BMW R 1100 GS årsmodell 1994

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Vad kan en MC (BMW R 1100 Gs årsmodell 1994) ha för värde? Motorcykeln är kvar efter min pappa som avled för ett tag sedan och själv saknas både körkort samt kunskap om motorcyklar, bilar och allt vad gäller motorfordon. MC:n som varit i min pappas ägo sedan 2007 har troligen stått sill i minst fem år dessutom är den ej heller testad om den går att få igång eller ej därav är dess skick okänt.

På Marketplace finns en annons (se länk nedan) på just en sådan här MC av samma årsmodell. Den lades först ut för 18.500 kr men ligger nu på 13.000 kr.


Några bilder på motorcykeln finns ej ännu dock har sonen till grannen till pappas hus en kompis vars ena förälder är intresserad av att köpa MC:n och personen tänker komma för att titta på den på onsdag nästa vecka.

Vad skulle värdet kunna vara om den säljs i nuvarande okända skick? Eller är det kanske istället värt att först lämna in den på service och därefter sälja den för att på så vis få mer pengar i slutändan eller kommer det kosta mer än vad värdet ökar? Skulle MC:n kunna generera ett högre värde om försäljningen sker annan del av året än nu i sep/okt? Hur mycket högre skulle då värdet kunna tänkas vara den tid av året då värdet är som högst jämfört med nu?

Btw så finns det även två till MC efter min pappa av märket Honda från 1980-talet som också kommer säljas.

Vad kan värdet tänkas vara baserat på informationen ovan? och hur skulle ni andra gjort?
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Sätt ut den för tio lakan på marketplace.

Det här är för övrigt solklart: "en person som är förälder en kille som är kompis med sonen till grannen med pappas hus"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad kan en MC (BMW R 1100 Gs årsmodell 1994) ha för värde? Motorcykeln är kvar efter min pappa som avled för ett tag sedan och själv saknas både körkort samt kunskap om motorcyklar, bilar och allt vad gäller motorfordon. MC:n som varit i min pappas ägo sedan 2007 har troligen stått sill i minst fem år dessutom är den ej heller testad om den går att få igång eller ej därav är dess skick okänt.

På Marketplace finns en annons (se länk nedan) på just en sådan här MC av samma årsmodell. Den lades först ut för 18.500 kr men ligger nu på 13.000 kr.


Några bilder av motorcykeln finns ej ännu dock är en person som är förälder en kille som är kompis med sonen till grannen med pappas hus intresserad av MC:n och tänker komma för att titta på den på onsdag nästa vecka.

Vad skulle värdet kunna vara om den säljs i nuvarande okända skick? Eller är det kanske istället värt att först lämna in den på service och därefter sälja den för att på så vis få mer pengar i slutändan eller kommer det kosta mer än vad värdet ökar?

Btw så finns det även två till MC efter min pappa av märket Honda från 1980-talet som också kommer säljas.

Vad kan värdet tänkas vara baserat på informationen ovan? och hur skulle ni andra gjort?
Jag skulle ha satsat på att bli av med den.

Det är en helt OK motorcykel; servad i trafik och bra bruksskick ligger de väl kring 30’. Höst, dödsbo och okänt skick då pratar vi betydligt mindre, kanske hälften.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Sätt ut den för tio lakan på marketplace.

Det här är för övrigt solklart: "en person som är förälder en kille som är kompis med sonen till grannen med pappas hus"
10.000 känns lågt för den men jag kan ha fel. Borde inte en service av någon firma höja värdet? Dock kanske kostnaden för servicen överstiger värdeökning av själva servicen eller? Meningen du citerar har nu rättats till.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Jag skulle ha satsat på att bli av med den.

Det är en helt OK motorcykel; servad i trafik och bra bruksskick ligger de väl kring 30’. Höst, dödsbo och okänt skick då pratar vi betydligt mindre, kanske hälften.
Och om den lämnas in på någon verkstad som servar den vad kan priset då landa på dels för själva servicen och dels för vad MC:n kan säljas för?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gör det enkelt.
Låt "sonen till grannen till pappas hus en kompis vars ena förälder är intresserad av att köpa MC:n" komma över och kika på den.
Ta en kaffe, och resonera.
Sälj den för överenskommet pris, allt mellan några tusen till några fler tusen.
Den får en ny ägare som nyttjar den, du slipper engagera dig i prylar som bara tar din energi.
Så hade jag gjort.
Alla estimerade värden och kostnader är bara spekulationer, och då slipper du bry dig om det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ganska lättservad men det tar ändå ett antal timmar så tippar på mellan 4-6 tusen inkl oljor o evt. ventilkåpspackningar. Gördetsjälv ca 12-1500 i material
Motorolja + filter
Växellådsolja
Slutväxelolja
Bromsvätska (men har en så gammal hoj abs? i så fall elektronik för att köra abs-pump)
Luftfilter
Tändstift
Har 94:an hydraulisk koppling och i så fall hydraulolja eller bromsvätska (senare hojar har hydraulolja och detta får inte förväxlas)
En del av detta kan tas bort om det finns noterat i serviceboken inte alltför många mil sedan

Skulle rekommendera att sälja den som den är - möjligen svårt att få igen pengarna från en verkstadsservice. Bra om det finns dokumentation på service även om den gjorts hemma - dvs att serviceboken åtminstone fyllts i och att det finns en pärm med kvitton på oljor o filter om service gjorts hemma - sådant lyfter värdet några tusenlappar

Har du chassienummer på den så går det troligen att kolla byggspecen
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Gör det enkelt.
Låt "sonen till grannen till pappas hus en kompis vars ena förälder är intresserad av att köpa MC:n" komma över och kika på den.
Ta en kaffe, och resonera.
Sälj den för överenskommet pris, allt mellan några tusen till några fler tusen.
Den får en ny ägare som nyttjar den, du slipper engagera dig i prylar som bara tar din energi.
Så hade jag gjort.
Alla estimerade värden och kostnader är bara spekulationer, och då slipper du bry dig om det.
Skulle det inte fungera att lägg upp det till auktion på t. ex. Tradera eller liknande?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vi andra skulle givetvis serva upp den själva, besikta och sälja för 30 lax. Lämna in den till någon som vill ha 1080:-/h i verkstadskostnader går back direkt, men känns kanske rätt i magen, vad vet jag. Men vad jag iaf vet är att det diffar hej vilt i värde mellan ostartad och okänd historik och läget i första meningen, och eftersom du inte kan mecka så är du på en tioribba på blocket, och får ändå stå ut med meddelandeprutare och ännu värre
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Vi andra skulle givetvis serva upp den själva, besikta och sälja för 30 lax. Lämna in den till någon som vill ha 1080:-/h i verkstadskostnader går back direkt, men känns kanske rätt i magen, vad vet jag. Men vad jag iaf vet är att det diffar hej vilt i värde mellan ostartad och okänd historik och läget i första meningen, och eftersom du inte kan mecka så är du på en tioribba på blocket, och får ändå stå ut med meddelandeprutare och ännu värre
Så du gissar att en reparation/service hos en verkstad kostar mer än vad värdet bör öka eller kanske till och med kostar mer än vad den sedan kommer kunna säljas för? Och att sälja i nuvarande skick bör generera mellan 10-19.000 kr där ett slutpris närmare den lägre summan nog är mer troligt enligt dig? Bör det kanske inte vara värt att lägga upp den på Tradera eller liknande auktionssajt för att ev. kanske få den såld för ett lite högre pris?
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Annonsen du länkar till är en rs-modell vilket är touringvarianten, mcn du pratar om är en gs-modell vilket är äventyrsvarianten så det är 2 helt olika varianter.

Hojen i annonsen är nybesiktigad, i gott skick och fungerande och annonsören vill ha 13.000kr eller prisdiskussion, hojen din pappa har haft har inte använts på minst 5 år, oservad, obesiktigad och ni vet inte ens om den går att köra eller ens startar.
Det är dessutom höst så mc-säsongen har tagit slut för många vilket gör att antalet köpare sjunkit och priserna har även sjunkit.

