K-Micke
Ny medlem
Dr.Bike skrev:Har lånat grannens GS vid olika tillfällen, och alltid slagists av hur LÄTTKÖRD den är.
Då ska man ha klart för sig att den är en äldre maskin, som har 1100cc. 1150 sades vara WAAAY bättre i motorn. Svårt att tro, men det hade med lättare kolvar, bättre balans osv tt göra, alltså inte för att den hade fler hästar. Ja några till fick den väl?
Den efterföljande GS:en bantades ju T R E T T I O, jag repeterar: 3 - 0 trea nolla kilo!
Hur smidig skulle inte DEN kännas?
Den ÄR smidig kan jag intyga. Om det inte vore för bankörningarna så skulle GS'en vara min enda hoj. Numer känns det nästan lite fånigt att köra en "riktig" sporthoj på gatan. Obekväm körställning och fjädring som inte är anpassad för annat än perfekt jämn asfalt är priset man får betala för prestanda som man ändå inte kan utnyttja på vanliga landsvägar. Men trots allt, den känsla och feedback som man får på en riktig sporthoj på bana är ju svårslagbart.
HP2 är säkert skitbra men den är för dyr och saknar allround-egenskaperna som en "vanlig" GS har. Jag väntar också på att Ducati ska släppa sin "megamotard". Jag tror fler gatåkare kommer att byta från sporthoj till den här typen av hojjar. Jag har förexten provat KTM950 också, den kändes precis som vad den är, en jävligt stor offroad. Kanske bättre i terrängen, men GS'en är helt överlägsen på asfalt.
Och...skönheten kommer inifrån som bekant. Man kan väl inte beskylla en GS för att vara snygg, men designen växer liksom på en när man vet hur bra den är.
Last edited: