700>> Subject: Re: Angående annons på Sporthoj.com - Suzuki GSX750E 82>> From: markstanton1145@gmail.com>> To: roadwraith86@hotmail.com>>>> Hello,>> Am okay with the price,(14,000.00 SEK = 1,500.73 EUR )how i>> wish to come and view this BIKE but am currently out of state....I'm>> presently in Haiti as a UN special envoy to the trouble region......I>> would want you to know that i will be paying via PayPal...due to the>> distance as i i'm in Haiti presently on Humanitarian assistance..It>> only PayPal i can made your payment because PayPal secure fast and>> reliable so it easy to register at PayPal i will like you to go>> through there website www.paypal.com for registration it only 5 mins>> will take you ,I want you to provide me with the following information>> for me to proceed with the Payment...>> Your PayPal e-Mail Address :>> full name:>> tel no :>> I would like you to know that after i make the payment i would tell my>> pick up agent Private Courier Service to come and pick up the BIKE at>> your address after payments has been sorted.>>>>>> Have a nice day

Mailet blev lite konstigt nu när jag bara kopierade över det

Innan har det varit lite rutinfrågot om motorcyklen hur den är i skicket och om allt funkar. Har varit väldigt försiktig med det jag har delat med mig.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
jag är inte den som kan bli lurad här så
länge han kommer o kollar och sen jag
får pengar för motorcyklen innan jag släpper den.

Men, det finns ju bara en sak på hans agenda,
att lura av dig så mycket pengar som möjligt.
Jag förstår inte vad du håller på med. :va
Ingen kommer att komma.

Om du nu inte tänkt köra scambaiting? :confused:

Om inte, frågor&svar:

Fråga: -I vilket land är begagnade motorcyklar dyra?
Svar: I Sverige. Det importeras därför friskt HIT från andra länder!

Fråga: Varför vill någon trots det ändå köpa beggat från detta land?
Svar: För att man kanske hittat något väldigt speciellt?
(En GSX750E är nog bland det minst speciella man kan tänka sig.)
Finns massor av billigare och kanske finare utomlands.

Plus då kostnaden att skicka en KURIR att hämta den,
vad kostar det? Vem vill lägga ut kanske 30" på din hoj?

osv osv osv....:fakta

Dessutom galet dålig engelsk för att
komma från en special envoy bla bla.
Plus att han mailar andra, varför?
Samlar han på 80-talare från Sverige?

Känns som om du berättar att du funderar
på att klicka på annonsbannern som blinkar:

OBS DETTA ÄR INGET SKÄMT,
DU ÄR DEN 1000000 BESÖKAREN
OCH HAR VUNNIT EN IPHONE

Don't!
Vänta på en riktig köpare. :tummenupp

/e

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Men, det finns ju bara en sak på hans agenda,
att lura av dig så mycket pengar som möjligt.
Jag förstår inte vad du håller på med. :va
Ingen kommer att komma.

Om du nu inte tänkt köra scambaiting? :confused:

Om inte, frågor&svar:

Fråga: -I vilket land är begagnade motorcyklar dyra?
Svar: I Sverige. Det importeras därför friskt HIT från andra länder!

Fråga: Varför vill någon trots det ändå köpa beggat från detta land?
Svar: För att man kanske hittat något väldigt speciellt?
(En GSX750E är nog bland det minst speciella man kan tänka sig.)
Finns massor av billigare och kanske finare utomlands.

Plus då kostnaden att skicka en KURIR att hämta den,
vad kostar det? Vem vill lägga ut kanske 30" på din hoj?

osv osv osv....:fakta

Dessutom galet dålig engelsk för att
komma från en special envoy bla bla.
Plus att han mailar andra, varför?
Samlar han på 80-talare från Sverige?

Känns som om du berättar att du funderar
på att klicka på annonsbannern som blinkar:

OBS DETTA ÄR INGET SKÄMT,
DU ÄR DEN 1000000 BESÖKAREN
OCH HAR VUNNIT EN IPHONE

Don't!
Vänta på en riktig köpare. :tummenupp

/e

HAHA jo jag vet.

Min första tanke var när jag fick mailet att hm oki killen kan inte svenska men det kan hända. Och det var lite rutin frågot som han stälde om hojen först. Tänkte sålänge han kommer o kolla på den och sen köper den så är det lugnt. Sen kom detta.

Tappade intresset rätt snabbt då Men var ändå artig tillbaka.

Jag är av min natur väldigt försiktig så jag skulle aldrig få för mig att släppa hojen utan jag har säkert fått pengarna. Det är som du säger. Finns inget speciellt med min hoj förutom att den har kromad ram. Och det gör inte den värd att kasta så mycket pengar på.

Tänker dock fråga ut honom mer. kan vara intressant o se vad han svara.

Delade med mig av detta mailet så andra skulle se bara:)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och betalningen kommer att ske via något escrow företag och han "råkade" sätta in lite för mycket pengar och han vore tacksam ifall du kunde skicka tillbaka de pengarna till honom....

Räcker ju ifall 10-20 personer per månad inte vet bättre och faller för något dylikt för att försörja sig bra.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Och betalningen kommer att ske via något escrow företag och han "råkade" sätta in lite för mycket pengar och han vore tacksam ifall du kunde skicka tillbaka de pengarna till honom....

Räcker ju ifall 10-20 personer per månad inte vet bättre och faller för något dylikt för att försörja sig bra.

Ja det är ett sätt.

Vill han ha motorcyklen så får han komma o hämta den med pengar i handen. :arsele

Unidoc

&#1087;&#1088;&#1077;&#1079;&#1080;&#1076;&#1077;&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope

Just for fun svarade jag på ett mejl bara för att. Jag började normalt iaf och avslutade trevligt :hihi

> Subject: Ang. Cosworth v6 och xr4x4 v6 motorer> > To: darreli@hotmail.com> > Date: Fri, 15 Oct 2010 16:33:09 +0200> > From: karl_coyote@gmx.de> > > >
hej> > Jag har intresse av att motorn ford 2.8L V6 det kan också skicka till Tyskland?
> > Tack christian

-------- Original-Nachricht --------> Datum: Sat, 16 Oct 2010 08:08:44 +0000> Von: "linda andréasson" <darreli@hotmail.com>
fraktkostnader till utlandet och bli knullad i röven varken av dig eller de 7 andra som vill att jag ska skicka allt möjligt till utlandet.
Have a nice day!

Svaret:

Nu tror jag faktiskt inte att denna kille är scammare.
Lite googlande på han så söker han bla tyskar som bor i sverige
som kan hjälpa till med översättning då han inte kan svenska samt att
översättnings programmen är skit.

Han hade en annons på ett tyskt ford forum om en gammal scorpio till salu.Det är väl bara att fråga hur han tänkt betala!??

Man ser ju rätt fort vid en konversation om det är en ok köpare eller en som vill lura än.Skriv att du vill ha 10000kr med frakt(vilket ingen betalar för en gammal 2.8 fordmotor)

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu tror jag faktiskt inte att denna kille är scammare.
Lite googlande på han så söker han bla tyskar som bor i sverige
som kan hjälpa till med översättning då han inte kan svenska samt att
översättnings programmen är skit.

Han hade en annons på ett tyskt ford forum om en gammal scorpio till salu.Det är väl bara att fråga hur han tänkt betala!??

Man ser ju rätt fort vid en konversation om det är en ok köpare eller en som vill lura än.Skriv att du vill ha 10000kr med frakt(vilket ingen betalar för en gammal 2.8 fordmotor)

Det vore ju tråkigt om jag förolämpat en oskyldig tysk, men hans fixering av frakten får ju vem som helst att ana oråd.

Att skicka en astung 2.8 spis till tyskland (2.8 spisens ursprungsland) är ju samma som att betala flera tusen för att importera en B23:a till sverige:kocko
Vem gör det?

Unidoc

&#1087;&#1088;&#1077;&#1079;&#1080;&#1076;&#1077;&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope

> > Tack christian

Have a nice day!

Svaret:

Det vore ju tråkigt om jag förolämpat en oskyldig tysk, men hans fixering av frakten får ju vem som helst att ana oråd.

Att skicka en astung 2.8 spis till tyskland (2.8 spisens ursprungsland) är ju samma som att betala flera tusen för att importera en B23:a till sverige:kocko
Vem gör det?

Fixering vid frakt? Han frågar om du kan kolla upp vad det skulle kosta
att skicka den.För det är väl lättare för dig att kolla det istället för att han ska kolla runt i sverige efter fraktpris?

Men visst förstår jag dig med att hålla på och skicka en gammal motor.
Han kanske tycker att priset är kanon,men som sagt så sållar man ut om det är bluff om personen ifråga vill betala som om det vore en ny Lamborghini motor :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024