BMW K100LT Cafe Racer projekt

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tänkte kolla med er, någon som vet bästa sätt att skära Aluminium på ett snyggt sätt?

Har skaffat ett "hönsnät" liknande aluminium galler som jag tänkte montera på ramen för att täcka för båda sidorna där batteri samt behållare för kylarvätska befinner sig.

Har provat på plåtsax, tigersåg och vinkelslip, haha det har inte varit några snygga resultat med dem metoderna.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Tänkte kolla med er, någon som vet bästa sätt att skära Aluminium på ett snyggt sätt?

Har skaffat ett "hönsnät" liknande aluminium galler som jag tänkte montera på ramen för att täcka för båda sidorna där batteri samt behållare för kylarvätska befinner sig.

Har provat på plåtsax, tigersåg och vinkelslip, haha det har inte varit några snygga resultat med dem metoderna.

laser eller vatten om du inte är nöjd med handverktygen.
fast om det är sånt nät jag tror det är så skit i att finskära kanterna, expandera 1-2cm utanför linjerna och bocka in kanterna.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Förresten, du kan inte modda dit original sidokåporna lite snyggt då?
om du tycker de är för stora borde kunna gå att trimma ner med lite fantasi.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Broberg : Gillade förslaget om att bara skapa säkerhetsmarginal och sedan böja in det, det hade fungerat säkert, gällande orginalkåporna så ska jag ta en titt på det, kommer dock behöva lämna in dem för lackering då jag vill att allt skall vara mattsvart på hojjen förutom tanken som skall vara orginalfärg.

Flunk : Kollade upp det, skall testa det också, en sånn kan inte kosta så mycket, tror du man hittar dem på biltema eller clasohlson?
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Dags för uppdatering!

IMG_0198 kopia.jpg

"Cockpit" mer eller mindre färdigt! Nu skall allt kablage bara kopplas in och till det har jag hittat en rätt så schysst lösning så man slipper mekka så mycket, blir mer en plug n play lösning. Som ni ser så tänkte jag inte efter riktigt på avståndet mellan gafflarna när jag köpte framlampan och hållarna för den, blev till att vi fick skapa någon form av lösning, rätt så nöjd med resultatet.

IMG_0199 kopia.jpg

Bakljuset är monterat på, det blev bra men det kan bli lite bättre så jag återkommer med bilder på det senare, jag har fortfarande inte fått mina blinkers från NCCR (väntat i 2 månader) men de dyker väl upp så småningom.

IMG_0201 kopia.jpg

Det här är en BEP 2.0 enligt dess skapare, några BMW K entusiaster har skapat en sånn här för att ersätta alla funktioner som orginal mätar huset skapar. Som ni kan se så kopplar man in de två stora kontakterna i de större hålen och de resterande hålen är till för alla sorters lampor och sensorer. Det följer med en manual så att man vet vilken kontakt sladden för helljus,halvvljus, reservlampa osv osv skall in i.

Batteriet kommer laddas vanligt utan pill, koppling behöver inte hållas in, daytona hastighetsmätare är bara att koppla in i rätt port oså vet den här dosan vad den ska göra med BMW orginalsignalen och konvertera om den så att det funkar med tredje parts tillverkare.

Har inte hunnit pilla med denna än då jag fick den igår men jag skriver när jag vet mer om hur det har gått.

IMG_0197 kopia.jpg

Tänkte även passa på att fråga, har ni några tips på hur man kan få bort den här vätskebehållaren och ersätta den med något mer "elegant" som samtidigt fyller funktionen.

Tips uppskattas!
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Mr.Tom : Ja fan det bygget du länkade har jag kikat på innan jag bestämde mig för att skaffa en K100, det kan absolut vara ett alternativ, jag gillar hur han har bytt plats på behållaren också, inte alls dumt.

Flunk : Tanken har uppstått när de kommer till att knacka ur styrfästena ur kronan, problemet är allt är matt svart lackat och när jag knackar ur dem kommer det väl vara två stora hål där man ser den gamla färgen?
 

zach_ross

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1987 BMW K75
Du kanske kan köpa en styrkrona från en bmw k75 och fräsa ner styrfästena, då dem är platsgjutat på k75.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Uppdatering, blev lite pillande igår, demonterade det värdelösa sidostädet och monterade på en exhaust collector, tänkte först köra utan som jag har sett många göra men tycker det blir en nice finish när det är såhär. Valde att vinkla den åt sidan istället för uppåt, nedåt gav hojjen en deprimerande look :p och innåt mot däcket gjorde att den slog i bakdäcket.

IMG_0221 kopia.jpg

IMG_0222 kopia.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tänkte kolla med er, någon som vet bästa sätt att skära Aluminium på ett snyggt sätt?

Har skaffat ett "hönsnät" liknande aluminium galler som jag tänkte montera på ramen för att täcka för båda sidorna där batteri samt behållare för kylarvätska befinner sig.

Har provat på plåtsax, tigersåg och vinkelslip, haha det har inte varit några snygga resultat med dem metoderna.

Nu vet jag inte hur tjockt nätet är, men jag har delat alu-nät med hjälp av endast en sån där papperskniv med avbrytbara blad. Blir helt rent snitt, men man får ju dra några gånger innan man är igenom. Men du kanske redan löst det?

Undrar också var du hittade sadeln och hur mycket du fick pynta för den? Ser bra ut hur som!
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Coola Ola : Ska tänka på de du sa om aluminum nätet, funderar på att kanske skaffa ett antigravity batteri som gör att den där "triangeln" i ramen blir ganska så tom, kan vara snyggt att ha det så också, återstår att se men tipset ditt uppskattas i vilket fall.

Sadeln skaffade jag på jemparts, bara att googla, snackade i telefon med ägaren först innan jag beställde då jag inte visste om de var seriösa, väldigt seriös och hjälpsam kille, slutade med att vi snackade hojjar allmänt i en kvart. Sadeln fick jag betala 1200kr för och jag hade returrätt om det var så att den inte skulle passa enligt mina prefixer.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Coola Ola : Ska tänka på de du sa om aluminum nätet, funderar på att kanske skaffa ett antigravity batteri som gör att den där "triangeln" i ramen blir ganska så tom, kan vara snyggt att ha det så också, återstår att se men tipset ditt uppskattas i vilket fall.

Sadeln skaffade jag på jemparts, bara att googla, snackade i telefon med ägaren först innan jag beställde då jag inte visste om de var seriösa, väldigt seriös och hjälpsam kille, slutade med att vi snackade hojjar allmänt i en kvart. Sadeln fick jag betala 1200kr för och jag hade returrätt om det var så att den inte skulle passa enligt mina prefixer.

Ok, tack för det! Bra pris på sadeln, men antar att klädseln är någon sorts galonmaterial då? Den ser rätt tunn ut, antar att den inte är superbekväm att sitta på?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Nä, visst, men om det går att få både snygg och bekväm så är det ju bra, eller?
Självklart, jag bara jiddrar lite.
Fast det är lite skumt hur olika hojar kan vara så olika i bekvämlighet. Jag tycker tex att min hoj med hemgjord stenhård sadel är tusen gånger skönare än svågerns Ducati original.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top