BMW S 1000 R, drar lite åt höger

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har kört en rackarns massa hojar i en rackarns massa år och ingen som inte varit vurpad har dragit snett annat än att det går att härleda till den specifika vägens lutning.
Tycker det är en ickefråga. Drar en mc snett så det märks så är det fel på den.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Den bör inte dra åt något håll som ny nej. Men tänk på att många vägar lutar aningen åt höger i sin konstruktion vilket kan ge en viss dragning åt höger. Testa på en jämn väg/yta och inte någon vanlig landsväg.

Bara så det inte är nyhojsnojan som tar dig. ;)

+1 på den

När du känner att hojjen drar höger vid körning rakt fram. Prova att köra vänstertrafik om vägen är tom. Drar hojjen fortfarande åt höger?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag tror att folk snöar in på att titta på markeringarna på svingen när de spänner kedjan. Det gjorde jag också förut, men märkte att jag hade styret en aningen pekande till höger vid körning rakt fram, pga att främre delen av bakhjulet pekade alltså en aning ut åt vänster. (i färdriktningen)

Min är aldrig vurpad eller ramsne, jag bara justerade en markering till på högra sidan, och blev nöjd

Men nu kanske jag pratar om ett annat problem?...

Värre om de drar extremt till vänster :hihi

Last edited:

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Elcykel
Jag säger bara:

Kenneths MC-service i Göteborg

Vilket fantastiskt engagemang, hjälpsamhet och kunnande!

De lyckades till slut ta reda på vad som fick den att dra åt höger. Det är kopplingsvajern/höljet som är för styv. De lånade en vajer från en S1000RR de hade inne. Den är längre och drogs temporärt utanför styret (original går genom en hållare i mitten av styret). En polare fick provköra (jag var inte i kondition att provköra vid tillfället) och all tendens till att dra åt höger var borta. De beställde en ny vajer, lät den ligga i spänn en vecka för att försöka minska kraften den påverkar styret med. Den blev klart bättre men fortfarande drar den lite åt höger.

Killen som åtog sig mitt ärende (vill inte skylta med hans namn utan medgivande) hade provkört två S1000R i Stockholm under sommaren, båda drog lite åt höger men ingen så illa som min. Han har jobbat i över 30 år med MC och har aldrig tidigare sett ett liknande problem. De hade min hoj på verkstan i nästan en månad (jag kunde inte köra ändå) för att felsöka och testa olika teorier. Han har varit i kontakt med BMW och lovade kontakta mig om BMW kommer med en mer permanent lösning.

Synd att de inte servar bilar också, då hade de fått ta hand om den också.

/rob

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Det jag läst är att det ska räcka att smörja vajern lite men det är då man har det "normala" dra åt höger som man knappt märker. Du verkar ju ha ett enormt drag åt höger då du kunde slita dig ifrån hojen medans man kunde köra hoj i detta land så det lär då inte funkat. Kört en säsong nu med s1000r och jag kan inte en enda gång komma ihåg att jag stört mig på det. Däremot finns det en del andra saker som tyskarna kunde gjort rätt direkt!

Lycka till

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag säger bara:

Kenneths MC-service i Göteborg

Vilket fantastiskt engagemang, hjälpsamhet och kunnande!

De lyckades till slut ta reda på vad som fick den att dra åt höger. Det är kopplingsvajern/höljet som är för styv. De lånade en vajer från en S1000RR de hade inne. Den är längre och drogs temporärt utanför styret (original går genom en hållare i mitten av styret). En polare fick provköra (jag var inte i kondition att provköra vid tillfället) och all tendens till att dra åt höger var borta. De beställde en ny vajer, lät den ligga i spänn en vecka för att försöka minska kraften den påverkar styret med. Den blev klart bättre men fortfarande drar den lite åt höger.

