Jag är inte riktigt med på vad du vill säga. Är du ute efter att stödja hans uttalande om att BMW inte har något problem, med lite psykologi?
Med Maslows behovstriangel(ingen särskrivning), vill du säga att BMW inriktar sig på personer som har det bra ställt och är trygga i sig själva på något vis? Eller att eftersom man lever överlag bra och är säker så vågar man kolla på BMW och inte går efter alla andra?
// Lekman som kollade upp lite av koncepten och blev fundersam
Det jag vill få fram är att BMW inriktat sig på att utveckla bottenprinciperna av behovstriangeln till hög grad och därför inte uppnått ett
enligt mig tillfredsställande estetiskt uttryck. Men eftersom bottenprinciperna är viktigare för människor i det stora hela, säljer de ändå bra.
Vidare så är det viktigt att poängtera att de flesta brands såsom BMW utvecklar sin estetik med hjälp av målgruppsundersökningar samt olika modeller för att uppnå coherency bland sina produkter (enkelt sett; de ska alla se ut som en BMW, och man ska förstå att det är en BMW utan att se märket).
Det jag även vill få fram är att en emotional experience är baserat på experience of meaning och aesthetic experience. BMW har lyckats med att uppnå en god experience of meaning från sin målgrupp, men inte en aesthetic experience. Det ska poängteras dock att en experience of meaning är viktigare än en aesthetic experience.
Exempel; Du sitter på stan och kollar in brudar, nu ser du en brud du tycker är jäkligt snygg; då har du en aesthetic experience, sedan säger du; "Fan hon ser ut som en riktig brat-brud." Då har du en experience of meaning, du satte ett
värde på hennes utseende/klädstil m.m. I det här fallet skulle många inte vilja gå fram till bruden därför att hon troligtvis är snobbig, men ändå snygg. Alltså är ens experience of meaning viktigare.
Enligt mig behöver BMW jobba med sitt estetiska uttryck men samtidigt vara annorlunda, då har man uppnått en mycket bra kombination.