Jag har haft tre nya Yamaha FZ1-N. Två gick spikrakt när jag släppte styret och en drog snett (kommer inte ihåg om det var vänster eller höger). Så visst kan det skilja mellan olika exemplar av samma modell.
Ett litet förtydligande: Ligger jag på en vanlig, till synes platt, men förmodligen bomberad väg så får jag trycka med ca 0,5 kg tryck på vänster handtag för att det ska gå rakt framåt. Ta en 50 cl burkläsk och håll den på fingret för att få känslan. Släpper jag styret när fartkontrollen är på så måste jag ta tag i styret inom ett par sekunder så det inte bär av i diket. Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.
Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.
du vet att det är såna som du som är orsaken till hela diskussionen om reg skylt fram.
Ett litet förtydligande: Ligger jag på en vanlig, till synes platt, men förmodligen bomberad väg så får jag trycka med ca 0,5 kg tryck på vänster handtag för att det ska gå rakt framåt. Ta en 50 cl burkläsk och håll den på fingret för att få känslan. Släpper jag styret när fartkontrollen är på så måste jag ta tag i styret inom ett par sekunder så det inte bär av i diket. Jag vill kunna göra som min polare som släpper styret och räcker upp händerna i en löjlig gest för att göra kul foton vid fartkameror.
du vet att det är såna som du som är orsaken till hela diskussionen om reg skylt fram.
Var förbi butiken/verkstan där jag köpt den idag och en mekaniker provkörde den. Han noterade fenomenet och tyckte att det inte borde vara så. Han skulle kontakta BMW och se vad de har att säga.
Min gamla hoj, en 2009 års BMW F 800 R var perfekt balanserad och jag testade nån gång att lägga i friläge och släppa styret i neförsbacke och den drog inte åt nåt håll.
Det är en säkerhetsfunktion, eftersom det flesta BMW-åkare är gubbar och kör långsamt (detta gäller även om det råkar vara en relativt sportig BMW) och dessutom är lite okoncentrerade så är det bra att man inte hamnar i mötande trafik när man tappar focus på körningen. Det alltså en annan setup på de hojar som går till länder med vänstertrafik.
Jahopp, de duckar problemet och säger att det ska vara så.
Vet någon om man få en motorcykel besiktad av en oberoende betrodd part, typ Besikta Bilprovning, och få ett protokoll eller liknande som gäller för en reklamation?
Kanske en ackrediterad serviceverkstad för BMW men inte inblandat i ärendet? Eller de kanske skulle få BMW på sig om de håller med mig?
/rob
En väg har normalt en bombering vilket innebär att från mittlinjen luta åt varsitt håll för vattenavrinnings skull.
Andra har tvärfall då man lutat vägen åt ett o samma håll, dock vanligare med bombering
Ha det i åtanke.
Klart att det inte skall vara så.
Åk till en annan ÅF och provkör en av deras hojar så kan du se om det är samma problem.
En annan lösning är att maila till BMW. Skriv att du funderar på att köpa en S1000rr, men att du har hört att de drar till höger.
Garanterat kommer BMW svara att S1000rr inte drar till höger.
Lycka till.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |