BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Det vore intressant att veta omfattningen, är det någon som INTE fått kåpor som lossnat. Och man undrar om någon råkat illa ut, direkt eller indirekt, av att en kåpa lossnat. Sånt kan bli riktigt dyrt, speciellt i USA med den stämningskultur de har där.

Mina sitter kvar men den har mest stått i ett svalt garage i sommar. Aldrig varit parkerad utomhus i mer än några minuter. Läste om en person som höll på köra av vägen när hojen började dra åt sidan när kåpan agerade segel.
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Skruv på undersida kopplingsgrepp. Antar att det är den som är kopplad till konstantfarthållaren? Vill man köpa andra kopplingsgrepp bör väl denna skruv i så fall finnas med...
koppling s1000r.jpg
 
Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Skruv på undersida kopplingsgrepp. Antar att det är den som är kopplad till konstantfarthållaren? Vill man köpa andra kopplingsgrepp bör väl denna skruv i så fall finnas med...
View attachment 409734

Sitter 2st brytare på kopplingen. En för cruisen och en för att bryta quickshiftern. Kolla med säljaren innan köp skulle jag säga så man slipper en dålig situation om man nu slår av cruisen med kopplingen :banana
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Nu har det kommit en "service information" om kåporna i Kanada.

"BMW Motorrad has determined that on account of a poor bonded join, the front fairing side panels can come loose at this point when the vehicle is ridden at high speed. This could allow the slipstream to push the fairing side panels out, away from the frame. The side panels are also held by threaded fasteners which would keep them attached to the vehicle."

"Vehicles produced since June 03, 2014 have fairing side panels with optimized attachment."
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Nu har det kommit en "service information" om kåporna i Kanada.

"BMW Motorrad has determined that on account of a poor bonded join, the front fairing side panels can come loose at this point when the vehicle is ridden at high speed. This could allow the slipstream to push the fairing side panels out, away from the frame. The side panels are also held by threaded fasteners which would keep them attached to the vehicle."

"Vehicles produced since June 03, 2014 have fairing side panels with optimized attachment."

Intressant!

Jag var precis på Probike och pratade med dom. Fick ett bra bemötande och de lyssnade när jag beskrev det som hänt.

Dock verkar det vara något missförstånd någonstans. För de delar som var beställda fattade ingen av oss hur de skulle lösa problemet, eller ens passa.

Det var 4(?) skruvar och 4 gummi-bussningar liknande denna:

155387764_73df6fc2-3f97-42b5-8ea3-66d2efbe53d5.jpg

Tyvärr var inte han som haft hand om ärendet från början där, utan han är på semester Augusti ut.

Så vi bestämde att vi avvaktar tills dess att han är tillbaka.

Han jag pratade med skulle göra lite egna efterforskningar också för att se ifall han kunde hitta en "teknisk kampanj" liknande den kanadensiska ovan.

Fortsättning följer...
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Ser ut som gummibustningen som sitter i kåpan? Fick trycka tillbaka en sådan då min satt kvar på skruven som satt kvar i hojen.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Gummibussningen sitter på sidan på ramen, vid motorfästet. Plastpenisen får enbart en skruv i sig i "lagningen".

Jag förstår vad du menar. Men det finns gummibustningar på själva kåpan också där skruvarna går in (inte bara den stora vita som sitter på ramen). Det där ser ut som en sådan.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Detta är från pdf. Borde bara vara 2st bussningar per hoj dom ska byta.

image.jpg

Nummer för "kittet"

07 14 7 118 899 X2 Thermoplastic screws
46 63 7 680 960 X2 Grommet
 
Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Detta är från pdf. Borde bara vara 2st bussningar per hoj dom ska byta.

View attachment 409771

Nummer för "kittet"

07 14 7 118 899 X2 Thermoplastic screws
46 63 7 680 960 X2 Grommet

Kan du dela med dig av hela pdf:en eller tala om vart man får tag på den?

Verkar ju vara 5 sidor totalt, och av den nedersta bilden att döma så är det bussningen bakom bmw-märket som ska bytas...?
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
"Replace the side panel if the pin has already come loose"

Perfekt! Då är saken biff så att säga. :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har du borrat upp/ändrat en fullt fungerande kåpa som gör att deras lösning inte längre håller så kommer dom inte att ersätta din kåpa pga att du förstört den.