Att lägga ut en hoj på Tradera kommer mest generera låga bud (speciellt på hojar som inte är testade) och de andra auktionssidorna tar rätt höga auktionskostnader.

Så 10.000kr som det är nu är helt realistiskt. Kan du serva och besiktiga mcn till våren kan du säkert få upp priset till 20.000-25.000kr men är det verkligen värt pengarna att få den dit? Speciellt när du inte kan göra något själv.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Beklagar sorgen.
Är ibland själv sugen på en äldre GS - vilken del av landet finns den i ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Skulle det inte fungera att lägg upp det till auktion på t. ex. Tradera eller liknande?
Jag tänker mest för din egna mentala hälsas skull.
Som skrivits tidigare så är marknaden därute full av personer som kommer att ta din energi.
Då tänker jag att det är bättre att sälja den till någon som vill komma och titta, skapa en seriös dialog, och få möjligheten att göra en sund och ärlig affär.
Är du inte i panik efter sista kronan, så skulle jag gå den vägen.
Och vem vet, det kanske blev det bästa ekonomiskt även för dig?
Det är för många okända parametrar för att kunna spekulera i den delen.
Men det är bara mitt resonemang.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Beklagar sorgen och att du behöver gå igenom detta.

Ladda batteriet och starta den. Det är stor skillnad i pris på en motorcykel med fungerande motor vid försäljningen.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Beklagar sorgen och att du behöver gå igenom detta.

Ladda batteriet och starta den. Det är stor skillnad i pris på en motorcykel med fungerande motor vid försäljningen.
Om batteriet laddas och den startar vad skulle värdet då öka till från att den inte startar alls?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det är väl en luftkyld rackare det där?
Kul isåfall.

Men startar den så kan du ju utgå från 20" och sen får han väl jobba sig neråt. Det är väl där nånstans den skulle ligga som fungerande.
Det ska ju till kanske 2000:- i delar inkl besiktning för att kunna använda den.
Sen tillkommer ju däck och annat, så släpper du den för 13" så blir det väl en rätt bra deal för spekulanten. Över 17" är ju bra för dig.

Lycka till.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Du fick den inte såld förra året alltså? https://www.sporthoj.com/forum/threads/Önskar-ha-reda-på-värde-på-ärvda-mc.293810

Ibland tar mc-butiker säljuppdrag, men om det är en procentuell summa eller ett fast pris har jag ingen aning om. Eller om den anses vara för gammal för dom.
Så gammal o så lite värd, tveskamt att de tar den tänker jag. Till TS, du fick svar förra året redan och inget hände på ett år, lagom tills säsongen är slut dyker samma fråga upp igen. Livet kommer emellan med viktiga saker men ingen kan svara på vad du får dör den, utom om nån i tråden vill köpa den. Du verkar dessutom fundersam på priset som anges, vad vill du själv att den är värd?
 

sportbike

fossil
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
TS ta lite bilder på den och uppge gärna mätarställning osv.
Dom där har jag jobbat med, den kan ju vara värd allt mellan 500 spänn och 30.000:-

(ja, jag har sett allt)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om batteriet laddas och den startar vad skulle värdet då öka till från att den inte startar alls?
Om den inte startar med laddat batteri och nytt bränsle (har den inte körts på några år så är bränslet troligen för gammalt för att få den att tända - lättflyktiga ämnensom dunstat bort) så kommer du få riktigt låga bud. Troligen är det ändå inget större fel på den. Men jag tror du måste komma till skott snart o göra dig av med hojarna. Det är ingen förmögenhet i någon av dem, kräng av o fokusera på annat som har större ekonomiskt värde. Några tusen mer eller mindre spelar ingen roll i det stora hela - blir bara stressigt att fundera på hur du skall krama ur varenda krona. Lägg upp dem här, på Blocket eller på marketplace och bli av med bekymret.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top