Bluffköpare på Blocket??

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
Ligger uppe en tråd på ett dussin sidor om just detta.

Svara i deras egen ton, typ,

THE COST OF THE BIKE IS $10,000 (TEN THOUSAND UNITED STATES DOLLARS AND ZERO CENTS) WITH THE POSSIBILITY OF USING THE BIKE TO FIND HIDDEN TREASURES WORTH UP TO $250,000,000 (TWO-HUNDRED-FIFTY MILLION UNITED STATES DOLLARS).

WITH GREAT REGARDS FROM OUR HUMBLE KINGDOM IN THE NORTH MAY GOD BLESS OUR KING CARL XVI GUSTAF

eeeeeh helt fel

Du glömde the bike is hidden in the dessert somewhere in affrica. the bike itself has a vlue of 1000 00000 dollars. however there is a fee of 5000 dollars to dig the bike up. you can send me this amount thrue a western union acount..... hmm fett full men så brukar det vara med farfars farfars far som gött en skatt nånstans

Str3 R

Guest
Oh ja, de finns. Fick själv en som sms:ade när jag satte ut hojen på annons. Tröttnade direkt och beslöt att jag har inte tid att sitta och läsa sms på usel engelska och la in några rader på engelska i annonsen att scammers ska hålla sig långt borta från min annons. Sen hörde ingen av sig förutom de intresserade, boende i Sverige med korrekt svenska och med pengar i handen.

2007 satte jag ut min Cooper S till försäljning, det ringde en suspekt kille som sa sig ha en bilaffär i Skärholmen. Bröt lite på svenska men verkade annars vara insatt i svenska systemet och pratade länge och väl hur hela försäljningen skulle gå till. Men problemet för honom var att jag ville inte lämna över min bil, nycklar och ägarhandlingar till honom. Han erbjöd sig nämligen att sälja min bil åt mig och först när den var såld skulle jag få pengarna… Jo tjena.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag har aldrig varken köpt eller sålt något på blocket för över 15000kr. Hur brukar betalningen gå till med objekt som är betydligt dyrare än så, typ 6 siffriga belopp? Brukar folk betala genom insättning av pengarna på kontot, tar ut en resväska med kontanter, paypal?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag har aldrig varken köpt eller sålt något på blocket för över 15000kr. Hur brukar betalningen gå till med objekt som är betydligt dyrare än så, typ 6 siffriga belopp? Brukar folk betala genom insättning av pengarna på kontot, tar ut en resväska med kontanter, paypal?

Enklast är att dom skaffar konto i samma bank som du och tar med sig sin "dosa".

Annars brukar jag kräva insättning på kontot i förskott, aldrig varit problem.

Mr Fazer

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
VFR 750 F -94
Jag har oxå haft förfrågan från denna killen johnsonmichiel2010@gmail.com först via SMS och när jag svarade honom på mailadressen jag fick så var det första talade om var att han kommer att betala via Paypal och ville ha mina uppgifter som gjorde att han kan betala.
Enligt honom så jobbar han som sjöman på något fartyg i Bermuda och kommer att skicka ett bud bolag som hämtar Husabergen jag säljer.

Han skulle även betala dom interna avgifterna hos Pay pal, va??

Han svenska är rättstavad men konstigt skriven, ibland är det svårt att få ett sammanhang.

Något säger mig att detta är fel men vet ej så jag säger som er tidigare att ska han ha den så får han komma hit med pengar i handen.

Str3 R

Guest

Postväxel brukar funka. Man kan ringa och kolla om den är äkta innan man tar emot den. Hittills har jag inte råkat ut för nån blåsning med postväxel. :)

Jaoo

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2010
Hoj
RSVR

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Postväxel brukar funka. Man kan ringa och kolla om den är äkta innan man tar emot den. Hittills har jag inte råkat ut för nån blåsning med postväxel. :)
När man får en postväxel ska man ringa till utställande bank och va-de-nu-heter, certfiera? så både kollar de om utställaren har pengar på kontot, och HAR han det så låser banken postväxelnsbelopp, DirecKt!
Dvs beloppet på postväxeln blir oåtkomligt för utställaren = han kan inte tömma kontot innan du löser in den..

Gjorde en snabb googling på "postväxel säkerhet" och okunskapen i ämnet är i allmänhet oerhört stor, oberoende av forum.
Ofta kan man inte ens skillnaden mellan check och postväxel.
En check är värdelös! En cert postväxel = alltid pengar om det är inom Sverige förstås!!!

Last edited:

kyemo

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
kommer snart
Jag har oxå haft förfrågan från denna killen johnsonmichiel2010@gmail.com först via SMS och när jag svarade honom på mailadressen jag fick så var det första talade om var att han kommer att betala via Paypal och ville ha mina uppgifter som gjorde att han kan betala.
Enligt honom så jobbar han som sjöman på något fartyg i Bermuda och kommer att skicka ett bud bolag som hämtar Husabergen jag säljer.

scam scam scam. delete och lägg ingen tid på att snacka med idioten

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Honda CBX600E-83
Likadant

Jag fick ett exakt likadant mail imorse.

På Blocket tog jag bort mitt telefonnummer för att jag fick dumma engelska sms (som ville ha svar till mail). Jag har sluppit dumma mail än så länge.

Har också fått ett mail av Mark Stanton på köp&sälj, pallar inte svara även om det hade varit kul driva lite med honom.

markstanton1145@gmail.com to me

Hej,

Detta är ett email skickat via Köp & Sälj på Sporthoj gällande din annons:
---------------------------
Namn: mark
Email: markstanton1145@gmail.com
Meddelande: Hello,
Is bike still available for sale?

Skickades från IP: 85.230.127.138
Kolla upp IP: http://ip-lookup.net/index.php?ip=85.230.127.138

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Han skulle även betala dom interna avgifterna hos Pay pal, va??

Han svenska är rättstavad men konstigt skriven, ibland är det svårt att få ett sammanhang.

Något säger mig att detta är fel men vet ej så jag säger som er tidigare att ska han ha den så får han komma hit med pengar i handen.

haha... samma kille ville köpa min hoj.

Den konstiga svenskan kommer väl via nåt översättningsprogram.

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
har fått sådant mail från min anonns här på sh så de är överalt

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man garvar så man gråter varje gång man ser den där.

En av de bättre är Trä C64

Sen är Laptop och Mac helt outstanding roliga!

Fan va underbart att skicka skräp till dom och skriva höga värden så att dom tvingas betala hög tull och moms som straff. Om fler gjorde sånt skulle det snabbt bli olönsamt för scammers.

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Hoj
aprilia sx
fick av smthdave@gmail.com nyss, skitskumm engelska och han ber om uppenbara frågor som står klart och tydligt i anonnsen, klart bluff.
känns onödigt med fyrtioelva olika trådar. men ändå bra för att upplysa folk.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Kan inte alla här be alla de känner om att börja spamma scamarnas mailadresser?

Iofs så kommer de bara byta mailadress... :( men ÄNDÅ :) Skulle va kul att jävlas tillbaks på nåt sätt

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
Kurirens uppgifter:

Name: Abdul Colins
Address: 32 courier exchange Av.
City: Cheras
State: Kuala Lumpur
Zip Code: 56000
Country : Malaysia

Hur smidigt är det inte att vara kurir och ha sitt kontor på Courier Exchange Avenue. Tänk om alla banker låg på Bankgatan, alla butiker på Shoppingslingan och alla kyrkor på Kyrkovägen etc.

Att hitta rätt som turist skulle bli tok-enkelt

MrAnfield

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2012
Hoj
Yamaha Virago 98
Bluff på blocket

Har råkat ut för två liknande sms.En var från karen.adele101231@gmail.com och den andra från andrewdavis1012345@gmail.com.Dom ville att jag skulle öppna ett paypal-konto för att sen sätta in pengar.Därefter så skulle det komma folk och plocka upp hojen!
Fattade direkt att det var bluff men undrar lite hur dom hade tänkt gå till väga.
Om jag nu gått på det där och fått in pengar på ett paypal-konto så ska dom ju inte gå att plocka ut av dom igen om jag inte godkänt det det!? eller har jag fel?
Kan man lita på paypal och paynova?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Tror det är fejk paypal.

Det är inte the real deal du för över pengar på helt enkelt. Har jag då för mig att jag läst att dom gör, meeen kan ju va så att dom gör på nå annat sätt a=):glömdet

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...