Exakt, BE, om kåpan inte var skadad innan utan bara skruven/fästet på hojsidan men sen har du förändrat eller skadat kåpan för att få dem att sitta fast så tror jag att det är kört. Möjligtvis att BMW skulle ta det på goodwill, men tveksamt.

När du väl upptäckt och meddelat ett fel till tillverkaren/aukt verkstad så är det exakt det felet dom kommer att lösa, det är min erfarenhet kring garantijobb iaf.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Exakt, BE, om kåpan inte var skadad innan utan bara skruven/fästet på hojsidan men sen har du förändrat eller skadat kåpan för att få dem att sitta fast så tror jag att det är kört. Möjligtvis att BMW skulle ta det på goodwill, men tveksamt.

När du väl upptäckt och meddelat ett fel till tillverkaren/aukt verkstad så är det exakt det felet dom kommer att lösa, det är min erfarenhet kring garantijobb iaf.

Kåpan var dock inte fullt fungerande då den var lös, limmet hade släppt ifrån kåpan till penisen
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Exakt, BE, om kåpan inte var skadad innan utan bara skruven/fästet på hojsidan men sen har du förändrat eller skadat kåpan för att få dem att sitta fast så tror jag att det är kört. Möjligtvis att BMW skulle ta det på goodwill, men tveksamt.

När du väl upptäckt och meddelat ett fel till tillverkaren/aukt verkstad så är det exakt det felet dom kommer att lösa, det är min erfarenhet kring garantijobb iaf.

Både du och Ricken har läst men inte förstått. Det har hela tiden varit kåporna som varit "skadade" och kåporna jag modifierat. Det har aldrig varit hoj-"sidan" (fästena för kåporna). Hojen är orörd/oförändrad.

För att förtydliga: På kåporna sitter det en plast-"penis" fastlimmad (bonded joint) på insidan av kåpan. Den plast-"penisen" fäster sedan i en gummibussning på hojen.

Det som händer är att limmet släpper och penisen släpper från kåpan. Dvs, penisen sitter kvar i bussningen på hoj-sidan och kåpan blir "lös".

Och som de skriver i PDF:en så riskerar fartvinden att ta tag i kåpan och bryta sönder den, vilket hände bla. heltsonika här i tråden.

För mig släppte de på båda sidorna, men eftersom jag upptäckte det innan det gick fort så har inget annat skadats eller brutits sönder.

Så, det jag har "modifierat" är en redan skadad och reklamerad del. Och jag har alltså gjort det BMW kommit fram till är lösningen. Jag har satt en skruv igenom kåpan och in i "penisen". Mer eller mindre exakt så som PDF:en beskriver.

Vidare. Det som BMW beskriver, i PDF:en, är alltså en förstärkning på en från början hel kåpa. Min är inte hel, jag har inget lim.

Från PDF:en "Replace the side panel if the pin has already come loose."

Jag har köpt en ny hoj, för mycket pengar och har garanti. Jag ser inga konstigheter i att BMW får leva upp till sitt garantiåtagande genom att beställa nya kåpor till mig och förstärka dom.


Följande är också relevant när det gäller reklamationen och förhållandet till Probike (PB).

Kåporna släppte för mig en torsdag-kväll på väg hem från jobbet. Väl hemma (gick långsamt för att inte riskera att få knäckta kåpor) så använde jag buntband för att fästa de lösa kåporna. Det enda stället i närheten för att förankra kåporna mha buntbanden var de kabelstammarna som gick på var sin sida om ramen.

På fredag morgon besökte jag PB och gjorde reklamationen.

Här förklarade jag att jag har en bokad och betald semester där jag ska åka ner till Italien med hojen. Jag förklarade att antingen måste detta lösas av BMW innan jag åker ner eller så kommer jag göra en temporär lösning.

Att använda buntbanden som förankring var inte aktuellt mer än ytterst temporärt då man riskerar att buntbanden skaver/äter sig igenom kabelstammarna.

Här hade alltså PB all chans i världen att informera mig om att om jag gjorde en egen förstärkning så riskerade jag att göra garantin ogiltig. Det skedde inte.

Inte heller sas någonting i mitt (obesvarade!) mail till PB.

Så, för mig är detta inte ett problem. Det står ju i klartext i PDF:en vad som skall göras. :fakta


tl;dr: Ni kan inte läsa. :arsele


:krama
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Både du och Ricken har läst men inte förstått. Det har hela tiden varit kåporna som varit "skadade" och kåporna jag modifierat. Det har aldrig varit hoj-"sidan" (fästena för kåporna). Hojen är orörd/oförändrad.

För att förtydliga: På kåporna sitter det en plast-"penis" fastlimmad (bonded joint) på insidan av kåpan. Den plast-"penisen" fäster sedan i en gummibussning på hojen.

Det som händer är att limmet släpper och penisen släpper från kåpan. Dvs, penisen sitter kvar i bussningen på hoj-sidan och kåpan blir "lös".

Och som de skriver i PDF:en så riskerar fartvinden att ta tag i kåpan och bryta sönder den, vilket hände bla. heltsonika här i tråden.

För mig släppte de på båda sidorna, men eftersom jag upptäckte det innan det gick fort så har inget annat skadats eller brutits sönder.

Så, det jag har "modifierat" är en redan skadad och reklamerad del. Och jag har alltså gjort det BMW kommit fram till är lösningen. Jag har satt en skruv igenom kåpan och in i "penisen". Mer eller mindre exakt så som PDF:en beskriver.

Vidare. Det som BMW beskriver, i PDF:en, är alltså en förstärkning på en från början hel kåpa. Min är inte hel, jag har inget lim.

Från PDF:en "Replace the side panel if the pin has already come loose."

Jag har köpt en ny hoj, för mycket pengar och har garanti. Jag ser inga konstigheter i att BMW får leva upp till sitt garantiåtagande genom att beställa nya kåpor till mig och förstärka dom.


Följande är också relevant när det gäller reklamationen och förhållandet till Probike (PB).

Kåporna släppte för mig en torsdag-kväll på väg hem från jobbet. Väl hemma (gick långsamt för att inte riskera att få knäckta kåpor) så använde jag buntband för att fästa de lösa kåporna. Det enda stället i närheten för att förankra kåporna mha buntbanden var de kabelstammarna som gick på var sin sida om ramen.

På fredag morgon besökte jag PB och gjorde reklamationen.

Här förklarade jag att jag har en bokad och betald semester där jag ska åka ner till Italien med hojen. Jag förklarade att antingen måste detta lösas av BMW innan jag åker ner eller så kommer jag göra en temporär lösning.

Att använda buntbanden som förankring var inte aktuellt mer än ytterst temporärt då man riskerar att buntbanden skaver/äter sig igenom kabelstammarna.

Här hade alltså PB all chans i världen att informera mig om att om jag gjorde en egen förstärkning så riskerade jag att göra garantin ogiltig. Det skedde inte.

Inte heller sas någonting i mitt (obesvarade!) mail till PB.

Så, för mig är detta inte ett problem. Det står ju i klartext i PDF:en vad som skall göras. :fakta


tl;dr: Ni kan inte läsa. :arsele


:krama

Sluta grina. ;)


Kåporna är ju inte trasiga, du säger själv att det är limningen som släppt. BMW har då sin fulla rätt att åtgärda problemet på bästa sätt vilket är att limma där limmet saknas.

Klart man kan tycka att man ska ha nytt när det är en sådan dyr hoj men så länge fel åtgärdas så har du tyvärr inget att säga till om.

Frågan är hur mycket mer som kommer ramla sönder på hojen i framtiden...
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Sluta grina. ;)


Kåporna är ju inte trasiga, du säger själv att det är limningen som släppt. BMW har då sin fulla rätt att åtgärda problemet på bästa sätt vilket är att limma där limmet saknas.

Klart man kan tycka att man ska ha nytt när det är en sådan dyr hoj men så länge fel åtgärdas så har du tyvärr inget att säga till om.

Frågan är hur mycket mer som kommer ramla sönder på hojen i framtiden...

Plastpenis och limningen tillhör kåporna så kåporna är trasiga. Punct.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top