Elen håller på att knäcka mig. Vet knappt ens var jag ska börja. Försöker identifiera de sladdar som jag ska ha och de som jag kan ta bort.
Det bästa vore väl egentligen om jag bara drar helt ny el.
Eftersom batteriet är borta (ersättes med en Lucas-kondensator) behöver jag väl inte startmotor, startrelä, strömbrytare för sidostöd och alla sladdar det innebär?
Egentligen kan jag väl nöja mig med tändsystemet och och en koppling för fram och baklyse?
Är det någon här på Sporthoj som är hemma på el och har lust att tjäna lite kulor? Kom förbi mitt garage och dra elen på min hoj medan jag hänger över axeln och försöker lära mig. Deal?
Efter att i går ha tillbringat 2 hela timmar med att bara stirra på hojen och försöka förstå elsystemet började jag klippa till aluminiumplåten som ska bli sadelbotten. Wow! Tydligen uppför inte aluminium sig som stål... Det upptäckte jag den hårda (mjuka) vägen. Aluminium smälter när man försöker skära det med vinkelkap. Det smälter när man försöker slipa det. Aaaaaaaaaaarrrrrrrrrrgggggggghhhhhhh! Lördagen kunde slutat bättre.
Söndagen började håglöst men jag lyckade övertala mig själv att jag ska fixa detta. Det ser ju så lätt ut när andra gör det. Efter att ha varit på Jula och köpt en ny slipsten (heter det så?) tänkte jag att jag lika gärna kunde köra vidare på den gamla och få rätt mått i alla fall. Det funkade.
Sedan dök det upp ett nytt problem. Ramen är inte plan och jag vet inte hur man formpressar plåt.
En kille i garaget som bygger en ny oljetank till sin Sportster gav mig en kanonidé: använd skruvstädet och råstyrka. Det funkade. Nu ligger den dikt an. Min aversion mot att ta sjutton jävla mått ha en uträkning innan jag sätter igång funkade också. Med två små streck från en tuschpenna och ögonmått sitter den nu perfekt!
Måste kanske lära mig att vara lite noggrannare? Tålamod är en dygd.
När allt var klart fick jag veta att bivax löser många problem när man har med aluminium att göra.
Nu ska jag ordna någon form av fästanordning för sadeln. Den funkar i huvudet så den bör, enligt den logiken, funka på hojen då alltså.