Både du och Ricken har läst men inte förstått. Det har hela tiden varit
kåporna som varit "skadade" och
kåporna jag modifierat. Det har aldrig varit hoj-"sidan" (fästena för kåporna). Hojen är orörd/oförändrad.
För att förtydliga: På
kåporna sitter det en plast-"penis" fastlimmad (bonded joint) på insidan av
kåpan. Den plast-"penisen" fäster sedan i en gummibussning på hojen.
Det som händer är att limmet släpper och penisen släpper från
kåpan. Dvs, penisen sitter kvar i bussningen på hoj-sidan och
kåpan blir "lös".
Och som de skriver i PDF:en så riskerar fartvinden att ta tag i kåpan och bryta sönder den, vilket hände bla. heltsonika här i tråden.
För mig släppte de på
båda sidorna, men eftersom jag upptäckte det innan det gick fort så har inget annat skadats eller brutits sönder.
Så, det jag har "modifierat" är en redan skadad och reklamerad del. Och jag har alltså gjort det BMW kommit fram till är lösningen. Jag har satt en skruv igenom
kåpan och in i "penisen". Mer eller mindre exakt så som PDF:en beskriver.
Vidare. Det som BMW beskriver, i PDF:en, är alltså en förstärkning på en från början hel kåpa. Min är inte hel, jag har inget lim.
Från PDF:en "Replace the side panel if the pin has already come loose."
Jag har köpt en ny hoj, för mycket pengar och har garanti. Jag ser inga konstigheter i att BMW får leva upp till sitt garantiåtagande genom att beställa nya kåpor till mig och förstärka dom.
Följande är också relevant när det gäller reklamationen och förhållandet till Probike (PB).
Kåporna släppte för mig en torsdag-kväll på väg hem från jobbet. Väl hemma (gick långsamt för att inte riskera att få knäckta kåpor) så använde jag buntband för att fästa de lösa kåporna. Det enda stället i närheten för att förankra kåporna mha buntbanden var de kabelstammarna som gick på var sin sida om ramen.
På fredag morgon besökte jag PB och gjorde reklamationen.
Här förklarade jag att jag har en bokad och betald semester där jag ska åka ner till Italien med hojen. Jag förklarade att antingen måste detta lösas av BMW innan jag åker ner eller så kommer jag göra en temporär lösning.
Att använda buntbanden som förankring var inte aktuellt mer än ytterst temporärt då man riskerar att buntbanden skaver/äter sig igenom kabelstammarna.
Här hade alltså PB all chans i världen att informera mig om att om jag gjorde en egen förstärkning så riskerade jag att göra garantin ogiltig. Det skedde inte.
Inte heller sas någonting i mitt (obesvarade!) mail till PB.
Så, för mig är detta inte ett problem. Det står ju i klartext i PDF:en vad som skall göras.
tl;dr: Ni kan inte läsa.