BMW R75/6 -74 Street Tracker

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Tur då att jag inte behöver besiktiga förrän 2011!

OK, jag behåller originalen. Lite surt att behålla dem enbart för besiktning dock.

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Måste hitta en ny lampa med sidofästen för montering på BMWn. Wrenchmonkees (igen) har en Bates style-lampa men den är slut i deras webshop. Någon som vet var jag kan få tag i en sådan som finns på bilderna nedan? Är switchen på lampan till hel- och halvljus eller tändning? Jag nämligen inte vill ha några reglage på styret utöver broms och koppling.

Ytterligare en fråga: om jag kör batterilöst, måste jag ha en strömbrytare då för att kunna kicka igång den? Tänkte i så fall på en vippströmbrytare à la stridsplan.

En annan inspirationskälla är Deus Ex Machina och deras Drovers Dog. Jag funderade på ett par "beach bars" på typ 1 meters bredd (utan hållare för surfbrädan dock).

Bifogat

• monk09_04.jpg
    monk09_04.jpg
    57.5 KB · Visningar: 222
  • monk09_05.jpg
    monk09_05.jpg
    52.5 KB · Visningar: 235
  • vippbrytare.gif
    vippbrytare.gif
    13.2 KB · Visningar: 220
  • Drovers dog side.jpg
    Drovers dog side.jpg
    163 KB · Visningar: 284
  • Drovers dog front.jpg
    Drovers dog front.jpg
    23.5 KB · Visningar: 267
Last edited:

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Då var bakramen klar! Nu ska det byggas en sadelbotten sedan ska Lejonkulan få göra en snygg brat style-limpa.
Stötdämpare med svarta fjädrar från Hagon är beställda.
Flat track-styre beställt från Wrenchmonkees.
Avgasbandage inköpt.
Megafoner/Minizoom beställda.
Firestone Deluxe Champion beställda. (Helt sjukt dyra! 1750kr styck!)

Nu ska jag hitta en lämplig lampa. Wrenchmonkees bygger om så de har inte något inne för tillfället. Då får jag koncentrera mig på att dra ny el istället, samt försöka installera en rejäl kondensator.

Bifogat

• bild (8).jpg
    bild (8).jpg
    133.7 KB · Visningar: 232

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Bra fart! Kommer bli grymt det här..god smak!

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Nu har jag stött på patrull igen. Måste köpa aluminiumplåt till sadelbotten men har problem att hitta ett företag som säljer. Vet ni någon som har lördagsöppet och skulle kunna saluföra en plåt i storlek 600mm x 300mm med 2-3mm tjocklek? Clas Ohlson har bara 400mm x 250mm.

Tack forummedlemmar på Sporthoj!

Bifogat

• 306348_X_2010-02-22_140052_872.jpg
    306348_X_2010-02-22_140052_872.jpg
    12.2 KB · Visningar: 177

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu har jag stött på patrull igen. Måste köpa aluminiumplåt till sadelbotten men har problem att hitta ett företag som säljer. Vet ni någon som har lördagsöppet och skulle kunna saluföra en plåt i storlek 600mm x 300mm med 2-3mm tjocklek? Clas Ohlson har bara 400mm x 250mm.

Metallvaruhuset i Lunda industriområde har jag köpt alu av. Dock tror jag det kan bli svårt att hitta någon som har lördagsöppet.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Måste hitta en ny lampa med sidofästen för montering på BMWn. Wrenchmonkees (igen) har en Bates style-lampa men den är slut i deras webshop. Någon som vet var jag kan få tag i en sådan som finns på bilderna nedan? Är switchen på lampan till hel- och halvljus eller tändning? Jag nämligen inte vill ha några reglage på styret utöver broms och koppling.

Ytterligare en fråga: om jag kör batterilöst, måste jag ha en strömbrytare då för att kunna kicka igång den? Tänkte i så fall på en vippströmbrytare à la stridsplan.
www.nccr.se har en snygg 6,5 tums lykta under "Clubman" delar.
Fruktat snygga fästen till den också.
Lyktan kostar 790 spänn kromad och 990 mattsvart.
Hyfsat.
Fästena 1190 spänn.
Dyrt, tycker jag.

Utan batteri så behöver du en strömbrytare för att stänga av den.
Vanlig dödarknapp.

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj

Glöm inte slänga upp bilder på ditt sadelmakande :)
Nyfiken då jag själv har tänkt göra en tunn sadel i vår.
Annars kan man, kanske du vet, beställa av Per på Wrenchmonkees. Om man skickar över en mall, så kan de fixa det.

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Nu har jag varit på Ståldepån och fått min aluminiumplåt. Lite nervös att den kan vara för tjock (3mm). Struligt att vara novis för jag har ingen aning om vad jag pysslar med. Allt höftas typ.
Själva sadeln ska Lejonkulan göra. Den ska nämligen inte bara gå att sitta på, den ska vara jevvligt snygg också.

Tyvärr har Wrenchmonkees alldeles för mycket att göra nu med ombyggnationen så de har inte riktigt tid med någonting. Dessutom lämnar de bort sina sadlar, de gör bara botten själva (det var så jag fick idén).

Kommer fler bilder i helgen, har inte varit i garaget på ett tag.

Bifogat

• bild (12).jpg
    bild (12).jpg
    172.3 KB · Visningar: 294
  • bild (11).jpg
    bild (11).jpg
    159.5 KB · Visningar: 215
  • bild (10).jpg
    bild (10).jpg
    46.4 KB · Visningar: 151
  • bild (9).jpg
    bild (9).jpg
    125.7 KB · Visningar: 155

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ett tips..
jag har använt trä.. ska den va tunn så en plywood typ.
på med skumgummi. sen dra typ högtalartyg el flecce som är lite tjockare runt om.. häfta på undersida, sen på med skin el vad man vill ha.. skulle man vilja ha mönster skulle man kunna köpa nåt som har färdigt mönster.. typ skinnklädsel från jula..
bara värma o sträcka efter och häfta på undersida.

bara ett tips om de skiter sig el nåt :tungan

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Jag har gjort mina bottnar i rostfritt. Ungefär som ett skelett som sedan har plastats in i glasfiber. I det rostfria har jag placerat fästen/gummikuddar eller vad som nu behövs

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Elen håller på att knäcka mig. Vet knappt ens var jag ska börja. Försöker identifiera de sladdar som jag ska ha och de som jag kan ta bort.
Det bästa vore väl egentligen om jag bara drar helt ny el.
Eftersom batteriet är borta (ersättes med en Lucas-kondensator) behöver jag väl inte startmotor, startrelä, strömbrytare för sidostöd och alla sladdar det innebär?
Egentligen kan jag väl nöja mig med tändsystemet och och en koppling för fram och baklyse?

Är det någon här på Sporthoj som är hemma på el och har lust att tjäna lite kulor? Kom förbi mitt garage och dra elen på min hoj medan jag hänger över axeln och försöker lära mig. Deal?

Efter att i går ha tillbringat 2 hela timmar med att bara stirra på hojen och försöka förstå elsystemet började jag klippa till aluminiumplåten som ska bli sadelbotten. Wow! Tydligen uppför inte aluminium sig som stål... Det upptäckte jag den hårda (mjuka) vägen. Aluminium smälter när man försöker skära det med vinkelkap. Det smälter när man försöker slipa det. Aaaaaaaaaaarrrrrrrrrrgggggggghhhhhhh! Lördagen kunde slutat bättre.

Söndagen började håglöst men jag lyckade övertala mig själv att jag ska fixa detta. Det ser ju så lätt ut när andra gör det. Efter att ha varit på Jula och köpt en ny slipsten (heter det så?) tänkte jag att jag lika gärna kunde köra vidare på den gamla och få rätt mått i alla fall. Det funkade.
Sedan dök det upp ett nytt problem. Ramen är inte plan och jag vet inte hur man formpressar plåt.
En kille i garaget som bygger en ny oljetank till sin Sportster gav mig en kanonidé: använd skruvstädet och råstyrka. Det funkade. Nu ligger den dikt an. Min aversion mot att ta sjutton jävla mått ha en uträkning innan jag sätter igång funkade också. Med två små streck från en tuschpenna och ögonmått sitter den nu perfekt!
Måste kanske lära mig att vara lite noggrannare? Tålamod är en dygd.

När allt var klart fick jag veta att bivax löser många problem när man har med aluminium att göra.

Nu ska jag ordna någon form av fästanordning för sadeln. Den funkar i huvudet så den bör, enligt den logiken, funka på hojen då alltså.

Bifogat

• bild (5).jpg
    bild (5).jpg
    160.7 KB · Visningar: 201
  • bild (9).jpg
    bild (9).jpg
    141.7 KB · Visningar: 184
  • bild (10).jpg
    bild (10).jpg
    167.9 KB · Visningar: 172
  • bild.jpg
    bild.jpg
    160.7 KB · Visningar: 176
  • bild (2).jpg
    bild (2).jpg
    165.4 KB · Visningar: 168
  • bild (1).jpg
    bild (1).jpg
    175.7 KB · Visningar: 192

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Elen håller på att knäcka mig. Vet knappt ens var jag ska börja. Försöker identifiera de sladdar som jag ska ha och de som jag kan ta bort.
Det bästa vore väl egentligen om jag bara drar helt ny el.
Eftersom batteriet är borta (ersättes med en Lucas-kondensator) behöver jag väl inte startmotor, startrelä, strömbrytare för sidostöd och alla sladdar det innebär?
Egentligen kan jag väl nöja mig med tändsystemet och och en koppling för fram och baklyse?

Är det någon här på Sporthoj som är hemma på el och har lust att tjäna lite kulor? Kom förbi mitt garage och dra elen på min hoj medan jag hänger över axeln och försöker lära mig. Deal?

Efter att i går ha tillbringat 2 hela timmar med att bara stirra på hojen och försöka förstå elsystemet började jag klippa till aluminiumplåten som ska bli sadelbotten. Wow! Tydligen uppför inte aluminium sig som stål... Det upptäckte jag den hårda (mjuka) vägen. Aluminium smälter när man försöker skära det med vinkelkap. Det smälter när man försöker slipa det. Aaaaaaaaaaarrrrrrrrrrgggggggghhhhhhh! Lördagen kunde slutat bättre.

Söndagen började håglöst men jag lyckade övertala mig själv att jag ska fixa detta. Det ser ju så lätt ut när andra gör det. Efter att ha varit på Jula och köpt en ny slipsten (heter det så?) tänkte jag att jag lika gärna kunde köra vidare på den gamla och få rätt mått i alla fall. Det funkade.
Sedan dök det upp ett nytt problem. Ramen är inte plan och jag vet inte hur man formpressar plåt.
En kille i garaget som bygger en ny oljetank till sin Sportster gav mig en kanonidé: använd skruvstädet och råstyrka. Det funkade. Nu ligger den dikt an. Min aversion mot att ta sjutton jävla mått ha en uträkning innan jag sätter igång funkade också. Med två små streck från en tuschpenna och ögonmått sitter den nu perfekt!
Måste kanske lära mig att vara lite noggrannare? Tålamod är en dygd.

När allt var klart fick jag veta att bivax löser många problem när man har med aluminium att göra.

Nu ska jag ordna någon form av fästanordning för sadeln. Den funkar i huvudet så den bör, enligt den logiken, funka på hojen då alltså.
Sweet! På vilket sätt användes bivax om man får fråga? :)
Ser ut som att plåten ligger strax utanför ramen, ser det inte nättare ut om den är något smalare? (Inte för att jag har med det att göra...)

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Sweet! På vilket sätt användes bivax om man får fråga? :)
Ser ut som att plåten ligger strax utanför ramen, ser det inte nättare ut om den är något smalare? (Inte för att jag har med det att göra...)

Tydligen gör bivaxet att aluminiumet inte smälter lika lätt utan att det faktiskt går att använda verktyg gjorda för stål.

Du har helt rätt angående bredden på sadelbotten. Även om det är "before"-bilden så är den färdiga plåten lite för bred. Ska ta bort en knapp centimeter runt om. Ytterligare 3 timmar i garaget för det då ja!

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Inte mycket har hänt med BMWn förutom att sadelbotten börjar bli klar. Nu ska jag ta i en svets för första gången. Får se hur det går med det.

Däremot har jag köpt hojen som står bredvid min i garaget, en SR 400 som ska bli något Bratstyle-liknande. Klart att den skulle behöva en rejäl överhalning men det får bli till vintern. Först ska BMWn bli klar och SR:en kan köras som den är, får se om jag kan hålla fingrarna i styr.

Bifogat

• bild (22).jpg
    bild (22).jpg
    148.2 KB · Visningar: 249
  • bild (23).jpg
    bild (23).jpg
    153.6 KB · Visningar: 164
  • bild (24).jpg
    bild (24).jpg
    164.2 KB · Visningar: 235

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
Inte mycket har hänt med BMWn förutom att sadelbotten börjar bli klar. Nu ska jag ta i en svets för första gången. Får se hur det går med det.

Däremot har jag köpt hojen som står bredvid min i garaget, en SR 400 som ska bli något Bratstyle-liknande. Klart att den skulle behöva en rejäl överhalning men det får bli till vintern. Först ska BMWn bli klar och SR:en kan köras som den är, får se om jag kan hålla fingrarna i styr.

faaaen jag vill också få tag på sr :p

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj

Ser kanon ut med sadelarbetet!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
När man slipar aluminium är det bra att använda en "flaplamelldisk" eller vad det heter (en sådan med massa små sandpapper på) i vinkelslip.
Du bör byta skivan du använt i slipmaskinen eftersom det kan ha trängt in smält aluminium i den. Det finns en risk att den splittras när du kör med den längre fram.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati