Skojar du? Missar ju halva poängen då. Susar glatt vidare med min 1290 GT då.Blev också förtjust i den tills jag hörde att det går varken att ha toppbox eller packväskor på den. ? Då kan man ju lika gärna köpa S1000r i M version.
Tyvärr inte, frågade dem då jag blev lite sugen på att byta ut min GS.Skojar du? Missar ju halva poängen då. Susar glatt vidare med min 1290 GT då.
Är det inte lite bortkastat med kolfiberfälgar på en touringbåge som väger nästan 220 kg?
Ja, jag vet, men jag har också läst (för länge sen i någon brittisk tekniknördig mc-tidning) också att en redan lätt hoj vinner mycket på lättare fälgar men en för en tung hoj är fördelen mycket mindre. Något med kvoten mellan hjulvikt (ofjädrad) och chassivikt. Så vidhåller fortfarande att det är ganska bortkastat med svindyra fälgar på en såpass tung hoj. Även om det såklart är lite bättre i absoluta tal.Som princip, nej.
Det är inte för totalviktens skull utan för hjulvikten, dvs den rörliga massan. Mycket stor skillnad.
Det är bortkastat på en touring hoj som väger 250 kg. GSX1300R.Är det inte lite bortkastat med kolfiberfälgar på en touringbåge som väger nästan 220 kg?
Vad hade du förväntat dig för skillnad?Jag märkte ingen skillnad alls med BST kolfiberfälgar.
Ja ju mindre hojen väger, dessto mer märks skillnaden med lättare fälgar.Kan man märka någon skillnad i acceleration? Viktminskning i periferin gör att det blir lättare att snurra igång hjulen - kanske försumbart på mc, men jag märkte en avsevärd skillnad på racercykeln när jag bytte till kolfiberfälgar. Mycket lättare att snabbt öka hastigheten
Men vi på Sporthoj tillhör den där sista procenten som känner skillnadKolfiberfälgar på denna är superviktigt... på parkeringen vid McDonalds... 99% skulle inte känna någon skillnad vid blindtest.
Jag hade väntat mig att det skulle bli lättare att motstyra. # Det blev den inte alls.Vad hade du förväntat dig för skillnad?
Det finns två vinster med lättare hjul, mindre gyroeffekter och lägre ofjädrad vikt. Fälgbanan är en väsentlig del av vikten och den där får du trots allt vissa fördelar. Men den stora vinsten är den ofjädrade vikten. Varje gång du kör på en ojämnhet trycks hjulet iväg, och det blir fjädringens jobb att hålla kvar kontakten med backen. Ju tyngre hjulet (mer exakt den ofjädrade vikten) är, desto jobbigare blir det för fjädringen att göra det jobbet, dvs du får sämre kontakt med vägen, dvs sämre grepp, dvs risken för att gå omkull ökar.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |