BMW S1000R (inte RR) - tråden!

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
CB1000ra
Märkesförsäkringen då?

Jag skulle varmt rekommendera att ni blir medlemmar i bmw klubben, dem har några eldsjälar som har jobbat fram en förmånlig försäkring för deras medlemmar tillsammans med Svedea. ring svedea ni som kollat och hör med dem vad det skulle kosta med bmw klubbens avtal. Medlemskapet kostar en 300 har jag för mig :glömdet
/ Peter

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag skulle varmt rekommendera att ni blir medlemmar i bmw klubben, dem har några eldsjälar som har jobbat fram en förmånlig försäkring för deras medlemmar tillsammans med Svedea. ring svedea ni som kollat och hör med dem vad det skulle kosta med bmw klubbens avtal. Medlemskapet kostar en 300 har jag för mig :glömdet
/ Peter

Gäller ej s1000rr och s1000r vad jag vet. Läser man på deras forum så verkar dom vara lite skruvade i huvudet allmänt i den där klubben. Tom värre än sporthoj

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
CB1000ra
Gäller ej s1000rr och s1000r vad jag vet. Läser man på deras forum så verkar dom vara lite skruvade i huvudet allmänt i den där klubben. Tom värre än sporthoj

Är det så illa. Det var värst! Men vad jag hört så skall 1000r kunna tecknas. Värt att kolla!!

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
Ze German
God kväll på er gott folk!

Jag får väl väcka lite liv i denna tråd! Jag var inne i lördags på Probike i Malmö för att provköra S1000R…det slutade med att jag beställde en hoj hos dom! De hade beställt 3 st, varav 1 var osåld, vilken tur man kan ha! Det blir en röd som jag räknar med att hämta ut vecka 22 (bara 7,5 vecka kvar!).

Jag sitter nu med BMWs tidning "Motorcyklar med PASSION" och drömmer mig bort 8 veckor fram i tiden…

Auf Wiedersehen!

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Min ska också produceras den här veckan. Köpte min på AVA. Vi får se vem som får sin först :)

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
Ze German
Det är rätt roligt att gå tillbaka när denna tråd skapades och se vilka olika uppfattningar och inställningar folk hade till denna hoj. Till en början hade jag själv lite svårt att veta om jag gillade hojen eller ej, men nu efter att ha läst om den, tittat på den ett antal gånger och dessutom fått provköra det, kan jag inte säga mer än att "det är en hoj vi alla kommer att trivas på!" Desto fler tester man ser på youtube, desto mer inser, i all fall jag, att det är rätt hoj i tiden att ha köpt!

På inköpslistan av arbeten som ska utföras på vinterhalvåren framöver är bl.a. nytt blås, nya backspeglar. Det hade kanske varit roligt med packväskor. Något nytt inför varje säsong behövs :)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
2014-04-04-0750_533e4831ddf2b37b3527deb8.jpg

Fin va :kär :arsele

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Kan vara värt att kolla vad som gäller försäkring/utbildning på bana med SMC samtidigt, för de som funderar på att gå kurs i trafiksäkerhet. Rekommenderas varmt! :) Mer info på SMCs hemsida..

DjMusse

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
14 BMW s1000r
4/4 2014 kl 16.42 Utanför Breviks med nyckeln i handen, Äntligen min :)

Efter 17 mil och hemma igen konstaterar jag som hastigast följande:

Allt det positiva man läst om stämmer med råge.
Detta är en fantastisk drog..
Beroende blev man dessutom på en gång, man vill bara ha mer och mer (kurvor)

Okej Ni som vill läsa lite mer så..
Efter genomgången av allt godis så var det dax att starta sin pärla.
Det första som slår mig är att det sitter ett slipon orginal.. för hojen var högljudd mot andra original dämpare.
Gillar motorgången skarpt redan från tomgång då den provocerar med sitt ettriga ljud.
Efter ha passerat ringleden i Linköping och på väg till hemmet så märker man följande.
Motorn är en pärla i allt från kryp till byta filer i snabb takt i rusningstrafiken.
Den är smidig som en panter i alla situationer, man har förtroendet för hojen till 100% från första metern.
Det som dock förvånar mig lite är den starka motorbromsen (mot min gamla b-king) och den höga utväxlingen.
Här har man 3700 på sexan i 90 km/t vilket gör den lite surrig (innan man vant sig gissar jag)
Just 6'an hade gärna för mig fått vara betydligt lägre då den ändå har gott vrid på låga varv.
En annan sak som borde varit annorlunda enl mig är att styrutslaget är för litet för en streetfighter och körriktningsvisaren borde ha mer spel för att "känna" att nu blinkar jag.

Alla elektronik går att ändra när du kör och de olika motor moden gör skillnad även i inkörnings perioden.
Dock så var det mest fjädringen som fick den största testen.
Jösses soft, normal och hard byter karaktär.
Kullerstenar och tjälskador var väldigt intressant att hantera.
Körde gång på gång samma sträcka och även om soft just är soft var det en avspänd men ändå helt okej respons från vad hojen hittade på.
Dock så förstår man vad andra sidan av skalan gör när effektivitet går före komfort.
Otroligt vad prisvärt detta option är, man får verkligen en helt annan upplevelse.

TC var jag aldrig en i närheten av att prova men med tanke på dubbel rr så är det säkert top notch.
ABS provade jag i rain och road mode och det fungerade bra.
Helt odramatiskt men krama hårt om tanken med benen, här finns det grymma bromsar.

En av optionerna som var med var farthållaren, Lite märkligt att använda på mc men i samma tempo i 2 mil var det skönt.
Nästa grej var handtagsvärmaren, när jag närmade mig hemmet var det 2c och då hade det normalt med mina handskar varit outhärdligt men nu helt okej, nästan varmt, kanon.

En liten rolig sak var när det skymde så kom belysningen på instrumentpanelen igång automatiskt.

Det enda man önskar nu är lördag och fler mil :)

2014-04-04-2621.jpg2014-04-04-2626.jpg2014-04-04-2628.jpg

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Grattis!:yoparty En vecka kvar för mig... Ligger varvstoppet på 9000 de första 100 milen eller ska man hålla sig under på egen hand?

Sa handlaren något om inkörningen? Hur man ska köra osv, det diskuteras ju flitigt på nätet men inget bra svar kommer fram:p

Last edited:

DjMusse

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
14 BMW s1000r
Jag beställde min i mellandagarna
Gillar dubbel RR skarpt så såg ingen annan hoj framför ögonen då eller för den delen nu.
Avis, Det borde alla vara som inte beställt denna maskin ;-)

Har idag njutit 12 nya mil så 1 kvar till 30 och nästa del av inkörningen.
Instruktionsboken säger upp till 30 mil högst 7000, sedan från 30-100 mil 9000 och därefter fritt..
Rådet jag fick respektive det står är att köra så varierat som möjligt och undvika motorväg.
De rekommenderar kurviga vägar, jo det står så ;-)
Det känns ju inte så svårt...
Växlings lampan blinkar några 100 rpm före 7000 nu, får se imorgon om den flyttar sig till 9000.
Tänker inte köra högra varv än rek före 100mila servicen så vet inte om det är något varvstopp.

Det som slår mig som mest igen så här dag 2 är hur otroligt harmonisk och lättkörd den är.
Det gäller inte att tappa respekten för vad den kan leverera.
Det är en helt underbara underhållning den bjuder på.
Ni kommer snart att få känna på vad jag menar ;-)

Ställ gärna mer frågor så ska jag svara så gott jag kan.

Ha det gott
//Musse

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad