"Nästa bygge vill jag verkligen skaffa mig en TIG, allt på denna är svetsat med MIG, lite halvsvårt att få snyggt måste jag säga. "
Vad jag kan se från bilderna så har du tillfört för "mycket tillsatsmaterial" i förhållande till "svetsström" och "materialtjocklek", du kört med för svag "ström" alt. för "hög" trådmatning.
Därför har du fått en "konväx", form på svetsen istället för en "konkav", och inte fått "punkterna" att flyta ihop med grundmaterialet.
- Testa med att ta några rörbitar, fogbered dom och prova dig fram. Om du höjer "strömmen" blir temperaturen i svetszonen högre och "tillsatsmaterialet/tråden" smälter ihop bättre med grundmaterialet. Och svetsfogen blir mer "konkav", samtidigt ökar risken för "genombränning".
- Om du istället "minskar" trådmatningens hastighet, så tillför du mindre tillsatsmaterial, då får du också en mer "konkav" svets men samtidigt lägre "inbränning" i materialet och en "svagare" svets.
Med svetsen följde säkert med en bruksanvisning med rekommendationer om inställningar för:
Spänning/Trådmatning i förhållande till materialtjocklek, starta där och prova dig fram.
Men det går absolut att få lika fina svetsar med "mig" som med "tig".
Själv lärde jag mig att svetsa med gassvets, acetylen/syrgas i slutet på -60 talet.
Gassvetsning tillför mycket värme med större spridning av påverkanszonen vilket leder till stor påverkan av materialet(utvidgning), tex. plåten slår sig, svårare att få sakerna att stanna i önskad position, mm.
Det "positiva" med gassvetsning är att du på ett helt annat sätt "ser" hur materialet "flyter samman" i svetszonen, detta ser du också på samma sätt vid Tigsvetsning.
Tigsvetsning "liknar" därför gassvetsningen eftersom du smälter samman materialet i svetszonen med hjälp av den höga värmen från ljusbågen och påverkar därför en mindre del av svetszonen.
Du tillför tillsatsmaterialet "efter behov" på samma sätt som vid gassvetsning.
Gas- och Tig- svetsning lämpar sig bäst för "tunna" och värmekänsliga material, tunnplåt, aluminium mfl.
Numera använder jag uteslutande min "Kempi Mig 180amp" till min svetsning, från 0.8 plåt till 8-10mm balk.
Aluminium får sonen svetsa med sin Tig.
Träna träna.....
/KentW