Killen som åtog sig mitt ärende (vill inte skylta med hans namn utan medgivande) hade provkört två S1000R i Stockholm under sommaren, båda drog lite åt höger men ingen så illa som min. Han har jobbat i över 30 år med MC och har aldrig tidigare sett ett liknande problem. De hade min hoj på verkstan i nästan en månad (jag kunde inte köra ändå) för att felsöka och testa olika teorier. Han har varit i kontakt med BMW och lovade kontakta mig om BMW kommer med en mer permanent lösning.

Synd att de inte servar bilar också, då hade de fått ta hand om den också.

/rob

Grattis ! Felet hittat !
Kopplingswirehöljet på Suzuki SV650S har en 90 gradersböj nära kopplingshandtaget innan wirehöljet försvinner in vid styret och in mellan ramen och motorn på hojens vänstra sida. Nu vet jag varför 90gradersböjen är gjord av ett prydligt bockat stålrör. :tummenupp

Last edited:

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Kenneths MC-service i Göteborg är bästa.

Ett exempel
Skulle byta lager bak på en fälg. Bike Trollhättan klara inte det på en vecka. Dessutom ljög de om saker som de påstod sig gjort.

Kolla med Kenneths MC-service i Göteborg !om jag haft lagren med så kunde killen fixat det direkt.

skillnad i proffsighet!

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Elcykel
Så var det på en del mopeder jag körde på 80-talet. Tydligen fångades denna kunskap inte upp av BMW:s konstruktörer.

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Elcykel
Nu hade ju inte saken så mycket med hojen att göra att jag kunde slita mig från den så länge under en del av säsongen då det fortfarande gick att köra. Tacklingen av en stenmur i 55-60 km/h på en annan hoj var orsaken till att de kunde ha min BMW S1000R hos sig så länge.

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Nu hade ju inte saken så mycket med hojen att göra att jag kunde slita mig från den så länge under en del av säsongen då det fortfarande gick att köra. Tacklingen av en stenmur i 55-60 km/h på en annan hoj var orsaken till att de kunde ha min BMW S1000R hos sig så länge.

125an? Livsfarligt med effekt! Man kör ihjäl sig diiireckt

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Elcykel
125an? Livsfarligt med effekt! Man kör ihjäl sig diiireckt

Är väl tvärtom egentligen, med slö hoj vrider man handtaget i botten och sen släpper man inte det läget, sen kommer kurvan från hell utan varningsskylt på 70-väg där det borde vara 30. 125:an var slöare än elcykeln jag hade innan jag skaffa mc. Med fet effekt kör man mer anpassat och varierat.

Men fick förstasidan i den lokala blaskan där jag krascha där jag varnar för det livsfarliga vägpartiet. Dock tveksam om mina fem minuter i rampljuset var värt sju revbrensbrott och frakturer på ryggkotsutskott. När jag var där fyra dagar efter och visade min bror stället så upptäckte vi bromsspår från en cykel som hade kört in i samma stenmur som jag. Boende alldeles nära berättade om att en moped och en bil smackat in i stenmuren några veckor före.

Trafikverket (eller vad de heter nuförtiden, de där som påstår att de har en nollvision) kommenterade att de inte varnar för kurvor på en kurvig väg ... Skumt då jag känner till flera kurviga vägar där de gör det. Ett exempel är Härskogen för de som känner till den vägen.

Men den här tråden var till för problemet med BMW S1000R. Inte mina frakturer.

/rob

Last edited:

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Elcykel
Hej Rob...

Jag talade just med vår mekaniker som provkörde din cykel. Vi har ännu inte fått något svar från BMW i ärendet. Jag ska ta ut vår demo när den kommer in igen och se om det är samma fenomen på den, har faktiskt inte reflekterat över det när jag kört den tidigare.

Vi återkommer till dig så snart vi får något svar från BMW.

Mvh

Danne @ Bike GBG

BMW har uppenbarligen inte återkommit till Bike och Bike har inte återkommit till mig fem månader senare om att BMW inte gjort det trots att de sålde en motorcykel för 150 000 kr till mig.

/rob

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...