BMW HP2 Motard

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Dr.Bike skrev:
Har lånat grannens GS vid olika tillfällen, och alltid slagists av hur LÄTTKÖRD den är.
Då ska man ha klart för sig att den är en äldre maskin, som har 1100cc. 1150 sades vara WAAAY bättre i motorn. Svårt att tro, men det hade med lättare kolvar, bättre balans osv tt göra, alltså inte för att den hade fler hästar. Ja några till fick den väl?
Den efterföljande GS:en bantades ju T R E T T I O, jag repeterar: 3 - 0 trea nolla kilo!
Hur smidig skulle inte DEN kännas?

Den ÄR smidig kan jag intyga. Om det inte vore för bankörningarna så skulle GS'en vara min enda hoj. Numer känns det nästan lite fånigt att köra en "riktig" sporthoj på gatan. Obekväm körställning och fjädring som inte är anpassad för annat än perfekt jämn asfalt är priset man får betala för prestanda som man ändå inte kan utnyttja på vanliga landsvägar. Men trots allt, den känsla och feedback som man får på en riktig sporthoj på bana är ju svårslagbart.

HP2 är säkert skitbra men den är för dyr och saknar allround-egenskaperna som en "vanlig" GS har. Jag väntar också på att Ducati ska släppa sin "megamotard". Jag tror fler gatåkare kommer att byta från sporthoj till den här typen av hojjar. Jag har förexten provat KTM950 också, den kändes precis som vad den är, en jävligt stor offroad. Kanske bättre i terrängen, men GS'en är helt överlägsen på asfalt.

Och...skönheten kommer inifrån som bekant. Man kan väl inte beskylla en GS för att vara snygg, men designen växer liksom på en när man vet hur bra den är.

Last edited:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
En bild säger mer än tusen ord:
(här syns också varför det inte finns fotpinnar på den...)

Detta är enduro versionen av samma hoj (BMW HP2 Enduro), hur i hela friden denna jättemojäng kan kallas "enduro"...

Jag står inte ivägen för er som vill köpa en iaf :lol

Bifogat

• bilde.jpg
    bilde.jpg
    50.6 KB · Visningar: 175

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag var på Carlbarks i Kumla när PG Lundmark var där och förevisade HP2an. Och jag lixom flera i tråden tidigare ifrågasatte hur smidig kan den egentligen var i skogen med de jättecylindrarna. Han sa att av de massormassor med timmar han kört den, även ren endurokörning, hade han inte haft problem en enda gång med cylindrarnas utstick. PG kunde bara gratulera alla som köper en hoj som är snarlik hans rejs hoj från dakar sist. Bara för ca 6-7hundra lök mindre än vad han gav för sin.

Det enda han sa nåt halvnegativt om var luftfjädingen bak som känns ovan i början men blir bättre och bättre ju me man kör den.

Som motard har jag dock såklart svårt att se den som seriös konkurrent till de existerande hojarna. Men jag kommer personligen tokjubla den dan nån kommer till ett SM-rejs med en HP2, Highland950 eller en superenduro/950supermoto eftersom årets reglemente tillåter dem där.

Tok lite bilder på HP2an men de kommer tidigast ikväll eftersom kameran ligger hemma.

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Supermoto skrev:
Men jag kommer personligen tokjubla den dan nån kommer till ett SM-rejs med en HP2, Highland950 eller en superenduro/950supermoto eftersom årets reglemente tillåter dem där.
QUOTE]

:rock :yoparty

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Tycker att hojen är brutalt cool. Kanske inte det snyggaste men den sticker definetivt ut hakan. Tycker att denna nya typen utav motarder (eller vad man skall kalla dom) är i det närmaste perfekta hojar att ha på gatan! Det är som när man hade XT660:n. Fast med de där extra kusarna för att få den mer användarvänlig även när det går undan lite extra.

Hojen är ju på tok för dyr bara.

Hade Ducce släppt sin variant iår hade jag köpt en direkt (antar att en sådan skulle vara iaf minst 50k billigare).

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vad väger den? var de inte bara typ 170+ kg?
sen med mindre fälgar o gjorda i aluminum + andra lättare dämpare + o + osv..
kanske e nere i lc4 640 viktklassen nästan fast med dubbelt med hk :rolleyes:

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
bahh!! med risk för att bli kallad moppefucko eller dyl, så väljer jag att säga att jag inte vill ha den bmw´n... just för att det är en bmw!
jag väljer också att säga, att jag tycker den är ful och tung... och dålig... och att den inte är prisvärd samt att den har dålig kvalitet!

jag väljer väl antagligen genom detta val att bli kallad fula namn! :3freak

jag väljer en del helt enkelt!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Fetsko skrev:
bahh!! med risk för att bli kallad moppefucko eller dyl, så väljer jag att säga att jag inte vill ha den bmw´n... just för att det är en bmw!
jag väljer också att säga, att jag tycker den är ful och tung... och dålig... och att den inte är prisvärd samt att den har dålig kvalitet!

Härligt med folk som talar av erfarenhet. :tummenupp

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Fetsko skrev:

den är inte tung!!!!
:4skrika

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
URAL och en BMW1150
BMW är ROCK`N ROLL målgruppen är inte fjuniga tonårs pojkar utan riktiga män som har rejäla grejer mellan benen.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
tycker att den är fräck i enduro utförande men att den inte gör sig som motard (ser ut som att den har enkelsving på bilden, har den det?). men den tar inte super enduro i utseende. jag säger detta för att jag inte har någon erfarenhet av någon av dessa hojar. eller motorcyklar överhuvudtaget.

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
gurra snurra skrev:
BMW är ROCK`N ROLL målgruppen är inte fjuniga tonårs pojkar utan riktiga män som har rejäla grejer mellan benen.

Att målgruppen inte är fjuniga tonårspojkar är väl ganska kristallklart... men att bmw skulle vara rock´n roll är väl ändå som att svära i kyrkan!?

Mitt första inlägg i den här tråden var mest för att provocera och var med en gnutta ironi!
jag står dock fast vid att jag inte vill ha den bmw´n... just för att det är en bmw! och att jag tycker den är ful...

detta skriver jag för att det här inlägget samt ev. kommade inlägg ska tas som seriösa

den..... är..... tung!

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
varför boxer? kommer inte en hel del vikt ut från centrum? :va
upplys mig.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Faizty skrev:
varför boxer? kommer inte en hel del vikt ut från centrum? :va
upplys mig.
Tänk efter en sekund så inser du att den får en låg tyngdpunkt jämfört med om cylindrarna hade stått upp :tummenupp

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag tycker BMW´n var ganska cool..

Men blir det en "super" motard så blir det Ducce´s Hypermotard. För Er som inte hört så beslutade Ducati att tillverka den till årsmodell 2007.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
amullo skrev:
Jag tycker BMW´n var ganska cool..

Men blir det en "super" motard så blir det Ducce´s Hypermotard. För Er som inte hört så beslutade Ducati att tillverka den till årsmodell 2007.

:banana :banana :banana en sån ska jag ha en dag :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha